Między arkadią a katastrofą – ambiwalencje w poezji Józefa Czechowicza
Między arkadią a katastrofą – ambiwalencje w poezji Józefa Czechowicza
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna znaczenie pojęcia – ambiwalencja,
potrafi podać kilka faktów z życia J. Czechowicza,
rozumie znaczenie motywu arkadii i katastrofy w poezji Czechowicza.
b) Umiejętności
Uczeń:
umie pokazać związki utworu z biografią autora,
wyciąga wnioski o charakterze utworu na podstawie jego zapisu graficznego,
potrafi podać cechy charakterystyczne dla poezji Czechowicza.
2. Metoda i forma pracy
Elementy metody problemowej, podającej, heurystycznej, metoda ćwiczeń praktycznych, praca zbiorowa, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik Opowieść o człowieku (teksty wiersz J. Czechowicza)
Tomik poezji
Prezentacja biografii J. Czechowicza przygotowana przez ucznia
Popularny słownik wyrazów obcych
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Powitanie. Sprawdzenie listy obecności. Nauczyciel podaje temat lekcji: Między arkadią a katastrofą – ambiwalencje w poezji Józefa Czechowicza.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel, spodziewając się pytań o to, co oznacza słowo ambiwalencja, zleca wybranemu uczniowi wyjaśnienia jego znaczenia, posługując się słownikiem wyrazów obcych. Nauczyciel objaśnia temat lekcji i jej cele.
Nauczyciel prosi ucznia, który przygotował wiadomości biograficzne o Czechowiczu o ich prezentację (ewentualne uzupełnienia wiadomości przez nauczyciela).
Nauczyciel prosi klasę o interpretację tytułu tomiku, z którego pochodzą te wiersze. (ballada z tamtej strony).
Nauczyciel prosi wybranego ucznia o głośną lekturę wierszy „Lato na Wołyniu”, „Sam”.
Uczniowie wyrażają swoje odczucia po lekturze wierszy, wypełniając ankietę. (załącznik 1)
Nauczyciel prosi o określenie specyfiki zapisu graficznego obu wierszy (brak interpunkcji i wielkich liter, zróżnicowana rozpiętość wersów).
Nauczyciel prosi o graficzny zapis tego, jak zachowuje się wykrywacz kłamstw, wówczas gdy ktoś kłamie oraz o objaśnienie, na jakiej podstawie odbywa się to wykrywanie (napięcie emocjonalne).
Nauczyciel proponuje eksperyment z ułożonymi poziomo tekstami wierszy. Tworzenie analogii kształtu granicy wersów wierszy do nerwowej linii rysowanej przez urządzenie.
Interpretacja celowości wszystkich zauważonych zabiegów: językowych i graficznych w kontekście arkadii i katastrofy – radości, ale i przeczucie końca.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów o ocenę atrakcyjności poezji Czechowicza, co ich zainteresowało, co sprawiło kłopot.
5. Bibliografia
Biedrzycki K., Opowieść o człowieku. Klasa III , Znak, Warszawa 2003. (teksty wierszy J. Czechowicza)
Czechowicz J., Wybór poezji, Ossolineum, Wrocław 1985.
Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, red. A. Janus‑Sitarz, Universitas, Kraków 2004.
Popularny słownik wyrazów obcych, red. L.B. Jawor, Printex, Białystok 2000.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Wiersze podobały mi się na....... pkt. (0- 10)
Brzmiały.................................
Były / nie były obrazowe ( podkreśl słowo zgodne z Twoją opinią)
Ich język jest.....................................................................
Panuje w nich nastrój ..........................................................
Taki nastrój budują słowa...................................................
Jest to realizacja motywu ..................................................
Może to mieć związek z takimi wydarzeniami w życiu poety, jak.....
.........................................................................................
b) Zadanie domowe
Praca dla całej klasy – przygotujemy wystawę prac plastycznych inspirowanych wierszami „Lato na Wołyniu” oraz „Sam”.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak