Meeting people – ćwiczenia w słuchaniu i mówieniu
Meeting people – ćwiczenia w słuchaniu i mówieniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawność mówienia i słuchania, poszerzając słownictwo dotyczące poznawania ludzi, zainteresowań oraz przyimków, pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
słowa dotyczące sportów, zainteresowań i hobby
wyrażenia pomocne w przedstawianiu się i opowiadaniu o sobie
przyimki from i in
słownictwo związane z tematem
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wysłuchać prosty tekst ze zrozumieniem, streścić go i odpowiedzieć na pytania do niego
potrafi posługiwać się słowami i wyrażeniami dotyczącymi zainteresowań i przedstawiania się podczas lekcji, egzaminu maturalnego oraz w rzeczywistej sytuacji życiowej
ćwiczy sprawność słuchania i mówienia
uzupełnia ćwiczenia ze słuchu
opowiada o swoich zainteresowaniach
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas czytania, odpowiedzi na pytania i prezentacji swoich zainteresowań przed kolegami i nauczycielem
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem
nie wstydzi się odgrywać ról i rozmawiać z kolegami po angielsku
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, audiolingwalna, pytania‑odpowiedzi, odgrywanie ról, praca z podręcznikiem
Forma: praca w parach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, odtwarzacz i płyta CD, kartki z rolami do odegrania przez uczniów przygotowane przez nauczyciela
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza pracę domową, podaje temat i ogólny cel lekcji: „Nauczycie się lub powtórzycie słowa i wyrażenia dotyczące zainteresowań. Następnie będziecie ćwiczyć sprawność słuchania i mówienia oraz będziecie odgrywali role na imprezie.”
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta, o co uczniowie pytają nowo poznanych kolegów i koleżanki na imprezie. Chętni uczniowie opowiadają. Przydatne zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).
Uczniowie otwierają podręcznik na stronach 16 i 17, przypominają sobie tekst z poprzedniej lekcji. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie 3 e‑maili, a uczniowie znajdują różnice między płytą, a podręcznikiem. Podają odpowiedzi.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 7 – zapoznają się z tekstem i brakującymi wyrazami do wstawienia ze słuchu. Nauczyciel odtwarza nagranie, a potem wskazuje 2 uczniów do przeczytania dialogu z podziałem na role.
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z rolami (przykładowa sytuacja do odegrania przez ucznia znajduje się w załączniku b). Uczniowie czytają je i wyobrażają sobie, że są na imprezie, gdzie nie znają nikogo. Każdy uczeń ma podejść do kolegi czy koleżanki i odegrać swoją rolą w krótkich rozmowach, używając zwrotów z podręcznika. Nauczyciel wyjaśnia problemy i odpowiada na pytania. Uczniowie spacerują po klasie, przeprowadzając krótkie konwersacje. Nauczyciel monitoruje ich pracę i poprawia błędy w wymowie. Przykładowy dialog uczniów znajduje się w załączniku (c).
Nauczyciel pyta o znajomość słów from i in. Uczniowie wyjaśniają i uzupełniają nimi ćwiczenie 10/17. Następnie czytają i tłumaczą zdania na język polski.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową.
5. Bibliografia
Michael Harris, David Mower, Anna Sikorzyńska, Opportunities Elementary, Slovakia, Pearson Longman 2005.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
6. Załączniki
Przydatne zwroty i wyrażenia
What’s your name?
I’m from…
What are your hobbies?
What’s your favourite sport?
meeting people, really, from, in, come from, flat
Przykładowa sytuacja do odegrania
You are from England and live in London. You like football and computer games. Ask your new friend what he does, where he lives itp.
Przykładowy dialog uczniów
A: Hi. I’m Michael. What’s your name?
B: Robert. Where are you from?
A: From England and you?
B: I’m from Poland. What do you like doing?
A: I play soccer and computer games. And what’s your favourite sport?
B: Basketball. But I play soccer and…
d) Zadanie domowe
Napisz swój dialog w zeszycie. Przetłumacz na język polski cytat ‘Love is blind; friendship closes its eyes.’
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Pytania i sytuacje do odegrania muszą odnosić się do sytuacji życiowych, bliskich uczniom.