Metody prezentacji wyników badań na mapie
Metody prezentacji wyników badań na mapie
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna podział metod prezentacji treści na mapie na ilościowe i jakościowe,
zna konkretne metody należące do tych grup,
zna różne rodzaje izolinii,
zna różne rodzaje diagramów,
zna pojęcie „szraf”,
rozumie różnice między metodą powierzchniową a zasięgów oraz kartogramu a kartodiagramu.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
dobrać odpowiednią metodę do prezentacji wskazanego zjawiska na mapie,
rozpoznać zastosowaną na mapie metodę prezentacji treści.
c) Postawy
Uczeń:
współpracuje w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Praca z atlasem geograficznym, praca z podręcznikiem, praca w grupach zróżnicowana.
3. Środki dydaktyczne
Atlas geograficzny, podręcznik.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne – sprawdzenie listy obecności, wpisanie tematu do dziennika, podyktowanie tematu lekcji.
Odpytanie wybranego ucznia z tematu: „Geografia jako nauka. Źródła informacji turystycznej”.
b) Faza realizacyjna
Wprowadzenie podziału metod prezentacji treści mapy na ilościowe i jakościowe.
Uczniowie odczytują z podręcznika metody poszczególnych grup i zapisują je na tablicy w dwóch kolumnach.
Podział klasy na siedem zespołów. Przedstawiciele każdej z grup mają za zadanie szczegółowe omówienie jednej, przydzielonej przez nauczyciela metody.
metoda powierzchniowe,
metoda zasięgów,
metoda sygnaturowa,
metoda izoliniowa,
metoda kropkowa,
metoda kartogramu,
metoda kartodiagramu.
Zadaniem przedstawicieli każdej z grup jest udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące omawianej przez nią metody:
w jaki sposób przedstawia zjawisko,
jakiego typu zjawiska można nią przedstawić.
Po przedstawieniu istoty danej metody własnymi słowami, uczniowie wykazują się jej zrozumieniem i w tym celu odszukują w atlasie geograficznym konkretne przykłady map, na których dana metoda została użyta i określają, jakie zjawisko zostało nią pokazane.
Przy omawianiu metody izoliniowej uczniowie podają znane im przykłady izolinii. Nauczyciel dopowiada kolejne, mniej znane przykłady.
Przy pokazywaniu na mapie przykładów zastosowania metody kartodiagramu uczniowie dostrzegają różnice między diagramami. Nazwanie różnych rodzajów diagramów (kołowe, słupkowe, wstęgowe, strukturalne).
c) Faza podsumowująca
Polecenie dla uczniów: Dobierz najlepszą metodę do zaprezentowania danego zjawiska na mapie:
ukształtowanie dna morskiego - ....................................................
wielkość opadów w Polsce w styczniu - .............................................
występowania jarząba szwedzkiego - ..............................................
wielkość stopy bezrobocia wg województw - .......................................
struktura upraw - .........................................
zagospodarowanie turystyczne danej miejscowości - .......................................
rozmieszczenie występowania gleb brunatnych w Polsce - ...........................................
5. Bibliografia
P. Czubla, E. Papińska, Geografia fizyczna. Podręcznik. Liceum ogólnokształcące – zakres rozszerzony, PWN, Warszawa 2003.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Podaj w punktach podobieństwa i różnice między metodą powierzchniową a zasięgów oraz kartogramu a kartodiagramu.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak