Mickiewicz jako orientalny podróżnik
Mickiewicz jako orientalny podróżnik
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna rozmaite przejawy fascynacji romantyków Wschodem,
zna rosyjski epizod biografii Adama Mickiewicza,
zapoznaje się ze sztuką doby romantyzmu,
rozumie pojęcia: orient, orientalizm.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi dokonywać samodzielnych refleksji i przemyśleń,
potrafi rozpoznawać stereotypy myślowe dotyczące odmiennych kultur,
potrafi wymienić hasła charakterystyczne dla doby pozytywizmu,
potrafi wymienić trzech malarzy doby romantyzmu,
potrafi wymienić utwory ukazujące związki Europy z kulturą wschodu.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, referowanie, burza mózgów
3. Środki dydaktyczne
reprodukcje obrazów:
Eugene Delacroix – Kobiety algierskie i Potyczka Arabów w górach
Verdi – Aida
Antoine – Jean Gros – Bitwa pod Aburkiem
materały dodatkowe przygotowane na lekcję przez uczniów
4. Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Wstępna rozmowa o europejskich zainteresowaniach kulturą wschodu. Uczniowie starają się scharakteryzować zjawisko orientalizmu.
Nauczyciel pyta uczniów o twórcę literackiego, który podróżował w rejony wschodnie. Uczniowie wskazują na Adama Mickiewicza.
Nauczyciel podaje uczniom temat lekcji
Faza realizacyjna
Dokładne wyjaśnienie terminu orient, ustalenie geograficznego zasięgu tego terminu – na podstawie materiałów przygotowanych przez uczniów
Nauczyciel pokazuje uczniom obrazy inspirowane Wschodem
Eugene Delacroix – Kobiety algierskie i Potyczka Arabów w górach
Verdi – Aida
Antoine – Jean Gros – Bitwa pod Aburkiem
Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie dzieł, które zawierają elementy kultury wschodniej ( załącznik 1)
Nauczyciel zadaje pytanie uczniom dlaczego romantyków inspirowała kultura Wschodu? (załącznik 2.)
Nauczyciel krótko opowiada uczniom o podróżach Mickiewicza po Krymie. Uczniowie robią notatki ( załącznik 3. – notatka dla nauczyciela)
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi o odczytanie dwóch referatów:
Informacje historyczne o Odessie
Informacje historyczne o Krymie
Dwoje uczniów prezentuje referaty, wszyscy uczniowie robią notatki w zeszycie przedmiotowym.
5. Bibliografia
Łukasiewicz J., *Mickiewicz,*Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1996.
Słownik literatury polskiego oświecenia, pod red. T. Kostkiewiczowej, Ossolineum, Wrocław 1996*.*
Słownik literatury polskiej XIX wieku, pod red. J. Bachórza i A. Kowalczykowej, Ossolineum, Wrocław 1991.
Słownik literatury staropolskiej, pod red. T. Michałowskiej, Ossolineum, Wrocław 2002.
6. Załączniki
a). załącznik 1. – powane nawiązania literackie do orientu
Pieśń o Rolandzie – starcie zbrojne Europejczyków z Arabami - Saracenami
Pan Wołodyjowski – wojny polsko‑tureckie
W pustyni i w puszczy - kolonizacja
Faraon- „odkrycie” Egiptu
Listy z Afryki – Henryk Sienkiewicz – opis podróży bliskowschodnich
b). załącznik 2. – skrót proponowanej odpowiedzi na pytanie - dlaczego romantyków inspirowała kultura Wschodu?
Romantycy w urokach schodu doszukali si ę wolności natury. Inspirowała ich egzotyka, malowniczość, zmysłowość i tajemniczość orientu.
c). Załącznik 3. – notatka dla nauczyciela
Mickiewicz wyjechał z Litwy po procesie filaretów w 1824 roku, co było spowodowane wyrokiem sądowym, który skazywał go na osiedlenie w głębi Rosji. W tym samym roku trafił do Odessy, gdzie miał pracować jako nauczyciel. Niestety pojawił się problem. W czasie czekania na wyjaśnienie sprawy odbył dwumiesięczną wycieczkę na Krym. Mickiewicz podróżował w towarzystwie Jana Witta, Karoliny Sobońskiej oraz Henryka Rzewuskiego.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Uczniowie nie mają ograniczonych źródeł w przygotowaniu do lekcji. Mogą posługiwać się mediami, książkami, własną zdobytą wcześniej wiedzą itp.
Obrazy proponowane do zaprezentowania można znaleźć w internecie na stronie http://sunsite.icm.edu.pl/cgfa/delacroi
O przygotowaniu referatów należy poinformować uczniów co najmniej trzy dni wcześniej. Referowanie ma nie przekraczać 5 minut każdy.