Między poetyką a rzemiosłem artystycznym - Andrzej Panufnik
1914 – narodziny Andrzeja Panufnika w Warszawie
1934 – skomponowanie pierwszej zachowanej kompozycji Andrzeja Panufnika – Tria fortepianowego
1932–1936 – studia w Konserwatorium Muzycznym w Warszawie (kompozycja w klasie Kazimierza Sikorskiego oraz teoria muzyki)
1937–1938 – studia dyrygenckie pod kierunkiem Feliksa Weingartnera w Wiedniu
1938–1939 – studia dyrygenckie u Philippe’a Gauberta w Paryżu
1940 – założenie duetu fortepianowego wraz z Witoldem Lutosławskim
1945–1946 – dyrygent Orkiestry Filharmonii Krakowskiej
1946–1947 – dyrektor Filharmonii Warszawskiej
1947 – I nagroda na Konkursie Kompozytorskim im. Karola Szymanowskiego w Krakowie za Nokturn na orkiestrę (1947 r.)
1948 – Nagroda miasta Krakowa za Kołysankę na 29 instrumentów smyczkowych i 2 harfy (1947 r.)
1949 – I nagroda na Konkursie Kompozytorskim im. Fryderyka Chopina w Warszawie za utwór Sinfonia Ustica na 8 instrumentów dętych i dwie orkiestry smyczkowe (1948 r.)
1949 – uzyskanie najważniejszego odznaczenia państwowego PRL – Sztandaru Pracy I klasy
1950 – otrzymanie tytułu wiceprzewodniczącego Międzynarodowej Rady Muzycznej UNESCO
1951, 1952 – laureat Nagrody Państwowej II stopnia
1952 – I nagroda na Przedolimpijskim Konkursie Kompozytorskim z okazji Igrzysk Olimpijskich w Helsinkach za Uwerturę bohaterską na orkiestrę (1951–1952)
1954 – opuszczenie Polski i zamieszkanie w Anglii
1957–1959 – dyrektor muzyczny i dyrygent City of Birmingham Symphony Orchestra
1963 – Prix de Composition Musicale Prince Pierre de Monaco za utwór Sinfonia sacra na orkiestrę (1963 r.)
1965 – Sibelius Centenary Medal for Composition (Medal z okazji setnej rocznicy urodzin Jana Sibeliusa za twórczość kompozytorską)
1977 – wykonanie utworów m. in. Universal Prayer na 4 głosy solowe, 3 harfy, organy i chór mieszany (1968–1969), Dreamscape na mezzosopran i fortepian (1976–1977), Sinfonia mistica na orkiestrę (1977 r.) podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, po zniesieniu zakazu dotyczącego wykonywania muzyki Andrzeja Panufnika w Polsce przez wydział kultury KC PZPR
1983 – Prix de Composition Musicale Prince Pierre de Monaco za całokształt twórczości
1984 – otrzymanie tytułu członka honorowego Royal Academy of Music w Londynie
1987 – otrzymanie tytułu członka honorowego Związku Kompozytorów Polskich (w latach 1954–1987 Andrzej Panufnik był wykreślony z listy członków Związku Kompozytorów Polskich)
1987 – wydanie autobiografii Composing Myself w Anglii
1990 – Nagroda Ministra Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej za zasługi dla kultury polskiej
1990 – odwiedzenie Polski po 36 latach nieobecności i wykonania kolejnych utworów podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień m. in. Koncertu skrzypcowego (1971 r.), Symfonii nr 10 na orkiestrę (1988 r.) czy Harmony, a poem for chamber orchestra (1989 r.)
1991 – nadanie tytułu szlacheckiego (Sir) przez królową brytyjską Elżbietę II
1991 – otrzymanie tytułu Doctor honoris causa Akademii Muzycznej w Warszawie
1991 – śmierć kompozytora w Twickenham
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń:
4) omawia polską muzykę XX wieku i jej twórców, dokonując klasyfikacji zgodnie ze stylami i kierunkami: Andrzej Panufnik.
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię.
identyfikować przemiany stylistyczne w twórczości Andrzeja Panufnika;
wskazywać najważniejsze fakty z biografi Andrzeja Panufnika;
rozpoznawac najważniejsze dzieła artysty.
Andrzej Panufnik

Muzyka jest wyrazem emocji i uczuć. Ideałem moim jest utwór, w którym treść poetycka łączy się z doskonałością muzycznego rzemiosła. Sama poezja nie decyduje o muzycznej wartości utworu, podobnie jak samo rzemiosło grozi popadnięciem w martwe i suche formułki. Nieprzemijające piękno rodzi się tylko z równowagi obu tych elementów.
Tak o swojej twórczości wypowiadał się wybitny polski kompozytor i dyrygent Andrzej Panufnik, żyjący w latach 1914–1991. Jego pierwszym nauczycielem kompozycji był Kazimierz Sikorski, u którego studiował w latach 1932–1936 w Konserwatorium Muzycznym w Warszawie. Kształcił się także w kierunku dyrygentury początkowo w Wiedniu pod kierunkiem Feliksa Weingartnera, a następnie w Paryżu w klasie Philippe’a Gauberta. Trudne lata wojny i okupacji spędził w Warszawie, gdzie utworzył duet fortepianowy z innym znakomitym polskim kompozytorem, Witoldem Lutosławskim.

Po II wojnie światowej
Po wojnie pracował jako dyrygent początkowo Orkiestry Filharmonii Krakowskiej, a następnie Filharmonii Warszawskiej. Do jego sukcesów dyrygenckich należały występy m. in. z Berliner Philharmoniker, paryską l’Orchestre National czy London Philharmonic Orchestra. O jego znaczącej pozycji w świecie muzycznym świadczył wybór artysty na wiceprzewodniczącego Międzynarodowej Rady Muzycznej UNESCO w 1950 r. W okresie powojennym Andrzej Panufnik zdobył wiele nagród w prestiżowych konkursach kompozytorskich, m. in. I nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Karola Szymanowskiego, Nagrodę miasta Krakowa, I nagrodę na Przedolimpijskim Konkursie Kompozytorskim zorganizowanym z okazji Igrzysk Olimpijskich w Helsinkach czy na Konkursie Kompozytorskim im. Fryderyka Chopina w Warszawie (za utwór „Sinfonia Ustica”).
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Utwór muzyczny: Sinfonia rustica na 8 instrumentów dętych i dwie orkiestry smyczkowe (1948) Wykonawca: Andrzej Panufnik. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się skocznym charakterem.
W 1954 r. Andrzej Panufnik opuścił Polskę w związku z ograniczeniem swobód twórczych dla artystów przez komunistów. Konsekwencje decyzji były bardzo poważne – przez wiele lat zabraniano wykonywania i wydawania utworów kompozytora, nie można było wspominać jego nazwiskach w mediach i wszelkich publikacjach.
Andrzej Panufnik zamieszkał na stałe w Anglii, gdzie początkowo rozwijał karierę dyrygencką kierując City of Birmingham Symphony Orchestra, ale później zdecydował się poświęcić całkowicie twórczości kompozytorskiej. W tym okresie dwukrotnie zdobył nagrodę Prix de Composition Musicale Prince Pierre de Monaco, Sibelius Centenary Medal for Composition w Londynie, a także został członkiem honorowym Royal Academy of Music w Londynie.
Rokiem przełomowym dla twórczości Andrzeja Panufnika w Polsce, był 1977, kiedy Zarządowi Głównemu Związku Kompozytorów Polskich udało się zdjąć cenzuralny zakaz dotyczący muzyki wybitnego polskiego kompozytora w wydziale KC PZPR. W tym samym czasie podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień zabrzmiały utwory Andrzeja Panufnika, m. in. Universal Prayer, Dreamscape czy Sinfonia mistica.
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Utwór muzyczny: Sinfonia mistica na orkiestrę (1977). Wykonawca: Andrzej Panufnik. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się skocznym charakterem.
Po roku 1980

Kolejnym przełomem okazały się lata 80. XX w. – w 1987 r. Andrzej Panufnik otrzymał tytuł członka honorowego Związku Kompozytorów Polskich, w tym samym czasie w Anglii została wydana autobiografia kompozytora Composing Myself.
W 1990 r. otrzymał Nagrodę Ministra Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej za zasługi dla kultury polskiej i w tym samym roku przyjechał do swojego kraju, po raz pierwszy od 36 lat! Podczas jego pobytu wiele kompozycji zostało zaprezentowanych w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, także z udziałem artysty jako dyrygenta, m. in. Symfonia nr 10, Harmony, a poem for chamber orchestra czy Koncert skrzypcowy, skomponowany dla wybitnego skrzypka Yehudi Menuhina.

Przed śmiercią, w 1991 r. Andrzej Panufnik zdobył dwa ważne odznaczenia. Królowa brytyjska Elżbieta II nadała kompozytorowi tytuł szlachecki (Sir). Artysta otrzymał również tytuł Doctor honoris causa Akademii Muzycznej w Warszawie.
