Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RTm5pnOHmfoiJ1

Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. F. Chopina – lata przedwojenne

Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Ważne daty

1886 – 25 grudnia w Rostowie nad Donem urodził się Jerzy Żurawlew, polski pianista, profesor klasy fortepianu Konserwatorium Warszawskiego, pomysłodawca, organizator i juror Konkursu Chopinowskiego

1901 – powstał Komitet Budowy Pomnika Fryderyka Chopina; rozpisanie konkursu, w którym wygrał projekt Wacława Szymanowskiego; praca nad wykonaniem pomnika, przerwana przez I wojnę światową, trwała do 1926 r.

1901 – powstała Filharmonia Warszawska z inicjatywy Emila Młynarskiego i Aleksandra Rejchmana

1923‑1925 – pomysł zorganizowania konkursu poświęconego wykonywaniu muzyki Chopina i pierwsze próby jego realizacji

1926 – 14 listopada odsłonięto w warszawskich Łazienkach pomnik Fryderyka Chopina autorstwa Wacława Szymanowskiego

1927 – I Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina.

1927 – zapoczątkowanie przyznawania Nagrody Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków.

1932 – II Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. F. Chopina.

1937 – III Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. F. Chopina.

1
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1WsyhD4vMzIm
Pobierz plik: scenariusz_lekcji.pdf
Plik PDF o rozmiarze 129.79 KB w języku polskim

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

2. nazywa i porządkuje główne nurty, gatunki i style muzyczne, wskazuje formy wypowiedzi artystycznej spoza tradycyjnej klasyfikacji, uzasadniając swoją wypowiedź;

3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki;

4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:

a) elementy muzyki,

b) podstawowe techniki kompozytorskie,

c) cechy stylów muzycznych,

d) strukturę gatunków i form muzycznych, ich zmiany i rozwój,

e) funkcje: np. religijna, społeczna, użytkowa, artystyczna i in.;

5. rozpoznaje cechy stylistyczne utworu reprezentującego określoną epokę muzyczną.

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

4. formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.

Nauczysz się

charakteryzować początki Konkursu Chopinowskiego i jego kolejnych edycji;

charakteryzować zakres repertuaru wykonywanego w poszczególnych etapach konkursu, rozpoznawać gatunki Chopinowskiej muzyki oraz najczęściej wykonywane utwory;

wymieniać najwybitniejsze osobowości wśród uczestników i laureatów konkursu oraz ich późniejsze osiągnięcia artystyczne;

przedstawiać najbardziej istotne fakty dotyczących jury i systemu oceniania;

przedstawiać cele przyświecające organizatorom Konkursu: promowanie postaci i muzyki F. Chopina, promowanie utalentowanych młodych pianistów i tworzenie miejsca do dyskusji nad kwestią interpretacji Chopinowskiej muzyki;

formułować indywidualne oceny wykonań muzycznych i je uzasadniać za pomocą obiektywnych kryteriów.

Geneza konkursu Chopinowskiego

Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina – bo tak brzmi pełna nazwa Konkursu Chopinowskiego – to jeden z najstarszych i najważniejszych konkursów muzycznych na świecie. O wyjątkowej randze konkursu świadczą nie tylko nazwiska słynnych laureatów, ale również fakt, że jest on poświęcony muzyce wyłącznie jednego kompozytora – Fryderyka Chopina i rozgrywa się w miejscu szczególnym – jego rodzinnym mieście. To wyjątkowe, polskie i międzynarodowe zarazem święto pianistów i melomanów odbywa się w Warszawie od 1927 r. regularnie co 5 lat, nie licząc przerwy spowodowanej II wojną światową i kilkuletnim okresem powojennym. Pomysłodawcą i inicjatorem Konkursu był polski pianista i pedagog – profesor Jerzy Żurawiew.

R1ZoJs37SMRZV1
Jerzy Żurawlew, chopin.nifc.pl, CC BY 3.0

Ten urodzony 25 grudnia 1886 r. w Rostowie nad Donem absolwent (dyplom w 1913 r.), a następnie profesor klasy fortepianu Konserwatorium Warszawskiego, harmonijnie łączył nauczanie z działalnością koncertową. Miał obszerny repertuar, obejmujący zarówno koncerty z orkiestrą, jak i kompozycje fortepianowe z różnych epok. Często grał np. Koncerty c‑mollG‑dur Beethovena, e‑mollf‑moll Chopina, b‑moll Czajkowskiego, d‑moll Brahmsa, Es‑dur Liszta. Szczególne miejsce w repertuarze Żurawlewa zajmowała muzyka Chopina. Wykonywał on prawie wszystkie utwory polskiego kompozytora. Krytycy określali jego grę jako romantyczną – z wyeksponowaniem elementu wirtuozowskiego, dużą swobodą rytmiczną i agogiczną, umiejętnie stosowanym rubatoRubatorubato, ekspresyjnym frazowaniem, dramatycznym wyrazem. Doceniano śpiewne fortepianowe belcantoBelcantobelcanto, choć zarzucano pianiście niekiedy zbyt duże i mało nośne piano, a także zbyt wielką dowolność w kształtowaniu agogikiAgogikaagogiki – przekraczanie tempa wyznaczonego przez Chopina.

