Metronom – jak grać równo
Metronom – jak grać równo
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna działanie metronomu,
zna sposób wykorzystania metronomu.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wykorzystać metronom do nauki grania na instrumencie perkusyjnym,
rozróżnić szybkie i wolne tempo muzyki.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Magnetofon lub odtwarzacz płyt CD
Kasety lub płyty CD z nagraniami utworów o różnym tempie
Metronom
Wzory przykładowych rytmów
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel wprowadza uczniów w pojęcie tempa.
Nauczyciel prezentuje uczniom (odtwarza z kasety lub płyty CD) utwory o różnym tempie.
Nauczyciel pyta uczniów, który z prezentowanych utworów wykonany był w szybkim, a który w wolnym tempie.
Uczniowie odpowiadają.
Nauczyciel prezentuje uczniom metronom.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, jak korzystać z metronomu.
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na to, że ćwiczenia z metronomem należy rozpoczynać w tempie wolnym i dopiero po opanowaniu ćwiczenia w danym tempie można zacząć grać szybciej.
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z przykładowymi rytmami (załącznik 1).
Uczniowie wykonują rytmy w różnych tempach.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel komentuje sposób grania uczniów.
5. Bibliografia
Dalcroze E.J., Pisma wybrane, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.
Klöppel R., Vliex S., Rytmika w wychowaniu i terapii, PNO Studio Grafiki Komputerowej, Warszawa 1995.
Kuźmińska O., Popielowska H., Taniec, rytm, muzyka, AWF, Poznań 1995.
Lipska E., Przychodzińska M., Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka, WSiP, Warszawa 1991.
Skowrońska‑Lebecka E., Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
1 | 2 | 1 | 2 | |
klask | X | X | X | X |
tup | X | X |
1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | |
klask | X | X | X | X | X | X |
tup | X | X |
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
klask | X | X | X | X | X | X | X | X |
tup | X | X |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak