Metronom – jak grać równo

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna działanie metronomu,

  • zna sposób wykorzystania metronomu.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wykorzystać metronom do nauki grania na instrumencie perkusyjnym,

  • rozróżnić szybkie i wolne tempo muzyki.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

  1. Magnetofon lub odtwarzacz płyt CD

  2. Kasety lub płyty CD z nagraniami utworów o różnym tempie

  3. Metronom

  4. Wzory przykładowych rytmów

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel wprowadza uczniów w pojęcie tempa.

  2. Nauczyciel prezentuje uczniom (odtwarza z kasety lub płyty CD) utwory o różnym tempie.

  3. Nauczyciel pyta uczniów, który z prezentowanych utworów wykonany był w szybkim, a który w wolnym tempie.

  4. Uczniowie odpowiadają.

  5. Nauczyciel prezentuje uczniom metronom.

  6. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, jak korzystać z metronomu.

  7. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na to, że ćwiczenia z metronomem należy rozpoczynać w tempie wolnym i dopiero po opanowaniu ćwiczenia w danym tempie można zacząć grać szybciej.

  8. Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z przykładowymi rytmami (załącznik 1).

  9. Uczniowie wykonują rytmy w różnych tempach.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel komentuje sposób grania uczniów.

5. Bibliografia

  1. Dalcroze E.J., Pisma wybrane, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

  2. Klöppel R., Vliex S., Rytmika w wychowaniu i terapii, PNO Studio Grafiki Komputerowej, Warszawa 1995.

  3. Kuźmińska O., Popielowska H., Taniec, rytm, muzyka, AWF, Poznań 1995.

  4. Lipska E., Przychodzińska M., Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka, WSiP, Warszawa 1991.

  5. Skowrońska‑Lebecka E., Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

1

2

1

2

klask

X

X

X

X

tup

X

X

1

2

3

1

2

3

klask

X

X

X

X

X

X

tup

X

X

1

2

3

4

1

2

3

4

klask

X

X

X

X

X

X

X

X

tup

X

X

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

Rcuy13FBldq9W

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 101.98 KB w języku polskim
RwOkKUIcTZgpu

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim