Polecenie 1

Zapoznaj się z poniższymi materiałami źródłowymi. Stwórz notatkę, w której zawrzesz najważniejsze informacje dotyczące tematu zajęć („Podboje arabskie i ich wpływ na cywilizację łacińską i bizantyjską”).

RNOuOVaNU5q4d
Notatka (Uzupełnij).
Polecenie 2

Uzupełnij swoje wnioski o istotne twoim zdaniem propozycje koleżanek i kolegów i poszereguj je od najistotniejszych do najmniej ważnych.

R7mVbUP1zz8Ro
Notatka (Uzupełnij).

Materiały źródłowe

Źródło A: Ibn Chaldun (1332–1406), Mukaddima

RTkyBxJ2H5r3V
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem Źródło A: Ibn Chaldun, Mukaddima.
Źródło: Ibn Chaldun, Mukaddima, [w:] T. Kowalski, Arabowie i Turcy. Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej, t. 25, Kraków 1923.

* drugi kalif z dynastii Abbasydów panował w latach 754–775, założyciel Bagdadu.

** siódmy kalif z dynastii Abbasydów, panował w latach 813–833.

Źródło B

RKJlfRmL4lUZf1
Podboje arabskie w latach 622–750.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Źródło C

Rd57xagByVNIh
Etniczne warianty dziesiętnych cyfr arabsko‑indyjskich.
Źródło: Cyfry arabskie, Wikipedia.org, domena publiczna.

Źródło D: Ibn Ishak, Życiorys wysłannika bożego

Rnp525Z4IcsiD
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem Źródło D: Ibn Ishak, Życiorys wysłannika bożego.
Źródło: Ibn Ishak, Życiorys wysłannika bożego, [w:] T. Kowalski, Arabowie i Turcy. Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej, t. 25, Kraków 1923.

* mieszkańcy Mekki z plemienia Kurajsz.

** tzn. w Medynie.

Źródło E: Dijenis Akritas. Opowieść z kresów bizantyńskich

Dijenis Akritas - bizantyjski epos bohaterski, zdaniem badaczy powstał w X–XI w.; opiewa miłość tytułowego bohatera Dijenisa Akritasa (syna Greczynki i arabskiego emira, obrońcy pokoju w Bizancjum) do Eudokii, a także jego przygody i bitwy staczane z muzułmanami i paladynami.

R194mxZQHhTwA
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem Źródło E: Dijenis Akritas. Opowieść z kresów bizantyńskich.
Źródło: Dijenis Akritas. Opowieść z kresów bizantyńskich, przeł. i oprac. M. Borowska DiG i OBTA, Warszawa 1998, s. 72-76, 82-83, 94-97
Z archiwum Klio TOM 1, Od starożytności do średniowiecza, Teksty źródłowe z ćwiczeniami dla liceum i technikum, Gdańsk 2006, s. 64-65.

Indeks górny 1 Romania – Bizancjum, kontynuatorka tradycji Rzymu.
2 Kraj Herakla – okolice Heraklei Pontyjskiej w Kapadocji (Azja Mniejsza).
3 Panormos – Palermo lub Mekka.
4 Protostrator – wysoka, nadzwyczajna godność na dworze bizantyjskim. Indeks górny koniec

Źródło F: Rozwój kultury muzułmańskiej

RuLvbErVnp4bv
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem Źródło F: Rozwój kultury muzułmańskiej.
Źródło: Rozwój kultury muzułmańskiej, [w:] R. Michałowski, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 2012, s. 196.

Źródło G: Co średniowieczna Europa zawdzięcza muzułmanom?

RRCV1a3xbOExf
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem Źródło G: Co średniowieczna Europa zawdzięcza muzułmanom?
Źródło: K. Pachniak, Co średniowieczna Europa zawdzięcza muzułmanom? Cytat za: rezerwat.muzarp.poznan.pl, s.1-3.

Źródło H: Arabska filozofia średniowieczna

RTt0kIT9CIcI6
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem Źródło H: Arabska filozofia średniowieczna.
Źródło: Arabska filozofia średniowieczna. Cytat za: Epoki literackie. Średniowiecze, Warszawa 2008, s.16-17.

Indeks górny *VIII–XV w.  Indeks górny koniec

Źródło I: Rozwój filozofii w wiekach XII–XIII

RSzQDDxfUmrQw
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem Źródło I: Rozwój filozofii w wiekach XII–XIII.
Źródło: Rozwój filozofii w wiekach XII–XIII. Cytat za: Z. Kuksewicz, Zarys filozofii średniowiecznej, PWN, Warszawa 1982, s. 93-94.

Źródło J: Pałac Normanów w Palermo

RE0n8RuvVXJoh1
Źródło: Effems, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.