Metan – główny składnik gazu ziemnego
Metan – główny składnik gazu ziemnego
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, co to jest metan,
zna wzór sumaryczny i strukturalny metanu,
rozumie, na czym polegają i w jakich warunkach zachodzą: spalanie całkowite, półspalanie, spalanie niecałkowite,
wie, gdzie występuje metan,
wie, jak obchodzić się z urządzeniami, w których wykorzystuje się metan.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi zbudować model cząsteczki metanu,
umie napisać, uzgodnić i odczytać równania reakcji: spalania całkowitego, półspalania i spalania niecałkowitego metanu,
potrafi doświadczalnie wykazać obecność dwutlenku węgla i wody w produktach spalania.
2. Metoda i forma pracy
Praktyczna – ćwiczenia uczniowskie, słowna – praca z podręcznikiem, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Karta pracy ucznia
Fazogram tabeli (wypełniona tabela)
Foliogram
Modele pręcikowo – kulkowe atomów węgla i wodoru
Odczynniki: woda wapienna
Sprzęt laboratoryjny: palnik gazowy, zlewka, probówki
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Przed lekcjami nauczyciel przygotowuje foliogram, karty pracy (załącznik 1).
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prowadzi dyskusję.
Uczniowie udzielają odpowiedzi na następujące zagadnienia:
Jaka substancja jest stosowana w kuchenkach i piecykach?
Jakie właściwości ma gaz używany w kuchenkach?
Skąd ten gaz pochodzi?
Gdzie znajdują się złoża gazu ziemnego w Polsce?
Lampy gazowe w górnictwie.
Nauczyciel przedstawia budowę modelu metanu jako najprostszego związku węgla z wodorem.
Uczniowie ustalają skład cząsteczki, zapisują wzór sumaryczny i strukturalny.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy.
Uczniowie w grupach obliczają masę cząsteczkową metanu oraz zawartość procentową węgla w tym związku.
Każda grupa porównuje swoje rozwiązania z foliogramem.
Nauczyciel prosi uczniów o wyszukanie w podręczniku informacji, gdzie oprócz gazu ziemnego występuje metan.
Uczniowie określają właściwości metanu oraz wyjaśniają pochodzenie zapachu gazu stosowanego w instalacjach gazowych.
Nauczyciel zgodnie z instrukcją w podręczniku (doświadczenie 3., str. 16.) wykonuje doświadczenie.
Uczniowie zapisują obserwacje i wnioski.
Nauczyciel wspólnie z uczniami ustala produkty spalania w zależności od warunków prowadzenia procesu.
Uczniowie w grupach zapisują równania reakcji spalania całkowitego, niecałkowitego i półspalania metanu. Po wykonaniu zadania sprawdzają poprawność rozwiązań z foliogramem.
Nauczyciel prowadzi z uczniami dyskusję na temat: W jakich warunkach metan staje się gazem niebezpiecznym?
c) Faza podsumowująca
Na podstawie wiadomości z lekcji, uczniowie uzupełniają tabelę (załącznik 1).
Po wykonaniu zadania sprawdzają poprawność rozwiązań z fazogramem
5. Bibliografia
J. Kulawik, T., Kulawik M. Litwin, Chemia dla gimnazjum, część 3, Nowa Era, Warszawa 2003.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
Uzupełnij tabelę.
Badana właściwość | Metan | |
Stan skupienia | ||
Barwa | ||
Zapach | ||
Rozpuszczalność w wodzie | ||
Rozpuszczalność w benzynie | ||
Gęstość (w porównaniu z powietrzem) | ||
Zachowanie wobec wody bromowej | ||
Palność (barwa płomienia) | ||
Produkty spalania (zależnie od warunków w jakich przebiega proces) | całkowitego | |
półspalania | ||
niecałkowitego |
b) Zadanie domowe
Wyjaśnij:
Dlaczego do gazu stosowanego w instalacjach gazowych dodawane są substancje zapachowe?
Dlaczego należy dbać o sprawność wentylacji przy używaniu piecyków gazowych?
Skąd się biorą nad bagnami „błędne ogniki”?
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak