Między snem a jawą . Świat Don Kichota M. Cervantesa

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna fragment utworu M. Cervantesa „Don Kichot”

  • rozumie znaczenie frazeologizmu „między jawą a snem”

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi zredagować charakterystykę zewnętrzną Don Kichota na podstawie tekstu literackiego i obrazu,

  • rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów,

  • potrafi wypowiadać się na dany temat,

  • potrafi pracować w grupie,

  • potrafi analizować związek frazeologiczny.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach, dyskusja, praca indywidualna, praca z tekstem.

3. Środki dydaktyczne

Polecenia dla grup

Reprodukcja obrazu Małuszyńskiego E. „Don Kichot”

Tekst piosenki

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Uczniowie interpretują słowa z tematu lekcji: „między jawą a snem”, co dla nich znaczy ten frazeologizm, co to za stan.

b) Faza realizacyjna

  1. Na podstawie Słownika pisarzy i ,.lektur uczniowie redagują krótką notatkę na temat życia i twórczości M. Cervantesa., typu: Miguel de Cervantes Saavedra żył na przełomie XVI i XVII wieku w Hiszpanii. Prowadził awanturniczy tryb życia. „Don Kichota” napisał w 1605r (cz. I) i w 1615 (cz. II). Pełny tytuł utworu brzmiał: „Przemyślny szlachcic Don Kichote z Manczy”. To obszerne dzieło – z przypisami liczy ponad 5740 strony : 4 księgi podzielone na rozdziały.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na grupy, 5 zespołów. Są wśród nich wybierani liderzy, sprawozdawcy, lektorzy, sekretarze. Po wykonaniu zadań zespoły prezentują swoje wyniki na forum klasy, są one omawiane a wnioski zapisane do zeszytu (załącznik 1).

  3. Uczniowie dostają tekst piosenki współczesnego zespołu młodzieżowego OlsenFu – „Między jawą a snem”, interpretują w jakim znaczeniu zostały użyte słowa z tytułu piosenki oraz w jaki sposób odnosi się ten frazeologizm do postawy bohatera Cervantesa (załącznik 2).

c) Faza podsumowująca

  1. Uczniowie w swobodnych wypowiedziach zastanawiają się nad występowaniem we współczesnym świecie postaw podobnych do zachowania Don Kichota.

5. Bibliografia

  1. Cervantes M., Don Kichot, w: Bobiński W., Świat w słowach i obrazach. Podręcznik do kształcenie literackiego i kulturowego w klasie II gimnazjum, WSiP, Warszawa 2000

  2. Marcinek J., Słownik pisarzy. Gimnazjum – Liceum, Zielona Sowa, Kraków 2004.

  3. Matuszczak E., Don Kichot, w: Poprzęcka M., Arcydzieła malarstwa polskiego, Arkady 2003.

  4. Tekst piosenki spisano z: OlsenFu, Kameleon, Promaton Emi, Warszawa 2005.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Polecenia dla grup:

Grupa 1 Dokonajcie charakterystyki zewnętrznej don Kichota na podstawie tekstu literackiego.

Grupa 2. Dokonajcie charakterystyki zewnętrznej Don Kichota na podstawie obrazu E. Matuszczaka.

Grupa 3. Wymieńcie elementy świata rzeczywistego w tekście literackim.

Grupa 4. Scharakteryzujcie świat, jaki widział błędny rycerz.

Grupa 5. Scharakteryzujcie postrzeganie świata przez narratora.

załącznik 2.

OlsenFu – „Między jawą a snem”

Na krawędzi krawędzi balansuję jak śnięty

Wysokie bloki dach napędził strach wewnętrzny

Jeden błędny krok to jak samobójczy skok szok

Coraz bliżej ziemia i brak uderzenia

Nagle ocknąłem się wokół ciemno lecz dostrzegam

Że to mój prywatny kąt mój dom moja kwatera

Cały w nerwach chcę zasnąć ale boję się swych snów

Przytomny na wpół słyszę ogromny huk

Chyba tylko cud sprawił że znów jestem gdzie indziej

Jeden ruch a tu trup koleżki w windzie

Zmywam się na schody nogi jak z waty

Grzęznę jak w galarecie za mną lecą wariaty

Tacy chcą mnie dopaść myślę czy nie skoczyć z okna

To jak błędne koła gdy kolejny raz lecę

Prawie poczułem jak plecy wgniatają się w ziemię

Na wygrzewce przecieram oczy przebudzenie

Ciepłe Earl Gray potrzebne i wezmę się w garść

Może koszmar ten przejdzie i da spokojnie spać

Póki co kończę werset a ty miałeś tak?

Ref.x2

Między jawą a snem pierwszy plan staje się tłem

Między dobrem a złem wypośrodkuj swój cel

Między górą a dnem toczymy twardą grę

Między nami WNB Chada ZIP

Chada Proceder na zawsze WGW

Czy chcesz czy nie ja wyrywam cię ze snu

Zamykam oczy i już mnie tutaj nie ma

Zamykam oczy bo nie chcę żyć w problemach

Nie dbam o ryzyko bo nic nie ryzykuję

Uciekam w zapomnienie po prostu nic nie czuję

Los prowokuje i ciągle kusi hajsem

Nie mam złudzeń gdy się zbudzę wykorzystam szansę

Między jawą a snem tu nic mi nie zagraża

Między jawą a snem tu nikt nie upokarza

Ucieknijmy od refleksji zróbmy to

Poznajmy co to dobro poznajmy co to zło

Otarłem się o dno i nie chcę już tam wracać

Tu gdzie rzeczywistość tu czeka ciężka praca

Nie chce nic tłumaczyć i niczego wyjaśniać

Nasza muzyka przewija się przez miasta

Masz dzieciak bierz dzieciak graj dzieciak

I stawiaj życiu czoła chociaż strach ciebie obleciał

Jak masz dość zamknij oczy masz do tego prawo

Między jawą a snem między snem a jawą

Ref.x2

Między jawą a snem pierwszy plan staje się tłem

Między dobrem a złem wypośrodkuj swój cel

Między górą a dnem toczymy twardą grę

Między nami WNB Chada ZIP

b) Zadanie domowe

Zaznaczę fragmenty w tekście mówiące o Sancho Pansie.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RAvts4jVC3wUo

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 120.29 KB w języku polskim
RauOF6OAkWMmp

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 35.00 KB w języku polskim