Matematyka w życiu codziennym
Matematyka w życiu codziennym
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna podstawowe wzory na pola wielokątów,
zna podstawowe wzory na pola i objętości brył.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi sformułować problemmatematyczny na podstawie konkretnej sytacji praktycznej oraz go rozwiązać,
potrafi zastosować poznane wiadomości matematyczne z matematyki,
potrafi obliczyć pola i objętości poznanych figur i brył.
2. Metoda i forma pracy
Praktyczno‑ćwiczeniowa, poszukująca, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Zestawy odpowiednio dobranych przymiotów codziennego użycia, instrukcja.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie obecności.
Podział klasy na 5 grup i przedstawienie celów lekcji i planu pracy.
Przypomnienie wiadomości o polach figur i objętości brył – rozsypanka (załącznik 1).
b) Faza realizacyjna
Zaprezentowanie przez nauczyciela zestawów celowo dobranych przedmiotów, np.
deska i ramka,
mąka i ziemniaki,
termos i łyżka do lodów,
zdjęcie budynku szkoły i informacje o wymiarach tablicy na murze szkoły (nazwa szkoły lub logo szkoły),
papier kolorowy i karton,
ziemia i doniczka.
Wylosowanie przez uczniów zestawów i zapoznanie się z instrukcją na tablicy (załącznik 2)
Praca grup.
Prezentacja wyników pracy grupy.
Podsumowanie pracy grupy przez nauczyciela oraz uczniów.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi by uczniowie w grupach podali inne przykłady przedmiotów, które możemy wykorzystać do zbudowania problemu matematycznego.
Zadanie pracy domowej (załącznik 3).
5. Bibliografia
Z. Krzemianowski, Teoretyczne i praktyczne aspekty wybranych problemów metodyki nauczania matematyki
Załączniki
a)Karta pracy ucznia
załącznik 1 (zestaw dla każdego ucznia)
Wytnij figury (bryły) oraz karteczki. Dopasuj do danej figury (bryły) odpowiednią karteczke ze wzorem.
P = a b | P = a b | P = a b |
P = aIndeks górny 22 | P = a h | |
P = dIndeks górny 22 | P = | P = |
P = 2 (ab + bc + ac) | P = 6 aIndeks górny 22 | P = 3ah + 2 |
P = 5ah + 12 | P = 6ah + 12 |
załącznik 2
INSTRUKCJA DLA GRUPY
Ułóż treść zadania – problemu dotyczący wylosowanych przedmiotów.
Rozwiąż zadanie.
Podaj praktyczny sposób sprawdzenia poprawności rozwiązania
b) Zadanie domowe
załącznik 3
Wybierz z podanych w klasie przykładów (lub wymyśl samodzielnie) przedmioty będące
w zależności matematycznej, sformułuj problem i rozwiąż go.
7. Czas trwania lekcji
45 minut