Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Metan – główny składnik gazu ziemnego

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, co to jest metan,

  • zna wzór sumaryczny i strukturalny metanu,

  • rozumie, na czym polegają i w jakich warunkach zachodzą: spalanie całkowite, półspalanie, spalanie niecałkowite,

  • wie, gdzie występuje metan,

  • wie, jak obchodzić się z urządzeniami, w których wykorzystuje się metan.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi zbudować model cząsteczki metanu,

  • umie napisać, uzgodnić i odczytać równania reakcji: spalania całkowitego, półspalania i spalania niecałkowitego metanu,

  • potrafi doświadczalnie wykazać obecność dwutlenku węgla i wody w produktach spalania.

2. Metoda i forma pracy

Praktyczna – ćwiczenia uczniowskie, słowna – praca z podręcznikiem, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Karta pracy ucznia

Fazogram tabeli (wypełniona tabela)

Foliogram

Modele pręcikowo – kulkowe atomów węgla i wodoru

Odczynniki: woda wapienna

Sprzęt laboratoryjny: palnik gazowy, zlewka, probówki

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Przed lekcjami nauczyciel przygotowuje foliogram, karty pracy (załącznik 1).

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prowadzi dyskusję.

Uczniowie udzielają odpowiedzi na następujące zagadnienia:

  • Jaka substancja jest stosowana w kuchenkach i piecykach?

  • Jakie właściwości ma gaz używany w kuchenkach?

  • Skąd ten gaz pochodzi?

  • Gdzie znajdują się złoża gazu ziemnego w Polsce?

  • Lampy gazowe w górnictwie.

  1. Nauczyciel przedstawia budowę modelu metanu jako najprostszego związku węgla z wodorem.

Uczniowie ustalają skład cząsteczki, zapisują wzór sumaryczny i strukturalny.

  1. Nauczyciel dzieli klasę na grupy.

Uczniowie w grupach obliczają masę cząsteczkową metanu oraz zawartość procentową węgla w tym związku.

Każda grupa porównuje swoje rozwiązania z foliogramem.

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wyszukanie w podręczniku informacji, gdzie oprócz gazu ziemnego występuje metan.

  2. Uczniowie określają właściwości metanu oraz wyjaśniają pochodzenie zapachu gazu stosowanego w instalacjach gazowych.

  3. Nauczyciel zgodnie z instrukcją w podręczniku (doświadczenie 3., str. 16.) wykonuje doświadczenie.

Uczniowie zapisują obserwacje i wnioski.

  1. Nauczyciel wspólnie z uczniami ustala produkty spalania w zależności od warunków prowadzenia procesu.

Uczniowie w grupach zapisują równania reakcji spalania całkowitego, niecałkowitego i półspalania metanu. Po wykonaniu zadania sprawdzają poprawność rozwiązań z foliogramem.

  1. Nauczyciel prowadzi z uczniami dyskusję na temat: W jakich warunkach metan staje się gazem niebezpiecznym?

c) Faza podsumowująca

  1. Na podstawie wiadomości z lekcji, uczniowie uzupełniają tabelę (załącznik 1).

  2. Po wykonaniu zadania sprawdzają poprawność rozwiązań z fazogramem

5. Bibliografia

J. Kulawik, T., Kulawik M. Litwin, Chemia dla gimnazjum, część 3, Nowa Era, Warszawa 2003.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Uzupełnij tabelę.

Badana właściwość

Metan

Stan skupienia

Barwa

Zapach

Rozpuszczalność w wodzie

Rozpuszczalność w benzynie

Gęstość (w porównaniu z powietrzem)

Zachowanie wobec wody bromowej

Palność (barwa płomienia)

Produkty spalania (zależnie od warunków w jakich przebiega proces)

całkowitego

półspalania

niecałkowitego

b) Zadanie domowe

Wyjaśnij:

  1. Dlaczego do gazu stosowanego w instalacjach gazowych dodawane są substancje zapachowe?

  2. Dlaczego należy dbać o sprawność wentylacji przy używaniu piecyków gazowych?

  3. Skąd się biorą nad bagnami „błędne ogniki”?

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RCFkasDapJqbR

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 119.48 KB w języku polskim
Rmrbos0J1mvhT

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.50 KB w języku polskim