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Utwór muzyczny: Andrzej Panufnik, „Trio fortepianowe”. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się tajemniczym, złowrogim charakterem.
Najwazniejsze dzieła Andrzeja Panufnika
Pierwszą zachowaną kompozycją stworzoną przez Andrzeja Panufnika, jest Trio fortepianowe (1934 r.). Prawykonania tego utworu w 1936 r. dokonali następujący artyści: Stanisław Jarzębski (skrzypce), Józef Bakman (wiolonczela) i Mieczysław Wajnberg (fortepian). Utwór, wpisujący się w stylistykę neoklasycznąneoklasyczną, stanowi odwołanie do tradycji muzycznej, złożony jest z trzech części: 1. Poco adagio – Allegro – Poco adagio (rozbudowane allegro sonatowe poprzedzone wolnym wstępem), 2. Largo (część wolna o lirycznym charakterze), 3. Presto (scherzo o tanecznym charakterze). Warto przytoczyć słowa kompozytora, dyrygenta i krytyka muzycznego Jana Maklakiewicza, który w następujący sposób wypowiadał się o omawianym utworze Andrzeja Panufnika:
Trio fortepianowe Panufnika tętni szerokim rozmachem, nurtem żywiołowego temperamentu artysty o dużej kulturze muzycznej. Akcenty młodzieńczych buntów, zmagań i poszukiwań, akcenty mocne i zdecydowane, owiane najszczerszym romantyzmem świeżych porywów inwencji tematycznej o nieprawdopodobnie bogatej i różnorodnej skali uczuciowej, które słyszymy w muzyce Panufnika, naprowadzają nas na pewne analogie z muzyką Brahmsa (…).
Wysłuchaj, wchodząc w poniższy link utwór Andrzeja Panufnika pt. Kołysanka na 29 instrumentów smyczkowych i 2 harfy (1947)
http://ninateka.pl/kolekcje/panufnik/audio/kolysanka‑na‑instrumenty‑smyczkowe‑i-dwie‑harfy‑1
Kołysanka na 29 instrumentów smyczkowych i 2 harfy jest jednym z wczesnych utworów Andrzeja Panufnika (1947 r.). Do skomponowania Kołysanki artystę zainspirowały nocne spacery nad Tamizą. Jak wspomina kompozytor:
Kiedy podniosłem głowę, zobaczyłem ciemne chmury przepływające powoli przez jaśniejszy krąg księżyca. Fale rzeki i nocne niebo nad zamglonym miastem nasunęły mi pomysł utworu rozgrywającego się w trzech planach: pulsujący rytm harf, który oddawałby spokojny, ciągły nurt rzeki, grupa solowych instrumentów smyczkowych, niektóre grające w ćwierćtonachćwierćtonach, dla oddania widoku płynących chmur, a nad tym wszystkim niczym księżyc, który świeci także i nad Polską, polska pieśń ludowa, oparta prawie w całości na skali pentatonicznejpentatonicznej i grana kolejno przez solowe instrumenty smyczkowe: skrzypce, następnie altówkę, wreszcie wiolonczelę. Obraz, który miałem przed oczyma, chmury chwilami ukazujące, a chwilami zasłaniające pełny krąg księżyca, muzyka miałaby oddawać w ten sposób, że linia melodii co jakiś czas wynurzałaby się, to znów zatapiała.
Jest to przełomowa kompozycja w historii muzyki polskiej, ponieważ Andrzej Panufnik jako jeden z pierwszych twórców wykorzystał w niej ćwierćtony. Utwór stanowi doskonałe połączenie tradycji (m. in. poprzez nawiązanie do polskiej melodii ludowej Przyjechał do niej, odwołania do skali pentaotnicznej i istotną rolę w prowadzeniu kantyleny) oraz nowoczesności (m. in. poprzez zastosowanie dysonansowej harmoniki, ćwierćtonów).
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Utwór muzyczny: Andrzej Panufnik, „Kwintet na instrumenty dęte drewniane”. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się skocznym, żwawym, wesołym charakterem.
Andrzej Panufnik niejednokrotnie w swojej twórczości eksponował brzmienie instrumentów dętych. Ostatnim utworem skomponowanym przez artystę przed opuszczeniem kraju, był Kwintet na instrumenty dęte drewniane – flet, obój, dwa klarnety i fagot. Twórca zainspirował się polską muzyką dawną, której echa są słyszalne w trzech krótkich częściach kompozycji: 1. Quasi Preludio, 2. Tryptyk staropolski, 3. Postludium. Ciekawostką jest zastosowanie przez kompozytora symetrii lustrzanej w przebiegu formy muzycznej, którą Panufnik niejednokrotnie wykorzystywał również w późniejszych utworach.
Wysłuchaj, wchodząc w poniższy link utwór Andrzeja Panufnika pt. Sinfonia Sacra (1963)
http://ninateka.pl/kolekcje/panufnik/audio/sinfonia‑sacra‑iii‑symfonia‑na‑orkiestre
Sinfonia Sacra to kompozycja uznawana za jedno z najwybitniejszych dzieł Andrzeja Panufnika. Jest to jego trzecia symfonia, która została skomponowana na zamówienie nowojorskiej Fundacji Kościuszkowskiej w związku z chęcią uczczenia milenium chrześcijaństwa i państwowości w Polsce (1966 r.). Kompozycja złożona jest z dwóch części: 1. Wizja I (fanfara czterech trąbek rozmieszczonych przestrzennie) – Wizja II (o charakterze mistycznym i spokojnym) – Wizja III (z dominującą rolą instrumentów perkusyjnych, przywołująca atmosferę pola bitwy) oraz 2. Hymn oparty na melodii Bogurodzicy). Jak wspominał Andrzej Panufnik:
(…) programowa treść muzyki sprawia, że słuchacz wciąż może czuć atmosferę pola bitewnego i modlitwy – tych dwu uporczywie powtarzających się elementów, dominujących w życiu Polaków w ciągu tysiąca lat ich tragicznej historii.
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Utwór muzyczny: Andrzej Panufnik – „Pentasonata”. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się tajemniczym, złowrogim charakterem.
W twórczości Andrzeja Panufnika ważną rolę pełniło brzmienie fortepianu. Jednym z trzech utworów przeznaczonych na fortepian solo jest pochodząca z 1984 r. Pentasonata. Kompozycja podzielona jest na pięć części (od przedrostka penta): 1. Allegretto scherzoso, molto ritmico, 2. Andantino amoroso, molto cantabile, 3. Contemplativo, molto rubato, 4. Andantino amoroso, molto cantabile, 5. Allegretto scherzoso, molto ritmico. Tytuł odnosi się także do skali pentatonicznej, do której kompozytor się odwołuje. Kolejnym istotnym elementem, związanym z tytułem utworu, jest pięciomiarowe metrum, poza częścią trzecią, która ma charakter improwizacyjny.
Istotne jest nawiązanie do budowy formy sonatowej: pierwsza część sonaty pełni rolę pierwszego tematu w allegrze sonatowym, odmienna część druga pełni rolę tematu drugiego, część trzecia stanowi rodzaj przetworzenia, a dwie ostatnie przywołują repryzę (tematy przedstawione w odwrotnej kolejności – najpierw drugi, potem pierwszy).

Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Utwór muzyczny: Andrzej Panufnik, „III Kwartet smyczkowy "Wycinanki”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
III Kwartet smyczkowy Andrzeja Panufnika jest jedną z ostatnich jego kompozycji, powstałą w 1990 r., po powrocie twórcy do Polski. Kompozytor w następujący sposób opisywał sferę inspiracji w omawianym utworze:
Pozostaję pod urokiem polskich wycinanek, których swoiste piękno, ujęte w symetryczną formę, podyktowało mi strukturę III Kwartetu smyczkowego, opatrzonego zresztą podtytułem Wycinanki. Utwór ten nie zawiera żadnych tematów ani motywów ludowych, ale mam nadzieję, że wyraża po części pomysłowość autorów ludowych wycinanek. Lustrzana symetriaLustrzana symetria została tu poniekąd przetransponowana na język muzyki; obejmuje trzy zasadnicze elementy: rytm, melodię i harmonię.
Kompozycja składa się z pięciu krótkich części: 1. Lento moderato, 2. Andantino rubato, 3. Allegretto scherzando, 4. Prestissimo possible, 5. Adagio sostenuto. Istotne jest zastosowanie koncepcji symetrii lustrzanej, szczególnie w czwartej części utworu, Prestissimo possibile, w której oś symetrii jest umiejscowiona w taki sposób, że całość zagrana od końca do początku zabrzmiałaby w ten sam sposób, co grana od początku do końca.

Animacja pt. Między poetyką a rzemiosłem artystycznym – Andrzej Panufnik
Podsumowanie
Podsumowując warto wspomnieć słowa znakomitego polskiego muzykologa, propagatora twórczości Andrzeja Panufnika, Tadeusza Kaczyńskiego, który podkreślał jego wielką rolę w świecie muzycznym:
Panufnik był tym w dziedzinie muzyki, czym Gombrowicz w dziedzinie literatury, Miłosz w dziedzinie poezji czy Kołakowski w dziedzinie filozofii. Był tym owocem zakazanym, tą sztucznie odciętą gałęzią naszej kultury. W ślady kompozytora poszła także jego córka, obecnie znana angielska kompozytorka, Roxanna Panufnik.
Zadania
Zaznacz jedną prawidłową odpowiedź spośród podanych. Andrzej Panufnik studiował kompozycję w Konserwatorium Muzycznym w Warszawie w klasie:
- Witolda Lutosławskiego
- Kazimierza Sikorskiego
- Kazimierza Serockiego
Wyjaśnij pojęcie Glissando.
Przeciągając podane elementy z prawej kolumny do lewej przyporządkuj tytuły utworów Andrzeja Panufnika do właściwych obsad wykonawczych.
fortepian, kwartet smyczkowy, 29 instrumentów smyczkowych i 2 harfy
| Kołysanka | |
| Pentasonata | |
| Wycinanki |
Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi. Rok 1991 zapisał się w sposób szczególny w życiu wybitnego polskiego kompozytora w związku z:
- nadaniem tytułu szlacheckiego przez królową brytyjską Elżbietę II.
- otrzymaniem tytułu członka honorowego Royal Academy of Music w Londynie.
- otrzymaniem godności Doctor honoris causa Akademii Muzycznej w Warszawie.
Wskaż tytuły utworów Andrzeja Panufnika, w których kompozytor odwoływał się do skali pentatonicznej.
- Pentasonata
- Kołysanka
- Trio fortepianowe
Zaznacz jedną prawidłową odpowiedź spośród podanych. O jakim utworze Andrzeja Panufnika Jan Maklakiewicz wypowiadał się w następujący sposób? (…) tętni szerokim rozmachem, nurtem żywiołowego temperamentu artysty o dużej kulturze muzycznej. Akcenty młodzieńczych buntów, zmagań i poszukiwań, akcenty mocne i zdecydowane, owiane najszczerszym romantyzmem świeżych porywów inwencji tematycznej o nieprawdopodobnie bogatej i różnorodnej skali uczuciowej, które słyszymy w muzyce Panufnika, naprowadzają nas na pewne analogie z muzyką Brahmsa (…).
- Wariacje symfoniczne
- Trio fortepianowe
- Suita staropolska
Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi. Pamiętaj, poprawna jest więcej niż jedna odpowiedź. Andrzej Panufnik niejednokrotnie w swoich utworach wykorzystywał koncepcję symetrii lustrzanej. Wskaż tytuły kompozycji tego typu.
- Kwintet na instrumenty dęte drewniane
- III kwartet smyczkowy Wycinanki
- Sinfonia Sacra
Słownik pojęć
są to interwały mniejsze od półtonu.
rodzaj artykulacji, oznacza płynne przejście od jednego do drugiego dźwięku.
kierunek w muzyce XX w., który nawiązuje do klasycyzmu i baroku, przedstawiciele neoklasycyzmu w muzyce polskiej to m. in. G. Bacewicz, M. Spisak, B. Szabelski.
skala złożona z pięciu dźwięków. Istnieją jej dwa rodzaje: pentatonika anhemitoniczna (bezpółtonowa) oraz hemitoniczna (półtonowa).
Andrzej Panufnik i inni kompozytorzy XX w. sytuowali oś symetrii w swoich kompozycjach w taki sposób, że całość kompozycji wykonywana od końca do początku brzmiałaby identycznie, jak grana od początku do końca.
Źródło:
encyklopedia.pwn.pl
Biblioteka muzyczna
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Utwór muzyczny: Andrzej Panufnik, „Trio fortepianowe”. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się tajemniczym, złowrogim charakterem.
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Utwór muzyczny: Andrzej Panufnik, „Kwintet na instrumenty dęte drewniane”. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się skocznym, żwawym, wesołym charakterem.
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Utwór muzyczny: Andrzej Panufnik – „Pentasonata”. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się tajemniczym, złowrogim charakterem.
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Utwór muzyczny: Andrzej Panufnik, „III Kwartet smyczkowy "Wycinanki”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Utwór muzyczny: Sinfonia rustica na 8 instrumentów dętych i dwie orkiestry smyczkowe (1948) Wykonawca: Andrzej Panufnik. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się skocznym charakterem.
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Utwór muzyczny: Sinfonia mistica na orkiestrę (1977). Wykonawca: Andrzej Panufnik. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się skocznym charakterem.