Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Matematyka w życiu codziennym

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna podstawowe wzory na pola wielokątów,

  • zna podstawowe wzory na pola i objętości brył.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi sformułować problemmatematyczny na podstawie konkretnej sytacji praktycznej oraz go rozwiązać,

  • potrafi zastosować poznane wiadomości matematyczne z matematyki,

  • potrafi obliczyć pola i objętości poznanych figur i brył.

2. Metoda i forma pracy

Praktyczno‑ćwiczeniowa, poszukująca, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Zestawy odpowiednio dobranych przymiotów codziennego użycia, instrukcja.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Sprawdzenie obecności.

  2. Podział klasy na 5 grup i przedstawienie celów lekcji i planu pracy.

  3. Przypomnienie wiadomości o polach figur i objętości brył – rozsypanka (załącznik 1).

b) Faza realizacyjna

  1. Zaprezentowanie przez nauczyciela zestawów celowo dobranych przedmiotów, np.

  • deska i ramka,

  • mąka i ziemniaki,

  • termos i łyżka do lodów,

  • zdjęcie budynku szkoły i informacje o wymiarach tablicy na murze szkoły (nazwa szkoły lub logo szkoły),

  • papier kolorowy i karton,

  • ziemia i doniczka.

  1. Wylosowanie przez uczniów zestawów i zapoznanie się z instrukcją na tablicy (załącznik 2)

  2. Praca grup.

  3. Prezentacja wyników pracy grupy.

  4. Podsumowanie pracy grupy przez nauczyciela oraz uczniów.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi by uczniowie w grupach podali inne przykłady przedmiotów, które możemy wykorzystać do zbudowania problemu matematycznego.

  2. Zadanie pracy domowej (załącznik 3).

5. Bibliografia

Z. Krzemianowski, Teoretyczne i praktyczne aspekty wybranych problemów metodyki nauczania matematyki

Załączniki

a)Karta pracy ucznia

załącznik 1 (zestaw dla każdego ucznia)

Wytnij figury (bryły) oraz karteczki. Dopasuj do danej figury (bryły) odpowiednią karteczke ze wzorem.

P = 12a b

P = 12a b

P = 12a b

P = aIndeks górny 2

P = a h

P = 12 dIndeks górny 2

P = a234

P = (a+b)h2

P = 2 (ab + bc + ac)

P = 6 aIndeks górny 2

P = 3ah + 2a234

P = 5ah + 12a234

P = 6ah + 12a234

załącznik 2

INSTRUKCJA DLA GRUPY

  1. Ułóż treść zadania – problemu dotyczący wylosowanych przedmiotów.

  2. Rozwiąż zadanie.

  3. Podaj praktyczny sposób sprawdzenia poprawności rozwiązania

b) Zadanie domowe

załącznik 3

Wybierz z podanych w klasie przykładów (lub wymyśl samodzielnie) przedmioty będące
w zależności matematycznej, sformułuj problem i rozwiąż go.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Rr187YoplFZNe

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 169.83 KB w języku polskim
R17i3x21aZgEf

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 2.40 MB w języku polskim