Między snem a jawą. Świat Don Kichota M. Cervantesa
Między snem a jawą . Świat Don Kichota M. Cervantesa
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna fragment utworu M. Cervantesa „Don Kichot”
rozumie znaczenie frazeologizmu „między jawą a snem”
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi zredagować charakterystykę zewnętrzną Don Kichota na podstawie tekstu literackiego i obrazu,
rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów,
potrafi wypowiadać się na dany temat,
potrafi pracować w grupie,
potrafi analizować związek frazeologiczny.
2. Metoda i forma pracy
Praca w grupach, dyskusja, praca indywidualna, praca z tekstem.
3. Środki dydaktyczne
Polecenia dla grup
Reprodukcja obrazu Małuszyńskiego E. „Don Kichot”
Tekst piosenki
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Uczniowie interpretują słowa z tematu lekcji: „między jawą a snem”, co dla nich znaczy ten frazeologizm, co to za stan.
b) Faza realizacyjna
Na podstawie Słownika pisarzy i ,.lektur uczniowie redagują krótką notatkę na temat życia i twórczości M. Cervantesa., typu: Miguel de Cervantes Saavedra żył na przełomie XVI i XVII wieku w Hiszpanii. Prowadził awanturniczy tryb życia. „Don Kichota” napisał w 1605r (cz. I) i w 1615 (cz. II). Pełny tytuł utworu brzmiał: „Przemyślny szlachcic Don Kichote z Manczy”. To obszerne dzieło – z przypisami liczy ponad 5740 strony : 4 księgi podzielone na rozdziały.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy, 5 zespołów. Są wśród nich wybierani liderzy, sprawozdawcy, lektorzy, sekretarze. Po wykonaniu zadań zespoły prezentują swoje wyniki na forum klasy, są one omawiane a wnioski zapisane do zeszytu (załącznik 1).
Uczniowie dostają tekst piosenki współczesnego zespołu młodzieżowego OlsenFu – „Między jawą a snem”, interpretują w jakim znaczeniu zostały użyte słowa z tytułu piosenki oraz w jaki sposób odnosi się ten frazeologizm do postawy bohatera Cervantesa (załącznik 2).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w swobodnych wypowiedziach zastanawiają się nad występowaniem we współczesnym świecie postaw podobnych do zachowania Don Kichota.
5. Bibliografia
Cervantes M., Don Kichot, w: Bobiński W., Świat w słowach i obrazach. Podręcznik do kształcenie literackiego i kulturowego w klasie II gimnazjum, WSiP, Warszawa 2000
Marcinek J., Słownik pisarzy. Gimnazjum – Liceum, Zielona Sowa, Kraków 2004.
Matuszczak E., Don Kichot, w: Poprzęcka M., Arcydzieła malarstwa polskiego, Arkady 2003.
Tekst piosenki spisano z: OlsenFu, Kameleon, Promaton Emi, Warszawa 2005.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Polecenia dla grup: Grupa 1 Dokonajcie charakterystyki zewnętrznej don Kichota na podstawie tekstu literackiego. Grupa 2. Dokonajcie charakterystyki zewnętrznej Don Kichota na podstawie obrazu E. Matuszczaka. Grupa 3. Wymieńcie elementy świata rzeczywistego w tekście literackim. Grupa 4. Scharakteryzujcie świat, jaki widział błędny rycerz. Grupa 5. Scharakteryzujcie postrzeganie świata przez narratora. |
załącznik 2.
OlsenFu – „Między jawą a snem”
Na krawędzi krawędzi balansuję jak śnięty
Wysokie bloki dach napędził strach wewnętrzny
Jeden błędny krok to jak samobójczy skok szok
Coraz bliżej ziemia i brak uderzenia
Nagle ocknąłem się wokół ciemno lecz dostrzegam
Że to mój prywatny kąt mój dom moja kwatera
Cały w nerwach chcę zasnąć ale boję się swych snów
Przytomny na wpół słyszę ogromny huk
Chyba tylko cud sprawił że znów jestem gdzie indziej
Jeden ruch a tu trup koleżki w windzie
Zmywam się na schody nogi jak z waty
Grzęznę jak w galarecie za mną lecą wariaty
Tacy chcą mnie dopaść myślę czy nie skoczyć z okna
To jak błędne koła gdy kolejny raz lecę
Prawie poczułem jak plecy wgniatają się w ziemię
Na wygrzewce przecieram oczy przebudzenie
Ciepłe Earl Gray potrzebne i wezmę się w garść
Może koszmar ten przejdzie i da spokojnie spać
Póki co kończę werset a ty miałeś tak?
Ref.x2
Między jawą a snem pierwszy plan staje się tłem
Między dobrem a złem wypośrodkuj swój cel
Między górą a dnem toczymy twardą grę
Między nami WNB Chada ZIP
Chada Proceder na zawsze WGW
Czy chcesz czy nie ja wyrywam cię ze snu
Zamykam oczy i już mnie tutaj nie ma
Zamykam oczy bo nie chcę żyć w problemach
Nie dbam o ryzyko bo nic nie ryzykuję
Uciekam w zapomnienie po prostu nic nie czuję
Los prowokuje i ciągle kusi hajsem
Nie mam złudzeń gdy się zbudzę wykorzystam szansę
Między jawą a snem tu nic mi nie zagraża
Między jawą a snem tu nikt nie upokarza
Ucieknijmy od refleksji zróbmy to
Poznajmy co to dobro poznajmy co to zło
Otarłem się o dno i nie chcę już tam wracać
Tu gdzie rzeczywistość tu czeka ciężka praca
Nie chce nic tłumaczyć i niczego wyjaśniać
Nasza muzyka przewija się przez miasta
Masz dzieciak bierz dzieciak graj dzieciak
I stawiaj życiu czoła chociaż strach ciebie obleciał
Jak masz dość zamknij oczy masz do tego prawo
Między jawą a snem między snem a jawą
Ref.x2
Między jawą a snem pierwszy plan staje się tłem
Między dobrem a złem wypośrodkuj swój cel
Między górą a dnem toczymy twardą grę
Między nami WNB Chada ZIP
b) Zadanie domowe
Zaznaczę fragmenty w tekście mówiące o Sancho Pansie.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak