Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ ZAJĘĆ „Metale i niemetale”

Chemia, III etap edukacyjny

Temat: Metale i niemetale.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (1.5) [uczeń] klasyfikuje pierwiastki na metale i niemetale; odróżnia metale od niemetali na podstawie ich właściwości.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

wie, co to jest układ okresowy pierwiastków;

zna historię odkryć niektórych pierwiastków;

definiuje pojęcia: pierwiastek, związek chemiczny, metal, niemetal, stop metalu;

zna podstawowe cechy metali i niemetali;

określa przynależność do grupy metali/niemetali wybranego pierwiastka;

odróżnia metale od niemetali na podstawie ich właściwości;

podaje przykłady z życia codziennego zastosowania metali, niemetali oraz stopów metali.

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

odszukuje pierwiastki w układzie okresowym;

pisze symbole podstawowych pierwiastków chemicznych;

bada właściwości metali i niemetali;

znajduje zastosowanie poznanych procesów chemicznych w życiu codziennym;

wykonuje doświadczenie zgodnie z instrukcją;

obserwuje przebieg doświadczenia;

analizuje i wyciąga wnioski z przeprowadzanych doświadczeń;

posługuje się w sposób bezpieczny odczynnikami chemicznymi, sprzętem i szkłem laboratoryjnym.

Kompetencje kluczowe

  • kompetencje naukowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym

  • umiejętność uczenia się

  • umiejętność pracy w grupie

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Nauczyciel podaje uczniom temat zajęć. Wprowadza definicję pierwiastka i związku chemicznego, podaje przykłady. W kilku zdaniach opowiada o układzie okresowym pierwiastków. Przedstawia ją na tablicy interaktywnej, pokazuje: grupy, okresy, podział na metale, niemetale gazy szlachetne.

Opowiada historię powstania układu okresowego oraz historię odkrycia wybranych dwóch pierwiastków.

Uczniowie korzystając z podręcznika, encyklopedii bądź Internetu wyszukują symbole najważniejszych pierwiastków: np. sodu, potasu, chloru, żelaza, magnezu, tlenu, wapnia, wodoru.

  1. Przebieg zajęć:

Nauczyciel wprowadza definicje oraz dokonuje podziału metali i niemetali podając przykłady. Następnie pokazuje zdjęcia wybranych metali i niemetali. Obserwując zdjęcia uczniowie zapisują nazwę pierwiastka, jego kolor oraz stan skupienia.

Nauczyciel dzieli klasę na zespoły kilkoosobowe. Przypomina zasady pracy w grupie. Przydziela każdej z grup przygotowane wcześniej pierwiastki. Uczniowie mając do dyspozycji podręcznik, encyklopedię, Internet, opisują cechy metali i niemetali (połysk, barwę, stan skupienia, przewodnictwo cieplne i elektryczne).

Instrukcja przeprowadzenia obserwacji

1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska:

Metale i niemetale mają charakterystyczne właściwości.

2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań:

Celem obserwacji jest ustalenie właściwości i różnic metali i niemetali.

3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.):

Obserwacja jest prowadzona podczas lekcji chemii w klasie. Nauczyciel przygotowuje: magnez, glin, siarkę, węgiel.

4. Sposób przeprowadzenia obserwacji:

Uczniowie pracują w grupach. Po dokonaniu obserwacji, przedstawiciele grup przedstawiają klasie wnioski. Uzupełniają tabelę przygotowaną na tablicy:

Pierwiastek

Metal/Niemetal

Połysk

Barwa

Stan skupienia

Przewodnictwo cieplne

Przewodnictwo elektryczne

Magnez

Glin

Siarka

Węgiel

5. Inne informacje:

Uczniowie zapisują wnioski z doświadczenia.

  1. Podsumowanie:

Nauczyciel wraz z uczniami podsumowują cechy wspólne oraz różnice między metalami oraz niemetalami. Na koniec weryfikują swoje wnioski z tabelą nr 1 wyświetloną na tablicy interaktywnej.

W krótkiej pogadance uczniowie wymieniają przykłady zastosowania metali i niemetali w życiu codziennym.

W ostatniej części lekcji uczniowie definiują pojęcie stopu metali oraz podają przykłady z życia codziennego ich zastosowania.

Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji. Zadaje i wyjaśnia pracę domową.

Zadanie domowe

Opisz na przykładzie żelaza zjawisko korozji. Jak można zabezpieczyć metale przed korozją?

Środki dydaktyczne

  • podręcznik, encyklopedia

  • komputery połączone z Internetem

  • sprzęt laboratoryjny

  • zestaw zdjęć „Metale”

  • zestaw zdjęć „Niemetale”

Metody nauczania

  • pogadanka

  • rozmowa kierowana

  • praca z podręcznikiem, encyklopedią, Internetem

  • zajęcia praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne)

  • obserwacja

Formy pracy

  • praca indywidualna

  • praca w grupie

Zadanie dla chętnych

Korzystając z różnych źródeł podaj przykłady oraz wyjaśnij rolę metali i niemetali, które odgrywają ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu człowieka.

RkDPE7AN5OhCI

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 102.00 KB w języku polskim
R1CTxlg8G2b7c

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 57.61 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3