Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Miasto i rozwój kapitalizmu w Ziemi obiecanej Władysława Reymonta

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna genezę i współczesne znaczenie pojęcia: ziemia obiecana,

  • zna historię miasta Łódź,

  • zna realia historyczne związane z rozwojem kapitalizmu na ziemiach polskich,

  • potrafi wymienić społeczne skutki uprzemysłowienia,

  • zna fabułę powieści Ziemia obiecana.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wytłumaczyć wymowę tytułu powieści Ziemia obiecana,

  • umie przeprowadzić analizę porównawczą obrazu wsi i miasta w powieściach Władysława Reymonta,

  • ma świadomość pozytywnych aspektów przenikania się różnych kultur,

  • potrafi w sposób barwny i osobisty opisać swoje miasto.

2. Metoda i forma pracy

Metoda sprawdzająca: uczniowie przybliżają fabułę powieści.

W formie referatu: jeden z uczniów przedstawia historię miasta Łódź.

Metoda oglądania: prezentacja zdjęć XIX‑wiecznej Łodzi. Projekcja fragmentu filmu Ziemia obiecana (opcjonalnie).

W formie wykładu: nauczyciel przybliża realia historyczne związane z rozwojem przemysłu
i kapitalizmu na ziemiach polskich.

Metoda problemowa: dyskusja na temat społecznych i kulturowych aspektów współżycia ze sobą różnych narodowości.

3. Środki dydaktyczne

  1. Zdjęcia przedstawiające architekturę Łodzi końca XIX wieku.

  2. Film Ziemia obiecana w reżyserii Andrzeja Wajdy.

  3. Powieść Ziemia obiecana Władysława Reymonta.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel pyta uczniów o pochodzenie terminu: ziemia obiecana. Uczniowie przypominają biblijny kontekst związany z powyższym pojęciem. Podają własne propozycje ziemi obiecanej początku XXI stulecia. Zastanawiają się, dlaczego Władysław Reymont użył tego sformułowania w tytule powieści opowiadającej o rozwoju kapitalizmu w Łodzi końca XIX wieku.

b) Faza realizacyjna

Wybrani uczniowie zarysowują fabułę Ziemi obiecanej. Wymieniają głównych bohaterów powieści i przedstawiają ich charakterystyki.

Nauczyciel przypomina kontekst historyczny fabuły utworu Władysława Reymonta. Wspomina o zapoczątkowanej w Anglii rewolucji przemysłowej, która w sposób diametralny przeobraziła struktury społeczne, wpłynęła na politykę i odmieniła życie wielu ludzi. Nauczyciel mówi m.in. o migracjach ze wsi do miast, o wielkich przemysłowcach i rodzącej się klasie robotniczej oraz o charakterze rozwijających się dynamicznie stosunków kapitalistycznych.

Jeden z uczniów, na podstawie przygotowanych notatek, zarysowuje historię miasta opisanego przez Władysława Reymonta. Wypowiedź koncentruje wokół okresu przedstawionego w Ziemi obiecanej. Pozostali uczniowie oglądają zdjęcia przedstawiające architekturę Łodzi 2. połowy XIX stulecia.

Uczniowie przypominają sobie, jakimi barwami Władysław Reymont malował wieś
w powieści Chłopi. Konfrontują to z obrazem miasta w Ziemi obiecanej. Odpowiadają na pytanie: jak polski noblista postrzega miasto i toczące się w nim życie. Nauczyciel zwraca uwagę na sposób ujęcia tego tematu przez Honoriusza Balzaka w powieści Ojciec Goriot.

Nauczyciel opowiada o Łodzi końca XIX wieku jako o mieście wielu narodowości. Wymienia trzy najważniejsze: niemiecką, polską i żydowską. Mówi o ich współistnieniu
i wzajemnym przenikaniu się. Zwraca uwagę uczniów na ubogacający i rozwijający człowieka aspekt koegzystencji odmiennych kultur. Jednocześnie podkreśla, że często to bycie koło siebie pełne jest antagonizmów i konfliktów. Uczniowie zastanawiają się, co decyduje o takim lub innym obrazie różnych narodowości żyjących w jednym miejscu.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie w oparciu o wiadomości z lekcji zastanawiają się nad wymową tytułu dzieła Władysława Reymonta.

5. Bibliografia

  1. Dinter H., Spod czarnych dymów. Łódź w latach 1861‑1918, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1978.

  2. Ihnatowicz I., Społeczeństwo polskie 1864‑1914, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1988.

  3. Reymont W., Ziemia obiecana, Prószyński i S‑ka, Warszawa 2000.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Napisz wypracowanie na wybrany temat:

  • Przedstaw subiektywny obraz Twojego miasta. Postaraj się użyć jak najwięcej określeń opisujących jego charakter.

  • Ziemia obiecana – miejsce, w którym chciałbym spędzić całe swoje życie.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1BLxxPcZ0apn

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 105.71 KB w języku polskim
R9gLCQg5Ety3z

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim