Materia – rozwiązywanie zadań
Materia – rozwiązywanie zadań
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń wie, co to jest temperatura.
Uczeń wie, co to jest gęstość.
Uczeń zna definicję gęstości.
Uczeń zna korpuskularną budową ciał.
Uczeń zna różnice w budowie ciał stałych, cieczy i gazów.
Uczeń wie, co to są siły między cząsteczkowe.
Uczeń wie, co to jest rozszerzalność cieplna ciał.
b) Umiejętności
Uczeń umie obliczyć gęstość, mając podana masę i objętość ciała.
Uczeń umie przeliczać temperaturę ze stopni Celsjusza na Kelwiny.
Uczeń umie podać przykłady występowania zjawisk rozszerzalności cieplnej ciał.
Uczeń umie wyjaśnić własności ciała w świetle korpuskularnej budowy materii.
2. Metoda i forma pracy
Podział metod nauczania według koncepcji nauczania wielostronnego W. Okonia:
Metody asymilacji wiedzy: rozwiązywanie zadań, dyskusja.
Metody waloryzacyjne: współzawodnictwo.
Metody praktyczne: zadania rachunkowe
Forma pracy: grupowa.
3. Środki dydaktyczne
Tablica i kreda.
Karty pracy dla uczniów.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Wprowadzenie. Nauczyciel przedstawia uczniom cele i temat lekcji oraz formę pracy: Podczas lekcji uczniowie będą samodzielnie rozwiązywali zadania i problemy w niewielkich grupach. Rozwiązania wszystkich zadań i problemów uczniowie będą zapisywać na dostarczonych przez nauczyciela kartkach. Do rozwiązania będą trzy serie zadań. Po każdej serii uczniowie podnoszą do góry zieloną kartkę (flagę), nauczyciel podchodzi, aby sprawdzić ich rozwiązania. Jeżeli uczniowie w trakcie pracy potrzebują, pomocy nauczyciela podnoszą do góry czerwoną kartkę (flagę).
b) Faza realizacyjna
I seria zadań
Opisz, w jaki sposób można wyznaczyć gęstość ciała stałego o nieregularnych kształtach.
Co to znaczy, że gęstość żelaza wynosi 7,9 g/cmIndeks górny 33.
Opisz, w jaki sposób można wyznaczyć gęstość mleka.
Aluminiowy prostopadłościan ma wymiary 2 cm, 3 cm, 4 cm. Oblicz masę tego prostopadłościanu, przyjmując, że gęstość aluminium wynosi 2,7 g/cmIndeks górny 33.
W zbiorniku paliwa mieści się 21 litrów benzyny. Oblicz masę benzyny znajdującej się w zbiorniku. Gęstość benzyny wynosi 0,7 g/cmIndeks górny 33.
II seria zadań
Opisz i schematycznie narysuj różnice w budowie cząsteczkowej ciała stałego, cieczy i gazu.
Czy dyfuzja zachodzi szybciej w cieczy gorącej czy ziemnej?
Co się dzieje z cząsteczkami ciała stałego przy wzroście temperatury?
Jakim zjawiskom odpowiadają punkty stałe na skali Celsjusza?
Dlaczego skalę Kelwina nazywamy bezwzględną?
Wyraź 0 K w skali Celsjusza.
Wyraź temperaturę wrzenia i zamarzania wody w skali Kelwina.
III seria zadań
Dlaczego ciała nie rozpadają się na pojedyncze cząsteczki lub atomy?
Opisz sposób postępowania, który doprowadzi do odpychania się cząsteczek.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, omawia najczęściej pojawiające się trudności.
5. Bibliografia
M. Rozenbajger, R. Rozenbajger, Fizyka dla gimnazjum część 2, Wydawnictwo „Zamiast Korepetycji”, Kraków 2002.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak