Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Metoda i struktura etyki

Celem lekcji jest zapoznanie uczniów z zagadnieniami dotyczącymi metody i struktury etyki jako nauki. Omówienie takich zagadnień jak: sposób dochodzenia do twierdzeń w etyce i ich uzasadniania, przedmiot a metoda etyki, sposób poznania a sposób bytowania, sąd konkretny o dobru (powinności), omówienie naczelnej zasady etycznej. Przedstawienie tematyki poznania słuszności i realności powinności (dobra) w strukturze etyki (powinność bytem realnym, sposób istnienia powinności moralnej a sposób istnienia osoby ludzkiej).

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. Omówić tematykę naczelnej zasady etycznej.

  2. Wyjaśnić sposób poznania i sposób bytowania przedmiotu etyki.

  3. Wyjaśnić problematykę poznania powinności w strukturze etyki.

  4. Wyjaśnić problematykę poznania słuszności w strukturze etyki.

  5. Omówić problem realności powinności w strukturze etyki.

  6. Wyjaśnić pojęcie: afirmacja.

Metoda i forma pracy

Metoda pogadanki z elementami opisu.

    1. Merecki J., Styczeń T., ABC Etyki, Wyd. KUL, Lublin 2005.

    2. Podsiad A., Więckowski Z., Mały słownik terminów i pojęć filozoficznych, PAX, Warszawa 1983.

    3. Karta pracy ucznia.

      1. Sprawdzenie obecności.

      2. Sprawdzenie zadania domowego.

      3. Przypomnienie metodą pogadanki najważniejszych wiadomości z poprzedniej lekcji.

(10 min.)

    1. Wyjaśnienie metodą opisu terminu – afirmacja (jako asercja – stwierdzenie pozytywne lub negacja – stwierdzenie negatywne).

Zapisanie przez uczniów notatki do zeszytu.

  • Notatka:

Afirmacja – jest to moment stwierdzenia lub uznania czegoś albo pozytywnie (wtedy mamy do czynienia z asercją) albo negatywnie (wtedy jest to negacja).

  1. Omówienie metodą opisu źródła poznania moralnego (sumienie) i sposobu bytowania przedmiotu etyki (sąd sumienia ujawniający powinność działania, jego słuszność i realność).

  2. Wyjaśnienie metodą opisu zagadnienia poznania powinności (sumienie jako źródło poznania dobra moralnego, sąd konkretny o powinności).

  3. Metodą pogadanki z elementami opisu ustalenie treści naczelnej zasady etycznej (wszystkiemu, co wartościowe należna jest afirmacja od osoby; osobie od osoby należna jest afirmacja) i jej uzasadnienie.

  4. Wyjaśnienie metodą opisu zagadnienia poznania słuszności działania (zagadnienie sumienia, które naprowadza nas na wiedzę o człowieku).

  5. Ukazanie metodą opisu sumienia jako sprawcy ujawnienia egzystencjalnego wymiaru powinności.

  6. Usystematyzowanie metodą pogadanki wiadomości z przeprowadzonej lekcji.

(20 min.)

Faza podsumowująca

Zapisanie przez uczniów notatki do zeszytu.

  • Notatka:

Osąd sumienia stanowi dla podmiotu działania najbliższe źródło poznania moralnego, a zarazem podstawowe źródło poznania etyki. O sposobie dochodzenia do twierdzeń w etyce i ich uzasadniania rozstrzygają trzy aspekty powinności moralnej jako przedmiotu etyki i odpowiadające tym aspektom trzy aspekty sumienia jako sądu o powinności –poznanie powinności (dobra) działania, jego słuszności, i realności powinności moralnej działania (wymiar egzystencjalny)

  1. Poznanie powinności – sumienie jako bezpośrednie źródło poznania powinności moralnej uznaje za ważne sądy konkretne typuto i to powinienem wobec ciebie. Pod naporem pytania – dlaczego powinienem sumienie wskazuje na godność osoby ludzkiej jako dobra najwyższego. W ten sposób stanowi podstawę do sformułowania naczelnej zasady etycznej w rodzaju – osobie od osoby zawsze należna jest afirmacja.

  2. Poznanie słuszności – sumienie wskazuje na zdroworozsądkową (mądrościową) lub naukową wiedzę o człowieku jako własną podstawę ważności wszelkiej wiedzy o słuszności moralnej postępowania. W oparciu o tę wiedzę wydaje sądy i ustanawia normy postępowania moralnego.

  3. Realność powinności – sumienie stwierdza faktycznie (choć zwykle wirtualnie) realność powinności moralnej (a nie tylko jej poczucie) i dzięki temu sąd ten staje się sądem egzystencjalnym.

(15 min.)

    1. Merecki J., Styczeń T., ABC Etyki, Wyd. KUL, Lublin 2005.

    2. Podsiad A., Więckowski Z., Mały słownik terminów i pojęć filozoficznych, PAX, Warszawa 1983.

Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Metoda i struktura etyki.

RyoULVF88Bfj5

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 34.50 KB w języku polskim