Meandry młodości — Józio parodiuje Cezarego?
Meandry młodości — Józio parodiuje Cezarego?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna: treść Ferdydurke Gombrowicza i Przedwiośnia Żeromskiego; losy głównych bohaterów; zasady kulturalnej dyskusji.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi: ocenić obiektywnie losy postaci; wybrać wzorzec osobowy; debatować.
2. Metoda i forma pracy
Elementy debaty, elementy dyskusji, praca w grupach, praca jednostkowa, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Gombrowicz W., Ferdydurke, dowolne wydanie.
Żeromski S., Przedwiośnie, dowolne wydanie.
4. Przebieg lekcji
Uświadomienie celów lekcji.
Ustalenie konwencji talk‑show.
Przydzielenie ról: Józio + dwaj arbitrzy, Cezary + dwaj arbitrzy, Współczesny licealista, Osoba prowadząca, Publiczność zadająca pytania.
Przygotowanie do zadania: publiczność redaguje pytania dotyczące rodziny, dojrzewania, miłości, życia na wsi, stosunku do ojczyzny, mentorów i autorytetów w życiu; Józio, Cezary i arbitrzy przypominają sobie detale z życia postaci.
Rozpoczęcie dyskusji.
Prowadzący zadaje pytanie: który z panów — Józio, Cezary czy XY jest lepiej przygotowany do dorosłego życia?
Następuje seria pytań do trzech zaproszonych gości.
Osoba prowadząca wyznacza pytających, udziela głosu gościom.
Zakończenie zabawy to wybranie przez publiczność najdojrzalszego pana, uzasadnienie wyboru.
Próba stworzenia modelu, wzorca osobowego — idola dzieci i rodziców. Zapisanie jego cech.
5. Bibliografia
Gombrowicz W., Ferdydurke, dowolne wydanie.
Żeromski S., Przedwiośnie, dowolne wydanie.
6. Czas trwania lekcji
45 minut.
7. Uwagi do scenariusza
Brak.