R11xjy0sN5O85
Utwór muzyczny: F. Chopin, Fantazja f-moll op. 49 Wykonawca: Jerzy Żurawlew. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Żurawlew oprócz prowadzenia klasy fortepianu w Konserwatorium Warszawskim, w 1916 r. założył konserwatorium w Mińsku Litewskim, w 1922 r. – szkołę muzyczną w Białymstoku, a w 1938 r., niedługo przed wybuchem II wojny światowej, powołał do istnienia Małą Filharmonię, umożliwiając młodym muzykom regularne występy na estradzie. Miał wielu uczniów, działał też w Towarzystwie im. F. Chopina i w Warszawskim Towarzystwie Muzycznym. Mimo tych licznych zasług dla polskiej kultury za najważniejsze dzieło Żurawlewa uznaje się jednak inicjatywę organizacji Konkursu Chopinowskiego – jednego z pierwszych konkursów muzycznych na świecie i pierwszego w Europie konkursu wyłącznie pianistycznego. Pomysł ten – jak później wspominał pianista – powstał w roku 1923 i był reakcją na częste przypadki niezrozumienia muzyki Chopina, traktowania jej jako przebrzmiałego, już w trzeźwym i postępowym XX w., wykwitu egzaltowanej dziewiętnastowiecznej romantyczności. Żurawlew pisał w 1937 roku: Myśl o zorganizowaniu Konkursu Chopinowskiego powstała w roku 1923. W tym czasie, niezbyt odległym od zakończenia wojny światowej, młodzież pasjonowała się ogromnie sportem. Sposób jej myślenia i podejścia do życia był na wskroś realistyczny. Często spotykałem się z poglądem, że Chopin jest zbyt romantyczny, roztkliwia dusze i rozbraja psychicznie. Niektórzy uważali nawet, że z tych względów nie należy umieszczać utworów Chopina w programach szkół muzycznych. Wszystkie te przejawy niezrozumienia muzyki Chopina były dla mnie bardzo bolesne (Muzyka 1937/3).

Tymczasem pomysł początkowo nie spotkał się z entuzjazmem środowiska muzycznego. Żurawlew wspominał: Spotkałem się z absolutnym niezrozumieniem, obojętnością, a nawet niechęcią. Opinia muzyków była jednomyślna: Chopin jest tak wielki, że sam się obroni. W Ministerstwie oznajmiono, że nie ma na to środków […], a w ogóle pomysł jest nierealny do wykonania.

Dopiero nowo wybrany prezydent Rzeczypospolitej Polskiej – Ignacy Mościcki – udzielił idei Żurawlewa swojego poparcia, przyjmując patronat nad Konkursem. Ponieważ ówczesne władze państwowe nie były w stanie zapewnić wystarczających środków finansowych, aby planowany konkurs mógł się odbyć, jeden z przyjaciół Żurawlewa przekazał z własnego majątku wielką wówczas kwotę 15 tysięcy złotych. Był to Henryk Rewkiewicz, dyrektor Monopolu Zapałczanego. W jego domu często bywał profesor Żurawlew, tam też, zgodnie ze wspomnieniem domowników, ćwiczył przed konkursem niewidomy węgierski pianista Imré Ungár, laureat II nagrody zdobytej podczas II Konkursu Chopinowskiego w 1932 r.

R18PnKTEowuyH1
Laureaci i jurorzy II Konkursu Chopinowskiego, wikimedia.org, domena publiczna

Podczas okupacji niemieckiej profesor Żurawlew znalazł niezawodny azyl w mieszkaniu Rewkiewicza, gdzie mógł bezpiecznie ćwiczyć na fortepianie i grać utwory Chopina mimo okupacyjnego terroru, grożącego Polakom śmiercią lub wywiezieniem do obozu zagłady za wykonywanie Chopinowskich dzieł.

W czasach po II wojnie światowej Żurawlew, oprócz uczestnictwa w pracach jury Konkursu Chopinowskiego, nie zaprzestał też różnorakiej działalności w celu propagowania muzyki Chopina. W 1960 r. z jego inicjatywy władze Pragi – stolicy Czechosłowacji – nadały jednej z ulic nazwę Fryderyka Chopina. W 1965 r. Żurawlew opracował wstępny projekt Federacji Towarzystw Chopinowskich, która ostatecznie powstała w latach 80., już po śmierci pomysłodawcy. Podobnie też – mimo śmierci Żurawlewa w 1980 r. – do dziś trwa zainicjowany przez niego Konkurs Chopinowski, którego najnowsza, siedemnasta już edycja miała miejsce w październiku 2015 r.

Zasady organizowania konkursu

Regulamin Konkursu przewiduje kilkuetapową selekcję uczestniczących w nim pianistów i wyłonienie spośród nich grupy laureatów. W każdym etapie pianiści grają utwory Fryderyka Chopina, które wybierają spośród podanych opcji. W programie są także utwory obowiązujące wszystkich uczestników. Na przykład w I Konkursie każdy uczestnik oprócz kompozycji Chopina danych do wyboru wykonywał jako obowiązkowy utwór Polonez fis‑moll op. 44.

