Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Międzyklasowy turniej piłki siatkowej

o Puchar Dyrektora Szkoły

Opis projektu edukacyjnego z wychowania fizycznego, III etap edukacyjny

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Wymagania szczegółowe:

5. Sport. Uczeń:

5.1 planuje szkolne rozgrywki sportowe według systemu pucharowego i „każdy z każdym”

5.2 pełni rolę organizatora, zawodnika, sędziego i kibica w ramach szkolnych zawodów sportowych;

5.3 wyjaśnia, co symbolizują flaga i znicz olimpijski;

5.4 stosuje zasady „czystej gry”: niewykorzystywania przewagi losowej umiejętność właściwego zachowania się w sytuacji zwycięstwa i porażki;

Czas trwania projektu: 2 miesiące (kwiecień – maj – pierwszy tydzień czerwca)

Uczestnicy projektu:

  • realizatorzy – uczniowie klasy II

  • beneficjenci – wszyscy uczniowie

Cele projektu

Uczeń w zakresie wiadomości:

  • wie, na czym polegają rozgrywki szkolne systemem: pucharowym i „każdy z każdym”

  • wie, jak pełnić rolę: organizatora, zawodnika, sędziego i kibica podczas szkolnych zawodów sportowych

  • wie, co symbolizują flaga i znicz olimpijski

  • zna zasady „czystej gry”

w zakresie umiejętności:

  • opracowuje harmonogram rozgrywek szkolnych systemem: pucharowym i „każdy
    z każdym”

  • pełni rolę: organizatora, zawodnika, sędziego i kibica

  • pełni funkcje pomocnicze podczas imprezy sportowej

  • komunikuje się z przedstawicielami społeczności szkolnej (nauczyciele, inni uczniowie)

w zakresie postaw:

  • wykazuje gotowość do uczestnictwa w działaniu zespołowym

  • ma świadomość konieczności kierowania się w życiu zasadami

  • rozumie potrzebę przestrzegania zasad „czystej gry”

  • podporządkowuje się ustalonym regułom dla skutecznego działania.

Liczba i wielkość zespołów uczniowskich:

Projekt realizują uczniowie jednej klasy drugiej lub chętni uczniowie z klas drugich (max. 30 osób). Uczniowie dobierają się w 3 zespoły zadaniowe.

Zadania dla zespołów:

zespół I – ZESPÓŁ PROMOCJI

  • Przygotowanie plakatów informacyjnych zapraszających uczniów do wzięcia udziału w turnieju piłki siatkowej

  • Promocja zawodów szkolnych w środowisku uczniowskim

  • Pozyskanie funduszy na zakup nagród dla uczestników oraz zakup nagród

  • Przygotowanie dyplomów dla uczestników turnieju oraz dla laureatów pozostałych konkursów (mistrza czystej gry oraz konkursu kulturalnego kibicowania)

  • Przygotowanie artykułu dotyczącego turnieju do gazetki ściennej oraz na stronę internetową szkoły

  • Dokumentowanie turnieju oraz przygotowanie zdjęć (filmów) do umieszczenia w galerii na stronie internetowej szkoły

  • Wykonanie fotogazetki ściennej z turnieju

  • Pomoc podczas imprezy – bieżące umieszczanie wyników na tablicy informacyjnej oraz prowadzenie konferansjerki

zespół II – ZESPÓŁ ORGANIZACJI

  • Opracowanie regulaminu turnieju

  • Rekrutacja drużyn klasowych do turnieju

  • Opracowanie harmonogramu rozgrywek, które na etapie eliminacyjnym będą się odbywać systemem pucharowym, a finały zostaną rozegrane systemem „każdy
    z każdym”.

  • Przeprowadzenie turnieju

  • Sędziowanie meczów podczas turnieju

zespół III – ZESPÓŁ FAIR PLAY

  • Wyszukanie informacji w dostępnych źródłach dotyczących fair play oraz ceremoniału olimpijskiego ze szczególnym uwzględnieniem symboliki flagi i znicza olimpijskiego.

  • Przygotowanie sesji plakatowej dotyczącej idei fair play (do wystawienia podczas turnieju)

  • Przygotowanie sesji plakatowej dotyczącej polskich sportowców wyróżnionych nagrodą fair play (do wystawienia podczas turnieju)

  • Przygotowanie gazetki ściennej pt. Ceremoniał olimpijski dawniej i dziś

  • Przygotowanie i przeprowadzenie otwarcia turnieju na wzór ceremoniału olimpijskiego.

  • Opracowanie Kodeksu Kibica i zorganizowanie akcji „Bądź kibicem – przyjdź na finał”; przygotowanie plakatów i ulotek informacyjnych dotyczących konkursu kulturalnego kibicowania. Przekazanie informacji wszystkim klasom.

  • Organizacja plebiscytu – mistrz „czystej gry” – prowadzenie obserwacji podczas wszystkich meczów turnieju – dokumentowanie zachowań zawodników i przyznanie jednemu z nich tytułu mistrza czystej gry

Wstępny harmonogram działań:

zadania

odpowiedzialni

czas/terminy

  • Wybranie jednej klasy do projektu lub nabór chętnych uczniów z klas drugich.

nauczyciel WF/ koordynator projektu

pierwszy tydzień kwietnia

  • I spotkanie z grupą projektową

  • omówienie założeń projektu

  • zajęcia warsztatowe wprowadzające do pracy metodą projektu

  • ustalenie sposobów komunikowania się w grupach oraz uczniów z nauczycielem

  • dobieranie się w zespoły zadaniowe – przydział zadań dla poszczególnych osób

  • II spotkanie z grupą projektową

  • zajęcia warsztatowe z wykorzystaniem materiału multimedialnego dotyczące sposobów rozgrywania turniejów sportowych (nauczyciel wykorzystując prezentację multimedialną omawia i dyskutuje
    z uczniami na temat dwóch systemów rozgrywania zawodów sportowych).

  • opracowanie harmonogramu i terminarza działań w poszczególnych zespołach

  • Zespoły realizują swoje zadania (uczniowie konsultują się między sobą i z nauczycielem według ustalonych
    na I spotkaniu reguł).

  • Przeprowadzenie Międzyklasowego Turnieju piłki siatkowej o Puchar Dyrektora Szkoły – prezentowanie wyników projektu, rozstrzygnięcie plebiscytu na najlepszego kibica i zawodnika – mistrza „czystej gry”, uroczyste wręczenie dyplomów i nagród najlepszym drużynom

  • Podsumowanie projektu: refleksja dotycząca zrealizowanego przedsięwzięcia, wyciągnięcie wniosków na przyszłość, samoocena uczestników projektu oraz ocena uczestników dokonana przez nauczyciela koordynatora.

nauczyciel WF / koordynator projektu

nauczyciel WF /koordynator projektu

nauczyciel WF /koordynator projektu, zespoły projektowe

nauczyciel WF /koordynator projektu, zespoły projektowe

nauczyciel WF /koordynator projektu, zespoły projektowe

45 min. (drugi tydzień kwietnia)

45 min. (trzeci tydzień kwietnia)

Ostatni tydzień kwietnia i

  1. Czerwca

pierwszy tydzień czerwca

45 min.

Załączniki:

  1. Schemat terminarza pracy zespołu (propozycja)

Zadanie do wykonania

Kto za to odpowiada?

1.

2.

3.

4.

RnORN8b2JZZkH

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 95.00 KB w języku polskim
R10s1qfjZSuSh

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 47.74 KB w języku polskim