Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Metaplan – ćwiczenia w mówieniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania i mówienia na temat szkoły oraz przygotowanie metaplanu.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • słownictwo związane ze szkołą i metaplanem,

  • wymowę i znaczenie nowych wyrazów,

  • zasady przygotowania metaplanu,

  • problemy związane ze szkołą.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi szkoły,

  • przygotowuje metaplan,

  • ćwiczy sprawności słuchania i mówienia,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o szkole,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem (odpowiadanie na pytania, opis, przygotowywanie prezentacji – metaplanu, dyskusja, burza mózgów),

  • opisuje problemy szkoły,

  • ćwiczy wymowę nowych słów,

  • prezentuje swoje pomysły.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie wstydzi się prezentować swoich wiadomości na forum klasy,

  • bierze aktywny udział w lekcji.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, metaplan, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna, burza mózgów

Forma: praca w grupach, parach lub zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Papiery dużego formatu, mazaki

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie słuchać i mówić o szkole i jej problemach. Przygotujecie metaplan. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, co myślą o szkole (What do you think about schools in general? What’s wrong with school? What are the main problems of schools? How should a school look like? What’s an ideal school like? Why are there problems? itp.). Uczniowie odpowiadają ustnie.

  2. Nauczyciel wyjaśnia zwrot „metaplan” i mówi, jak go wykonać. Podaje schemat metaplanu:

  • Jak jest.

  • Jak powinno być.

  • Dlaczego nie jest tak, jak powinno.

  • Wnioski.

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy, rozdaje im papiery i mazaki oraz wyjaśnia zadanie. Uczniowie w grupach mają przygotować opisy problemów szkoły (pierwsza grupa – jak jest teraz, jak wygląda szkoła i jej wady oraz zalety; druga grupa – jak powinno być, idealna szkoła; trzecia grupa – dlaczego nie jest tak, jak powinno być i co zrobić, żeby było lepiej).

  2. Każda grupa przeprowadza swoją burzę mózgów, podczas której wypisuje na papierze kilka pomysłów. Nauczyciel monitoruje pracę i pomaga w razie trudności. Należy ustalić limit czasu, np. 5‑10 minut.

  3. Uczniowie prezentują swoje plakaty i opisują pomysły oraz podają przykłady. Po każdej prezentacji pozostali uczniowie starają się wyrazić swoje zdanie. Jeśli nie ma chętnych, nauczyciel wyznacza do odpowiedzi wybranych uczniów.

  4. Wnioski i podsumowanie. Uczniowie wypowiadają się ustnie, czy więcej jest zalet czy wad obecnej szkoły oraz jak oni sami zmieniliby jej sytuację. Nauczyciel słucha, zadaje pytania pomocnicze i poprawia błędy. Wnioski zostają zapisane w zeszytach.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości.

5. Bibliografia

H. Komorowska, Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Wypowiedz się pisemnie na temat zalet i wad szkoły w Polsce. Limit słów: 120‑150.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Przed lekcją należy przygotować papiery dużego formatu i mazaki. Lekcja przeznaczona jest dla poziomu średnio zaawansowanego i wyższych. Zasób słów i informacji należy dostosować do poziomu językowego grupy, dla której przeprowadzana będzie lekcja. Lekcja będzie szczególnie przydatna przed maturą – powtórzenie wiadomości o szkole. Po lekcji uczeń powinien znać zwroty związane ze szkołą i metaplanem (conclusions, advantages, disadvantages, system etc.), problemy, zalety i wady szkoły, umieć wykonać metaplan.

Rt8Lh7mw91Mpy

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 102.88 KB w języku polskim
R1YNAtHanXgIS

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim