Metaplan – ćwiczenia w mówieniu
Metaplan – ćwiczenia w mówieniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania i mówienia na temat szkoły oraz przygotowanie metaplanu.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
słownictwo związane ze szkołą i metaplanem,
wymowę i znaczenie nowych wyrazów,
zasady przygotowania metaplanu,
problemy związane ze szkołą.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi szkoły,
przygotowuje metaplan,
ćwiczy sprawności słuchania i mówienia,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o szkole,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem (odpowiadanie na pytania, opis, przygotowywanie prezentacji – metaplanu, dyskusja, burza mózgów),
opisuje problemy szkoły,
ćwiczy wymowę nowych słów,
prezentuje swoje pomysły.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie wstydzi się prezentować swoich wiadomości na forum klasy,
bierze aktywny udział w lekcji.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, metaplan, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna, burza mózgów
Forma: praca w grupach, parach lub zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Papiery dużego formatu, mazaki
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie słuchać i mówić o szkole i jej problemach. Przygotujecie metaplan. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, co myślą o szkole (What do you think about schools in general? What’s wrong with school? What are the main problems of schools? How should a school look like? What’s an ideal school like? Why are there problems? itp.). Uczniowie odpowiadają ustnie.
Nauczyciel wyjaśnia zwrot „metaplan” i mówi, jak go wykonać. Podaje schemat metaplanu:
Jak jest.
Jak powinno być.
Dlaczego nie jest tak, jak powinno.
Wnioski.
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy, rozdaje im papiery i mazaki oraz wyjaśnia zadanie. Uczniowie w grupach mają przygotować opisy problemów szkoły (pierwsza grupa – jak jest teraz, jak wygląda szkoła i jej wady oraz zalety; druga grupa – jak powinno być, idealna szkoła; trzecia grupa – dlaczego nie jest tak, jak powinno być i co zrobić, żeby było lepiej).
Każda grupa przeprowadza swoją burzę mózgów, podczas której wypisuje na papierze kilka pomysłów. Nauczyciel monitoruje pracę i pomaga w razie trudności. Należy ustalić limit czasu, np. 5‑10 minut.
Uczniowie prezentują swoje plakaty i opisują pomysły oraz podają przykłady. Po każdej prezentacji pozostali uczniowie starają się wyrazić swoje zdanie. Jeśli nie ma chętnych, nauczyciel wyznacza do odpowiedzi wybranych uczniów.
Wnioski i podsumowanie. Uczniowie wypowiadają się ustnie, czy więcej jest zalet czy wad obecnej szkoły oraz jak oni sami zmieniliby jej sytuację. Nauczyciel słucha, zadaje pytania pomocnicze i poprawia błędy. Wnioski zostają zapisane w zeszytach.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości.
5. Bibliografia
H. Komorowska, Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Wypowiedz się pisemnie na temat zalet i wad szkoły w Polsce. Limit słów: 120‑150.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Przed lekcją należy przygotować papiery dużego formatu i mazaki. Lekcja przeznaczona jest dla poziomu średnio zaawansowanego i wyższych. Zasób słów i informacji należy dostosować do poziomu językowego grupy, dla której przeprowadzana będzie lekcja. Lekcja będzie szczególnie przydatna przed maturą – powtórzenie wiadomości o szkole. Po lekcji uczeń powinien znać zwroty związane ze szkołą i metaplanem (conclusions, advantages, disadvantages, system etc.), problemy, zalety i wady szkoły, umieć wykonać metaplan.