R18WC8rtC2oHI
Utwór muzyczny: F. Chopin, Polonez fis-moll op. 44, początek. Wykonawca: Artur Rubinstein. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

W finale dopuszczeni do niego pianiści (czyli uczestnicy wyselekcjonowani do grona laureatów) wykonują jeden z koncertów fortepianowych Chopina z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej Filharmonii Narodowej. Konkursy przedwojenne były dwuetapowe. IV, V, VI i VIII Konkurs obejmował trzy etapy, a VII, IX i kolejne edycje były już czteroetapowe. Wyjątkiem był regulamin XV Konkursu w 2005 r. Zgłosiła się wówczas bardzo duża liczba pianistów, dlatego bezpośrednio przed rozpoczęciem przesłuchań I etapu zorganizowano w Warszawie eliminacje wstępne dla wszystkich kandydatów. Pozytywne ich przejście dawało prawo do udziału w Konkursie, w którym przewidziano już tylko trzy etapy (w ostatnim, finałowym, tradycyjnie obowiązywało wykonanie koncertu z orkiestrą). Regulamin kolejnego, XVI Konkursu, znów zawierał cztery etapy, z finałowym koncertem z orkiestrą jako ostatnim z etapów.

W I Konkursie pianiści występowali w I etapie w wylosowanej kolejności, natomiast w późniejszych konkursach losowano jedynie nazwisko kandydata rozpoczynającego przesłuchania. Następni uczestnicy wchodzili na scenę zgodnie z kolejnością alfabetyczną – po pierwszym, wylosowanym.

Przesłuchania konkursowe są jawne i z udziałem publiczności. Jedyne odstępstwo od tej reguły zawierał regulamin IV Konkursu w 1949 r., gdy podczas dwóch pierwszych etapów jury było odgrodzone od uczestników zasłoną z drewnianych żaluzji i znało jedynie numer występującego pianisty (uczestnicy występowali nie pod swoimi nazwiskami, lecz z przydzielonymi numerami). Miało to zapewnić pełną bezstronność werdyktu, było jednak powszechnie odbierane negatywnie jako niemiły przejaw braku zaufania wobec jurorów i zbędne utrudnienie.

W regulaminie I Konkursu znalazł się zapis o możliwości uczestniczenia w nim pianistów wszystkich państw świata w wieku poniżej 28 lat. Później podtrzymywano obydwie te zasady: dostępność dla wszystkich muzyków posiadających dyplom studiów pianistycznych bez względu na ich narodowość czy obywatelstwo, a także ograniczenie wiekowe (w IV Konkursie granica wieku była podniesiona do 32 lat ze względu na minioną wojnę).

Liczba nagród i ich wysokość zmieniały się w kolejnych edycjach konkursu. Decyzję o sposobie przyznawania nagród i wyróżnień podejmują organizatorzy w porozumieniu z jurorami. Np. podczas I Konkursu przyznano jedynie cztery nagrody, a podczas II Konkursu – piętnaście. Z biegiem czasu wytworzyła się jednak tradycja przyznawania sześciu nagród (sześć miejsc w finale), przy czym od IX Konkursu w 1975 r. trzy pierwsze miejsca są równoznaczne z otrzymaniem medalu: złotego, srebrnego i brązowego. Oprócz nagród wynikających z kolejności miejsc, jury przyznaje też uczestnikom Konkursu nagrody specjalne: nagrodę Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków (od I Konkursu w 1927 r.), nagrodę Towarzystwa im. Fryderyka Chopina za najlepsze wykonanie poloneza (od VI Konkursu w 1960 r.), nagrodę Filharmonii Narodowej za najlepsze wykonanie koncertu (od X Konkursu w  1980 r.) i nagrodę Krystiana Zimermana za najlepsze wykonanie sonaty (od XVI Konkursu w 2010 r.). Oprócz nagród regulaminowych, które przyznaje jury, powstała też tradycja obdarzania uczestników Konkursu szeregiem nagród tzw. pozaregulaminowych (np. nagroda krytyków muzycznych, nagroda publiczności, nagroda słuchaczy Polskiego Radia, nagroda dziennikarzy akredytowanych przy Konkursie, nagroda dla najmłodszego uczestnika II etapu z Polski, nagroda dla najlepszego polskiego laureata, zaproszenie do zagrania Recital, honorarium za udział w przyszłym festiwalu itp.), a także rozmaitymi nagrodami ufundowanymi przez prywatnych darczyńców – pieniężnymi i rzeczowymi.

System oceny nie był stały, lecz zmieniał się w kolejnych edycjach Konkursu. Np. w regulaminie pierwszego Konkursu umieszczono zapis, iż kandydat dopuszczony do zagrania koncertu (II etap) musi uzyskać co najmniej 2/3 maksymalnej liczby punktów, a oceny punktowe wystawione w obydwu etapach są na koniec sumowane, dając ostateczny wynik. Zasada sumowania ocen z kolejnych etapów była utrzymana w dalszych edycjach Konkursu. W regulaminie XV Konkursu uproszczono system ocen: porzucono dotychczasową skalę w punktach od 1 do 25 na rzecz głosowania tak lub nie oraz dodatkowej skali punktowej od 1 do 100, która jednak miała znaczenie wyłącznie pomocnicze. Oceny wszystkich sędziów pozostały tajne. Jeden z punktów regulaminu głosił, że wszystkie osoby mające wgląd w punktację są zobowiązane do zachowania jej w tajemnicy. Wokół zasad wystawiania ocen toczyło się wiele dyskusji, pojawiały się kontrowersje. Podczas X Konkursu w 1980 r. doszło nawet z tego powodu do skandalu – dwoje członków jury (będących także laureatami wcześniejszych edycji Konkursu) na znak sprzeciwu opuściło obrady i wyjechało z Warszawy: byli to Louis Kentner i Martha Argerich. Te pojawiające się niekiedy w historii Konkursu pojedyncze głosy odrębne nigdy nie wpłynęły jednak na nadrzędną zasadę obecną stale w regulaminie: decyzje jury są ostateczne i nieodwołalne, nie wymagają uzasadnienia.

Pierwsza edycja konkursu

Przed II wojną światową odbyły się trzy edycje Konkursu Chopinowskiego w: 1927, 1932 i 1937 r. Organizatorem było Konserwatorium Muzyczne (po zmianie nazwy w 1930 r. Wyższa Szkoła Muzyczna im. Fryderyka Chopina), a Prezydium Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego każdorazowo powoływało Komisję Wykonawczą, złożoną z profesorów Wyższej Szkoły Muzycznej. Dyrektor uczelni był przewodniczącym jury i komisji. Komisja opracowywała regulamin Konkursu, wyznaczała program i skład jury.

Pierwszy Konkurs Chopinowski odbywał się w Warszawie 23–30 stycznia 1927 r. Miejscem przesłuchań była sala koncertowa Filharmonii Warszawskiej. O kilka miesięcy poprzedziło Konkurs odsłonięcie pomnika Fryderyka Chopina w warszawskich Łazienkach (14 listopada 1926 r.).

Do przesłuchań I etapu zgłosiło się łącznie 34 kandydatów, spośród nich 14 zgłoszeń napłynęło z zagranicy, ostatecznie jednak w Konkursie wzięło udział 26 pianistów. Był on podzielony na dwa etapy. Pierwszy etap, określany jako wstępny, polegał na wykonaniu przez uczestników programu złożonego z utworów Fryderyka Chopina: dwóch nokturnów, dwóch mazurków, dwóch etiud, dwóch preludiów, ballady i – jako utworu obowiązkowego – Poloneza fis‑moll op. 44. Ośmiu wytypowanych laureatów wykonało następnie w kolejnym etapie dwie części (I i II albo II i III) jednego z koncertów Chopina: e‑moll lub f‑moll z towarzyszeniem orkiestry Filharmonii.

Laureaci:

  • Nagroda I: Lew Oborin (ZSRR)

  • Nagroda II: Stanisław Szpinalski (Polska)

  • Nagroda III: Róża Etkin (Polska)

  • Nagroda IV: Grigorij Ginzburg (ZSRR)

  • Nagroda Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków – Henryk Sztompka (Polska).

Listę laureatów I Konkursu zdominowali pianiści z ZSRR i Polski. Ulubieńcem publiczności był Grigorij Ginzburg. Wśród reprezentantów ZSRR znalazł się także 20‑letni wówczas Dymitr Szostakowicz. Choć na Konkursie zdobył tylko wyróżnienie, po latach zyskał rangę jednego z najwybitniejszych kompozytorów XX w.

RczLNSNQfuEDe
lustracja interaktywna przedstawia: Lew Oborin, laureat 1 Konkursu Chopinowskiego. Młody mężczyzna w garniturze i białej koszuli siedzi przy fortepianie. Zwrócony jest w stronę wiedza, lewą rękę oparł na obudowie instrumentu Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór Fryderyk Chopin, „Nokturn cis-moll op. Posth”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem. Punkt 1: Wykonawca: L. Oborin
Fryderyk Chopin, „Nokturn cis-moll op. Posth”, wyk. Lew Oborin, online-skills, CC BY 3.0; (audio) Koncern Ilustrowany Kurier Codzienny, Lew Oborin, laureat 1 Konkursu Chopinowskiego, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja)
RtM0nGbI2ViiO
Ilustracja interaktywna przedstawia: Grzegorz Fitelberg z Henrykiem Sztompką, Narodowe Archiwum Cyfrowe. Mężczyźni w czarnych frakach oraz białych koszulach stoją w wejściu do budynku, zwróceni w kierunku widza. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Punkt 1: Wykonawca: H. Sztompka, 1959
Fryderyk Chopin, „Mazurek a-moll op. 68 nr 2”, wyk. Henryk Sztompka (widoczny na zdjęciu po prawej stronie), online-skills, CC BY 3.0; Grzegorz Fitelberg z Henrykiem Sztompką, Narodowe Archiwum Cyfrowe, wikimedia.org, domena publiczna

I Konkurs Chopinowski okazał się sukcesem, przyciągając uwagę świata muzycznego do sztuki odtwórczej muzyki Fryderyka Chopina i inicjując debatę na temat najdoskonalszego wykonywania jego utworów. W recenzjach podkreślano wysoki poziom gry uczestników Konkursu i elektryzującą, pełną emocji atmosferę rywalizacji. W organizacji Konkursu pojawiły się też niedociągnięcia – było zbyt mało dobrych instrumentów do ćwiczeń dla uczestników Konkursu.

Druga edycja konkursu

II Konkurs Chopinowski odbył się w dniach 6–23 marca 1932 r., pięć lat po pierwszej edycji. Do Konkursu dopuszczono 89 uczestników z 18 państw. Już wtedy Konkurs cieszył się ogromnym zainteresowaniem publiczności i przyciągnął korespondentów z wielu stron świata. Międzynarodowy był też skład jury, do którego zaproszono renomowanych muzyków. Gościem honorowym był Maurice Ravel, który podczas koncertu 11 marca wykonywał własne utwory: Koncert fortepianowyKoncert fortepianowyKoncert fortepianowy G‑durLa valse. W czasie II Konkursu przeprowadzono również plebiscyt na najlepszy i najbardziej popularny z fortepianów używanych podczas przesłuchań – wygrał go wiedeński Bösendorfer.

Laureaci:

  • Nagroda I: Alexander Uninsky (rosyjski emigrant, reprezentant niezależny)

  • Nagroda II: Imré Ungár (Węgry)

  • Nagroda III: Bolesław Kon (Polska)

  • Nagroda IV: Abram Lufer (ZSRR)

  • Nagroda V: Lájos Kentner (Węgry)

  • Nagroda VI: Leonid Sagałow (ZSRR)

  • Nagroda VII: Leon Boruński (Polska)

  • Nagroda VIII: Teodor Gutman (ZSRR)

  • Nagroda IX: Gyula Károlyi (Węgry)

  • Nagroda X: Kurt Engel (Austria)

  • Nagroda XI: Emanuel Grossman (ZSRR)

  • Nagroda XII: Josef Wagner (Niemcy)

  • Nagroda XIII: Maryla Jonas (Polska)

  • Nagroda XIV: Lily Herz (Węgry)

  • Nagroda XV: Suzanne de Mayère (Belgia)

  • Nagroda Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków: Aleksander Uninsky.

Podczas ogłaszania wyników Konkursu pojawił się impas – dwaj kandydaci do I nagrody uzyskali równą liczbę punktów. Nie było zgody na nagrodę ex aequo, zatem przeprowadzono losowanie, w którego wyniku pierwsza nagroda przypadła rosyjskiemu emigrantowi Alexandrowi Uninsky’emu (który występował bez przynależności państwowej), a druga ociemniałemu pianiście z Węgier – Imré Ungárowi.

R1RN62nkm9SKL
Ilustracja interaktywna przedstawia: Leon Jarumski, Lauret drugiego Konkursu Chopinowskiego - Alexandre Uninsky, 1932. Mężczyzna w czarnym garniturze, siedzi przy fortepianie. Dłonie położył na klawiaturze, zwrócony jest bokiem do widza. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór Fryderyk Chopin, Etiuda C-dur op. 10 nr 1, wyk. Alexander Uninsky. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem. Punkt 1: Wykonawca: Alexander Uninsky
Fryderyk Chopin, Etiuda C-dur op. 10 nr 1, wyk. Alexander Uninsky, online-skills, CC BY 3.0 (audio); Leon Jarumski, Lauret drugiego Konkursu Chopinowskiego - Alexandre Uninsky, 1932, wikimedia.org, domena publiczna

W II Konkursie jury przyznało aż 15 nagród, o wiele więcej niż w I Konkursie – ale też liczba uczestników znacznie się zwiększyła. Najlepsi okazali się Węgrzy i Rosjanie, natomiast ekipa polskich pianistów wypadła blado, zabrakło w niej silnych artystycznych osobowości, brak też było Polakom obycia estradowego. W recenzjach prasowych z tamtego czasu wiele razy pada pytanie, dlaczego obcokrajowcy grają utwory Chopina lepiej niż polscy pianiści i jaka jest przyczyna przegranej Polaków w Konkursie poświęconym muzyce polskiego kompozytora.

Trzecia edycja konkursu

III Konkurs Chopinowski trwał od 21 lutego do 12 marca 1937 r. W latach trzydziestych Konkurs był już ważnym punktem na mapie coraz liczniejszych międzynarodowych turniejów muzycznych, przyciągając z całego świata największe talenty, chcące poddać swą grę weryfikacji przed międzynarodowym jury złożonym z wybitnych specjalistów oraz publicznością, wśród której nie brakowało przedstawicieli renomowanych agencji koncertowych. Z 250 zgłoszonych kandydatów z Europy, Azji i Ameryki dopuszczono do uczestnictwa jedynie 105, a na estradzie konkursowej ostatecznie wystąpiło 79 pianistów. Regulamin konkursu nadal przewidywał – tak jak w poprzedniej edycji – tylko dwa etapy. Urządzono natomiast specjalne eliminacje wstępne dla polskich kandydatów, aby uniknąć niedobrego wrażenia, jaki sprawiła gra części Polaków w poprzednim Konkursie. Uczestnicy mieli do dyspozycji fortepiany firm Bechstein, Bösendorfer, Pleyel oraz Steinway.

Laureaci:

  • Nagroda I: Jakow Zak (ZSRR)

  • Nagroda II: Roza Tamarkina (ZSRR)

  • Nagroda III: Witold Małcużyński (Polska)

  • Nagroda IV: Lance Dossor (Wielka Brytania)

  • Nagroda V: Ági Jámbor (Węgry)

  • Nagroda VI: Edith Pitch‑Axenfeld (Niemcy)

  • Nagroda VII: Monique de la Bruchollerie (Francja)

  • Nagroda VIII: Jan Ekier (Polska)

  • Nagroda IX: Tatiana Goldfarb (ZSRR)

  • Nagroda X: Olga Iliwicka (Polska)

  • Nagroda XI: Pierre Maillard‑Verger (Francja)

  • Nagroda XII: Lélia Gousseau (Francja)

  • Nagroda XIII: Halina Kalmanowicz (Polska)

  • Nagroda Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków: Jakow Zak

  • Nagroda publiczności: Chieko Hara

Wyjątkową ulubienicą publiczności i krytyków była japońska pianistka Chieko Hara. Ponieważ jednak nie zdołała uzyskać podobnego uznania w oczach jury, które przyznało jej jedynie wyróżnienie, wśród publiczności pojawiły się głosy niezadowolenia, w prasie pisano nawet o skandalu. Ostatecznie ufundowano Japonce specjalną nagrodę pozaregulaminową w imieniu publiczności. Tak jak w poprzednich latach, triumfy święciła rosyjska szkoła pianistyczna, wśród 13 laureatów mocne miejsca uzyskali też Polacy, z Witoldem Małcużyńskim, laureatem III nagrody na czele.

R1UTTyXyg2GhV
lustracja interaktywna przedstawia: Koncern Ilustrowany Kurier Codzienny, Jakov Zak - laureat trzeciego Konkursu Chopinowskiego, 1937. Mężczyzna siedzi, pochylony nad klawiaturą fortepianu, na której ma położone dłonie - gra. Jest skupiony i wpatrzony w klawiaturę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór Fryderyk Chopin, Mazurek g-moll op. 30 nr 1, wyk. Jakow Zak. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Fryderyk Chopin, Mazurek c‑moll op. 30 nr 1, wyk. Jakow Zak, online‑skills, CC BY 3.0 (audio); Koncern Ilustrowany Kurier Codzienny, Jakov Zak - laureat trzeciego Konkursu Chopinowskiego, 1937, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja)
Źródło: online-skills.
Rh7jiK7lBiNAz
Ilustracja interaktywna przedstawia: Jan Malarski, fotografia Witolda Małcużyńskiego, 1930-1936.Ilustracja przedstawia młodego mężczyznę, widocznego od ramion w górę. Ubrany jest w szary garnitur i białą koszulę. Włosy ma krótkie, zaczesane do tyłu. Skierowany jest bokiem twarzy do widza i patrzy w dal. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór Fryderyk Chopin, Polonez c-moll op.40 nr 2 (fragment), wyk. Witold Małcużyński. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem. Punkt 1: Wykonawca: Witold Małcużyński
Fryderyk Chopin, Polonez c-moll op.40 nr 2 (fragment), wyk. Witold Małcużyński, online-skills, CC BY 3.0 (audio); Jan Malarski, fotografia Witolda Małcużyńskiego, 1930-1936, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja)

Następny, IV Konkurs Chopinowski miał się odbyć w 1942 r. Plany te jednak nie mogły być zrealizowane, trwała wszak niemiecka okupacja.

Zadania

R7GH3qMWOkSzb
Ćwiczenie 1
Uzupełnij luki w tekście. Pierwszy Konkurs Chopinowski odbywał się w Warszawie 23–30 stycznia Tu uzupełnij r. Miejscem przesłuchań była sala koncertowa Tu uzupełnij. O kilka miesięcy poprzedziło Konkurs odsłonięcie pomnika Fryderyka Chopina w warszawskich Tu uzupełnij (14 listopada 1926 r.). Był on podzielony na dwa etapy. Pierwszy etap, określany jako wstępny, polegał na wykonaniu przez uczestników programu złożonego z utworów Fryderyka Chopina: dwóch nokturnów, dwóch mazurków, dwóch etiud, dwóch preludiów, ballady i – jako utworu obowiązkowego – Poloneza Tu uzupełnij.
RZbvflKSqOXD8
Ćwiczenie 2
Wyjaśnij pojęcie belcanto.
RB2jCkdwf9EZ6
Ćwiczenie 3
Inicjatorem konkursu Chopinowskiego był: Możliwe odpowiedzi: 1. Jerzy Żurawlew, 2. Jan Paderewski, 3. Aleksander Michałowski
RA765TyOIqwDT
Ćwiczenie 4
Określ zdanie fałszywe. Możliwe odpowiedzi: 1. Przed II wojną światową odbyły się 4 edycje Konkursu Chopinowskiego. 2. Konkurs Chopinowski organizowany jest co 5 lat. 3. Jednym z dostępnych w konkursie fortepianów jest instrument marki Stainway.
RKzQHSZ9nozZk
Ćwiczenie 5
Uszereguj chronologicznie zdobywców pierwszego miejsca w przedwojennych edycjach Konkursu Chopinowskiego. Elementy do uszeregowania: 1. Alexander Uninsky, 2. Lew Oborin, 3. Jakow Zak
R1KpnWosuXGsX
Ćwiczenie 6
Wyjaśnij pojęcie piano.
RCzMmyXXhVt07
Ćwiczenie 7
Wybierz utwór, który obowiązkowo wymagany jest w pierwszym etapie Konkursu Chopinowskiego. Możliwe odpowiedzi: 1. Polonez fis-moll op. 44, 2. Mazurek a-moll op. 68 nr 2, 3. Etiuda C-dur op. 10 nr 1, 4. Polonez c-moll op.40 nr 2
Polecenie 1

Robert Schumann napisał o dziełach Chopina, że są to armaty ukryte w kwiatach. W krótkim eseju wyjaśnij, jak rozumiesz tę poetycką metaforę i dlaczego niemiecki kompozytor XIX w. w ten właśnie sposób zdefiniował muzykę Chopina. Zastanów się też, które znane Ci konkursowe wykonania Chopinowskich utworów stanowiłyby najlepszą ilustrację dla słów Schumanna. Uzasadnij swój wybór.

RuKTNzaRbi3rv
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Słownik pojęć

Agogika
Agogika

ogół zagadnień dotyczących tempa w muzyce – jego zmian, zróżnicowania, proporcji, a także realizacji wskazań kompozytora zawartych w zapisie nutowym.

Belcanto
Belcanto

dosłownie: „piękny śpiew”. Technika śpiewu i styl muzyki wokalnej powstały we Włoszech w epoce baroku (zwłaszcza w szkole neapolitańskiej), kontynuowany w twórczości kompozytorów oper w XVIII i XIX w. Belcanto polega na uwydatnieniu piękna ludzkiego głosu, wirtuozerii wokalnej, wydobyciu bogactwa i zniuansowania ekspresji.

Dynamika
Dynamika

ogół zagadnień dotyczących głośności, czyli siły dźwięku w muzyce.

Forte
Forte

jedno z dwóch podstawowych określeń dynamiki, oznacza grę „głośno”. Możliwe są rozmaite poziomy głośności w ramach tej dynamiki, które są uwzględnione w zapisie nutowym, np. mf (mezzo forte, trochę ciszej niż forte), ff (fortissimo – bardzo głośno), fff (forte fortissimo – jeszcze bardziej głośno).

Impresario
Impresario

osoba zajmująca się organizowaniem koncertów, przedstawień, a także promowaniem danego artysty, zabieganiem w jego imieniu o kolejne angaże i zapewnienie korzystnych honorariów.

Koncert fortepianowy
Koncert fortepianowy

gatunek muzyczny polegający na idei koncertowania – czyli współzawodniczenia między pianistą a orkiestrą. Koncert fortepianowy jest przeznaczony do wykonania przez fortepian i orkiestrę i posiada najczęściej formę trzyczęściową (choć w XIX w. kompozytorzy tworzyli też koncerty jednoczęściowe albo – podobnie jak symfonia – czteroczęściowe). Potocznie również używa się tej nazwy jako określenia publicznego występu pianisty.

Pianistyka
Pianistyka

sztuka wykonawcza, która polega na odtwarzaniu muzyki przez artystę grającego na fortepianie.

Piano
Piano

jedno z dwóch podstawowych określeń dynamiki – oznacza grę „cicho”. Podobnie są różne poziomy w ramach dynamiki piano, np. mp (mezzo piano, trochę głośniej niż piano), pp (pianissimo – bardzo cicho), ppp (piano pianissimo – jeszcze bardziej cicho).

Recital fortepianowy
Recital fortepianowy

publiczny występ jednego pianisty wykonującego szereg utworów. Program recitalu może składać się z dzieł wielu kompozytorów albo tylko jednego wybranego twórcy, jednak jest on obszerny – wypełnia cały wieczór, czyli trwa około półtorej godziny z krótką przerwą.

Rubato
Rubato

słowo rubato pochodzi od włoskiego „rubare”: „kraść”. Oznacza pewną swobodę agogiczną w interpretacji muzyki. Wykonawca minimalnie skraca pewne dźwięki melodii (czyli „kradnie” ich czas trwania), a inne wydłuża (czyli zwraca ten „ukradziony” czas) i w ten sposób uwydatnia frazy, uzyskując ich większą plastyczność, śpiewność. Rubato nie jest zaznaczone w nutach, jest tradycyjną praktyką, która zależy od wyczucia i wyrobionego smaku artystycznego wykonawcy.

Tournée
Tournée

podróż artysty lub zespołu artystów (np. orkiestry), mająca na celu publiczne występy w kolejnych odwiedzanych miejscowościach. Organizacją tournée zajmuje się impresario.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

encyklopedia.pwn.pl

sjp.pwn.pl

m651faf0699372092_0000000000295

Biblioteka muzyczna

R11xjy0sN5O85
Utwór muzyczny: F. Chopin, Fantazja f-moll op. 49 Wykonawca: Jerzy Żurawlew. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
R18WC8rtC2oHI
Utwór muzyczny: F. Chopin, Polonez fis-moll op. 44, początek. Wykonawca: Artur Rubinstein. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
RczLNSNQfuEDe
lustracja interaktywna przedstawia: Lew Oborin, laureat 1 Konkursu Chopinowskiego. Młody mężczyzna w garniturze i białej koszuli siedzi przy fortepianie. Zwrócony jest w stronę wiedza, lewą rękę oparł na obudowie instrumentu Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór Fryderyk Chopin, „Nokturn cis-moll op. Posth”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem. Punkt 1: Wykonawca: L. Oborin
Fryderyk Chopin, „Nokturn cis-moll op. Posth”, wyk. Lew Oborin, online-skills, CC BY 3.0; (audio) Koncern Ilustrowany Kurier Codzienny, Lew Oborin, laureat 1 Konkursu Chopinowskiego, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja)
RtM0nGbI2ViiO
Ilustracja interaktywna przedstawia: Grzegorz Fitelberg z Henrykiem Sztompką, Narodowe Archiwum Cyfrowe. Mężczyźni w czarnych frakach oraz białych koszulach stoją w wejściu do budynku, zwróceni w kierunku widza. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Punkt 1: Wykonawca: H. Sztompka, 1959
Fryderyk Chopin, „Mazurek a-moll op. 68 nr 2”, wyk. Henryk Sztompka (widoczny na zdjęciu po prawej stronie), online-skills, CC BY 3.0; Grzegorz Fitelberg z Henrykiem Sztompką, Narodowe Archiwum Cyfrowe, wikimedia.org, domena publiczna
R1RN62nkm9SKL
Ilustracja interaktywna przedstawia: Leon Jarumski, Lauret drugiego Konkursu Chopinowskiego - Alexandre Uninsky, 1932. Mężczyzna w czarnym garniturze, siedzi przy fortepianie. Dłonie położył na klawiaturze, zwrócony jest bokiem do widza. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór Fryderyk Chopin, Etiuda C-dur op. 10 nr 1, wyk. Alexander Uninsky. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem. Punkt 1: Wykonawca: Alexander Uninsky
Fryderyk Chopin, Etiuda C-dur op. 10 nr 1, wyk. Alexander Uninsky, online-skills, CC BY 3.0 (audio); Leon Jarumski, Lauret drugiego Konkursu Chopinowskiego - Alexandre Uninsky, 1932, wikimedia.org, domena publiczna
R1UTTyXyg2GhV
lustracja interaktywna przedstawia: Koncern Ilustrowany Kurier Codzienny, Jakov Zak - laureat trzeciego Konkursu Chopinowskiego, 1937. Mężczyzna siedzi, pochylony nad klawiaturą fortepianu, na której ma położone dłonie - gra. Jest skupiony i wpatrzony w klawiaturę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór Fryderyk Chopin, Mazurek g-moll op. 30 nr 1, wyk. Jakow Zak. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Fryderyk Chopin, Mazurek c‑moll op. 30 nr 1, wyk. Jakow Zak, online‑skills, CC BY 3.0 (audio); Koncern Ilustrowany Kurier Codzienny, Jakov Zak - laureat trzeciego Konkursu Chopinowskiego, 1937, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja)
Źródło: online-skills.
Rh7jiK7lBiNAz
Ilustracja interaktywna przedstawia: Jan Malarski, fotografia Witolda Małcużyńskiego, 1930-1936.Ilustracja przedstawia młodego mężczyznę, widocznego od ramion w górę. Ubrany jest w szary garnitur i białą koszulę. Włosy ma krótkie, zaczesane do tyłu. Skierowany jest bokiem twarzy do widza i patrzy w dal. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór Fryderyk Chopin, Polonez c-moll op.40 nr 2 (fragment), wyk. Witold Małcużyński. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem. Punkt 1: Wykonawca: Witold Małcużyński
Fryderyk Chopin, Polonez c-moll op.40 nr 2 (fragment), wyk. Witold Małcużyński, online-skills, CC BY 3.0 (audio); Jan Malarski, fotografia Witolda Małcużyńskiego, 1930-1936, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja)
m651faf0699372092_0000000000297

Bibliografia

Janusz Ekiert, Chopin wiecznie poszukiwany: Historia Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, 2010