Matematyka na targu, czyli warzywno‑owocowe wyzwania
Matematyka na targu, czyli warzywno‑owocowe wyzwania
Cele lekcji
Cele ogólne
I. Sprawności rachunkowa.
1. Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci […] wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
II. Wykorzystanie i tworzenie informacji.
1. Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
2. Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.
III. Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji.
1. Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
IV. Rozumowanie i argumentacja.
2. Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii i formułowanie wniosków na ich podstawie.
Cele szczegółowe
XII. Obliczenia praktyczne.
7. Uczeń zamienia i prawidłowo stosuje jednostki masy: gram, dekagram, kilogram, tona.
XIII. Elementy statystyki opisowej.
2. Uczeń odczytuje i interpretuje dane przedstawione w tekstach, tabelach, na diagramach.
XIV. Zadania tekstowe.
5. Uczeń do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody.
Kompetencje kluczowe
I. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
III. Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk. przyrodniczych, technologii i inżynierii.
IV. Kompetencje cyfrowe.
VII. Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Scenariusz lekcji
Ogólny opis lekcji
Na tych zajęciach uczniowie powtórzą wiadomości oraz będą doskonalić umiejętności związane z obliczeniami osadzonymi w kontekście praktycznym. W zaproponowanych zadaniach związanych z zakupami na targu uczniowie będą obliczać koszt produktów, zamieniać jednostki masy, posługiwać się pojęciami: brutto, netto, tara. Wykonają też ćwiczenia związane z graficznym prezentowaniem informacji. Dla chętnych są wyzwania dotyczące dostrzegania prawidłowości i budowania brył o podanych własnościach.
Przebieg zajęć | Opis przebiegu zajęć | Komentarz metodyczno‑dydaktyczny | Czas | Metody / formy pracy |
---|---|---|---|---|
I. Wstęp | 1. Wprowadzenie do tematu. | Zapytaj uczniów, jakie umiejętności matematyczne mogą przydać się w czasie robienia zakupów, np. na targu. | 5 min | dyskusja |
2. Opis przebiegu lekcji. | Zaproś klasę na wycieczkę po targu w krainie „Matematyka na targu”. Zapowiedz, że na graczy czeka tam wiele różnych zadań. Ustal zasady pracy. Poleć, by uczniowie uważnie czytali polecenia zapisane na tabliczkach lub podawane przez napotkane postacie i realizowali każde zadanie w grze. Uczniowie powinni zalogować się do gry i wybrać właściwą lekcję. | pogadanka | ||
II. Część właściwa | 1. Praca samodzielna uczniów w krainie „Matematyka na targu”. | Poleć uczniom porozmawianie z zarządcą i wykonanie kolejnych zadań na targu. Przypomnij o zabraniu książki i aparatu. Uczniowie powinni kolejno: - porozmawiać z zarządcą, - odszukać Zosię i odpowiedzieć na pytania na podstawie graficznej prezentacji jej listy zakupów, - odszukać Wojtka i Monikę, a następnie przedstawić graficznie ich listy zakupów, - porozmawiać z zarządcą przy dużej tablicy za straganami, - przeczytać informację na tablicy i uzupełnić opis tabliczek ilustrujących pojęcia: netto, brutto, tara, - odszukać Malwinę oraz Kacpra i uzupełnić ich tabliczki. | 15 min | gra dydaktyczna |
2. „Stop klatka”. | Sprawdź, czy każdy uczeń odszukał wszystkie postacie oraz czy zrozumiał i wykonał zadania na targu. W razie potrzeby uczniowie kontynuują rozwiązywanie zadań na targu. Pozostałych uczniów zaproś do rozwiązywania dodatkowych zadań na Placu Konkursowym. | 5 min | pogadanka | |
3. Praca samodzielna uczniów w krainie „Matematyka na targu”. | Poleć uczniom porozmawianie z zarządcą na Placu Konkursowym i wykonanie zadań w dwóch konkursach: 1. Układanie snopów siana według dostrzeżonej reguły. 2. Rzeźbienie z dyni. | 10 min | gra dydaktyczna | |
III. Zakończenie | 1. Podsumowanie zajęć. | Warto poprosić uczniów o wyeksportowanie książki i zapisanie jej jako plik PDF – ułatwi to analizę rozwiązań. Omów z uczniami zadania i sprawdź poprawność rozwiązań. Dodatkowo możesz zaproponować uczniom uzupełnienie karty pracy przygotowanej do tej krainy. | 5 min | pogadanka / dyskusja |
2. Ewaluacja. | Zapytaj uczniów, które zadanie sprawiło im największe trudności, które wydawało im się najłatwiejsze, a które najciekawsze. | 5 min | pogadanka |