Because the vibrating bodies are the source of sounds, the essential element of every musical instrument must be the body that vibrates with the right frequency. This body can be a stringstringstring in stringed instruments or a column of air in brass instrumentsbrass instrumentsbrass instruments, a membrane of loudspeaker or drum, a resilient piece of metal in music boxes or cymbals, etc.
3. Classify musical instruments according to the way the sound is created.
Various classifications and systematics of musical instruments are introduced in science. In this lesson, we limit the description to two popular types of instruments, i.e. stringstringstring and brass instrumentsbrass instrumentsbrass instruments.
The standing wavestanding wavestanding wave can be created in vibrating strings as well as an air column (so‑called pipes).
The following types of fifes can be distinguished:
open on both ends,
closed on both ends,
closed on one ends,
4. Present standing waves which are created in stringed instruments.
If a string of, e.g. guitar, is the source of the sound, then the instrument is a stringed instrument.
In places where the stringstringstring is attached, the nodes of the wave are formed.
Possible sample shapes of standing waves in a tight string with length L.
RY9pUfZWAIhBD
Na ilustracji narysowane są dwie przerywane pionowe i zaznaczona odległość L. Między nimi od góry narysowana jest linia pozioma oraz dwie krzywe, których końce są w miejscach styku linii poziomej z pionowymi. Środek jednej krzywej znajduje się powyżej linii poziomej, środek drugiej krzywej poniżej (w takiej samej odległości od linii poziomej jak pierwszej krzywej). Po prawej stronie rysunku zapis n równa się 1, L równa się 1 pomnożyć przez ułamek, lambda przez 2. Poniżej między liniami pionowymi narysowana jest linia pozioma oraz dwie krzywe, których końce są w miejscach styku linii poziomej z pionowymi, a środek znajduje się na środku linii poziomej. Lewa część jednej krzywej znajduje się powyżej linii poziomej, prawa część jednej krzywej znajduje się poniżej linii poziomej. Lewa część drugiej krzywej znajduje się poniżej linii poziomej, prawa część drugiej krzywej znajduje się powyżej linii poziomej (w takiej samej odległości od linii poziomej jak pierwszej krzywej). Po prawej stronie rysunku zapis n równa się 2, L równa się 2 pomnożyć przez ułamek, lambda przez 2. Poniżej między liniami pionowymi narysowana jest linia pozioma oraz dwie krzywe, których końce są w miejscach styku linii poziomej z pionowymi, a punkty w jednej trzeciej i dwóch trzecich długości znajdują się na linii poziomej. Lewa część jednej krzywej znajduje się powyżej linii poziomej, środkowa część jednej krzywej znajduje się poniżej linii poziomej, prawa część jednej krzywej znajduje się powyżej linii poziomej. Lewa część drugiej krzywej znajduje się poniżej linii poziomej, środkowa część jednej krzywej znajduje się powyżej linii poziomej, prawa część drugiej krzywej znajduje się poniżej linii poziomej (w takiej samej odległości od linii poziomej jak pierwszej krzywej). Po prawej stronie rysunku zapis n równa się 3, L równa się 3 pomnożyć przez ułamek, lambda przez 2. Poniżej między liniami pionowymi narysowana jest linia pozioma oraz dwie krzywe, których końce są w miejscach styku linii poziomej z pionowymi, a punkty w jednej czwartej, połowie i trzech czwartych długości znajdują się na linii poziomej. Pierwsza część od lewej jednej krzywej znajduje się powyżej linii poziomej, druga część od lewej jednej krzywej znajduje się poniżej linii poziomej, trzecia część od lewej jednej krzywej znajduje się powyżej linii poziomej, czwarta część od lewej jednej krzywej znajduje się poniżej linii poziomej. Pierwsza część od lewej jednej krzywej znajduje się poniżej linii poziomej, druga część od lewej jednej krzywej znajduje się powyżej linii poziomej, trzecia część od lewej jednej krzywej znajduje się poniżej linii poziomej, czwarta część od lewej jednej krzywej znajduje się powyżej linii poziomej. (w takiej samej odległości od linii poziomej jak pierwszej krzywej). Po prawej stronie rysunku zapis n równa się 4, L równa się 4 pomnożyć przez ułamek, lambda przez 2. Poniżej zapis: … , L równa się n pomnożyć przez ułamek, lambda przez 2.
Possible sample shapes
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
5. What is the fundamental frequency of a vibrating string, rigidly attached on both ends?
The length of the transverse wave on the stringstringstring is not equal to the length of the sound wave due to the differences in the propagation velocities of both waves in both media.
RcnNUggRAYRp2
Na ilustracji znajduje się zapis wzorów. L równa się n pomnożyć przez ułamek, lambda przez 2. Obok n równa się 1, 2, 3, … . Poniżej v równa się lambda pomnożyć przez f. Całość wzięta w klamrę opisaną f równa się ułamek, w liczniku v pomnożyć przez n, w mianowniku 2 pomnożyć przez L.
The length of the transverse wave on the string
6. Present in the graphs the share of individual harmonic components in creating the timbre of the sound.
R1cgjFRz4Kp0r1
Po lewej stronie ilustracji wykresy czterech fal, na górze fala złożona, poniżej fale harmoniczne opisane od góry f z indeksem dolnym 1 równa się f z indeksem dolnym 0 równa się ułamek, w liczniku v, w mianowniku 2 pomnożyć przez L. Poniżej f z indeksem dolnym 2 równa się 2 pomnożyć przez f z indeksem dolnym 0. Poniżej f z indeksem dolnym 3 równa się 3 pomnożyć przez f z indeksem dolnym 0. Po prawej stronie wykres. Oś pozioma opisana f, w nawiasie kwadratowym Hz, na osi zaznaczone punkty f z indeksem dolnym 0, 2 pomnożyć przez f z indeksem dolnym 0, 3 pomnożyć przez f z indeksem dolnym 0. Oś pionowa opisana A, w nawiasie kwadratowym cm. Od zaznaczonych punktów na osi poziomej narysowane odcinki pionowe skierowane do góry, od lewej, od najdłuższego do najkrótszego.
When a vibrating column of air is the source of sound, then we talk about fifes. Depending on the construction of the instrument, fifes can be closed on both ends, open on both ends or semi‑open.
In the place when the fifefifefife is closed, the nodes of the standing wavestanding wavestanding wave are formed, while their antinodes appear at the open ends.
Frequency of vibrations of air column in fifes
7. Present the standing waves which occur in the fife which is open on both ends.
Na ilustracji narysowane są dwie przerywane pionowe i zaznaczona odległość L. Między nimi od góry narysowane są dwie linie poziome oraz dwie krzywe, których końce są w miejscach styku linii poziomych z pionowymi. Środki krzywych przecinają się w połowie długości L. Po prawej stronie rysunku zapis n równa się 1, L równa się 1 pomnożyć przez ułamek, lambda przez 2. Poniżej między liniami pionowymi narysowane są dwie linie poziome oraz dwie krzywe, których końce są w miejscach styku linii poziomych z pionowymi. Krzywe przecinają się w jednej trzeciej i dwóch trzecich długości L. Po prawej stronie rysunku zapis n równa się 2, L równa się 2 pomnożyć przez ułamek, lambda przez 2. Poniżej między liniami pionowymi narysowane są dwie linie poziome oraz dwie krzywe, których końce są w miejscach styku linii poziomych z pionowymi. Krzywe przecinają się w jednej czwartej, połowie i trzech czwartych długości L. Po prawej stronie rysunku zapis n równa się 3, L równa się 3 pomnożyć przez ułamek, lambda przez 2. Poniżej zapis: … , L równa się n pomnożyć przez ułamek, lambda przez 2.
The fife is open on both ends
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
8. What is the fundamental frequency of a vibrating air column in the fifefifefife open at both ends?
The situation is analogous to that of a tight stringstringstring attached on both ends.
RvsPXbJxwWBo61
Na ilustracji znajduje się zapis wzorów. L równa się n pomnożyć przez ułamek, lambda przez 2. Obok n równa się 1, 2, 3, … . Poniżej v równa się lambda pomnożyć przez f. Całość wzięta w klamrę opisaną f równa się ułamek, w liczniku v pomnożyć przez n, w mianowniku 2 pomnożyć przez L.
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
9. Present the standing waves created in the fifefifefife closed at both ends.
The fife is closed at both ends.
RZi1ExBvD37DO
Na ilustracji narysowane są dwie przerywane pionowe i zaznaczona odległość L. Między nimi od góry narysowane są dwie linie poziome oraz dwie krzywe, których końce są na liniach pionowych, w środku odległości między liniami poziomymi. Środki krzywych stykają się w liniami poziomymi w połowie długości L. Po prawej stronie rysunku zapis n równa się 1, L równa się 1 pomnożyć przez ułamek, lambda przez 2. Poniżej między liniami pionowymi narysowane są dwie linie poziome oraz dwie krzywe, których końce są na liniach pionowych, w środku odległości między liniami poziomymi. Środki krzywych przecinają się w połowie długości L, środki części stykają się z liniami poziomymi. Po prawej stronie rysunku zapis n równa się 2, L równa się 2 pomnożyć przez ułamek, lambda przez 2. Poniżej między liniami pionowymi narysowane są dwie linie poziome oraz dwie krzywe, których końce są na liniach pionowych, w środku odległości między liniami poziomymi. Krzywe w jednej trzeciej i dwóch trzecich długości L przecinają się, środki części stykają się z liniami poziomymi.. Po prawej stronie rysunku zapis n równa się 3, L równa się 3 pomnożyć przez ułamek, lambda przez 2. Poniżej zapis: … , L równa się n pomnożyć przez ułamek, lambda przez 2.
The fife is closed at both ends
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
10. What is the fundamental frequency of a vibrating air column in a fife closed at both ends?
The situation is analogous to that of a tight string attached at both ends.
RzAvjuPaQB3Lz1
Na ilustracji znajduje się zapis wzorów. L równa się n pomnożyć przez ułamek, lambda przez 2. Obok n równa się 1, 2, 3, … . Poniżej v równa się lambda pomnożyć przez f. Całość wzięta w klamrę opisaną f równa się ułamek, w liczniku v pomnożyć przez n, w mianowniku 2 pomnożyć przez L.
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
11. Present the standing waves created in the fifefifefife closed at one end.
Fife closed at one end.
RYSkqPcXCJ7NE
Na ilustracji po lewej stronie narysowana jest przerywana linia pionowa, od niej narysowane linie poziome długości L. Od góry narysowane są dwie linie poziome oraz dwie krzywe, których lewy koniec jest na linii pionowej, w środku odległości między liniami poziomymi. W około dwóch trzecich długości L krzywe stykają się w liniami poziomymi. Po prawej stronie rysunku zapis n równa się 1, L równa się 1 pomnożyć przez ułamek, lambda przez 4. Poniżej narysowane są dwie linie poziome oraz dwie krzywe, których lewy koniec jest na linii pionowej, w środku odległości między liniami poziomymi. Środki krzywych przecinają się w około dwóch trzecich długości L, środki części stykają się z liniami poziomymi. Po prawej stronie rysunku zapis n równa się 2, L równa się 3 pomnożyć przez ułamek, lambda przez 4. Poniżej narysowane są dwie linie poziome oraz dwie krzywe, których lewy koniec jest na linii pionowej, w środku odległości między liniami poziomymi. Krzywe w około jednej trzeciej i trzech czwartych długości L przecinają się, środki części stykają się z liniami poziomymi.. Po prawej stronie rysunku zapis n równa się 3, L równa się 5 pomnożyć przez ułamek, lambda przez 4. Poniżej zapis: … , L równa się otworzyć nawias, 2 pomnożyć przez n odjąć 1 zamknąć nawias, pomnożyć przez ułamek, lambda przez 4.
The fife closed at one end
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
12. What is the fundamental frequency of a vibrating air column in the fifefifefife closed at one end?
Vibration frequency in this case.
RCWJKZDxkjT9o1
Na ilustracji znajduje się zapis wzorów. L równa się otworzyć nawias, 2 pomnożyć przez n odjąć 1 zamknąć nawias, pomnożyć przez ułamek, lambda przez 4. Obok n równa się 1, 2, 3, … . Poniżej v równa się lambda pomnożyć przez f. Całość wzięta w klamrę opisaną f równa się ułamek, w liczniku v pomnożyć przez otworzyć nawias, 2 pomnożyć przez n odjąć 1 zamknąć nawias, w mianowniku 4 pomnożyć przez L.
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Click on the selected instrument and its name will appear.
RqESSbADfKZPk
Na ilustracji interaktywnej przedstawione są instrumenty muzyczne oznaczone numerami: 1 - perkusja, 2 - gitara akustyczna, 3 - saksofon, 4 - flet, 5 - trąbka, 6 - harmonijka ustna. Na ilustracji widoczne są numery, a na nich podpisy. 1. percussion {audio}, 2. guitar {audio}, 3. saxophone {audio}, 4. flute {audio}, 5. trombone {audio}, 6. mouth-organ {audio}.
Na ilustracji interaktywnej przedstawione są instrumenty muzyczne oznaczone numerami: 1 - perkusja, 2 - gitara akustyczna, 3 - saksofon, 4 - flet, 5 - trąbka, 6 - harmonijka ustna. Na ilustracji widoczne są numery, a na nich podpisy. 1. percussion {audio}, 2. guitar {audio}, 3. saxophone {audio}, 4. flute {audio}, 5. trombone {audio}, 6. mouth-organ {audio}.
The vibrating body such as a stringstringstring, an air column, a membrane, etc. is the basic element of every musical instrumentmusical instrumentmusical instrument. They create standing waves, which are the result of superposition of waves which move in opposite directions and consist of:
nodes - places where the particles of the medium do not vibrate,
antinodes - places where the amplitude of vibration of the medium particles is maximal.
The distance between two neighbouring nodes is equal to half the wavelength running in the medium.
The pitch (frequency) of the sound emitted by the instrument depends on the longest (basic) wave that can be created in a vibrating element and is related to the size of this element.
In brass instrumentsbrass instrumentsbrass instruments the longer pipe corresponds to the lower basic frequency, and thus the lower sound.
In stringed instruments, the pitch of the sound depends on:
string tensile, greater tensile force - higher sound.
Exercises
R1DDSpxkkXZ7A
Exercise 1
Determine which sentences are true.
Musical instruments can be divided into a number of basic groups, depending on the material they are made of and the way in which the sound is created.
Stringed instruments produce sound as a result of jerking or hitting the strings or dragging them with a bow - a rod with a tense bristle.
Vibrations are caused in various ways. Percussion instruments, such as a drum or a triangle, are jerk to vibrate.
In the case of wind instruments - both brass and wood - the sound source is a vibrating column of air, which is a result of blowing the air into them by the player.
The main types are percussion, brass instruments, woodwind, string instruments and keyboards. Sounds are vibrations that reach the ears in the form of a wave propagated through the air.
Exercise 2
The guitar has six strings. If we do not press them at any fret, they will produce the following sounds respectively:
1
2
3
4
5
6
E (82,6 Hz)
A (110 Hz)
D (146,7 Hz)
G (195,6 Hz)
H (246,9 Hz)
E (330 Hz)
Will it cause any vibration on the other strings, if we play the empty string A? If so, which ones? Linit your vibration analysis to the first 4 harmonics.
Yes. The 3Indeks górny rdrd harmonic of string A will stimulate the vibration of the string E, because:
Exercise 3
The stringstringstring A of the guitar (the second one), oscillating freely (not pressed on any fret), produces A sound with the frequency of 110 Hz.
What will be the frequency of the created sound, if we press the string on the 12th fret, at the same time the string is shortened to the half of its original length? What would you have to do with the guitar string to get the same effect without shortening the string?
Write a short answer to the above question in English.
R1aokXl2nkJS2
Exercise 4
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. instrument muzyczny - musical instrument, 2. struna - string, 3. piszczałka - fife, 4. piszczałka obustronnie zamknięta - fife closed on both side, 5. piszczałka obustronnie otwarta - fife closed on one side, 6. węzeł - antinode
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. instrument muzyczny - musical instrument, 2. struna - string, 3. piszczałka - fife, 4. piszczałka obustronnie zamknięta - fife closed on both side, 5. piszczałka obustronnie otwarta - fife closed on one side, 6. węzeł - antinode
Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly.
instrument muzyczny - musical instrument
struna - string
piszczałka - fife
piszczałka obustronnie zamknięta - fife closed on both side
piszczałka obustronnie otwarta - fife closed on one side
węzeł - antinode
zadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
RiOxiLhlNqGak1
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Match Polish terms with their English equivalents.
fife
standing wave
fala stojąca
węzeł
struna
node
musical instrument
instrument muzyczny
piszczałka
string
Source: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.