Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

III etap edukacyjny

Temat: Mechanizm wytwarzania dźwięków w instrumentach muzycznych.

Treści kształcenia:

  • Fizyka, 6.5: opisuje mechanizm wytwarzania dźwięku w instrumentach muzycznych.

  • Informatyka, 6.1: wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów.

Cele zoperacjonalizowane:

Uczeń:

  • potrafi opisać mechanizm powstawania dźwięku w różnych instrumentach muzycznych,

  • wie, co to jest fala dźwiękowa,

  • wie, od czego zależy wysokość dźwięku,

  • wyjaśnia pojęcia częstotliwość i długość fali oraz związek między tymi wielkościami.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • potrafi wskazać na ekranie oscyloskopu, jak zmierzyć długość fali;

  • potrafi obliczyć częstotliwość dźwięku na podstawie długości fali dźwiękowej;

  • potrafi zainstalować program użytkowy i znaleźć instrukcje dotyczące jego obsługi.

Etapy lekcji

Przedmiot nauczania

Kompetencje kluczowe

Przebieg zajęć

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Etap wstępny

Fizyka

Nauczyciel – na wcześniejszych zajęciach – prosi uczniów, aby w miarę możliwości przynieśli na lekcję instrumenty muzyczne (profesjonalne, amatorskie).

Problemowa: aktywizująca

Indywidualna, jednolita

Etap realizacji

Fizyka

Porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Przypomnienie wiadomości na temat ruchu drgającego, częstotliwości drgań oraz przekazywania drgań z jednego ośrodka drgań do drugiego.

Notatki z poprzednich zajęć

Podająca: wykład informacyjny

Zbiorowa, jednolita

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel zaprasza uczniów do zagrania – wytworzenia dźwięków – na przyniesionych instrumentach. Jeśli instrumenty są niedostępne, można wykorzystać naciągniętą gumkę, grzebień, butelkę wypełnioną częściowo wodą, puszkę, kieliszek z wodą (wytwarzanie dźwięku przez pocieranie krawędzi kieliszka), gwizdek, głos ludzki, gwizdanie, klaskanie itp.

Instrumenty muzyczne, przedmioty codziennego użytku

Eksponująca: pokaz połączony z przeżyciem

Indywidualna, zróżnicowana

Fizyka

Porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne

Uczniowie dyskutują i stawiają hipotezy na temat sposobu powstawania dźwięków w instrumentach.

Korzystając z wiadomości na temat drgań i zderzeń sprężystych, wyciągają wnioski co do charakteru zjawiska wytwarzania dźwięku w instrumentach muzycznych.

Instrumenty muzyczne, przedmioty codziennego użytku

Problemowa: aktywizująca: burza mózgów

Zbiorowa, jednolita

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; kompetencje informatyczne

Przeprowadzenie doświadczenia, na podstawie załączonej instrukcji.

Załącznik nr 1,

Załącznik nr 2, samouczek obsługi programu Windows Media Player (zasób nr 2),

pliki dźwiękowe

Praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne

Grupowa, zróżnicowana

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel odtwarza film przedstawiający drganie strun gitary.

Przedstawia uczniom nazwy poszczególnych dźwięków (lub robi to muzykalny uczeń) – uczniowie odszukują w załączniku częstotliwości odpowiadające poszczególnym dźwiękom. Można się w tym przypadku posłużyć rzeczywistym instrumentem lub jego symulacją komputerową (np. bezpłatny program PianoFX STUDIO)

Film „Struny gitary” (zasób nr 1),

tabela dźwięków i ich częstotliwości (załącznik 3)

Podająca: film

Zbiorowa, jednolita

Fizyka

Porozumiewanie się w języku ojczystym; umiejętność uczenia się; świadomość i ekspresja kulturalna

Nauczyciel odtwarza fragment wybranego koncertu, utworu. Uczniowie rozpoznają instrumenty i wyjaśniają mechanizmy wytwarzania przez nie dźwięku.

Uzupełniają kartę pracy (załącznik nr 4).

Przykładowo: można się posłużyć nagraniem utworu „Bolero” Maurice’a Ravela.

Plik muzyczny, nagranie filmowe, płyta DVD lub CD

Eksponująca: pokaz połączony z przeżyciem

Zbiorowa, jednolita

Etap końcowy

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Podsumowanie lekcji. Zreferowanie wyników doświadczenia przez liderów grup. Porównanie wyników doświadczenia między poszczególnymi grupami. Wyjaśnienie niespójności w wynikach.

Załącznik nr 2

Podająca: pogadanka

Zbiorowa, jednolita

Uwaga: aplikacje proponowane do wykorzystania w przebiegu lekcji możliwe są do pobrania z Internetu bezpłatnie.

Załączniki do scenariusza

Załącznik nr 1 – Opis doświadczenia dotyczącego wytwarzania dźwięków

Wytwarzanie dźwięków

Opis przeprowadzenia doświadczenia

  1. Opis teoretyczny badanego zjawiska:
    Dźwięki są to drgania, które w formie fali docierają do uszu za pośrednictwem powietrza. Fale te nazywamy dźwiękowymi.
    W instrumentach dętych źródłem dźwięku jest drgający słup powietrza ograniczony ściankami instrumentu. Część instrumentu zamykająca słup powietrza nazywana jest piszczałką i od jej długości zależy wysokość dźwięku.
    W instrumentach perkusyjnych źródłem dźwięku jest drganie całego instrumentu lub jego części. Jest ono wywoływane przez uderzanie odpowiedniej części instrumentu dłonią czy pałeczką lub przez potrząsanie całym instrumentem.
    W instrumentach strunowych źródłem dźwięku jest drgająca napięta struna. Dźwięk zależy głównie od długości struny.

  2. Sformułowanie problemu badawczego oraz hipotezy:
    Od czego zależy wysokość i natężenie wytwarzanego dźwięku?
    Hipoteza: Parametry te zależą od własności fizycznych ciał wprawianych w drgania.

  3. Zestaw potrzebnych do doświadczenia narzędzi i materiałów:
    Gumki (np. recepturki, bieliźniane), nożyczki, butelki, woda, instrumenty muzyczne, pliki dźwiękowe, oscyloskop lub program Windows Media Player.

  4. Spis czynności, które należy wykonać kolejno:

  1. uczniowie dzielą się na grupy 2‑3 osobowe;

  2. uczniowie przygotowują kawałki gumki (ok. 15‑30 cm);

  3. rozciągają te kawałki na różne długości (mierzą rozciągnięcie za pomocą linijki) i szarpią, aby wydobyć dźwięk; obserwują, jak zmienia się dźwięk w zależności od długości gumki;

  4. napełniają butelki wodą do różnej wysokości i wydobywają z nich dźwięk dmuchając ponad szyjką; obserwują, jak zmienia się wysokość dźwięku w zależności od poziomu wody;

  5. wydobywają dźwięki z instrumentów muzycznych, kamertonów;

  6. zapisują na karcie pracy zaobserwowane zależności,

  7. obserwują wykresy fal dźwiękowych na oscyloskopie lub w programie Windows Media Player.

  1. Inne informacje, np. sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.:
    Uczniowie zauważają, że wysokość dźwięku zależy od rozciągnięcia gumki i poziomu wody w butelce.
    Kartę pracy stanowi tabela, w której uczniowie zapisują spostrzeżenia dotyczące dźwięków wydobytych z poszczególnych przedmiotów, instrumentów.

Załącznik nr 2 – Karta pracy

Rodzaj instrumentu/dźwięku

Zmieniany parametr (poziom wody, naciągnięcie, długość gumki, struny, poziom wody, siła uderzania itp.)

Słyszalne natężenie dźwięku

Zaobserwowana amplituda wykresu

Słyszalna wysokość dźwięku

Zaobserwowana częstotliwość

Gumka

Naciągnięcie

Luźna

Nie słychać

Brak

Nie słychać

Brak

Średnie naciągnięcie

Cicho

Mała

Niższy

Mniejsza

Mocne naciągnięcie

Cicho

Mała

Wyższy

Większa

Załącznik nr 3 – Tabela częstotliwości dźwięków

Nazwa tonu

Częstotliwość [Hz]

Oktawa

h

246,9

mała

cIndeks górny 1

261,6

razkreślna

cisIndeks górny 1

277,2

razkreślna

dIndeks górny 1

293,7

razkreślna

disIndeks górny 1

311,1

razkreślna

eIndeks górny 1

329,6

razkreślna

fIndeks górny 1

349,2

razkreślna

fisIndeks górny 1

370,0

razkreślna

gIndeks górny 1

392,0

razkreślna

gisIndeks górny 1

415,3

razkreślna

aIndeks górny 1

440,0

Razkreślna
(ton kamertonowy)

bIndeks górny 1

466,2

razkreślna

hIndeks górny 1

493,9

razkreślna

cIndeks górny 2

523,3

dwukreślna

cisIndeks górny 2

554,4

dwukreślna

dIndeks górny 2

587,3

dwukreślna

disIndeks górny 2

622,3

dwukreślna

eIndeks górny 2

659,3

dwukreślna

fIndeks górny 2

698,5

dwukreślna

fisIndeks górny 2

740,0

dwukreślna

gIndeks górny 2

784,0

dwukreślna

gisIndeks górny 2

830,6

dwukreślna

aIndeks górny 2

880,0

dwukreślna

bIndeks górny 2

932,3

dwukreślna

hIndeks górny 2

987,8

dwukreślna

cIndeks górny 3

1046,5

trzykreślna

cisIndeks górny 3

1108,7

trzykreślna

dIndeks górny 3

1174,7

trzykreślna

disIndeks górny 3

1244,5

trzykreślna

eIndeks górny 3

1318,5

trzykreślna

fIndeks górny 3

1396,9

trzykreślna

fisIndeks górny 3

1480,0

trzykreślna

gIndeks górny 3

1568,0

trzykreślna

itd.

Załącznik nr 3 – Karta pracy

Rozpoznany instrument

Rodzaj instrumentu

Sposób wytwarzania dźwięku

Fagot

Dęty drewniany

Drgania słupa powietrza zmiennej wysokości

RWafAGpOks9kI

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 132.00 KB w języku polskim
R13P2nX8XdIiY

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 88.05 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3