RLP2M6BhdNANI
Zdjęcie wykonane z góry przedstawia licznych turystów przechadzających się po mieście. Część z osób wykonuje zdjęcia, część dyskutuje między sobą, a pozostałe osoby przechadzają się spokojnie po deptaku.

Miejsca spotkań ze sztuką

Tłum ludzi na placu, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Tłum ludzi na placu, fotografia, licencja: CC BY 3.0.

Wprowadzenie

Miejsce dla dzieła sztuki jest czymś więcej niż scenografią czy tłem. Może służyć do przechowywania i udostępniania, ale także być przez nie przekształcanym, inspirować do odbioru danego dzieła. Muzea i galerie są najbardziej powszechnymi miejscami spotkań ze sztuką. Jednak poza nimi obiekty sztuki lub działania związane ze sztuką odnaleźć można w przestrzeni, która nas otacza - parkach, osiedlach, przy ulicach.

Nauczysz się
  • wskazywać miejsca związane z przechowywaniem dzieł sztuki;

  • sytuować dzieła w przestrzeni, w której się znajdują;

  • wskazywać miejsca spotkań z działaniami artystycznymi;

  • określać dyscypliny prezentowanych dzieł sztuki;

  • rozpoznawać różne formy prezentacji dzieł;

  • urządzać wystrój własnego wnętrza.

Dziela_w_przestrzeni_muzeum

Dzieła w przestrzeni muzeum

Luwr, Paryż

RR51VINHeohz4
Widok na Luwr, 2016 (data wykonania fotografii), Paryż, Francja, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0, fotograf: Darafsh
Źródło: Darafsh, Widok na Luwr, fotografia, dostępny w internecie: https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Plik:Mus%C3%A9e_du_Louvre_Darafsh_(1099).jpg [dostęp 6.10.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.

Muzea Watykańskie, Rzym (Watykan)

R1VPE24ytMs9C
Widok na kompleks budynków Muzeów Watykańskich - widok z placu świętego Piotra, 2005 r. (data wykonania fotografii), Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY 2.5, fotograf: F. Bucher
Źródło: F. Bucher F., Widok na kompleks budynków Muzeów Watykańskich - widok z placu świętego Piotra, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rome_Vatican_Museums.jpg [dostęp 6.10.2022], licencja: CC BY 2.5.

National Gallery [czytaj: naszynal galeri] (Narodowa Galeria), Londyn

R16hsbjKQ4ONd
Widok na gmach Galerii Narodowej, 2014 r. (rok wykonania fotografii) Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0, fotograf: Diego Delso
Źródło: Diego Delso, Widok na gmach Galerii Narodowej, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Galer%C3%ADa_Nacional,_Londres,_Inglaterra,_2014-08-07,_DD_035.JPG [dostęp 6.10.2022], licencja: CC BY-SA 4.0.

National Art Gallery [czytaj: naszynal art galeri] (Narodowa Galeria Sztuki), Waszyngton

R10Z6LbhWips8
Gmach Narodowej Galerii Sztuki, 2016 r. (rok wykonania fotografii), Waszyngton, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0, fotograf: Joaquim Alves Gaspar
Źródło: Joaquim Alves Gaspar, Gmach Narodowej Galerii Sztuki, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Alvesgaspar [dostęp 6.10.2022], licencja: CC BY-SA 4.0.

Sceneria_sztuki

Sceneria sztuki

Ważnym elementem zaprezentowania dzieła jest jego oprawa, otoczenie, w jakim się znajduje, miejsce często powiązane z epoką, z której pochodzi dzieło. Otoczenie jest istotne dla zrozumienia dzieła, szczególnie tego, które odwołuje się do wydarzeń historycznych, nawiązań religijnych czy funkcjonuje w przestrzeni, dla której zostało stworzone. Szczególną rolę będą pełniły tu świątynie jako wnętrza, które umożliwią dodatkowe przeżywanie treści dzieła czy skansenySkansenskanseny, podkreślające atmosferę ludowego charakteru sztuki.

R1MRrxCIVD8B2
Wnętrze Kościoła Mariackiego, 2006 r. (rok wykonania fotografii), Kraków, wikimedia.org, domena publiczna, fotograf: Tagerman
Źródło: Tagerman, Wnętrze Kościoła Mariackiego, fotografia, Kościół Mariacki, Kraków, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kosciol_Mariacki_wnetrze.JPG [dostęp 6.10.2022], domena publiczna.
R4msdBnOQIAfC
Widok na budynek skansenu - chałupy z gązwy datowaną na przełom XVIII i XIX wieku, 2009 r. (rok wykonania fotografii), Olsztynek, wikimedia.org, domena publiczna, fotograf: Albert Jankowski
Źródło: Albert Jankowski, Widok na budynek skansenu - chałupy z gązwy datowaną na przełom XVIII i XIX wieku, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Poland._Olsztynek._Open_air_museum,_(Skansen)_009.JPG [dostęp 6.10.2022], domena publiczna.

Nowe_formy

Nowe formy kontaktu ze sztuką

Niektóre miejsca spotkań ze sztuką korespondują z innymi dziedzinami kultury i sztuki, aby wzmocnić odbiór – filmem, muzyką, a nawet performansemPerformansperformansem. Pomagają one doświadczać sztukę, zaangażować, poczuć wyjątkowość dzieła czy jego twórcy. Szczególną rolę pełnią miejsca prezentacji sztuki współczesnej, która często eksperymentuje z nowatorskimi formami wypowiedzi, np. instalacjąInstalacjainstalacją, asamblażem, video artemVideo artvideo artem.

Sztuka_w_plenerze

Sztuka w plenerze

Spotkanie ze sztuką współczesną ułatwia forma jej prezentacji, ponieważ artyści wychodzą ze swoimi działaniami na ulicę, prezentują je w plenerze. Dzięki sztuce niektóre z miejsc zyskały na popularności. Robert Smithson [czytaj: robert smitson], przedstawiciel sztuki ziemi (Land artLand artLand art) zaingerował w przestrzeń linii brzegowej dawnej kopalni piasku w pobliżu Emmen w Holandii, formułując z nadbrzeża spiralny kształt o przerwanej konstrukcji.

RgPq2NH8tgvYR
Robert Smithson, „Przerwany krąg (Spiralne wzgórze)”, 1871 r., Emmen, Holandia, brokencircle.nl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu), fotograf: Albert Raven
Źródło: Albert Raven, Robert Smithson, Przerwany krąg (Spiralne wzgórze), land art, Emmen, dostępny w internecie: https://www.designboom.com/art/robert-smithson-earthwork-broken-circle-spiral-hill-the-netherlands-07-03-2021/ [dostęp 7.10.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Wychodzeniem na spotkanie z odbiorcą cechuje się happeningHappeninghappening [czytaj: hapening], łączący elementy teatru, muzyki, rzeźby. Jego twórcy ukazywali swoje działania w codziennych sytuacjach. Pionierem happeningu jest Allan Kaprow, [czytaj: alan kaproł] który pierwsze pokazy oparł na przypadkowym działaniu. Jeden z nich jest upamiętnia zdjęcie Sola Goldberga, przedstawiające „kobiety liżące dżem z samochodu” podczas happeningu „Gospodarstwo domowe” (1964).

R16WnLGSojxsU
Allan Kaprow, „Gospodarstwo domowe (kobiety podczas zlizywana dżemu z maski samochodu)”, 1967 r., Galeria Tate, Londyn, Wielka Brytania, tate.org.uk, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu), fotograf: Sol Goldberg
Źródło: Sol Goldberg, Allan Kaprow, Gospodarstwo domowe (kobiety podczas zlizywana dżemu z maski samochodu), happening, Galeria Tate, Londyn, dostępny w internecie: https://www.tate.org.uk/art/art-terms/h/happening/happening [dostęp 7.10.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Elementy teatru i muzyki połączył w „Panoramicznym happeningu morskim” Tadeusz Kantor.

Culture.pl
Culture.pl Tadeusz Kantor, "Panoramiczny happening morski"

Happening otworzył „Koncert morski”, podczas którego malarz Edward Krasiński, ubrany w czarny frak, stojąc na podeście zanurzonym częściowo w wodzie, kilka metrów od plaży, tyłem do widzów ulokowanych na leżakach plażowych, dyrygował falami. To on widoczny jest na słynnym zdjęciu Eustachego Kossakowskiego.

cyt1 Źródło: Culture.pl, Tadeusz Kantor, "Panoramiczny happening morski", dostępny w internecie: https://culture.pl/pl/dzielo/tadeusz-kantor-panoramiczny-happening-morski [dostęp 7.10.2022].
RM1wkUTW3pW4m
Tadeusz Kantor, „Koncert morski (Panoramiczny happening morski)”, 1967 r., digitizing‑ideas.org, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu), fotografia: Eustachy Kossakowski
Źródło: Tadeusz Kantor, Eustachy Kossakowski, Koncert morski (Panoramiczny happening morski), happening, dostępny w internecie: https://digitizing-ideas.org/pl/wpis/16971 [dostęp 7.10.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Rzezby_i_instalacje

Rzeźby i instalacje w przestrzeni miejskiej

Przestrzeniami miejskimi, z które często korzystają artyści, by zaprezentować swoje race są parki, place, chodniki. Dzięki wyborowi takich miejsc, sztuka artysta umożliwia odbiorcy spontaniczne z nią spotkanie, zaś same obiekty zyskują na popularności.

Jedną z najsłynniejszych polskich instalacji w przestrzeni miejskiej jest instalacja Jerzego Kaliny Przejście, przedstawiająca grupę przed i za przejściem na drugą stronę ulicy. Po jednej stronie przechodnie są „zanurzają się” w przestrzeń chodnika, po drugiej odwrotnie – „wynurzają się” z niej.

R1aDbcLV8JY6E
Instalacja Jerzego Kaliny pod tytułem „Przejście” znana także jako „Pomnik anonimowego przechodnia” odsłonięte z 12 na 13 grudnia 2005 roku przy skrzyżowaniu ulic Świdnickiej i Piłsudskiego we Wrocławiu, (pierwsza była ustawiona w 1977 w Warszawie przy Świętokrzyskiej i Mazowieckiej), zajezdnia.org, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu), (fotograf) Marcin Bradke
Źródło: Marcin Bradke, Instalacja Jerzego Kaliny pod tytułem „Przejście” znana także jako „Pomnik anonimowego przechodnia” odsłonięte z 12 na 13 grudnia 2005 roku przy skrzyżowaniu ulic Świdnickiej i Piłsudskiego we Wrocławiu, (pierwsza była ustawiona w 1977 w Warszawie przy Świętokrzyskiej i Mazowieckiej), fotografia, Ulic Świdnickiej i Piłsudskiego we Wrocławiu, dostępny w internecie: https://www.zajezdnia.org/wh-1312 [dostęp 4.11.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Park jest przestrzenią zagospodarowaną przez człowieka i jednocześnie ma służyć człowiekowi jako miejsce relaksu, odpoczynku.

Zainstalowana w Parku Lane [czytaj: lejn] w Londynie przez Lorenza Quinna [czytaj: lorenco kłina] monumentalna rzeźba „Ręka Boga” odzwierciedla odwieczne wartości, takie jak miłość, równowaga. Praca nawiązuje do odpowiedzialności człowieka za dzieło stworzenia i roli człowieka w świecie tych wartości.

R1R9jaRGun1TL
Aluminiowa instalacja Lorenza Quinna "Ręka Boga" w Parku Lane w Londynie, 2011, artepintu.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Lorenzo Quinn, Aluminiowa instalacja Lorenza Quinna "Ręka Boga" w Parku Lane w Londynie, rzeźba, Park Lane w Londynie, dostępny w internecie: https://www.artepintu.com/2012/03/esculturas-de-lawrence-anthony-quinn.html [dostęp 9.11.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Szczególną formą ulicznych działań plastycznych jest tworzenie street artówStreet artstreet artów [czytaj: strit artów]. Już sama nazwa określa ich charakter. Mimo że jego początki sięgają graffitiGraffitigraffiti powstałych na przełomie lat 60 i 70. XX wieku w Nowym Jorku i Filadelfii, najsilniejszy rozwój nastąpił w latach 80. Street art [czytaj: strit art] łączy w sobie wiele technik związanych z dekoracją murów i miejsc publicznych, takich jak: ściany, molo, tunele podziemne. Są to między innymi graffiti i muraleMuralmurale. Ciekawe efekty iluzjonistyczne tworzą trójwymiarowe murale, które zaskakują swoją kreatywnością.

RiQmmmveTjFdM
Graffiti w tunelu Uniwersytetu w Sydney, 2009 r. (rok wykonania fotografii), Australia, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0, fotograf: Mohd Hafiz Noor
Źródło: Mohd Hafiz Noor, Graffiti w tunelu Uniwersytetu w Sydney, Graffiti, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Graffiti_tunnel_2009,_University_of_Sydney.jpg [dostęp 7.10.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.
R1ZToOdLI94yH
Edgar Mueller, Obraz uliczny 3D na molo wykonany podczas „Festiwalu Kultury”, 2008 r., Dun Laoghaire, Irlandia, virtualsciencecenter.org, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Edgar Mueller, Obraz uliczny 3D na molo wykonany podczas „Festiwalu Kultury”, obraz uliczny, dostępny w internecie: https://www.virtualsciencecenter.org/3d-illusions [dostęp 7.10.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R1JaSXy739Epq
Adry del Rocio, mural 3D, 2020 r., Den Helder, Holandia, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0, fotograf: Lars van der Heide
Źródło: Adry del Rocio, Lars van der Heide, mural 3D, Mural 3D, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Den_Helder_-_Beatrixstraat,_3D_street_art_2020.jpg [dostęp 7.10.2022], licencja: CC BY-SA 4.0.

Inne_miejsca

Inne miejsca i przestrzenie spotkań ze sztuką

Przestrzeń miejska jest doskonałym miejscem do zaprezentowania w formie fotografii sztuki, której nie można do tej przestrzeni przenieść do tej przestrzeni w rzeczywistej postaci. Dzięki fotografii sztuka staje się bliższa człowiekowi i zyskuje odbiorców.

Przykładem sztuki w formie fotografii jest zamieszczenie na krakowskich plantach 18 plafonów ze zdjęciami słynnych witraży znajdujących się w mieście zatytułowaną Kraków jest miastem witraży. Pojawiły się tak podświetlane prace m.in. Józefa Mehoffera, Stanisława Wyspiańskiego. Pod fotografiami zostały zamieszczone informacje o dziełach i twórcach oraz mapa Krakowa z zaznaczoną lokalizacją witraży.

RTLQc4eFRXn2L
Plenerowa wystawa Kraków miasto witraży z fotografiami prac, przygotowana przez Pracownię i Muzeum Witrażu, krakow.wyborcza.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Pracownia i Muzeum Witrażu, Plenerowa wystawa Kraków miasto witraży z fotografiami prac, przygotowana przez Pracownię i Muzeum Witrażu, witraż, Plenerowa wystawa Kraków, dostępny w internecie: https://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,44425,28805760,krakow-miasto-witrazy-otwarcie-wystawy-plenerowej-na-plantach.html [dostęp 9.11.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Przestrzeń miejska może służyć także przybliżeniu promocji twórczości współczesnych artystów. Taką formę mają wystawy fotograficzne młodych twórców.

R17B2HjN0wmYO
Wystawa fotografii Tomasza Tomaszewskiego w Konstancinie‑Zdroju, 11 kwietnia 2015, futura.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Tomasz Tomaszewski, Wystawa fotografii Tomasza Tomaszewskiego w Konstancinie-Zdroju, fotografia, Wystawa w Konstancinie- Zdroju, dostępny w internecie: http://futura.pl/blog/tag/tomasz-tomaszewski/ [dostęp 10.11.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Dzieła często są eksponowane czasowo we wnętrzach udostępnionych lub wynajętych. Mogą być to na przykład dom kultury, centrum sztuki, biblioteka, ratusz.

RUBzJWMAg1KWx
Zdzisław Beksiński, Wystawa mniej znanych prac Mistrza, takich jak fotografie, grafiki, fotomontaże komputerowe, 2018 r., Wołowski Ośrodek Kultury, Wołów, wok‑wolow.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Zdzisław Beksiński, Wystawy, mniej znanych prac Mistrza, takich jak fotografie, grafiki, fotomontaże komputerowe, fotografia, Wołowski Ośrodek Kultury,, dostępny w internecie: https://www.wok-wolow.pl/beksinski-w-wok/ [dostęp 14.11.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RDc4LhSRPUrXp
Wojciech Fangor, „Znaki Czasu”, Zdjęcie z wystawy w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu, 2022 r., eska.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu), (fotograf) Michał Kaproń
Źródło: Wojciech Fangor, Michał Kaproń, Znaki Czasu, fotografia, Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu, dostępny w internecie: https://www.eska.pl/torun/wojciech-fangor-w-torunskim-csw-sztuka-ktora-wprowadza-w-stany-mistyczne-aa-3UFb-1pzR-iwGj.html [dostęp 14.11.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R9LjT4joWNlP6
Salvador Dali, Wystawa czasowa dzieł artysty, Muzeum Sztuki Mieszczańskiej w Starym Ratuszu we Wrocławiu, 2022 r., wroclaw.wyborcza.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu), (fotograf) Tomasz Gąsior
Źródło: Salvador Dali, Tomasz Gąsior, Wystawa czasowa dzieł artysty, fotografia, Muzeum Sztuki Mieszczańskiej w Starym Ratuszu we Wrocławiu, dostępny w internecie: https://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/51,35771,28714996.html#S.galeria-K.C-B.1-L.1.duzy [dostęp 14.11.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R9Qeen0LMsTYi
Zdjęcie z wystawy ikon ze zbiorów Muzeum Południowego Podlasia w Białej Podlaskiej, zorganizowanej w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie, 2022 r., lublin.uw.gov.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu, (fotograf) Ewelina Szulc
Źródło: Ewelina Szulc, Zdjęcie z wystawy ikon ze zbiorów Muzeum Południowego Podlasia w Białej Podlaskiej, zorganizowanej w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie, fotografia, Muzeum Południowego Podlasia w Białej Podlaskiej, dostępny w internecie: https://www.lublin.uw.gov.pl/aktualnosci/wystawa-ikon-w-wojew%C3%B3dzkiej-bibliotece-publicznej-w-lublinie [dostęp 14.11.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Przestrzenią prezentacji dzieł jest może być także teatr, choć na co dzień bliższa mu jest sceniczna forma kontaktu ze sztuką. Jednak niektóre z budynków teatralnych ze względu na przestrzeń, którą dysponują, mają możliwość organizowania nawet czasowych wystaw.

R17jdcOasOdQE
Jan Cybis, Wystawa prac zorganizowana przez Teatr Wielki w Warszawie (Galerii Opera), 2021r., teatrwielki.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Jan Cybis, Wystawa prac zorganizowana przez Teatr Wielki w Warszawie, ilustracja, Teatr Wielki w Warszawie, dostępny w internecie: https://teatrwielki.pl/en/activity/opera-gallery/exhibitions-202021/jan-cybis/ [dostęp 14.11.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Coraz częściej kino - jako miejsce prezentacji sztuki filmowej - jest przestrzenią doskonale propagującą twórczość wielkich mistrzów i ich dzieł. Cykl „Wystawa na ekranie” prezentowany w kinach obejmuje m.in. filmy o Leonardzie da Vinci, Edvardzie Munchu, Fridzie Kahlo.

R1ez5Zrrh606a
Plakat filmu „Leonardo Dzieła wszystkie”, (reżyser) Phil Grabsky, 2019 r., imdb.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Phil Grabsky, Leonardo Dzieła wszystkie, ilustracja, dostępny w internecie: https://www.imdb.com/title/tt10986224/ [dostęp 14.11.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RePVj8CBvL5qt
Plakat filmu „Munch: miłość, duchy, wampirzyce”, (reżyser), Michele Mally, 2022 r., sardegnareporter.it Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Michele Mally, Munch: miłość, duchy, wampirzyce", ilustracja, dostępny w internecie: https://www.sardegnareporter.it/2022/11/arriva-al-cinema-il-primo-grande-film-evento-darte-munch-amori-fantasmi-e-donne-vampiro/486699/ [dostęp 14.11.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R8MTYRbaarvoE
Plakat do filmu „Frida: Viva la Vida”, (reżyser) Giovanni Troilo, 2019 r., art‑mate.net, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Giovanni Troilo, Plakat do filmu „Frida: Viva la Vida, ilustracja, dostępny w internecie: https://www.art-mate.net/doc/55173?name=%E6%B4%BB%E7%9D%80%E8%8A%99%E7%83%88%E9%81%94%EF%BC%88ARTiculate%EF%BC%9A%E9%9B%BB%E5%BD%B1%E6%94%BE%E6%98%A0%EF%BC%89 [dostęp 14.11.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Jak zorganizować wystawę i wernisaż? - animacja

W poniższej animacji dowiesz się między innymi:
1. Jak zorganizować wernisaż, czyli uroczyste otwarcie wystawy sztuki?
2. Jak zorganizować wystawę różnych dziedzin sztuki, w szczególności malarską oraz fotograficzną? O czym należy pamiętać?
3. Co jeszcze warto wiedzieć o organizacji wydarzeń artystycznych?

Pamiętaj, że jeśli potrzebujesz więcej czasu na przeczytanie tekstu na ekranie, możesz wcisnąć pauzę i zatrzymać animację.

R1HHi96jyElmL
Jak zaplanować wykonanie wystawy - animacja
Polecenie 1
RbZIXfR16jzRn
Uzupełnij zdanie tak aby było prawdziwe. Organizacja wernisażu to 1. ostatnia, 2. pierwsza część przebiegu wystawy.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
R1R9U0DDA8mIf
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
RJakktjZLMsq9
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Jak zrobić pieczątkę z ziemniaka? - film

Jeśli zdecydujesz się na tradycyjną technikę wykonania plakatu lub zaproszenia - możesz wykorzystać samodzielnie zrobioną pieczątkę z ziemniaka. Obejrzyj poniższy film i zastosuj zawarte w nim wskazówki.

RSRyz8iMSZUZ0
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Jak zrobić pieczątkę z ziemniaka?
Polecenie 4
RLUb85nuSP4OS
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
RJIxcfBLJ03xJ
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6
RbmVi2JbSW3zb
Z poniższych zestawów cech wybierz te, które powinien mieć ziemniak przygotowany do pieczątki. Możliwe odpowiedzi: 1. umyty, nieobrany, 2. umyty, obrany, 3. nieumyty, nieobrany, 4. nieumyty, obrany
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Jak wykonać passe‑partout? - film

RZnYq7SujBAZh
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Jak wykonać passe‑partout?
Polecenie 7
RK9T1brNUskAT
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8
R1bczsRAuxc9a
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 9
R5Pzo42m2wljl
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Miejsca spotkań ze sztuką - mapa pojęć

Zapoznaj się z pojęciami związanymi z miejscami spotkań ze sztuką.

RbwGXnUJwjYD8
Mapa pojęć przedstawia pojęcia zapisane w polach w kształcie chmurek. Z prawej strony znajduje się panel boczny, na którym wypisano te same pojęcia. Po kliknięciu w poszczególne hasło, chmurka z tym hasłem podświetla się na kolorowo oraz wyświetla się na ekranie definicja. Pierwsze hasło to sztuka ziemi - typ działania plastycznego, rozwinięty w 1968- 1970 roku, w którym tworzywo i teren działania stanowi ziemia, piasek, skały, a charakteryzują go niezwykłe, wyolbrzymione rozmiary. Pod definicją umieszczono dzieło Luciena den Arenda, ukazujące wał w kształcie półokręgu usypanego z ziemi i porośnięty trawą. Na jednym końcu półokręgu leży czerwona tabliczka. Obok droga. Drugie hasło to skansen - muzeum na wolnym powietrzu, w którym gromadzi się przenoszone z różnych terenów danego kraju zabytki etnograficzne, przeważnie zanikające budynki wiejskie (chałupy, zagrody, wiatraki, młyny, kościółki, szałasy pasterskie itd.). Pod definicją umieszczono zdjęcie, ukazujące chałupę Lipnica Wielka ze Skansenu w Nowym Sączu z drugiej połowy dziewiętnastego wieku. Jest to chata z drewnianych belek, ściany pomalowano na biało. Dach wykonano ze strzechy. Obok chaty, odgrodzona drewnianą ścianką, leży sterta drewna. Przed chatą znajduje się drewniany, niski płot, za którym rosną kwiaty. Z tyłu chaty rosną drzewa. Trzecie hasło to happening - w języku angielskim zdarzenie, forma artystycznej wypowiedzi operująca ciągiem zdarzeń o częściowo zaplanowanej strukturze, otwarta na przypadek i improwizację, dążąca do wciągnięcia w akcję widza i uczynienia z niego współtwórcy zdarzenia. Często operuje elementami widowiska parateatralnego, muzyką, projekcją filmową. Pod definicją umieszczono czarno‑białe zdjęcie z plaży, ukazujące happening Tadeusza Kantora zatytułowany „Tratwa Meduzy” z 1967 roku. W płytkiej wodzie stoi mężczyzna, który trzyma podłużny, cienki przedmiot, który wygięty jest w kształt podobny do okręgu. Na tym podłużnym przedmiocie umieszczono kawałek białego materiału. Wokół mężczyzny, na plaży zgromadzeni są widzowie. Niektórzy stoją na leżakach plażowych. Kolejne hasło to Dom Kultury - instytucja kultury prowadząca wielokierunkową działalność społeczno‑kulturalną, mieszczącą się w odrębnym, specjalnie wzniesionym lub adaptowanym budynku z salą widowiskowo‑kinową, z odpowiednio przystosowanymi pomieszczeniami i urządzeniami do prowadzenia specjalistycznej działalności kulturalnej. Pod definicją umieszczono zdjęcie frontu Tarnogórskiego Centrum Kultury. Przednia ściana jest w większości przeszklona. Otoczona jest przez drewniane elementy. Do drzwi prowadzą schody z drewnianym daszkiem. Na przedniej ścianie znajduje się również mozaika z ceramicznych płytek, przedstawiająca tańczącą grupę ludzi. Kolejne hasło to galeria - z języka francuskiego galerie, większa kolekcja dzieł sztuki (zwłaszcza malarstwa i rzeźby), początkowo prywatna, od dziewiętnastego wieku publiczna, istniejąca jako samodzielna instytucja lub stanowiąca osobny dział w większych muzeach; współcześnie nazwą galeria obejmuje się również pomieszczenia wystawowe połączone ze sprzedażą dzieł sztuki. Pod definicją umieszczono zdjęcie przestawiające wnętrze Galerii Nadbałtyckiego Centrum Kultury Ratusz Starego Miasta w Gdańsku. W pomieszczeniu o białych ścianach stoją ścianki o nieregularnym kształcie, jedna przedstawia niebieskiego słonia, druga czarną kulę. Na czarnym dywanie leżą poduszki w kształcie rysowanych zwierząt. Po lewej stronie znajdują się trzy prostopadłościenne klocki z rysunkami pociągu. Kolejne hasło to muzeum – instytucja, której zadaniem jest naukowa analiza materialnych świadectw cywilizacji człowieka i jego otoczenia, ich pozyskiwanie, przechowywanie, konserwowanie oraz udostępnianie celem badań, nauczania i rozrywki. Do największych i najciekawszych muzeów na świecie należą w dziedzinie sztuki: Luwr w Paryżu, Prado w Madrycie, Ermitaż w Petersburgu, National Gallery [czytaj: naszynal galeri] w Londynie, Kunsthistorisches Museum [czytaj: kunszthistoriszes muzeum] w Wiedniu, Alte Pinakothek [czytaj: alte pinakotek] w Monachium, Galleria Uffizi [czytaj: ufizi] we Florencji; w Polsce: Muzeum Narodowe w Krakowie i Warszawie. Pod definicją umieszczono zdjęcie nocą przedstawiające Luwr w Paryżu od strony zachodniej. Centralnie umieszczono szklaną konstrukcję w kształcie ostrosłupa. Z każdej strony otacza ją jasny, murowany budynek oraz lampy. Kolejne hasło to kino – z języka greckiego ruch, dawniej kinoteatr, iluzjon, obiekt widowiskowy przeznaczony do publicznej projekcji filmów; tradycyjnie składa się z widowni z miejscami siedzącymi, małej sceny z ekranem projekcyjnym i kabiny projekcyjnej; kino urządza się w budynkach (kino stałe lub kino objazdowe), na wolnym powietrzu (kino letnie) lub też w pociągu, samolocie, na statku (kino podróżne). Pod definicją zdjęcie wnętrza Max Linder Panorama w Paryżu. W ciemnym pomieszczeniu znajdują się rzędy czarnych foteli. Ściany są szare. Kolejne hasło to koncert – z łaciny concerto, utwór muzyczny na instrument solo (koncert skrzypcowy, fortepianowy itp.) lub 2–4 instrumenty solowe (koncert podwójny, potrójny itd.) i orkiestrę; także impreza artystyczna wypełniona programem muzycznym, publiczna prezentacja utworu muzycznego i sztuki wykonawczej (recital, koncert kameralny, symfoniczny). Pod definicją zdjęcie z trasy koncertowej Born This Way Ball Lady Gagi z 2012 roku w Manchester. Na scenie stoi zamek z wieloma wieżami, oświetlony różowo‑fioletowym światłem. Przed nim tańczą tancerze i unosi się dym. Przed sceną znajdują się widzowie. Kolejne hasło to sztuka uliczna – z angielskiego street art, forma sztuki tworzona w miejscu publicznym, zwykle w postaci graffiti, murali, wlepek. Pod definicją mural brazylijskich artystów Os Gêmeos, z Lizbony z 2011 roku. Praca namalowana na ścianie budynku przedstawia mężczyznę w zielonej bluzie i czerwonej chuście zakrywającej twarz, który trzyma naciągniętą procę. Proca to mężczyzna z rękoma rozłożonymi do góry na kształt litery „Y”. Kolejne hasło to teatr (uliczny) – z języka angielskiego street Theatre, forma spektaklu czy przedstawienia teatralnego, odgrywanego w przestrzeni publicznej, najczęściej na świeżym powietrzu. Artyści traktują ulicę jako scenografię, a płynące z otoczenia impulsy wykorzystują jako elementy inscenizacji. Pod definicją zdjęcie kijowskiego teatru ulicznego. Na tle złotej kurtyny stoi mężczyzna na szczudłach, ubrany w garnitur i białe rękawiczki, w masce. Przed nim tańczy kobieta w czerwonej, tiulowej spódnicy. Mężczyzna steruje ruchami kobiety jak lalką na sznurkach. Kolejne hasło to graffiti - rodzaj techniki i działania artystycznego polegającego na wyskrobywaniu lub malowaniu słów, znaków, obrazów wprost na ścianach domów, w miejscach publicznych Upowszechnienie graffiti związane jest z pojawieniem się farb w pojemnikach ciśnieniowych, co przy zastosowaniu szablonu umożliwiło szybkie działanie i tworzenie ulicznych obrazów. Źródłem graffiti są często obsceniczne bądź humorystyczne wyobrażenia. Pod definicją zdjęcie graffiti w tunelu w San Francisco. W murowanym, wąskim tunelu umieszczono grube litery, tworzące słowa. Kolejne hasło to mural - rodzaj monumentalnego malowidła wykonanego bezpośrednio na ścianie budynku, istniejącego w przestrzeni miejskiej i mającego konkretne przesłanie. Pod definicją dziewczynka z konewką, mural w Białymstoku. Na białej ścianie wysokiego budynku umieszczono wizerunek dziewczynki ubranej w strój ludowy z kolorową spódnicą w paski i rudymi włosami zaplecionymi w warkocze. Dziewczynka trzyma w rękach konewkę, która podlewa drzewo, rosnące przed budynkiem. Następne hasło to mural 3d - malowidło tworzące trójwymiarowy efekt uzyskany na dwuwymiarowej, płaskiej powierzchni przy pomocy technik malarstwa iluzorycznego, usytuowane na ulicach, wykorzystujące deformację w celu stworzenia efektu złudzenia przestrzeni. Pod definicją zdjęcie muralu na bibliotece w Utrecht w Holandii. Mural przedstawia półki z różnokolorowymi książkami, które zdają się być trójwymiarowe. Kolejne hasło to ekspozycja - zbiór przedmiotów wystawionych na pokaz, przedstawienie rzeczy; każdorazowe wystawienie w różnych miejscach tego samego zestawu eksponatów pod tym samym tytułem; wystawa eksponowana tylko w jednym miejscu stanowi tylko jedną ekspozycję. W Pod definicją zdjęcie wystawy plenerowej zorganizowanej w ramach projektu „Parafie i kościoły polskie w USA”. Są to stojące słupy, które w górnej części mają zdjęcia oraz tekst, a w dolnej – świecący panel. Kolejne hasło to video art - metoda działań artystycznych wykorzystująca telewizyjną technikę rejestracji i przekazywania obrazu. Stwarza bogate możliwości kreacji obrazu, szczególnie przy zastosowaniu cyfrowych technik zapisu. Pod definicją umieszczono trzy klatki ze sztuki „Opowieść letnia” (część projektu „W sztuce marzenia stają się rzeczywistością”) Katarzyny Kozyry. Pierwsza z nich przedstawia grupę niskorosłych kobiet w kolorowych fartuszkach. Stoją one w ogrodzie i trzymają konewki i inne przyrządy ogrodnicze. Druga klatka przedstawia mężczyznę stojącego w ogrodzie w starodawnym stroju z żabotem przy koszuli i czarnych butach ze złotymi klamrami. Trzecia klatka przedstawia postacie w pokoju. Na niskich fotelach siedzą: mężczyzna w starodawnym stroju, kobieta ubrana w biały, przylegający strój oraz mężczyzna ubrany w strój kobiecy – sukienkę i buty na wysokich obcasach, Pomiędzy postaciami stoją niskorosłe kobiety. Kolejne hasło to rzeźba - jedna ze sztuk plastycznych, której dzieła - również zwane rzeźbami - są kompozycjami trójwymiarowymi (w przeciwieństwie do malarstwa i grafiki); rzeźba może mieć charakter plenerowy, najczęściej być umiejscowiona w parkach, osiedlach, na placach, w otoczeniu zieleni. Pod definicją znajduje się zdjęcie rzeźb „Trzy owce” Bronisława Chromego z lat dziewięćdziesiątych, ustawionych przy Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie. Są to rzeźby odlane z betonu w kształcie owiec, ustawione na trawie. Kolejne hasło to taniec - sztuka wywodząca się z języka ruchu; środkiem wypowiedzi są odpowiednio zestawione ruchy ciała, wykonywane w określonym rytmie i zgodne z towarzyszącą im muzyką. Pod definicją umieszczono zdjęcie przedstawiające taniec uliczny z 2018 roku obok XI‑wiecznego kościoła bizantyjskiego Panagia Kapnikarea. Grupa mężczyzn oraz jedna kobieta, ubrani w luźne stroje, wykonują ruchy rękoma i nogami. Pod spodem jeszcze jedno zdjęcie, In My Body, produkcja taneczna Bboyizm, choreograf: Crazy Smooth. Dwóch mężczyzn, ubranych w luźne stroje, zatrzymani są w pozie tanecznej blisko podłogi na scenie. Kolejne hasło to sztuka ludowa - sztuka społeczności wiejskiej, przez nią tworzona bądź dla niej przeznaczona, powstała z potrzeb materialnych i duchowych, z ambicji regionalnych i chęci pokazania swej pozycji społecznej oraz osiągnięć artystycznych. Charakteryzuje się przywiązaniem do tradycji (m.in. wiernością raz przyjętym schematom ikonograficznym, stosowaniem tradycyjnych technik); forma dzieł jest uwarunkowana ich funkcją użytkową, obrzędową lub religijną. Pod definicją ściany zewnętrzne chałupy ozdobione wzorami opartymi na sztuce ludowej, Zalipie. Na białej ścianie umieszczono kolorowe malunki kwiatów i liści. Dach wykonano ze strzechy. Wokół chaty rosną rośliny. Kolejne hasło to festiwal światła - wydarzenie artystyczne polegające na ukazaniu różnorodnych form artystycznych, wykorzystujących światło jako element street artu, kreowanie odbioru przestrzeni oraz wytwarzanie relacji pomiędzy architekturą, człowiekiem i środowiskiem. Pod definicją dwa zdjęcia przedstawiające Festiwal Kinetycznej Sztuki Światła (z angielskiego Light Move Festival) z 2012 roku w Łodzi. Pierwsze zdjęcie przedstawia budynki oświetlone różnymi kolorami. Drugie zdjęcie przedstawia mapping 2D/3D na fasadzie kościoła Zesłania Ducha Świętego na Placu Wolności. Budynek oświetlono kolorem różowo‑fioletowym z białymi wzorami kwiatowymi.
„Miejsce spotkań ze sztuką” - mapa pojęć, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, „Miejsce spotkań ze sztuką” - mapa pojęć, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 10
R1PmstB7uF0vL
Zaznacz, jak nazywa się miejsce, w którym gromadzi się zabytki etnograficzne, przede wszystkim zanikające budynki wiejskie.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 11
RASTYgjR69Har
Zaznacz, czym jest sztuka ludowa.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 12
RhbHoJ9MmuLeW
Zaznacz, jaką dziedzinę sztuk plastycznych reprezentuje dzieło „Trzy owce” Bronisława Chromego.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Dzieła w niezwykłych miejscach - animacje

R1B0lNyoLdyMO
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Dzieła i ekspozycje w zaskakujących miejscach.
Polecenie 13
R1H4n11peitZO
Zaznacz, który(-a) z artystów (artystek) stworzył(-a) serię rzeźb przedstawionych w przestrzeni publicznej, nawiązujących do problemu emigracji.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 14
RxlDmvTqx37gf
Zaznacz, na czym polega niesamowitość parku rzeźb Jasona de Cairesa Taylora.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 15
ROLSnHg0HU3ji
Zaznacz, jaka praca Mirosława Struzika została umieszczona w Dubaju.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RL9f7ar0hLk07
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Sztuka jest wszędzie.
Polecenie 16
R1T47no30w0cE
Zaznacz, w jakim mieście znajduje się kawiarnia Van Gogha, którą przedstawił w swoim dziele „Taras kawiarni w nocy”.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 17
RdewVC6qMBiSr
Zaznacz, jakiego bohatera przedstawiono na dachu jednego z kin na Leicester Square w Londynie.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 18
RYVh683xateZZ
Zaznacz, jakim dziełem inspirował się Banksy, tworząc mural na Bristol Harbourside.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Podsumowanie

Współcześnie kontakt ze sztuką jest niezwykle ułatwiony. Dzieła sztuki pojawiają się nie tylko w miejscach do tego przeznaczonych (muzeach czy galeriach). Istnieją w przestrzeni publicznej miast, na skwerach, w parku, na chodniku. Obecne są w miejscach nietypowych, na przykład w domu kultury, bibliotece, a kontakt z nimi możliwy jest też w kinie i teatrze. Reprodukcje wielkich dzieł pojawiają się na plakatach, przedmiotach użytkowych, naczyniach, fototapetach. Dzięki rozpowszechnianiu sztuki i wszelkich artystycznych działań w Internecie sztuka jest powszechna, funkcjonuje w wielu gałęziach przemysłu, reklamie, codziennym życiu, jest tuż obok człowieka.

Cwiczenia

Ćwiczenia

RYDUStVO2LSBK1
Ćwiczenie 1
Do instytucji kulturalnych dopisz nazwy miast, w których się one znajdują. National Gallery (Galeria Narodowa) – Tu uzupełnij. National Art Gallery Tu uzupełnij. Luwr – Tu uzupełnij. Muzea Watykańskie - Tu uzupełnij. Centrum Pompidou - Tu uzupełnij. Galeria Tate Modern - Tu uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R10XP1J3MTrip11
Ćwiczenie 1
Wybierz ilustracje przedstawiające sztukę uliczną.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1YoX9qvpVKR92
Ćwiczenie 2
Wskaż nazwisko artysty przedstawionego w materiale, który zajmował się land artem. Możliwe odpowiedzi: 1. Robert Smithson, 2. Olafura Eliasson, 3. Allan Kaprow, 4. Garry Hill
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RjhLVBkURL1t82
Ćwiczenie 2
Zaznacz hasła i terminy, które związane są z prezentowanym działaniem artystycznym.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1D8SCVN7QtJ41
Ćwiczenie 3
Uzupełnij zdanie. Tu uzupełnij to inaczej działania artystyczne wpisujące się w street art, które polegają na tworzeniu na ścianach budynków estetycznych malowideł.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1ahFXAevboOQ21
Ćwiczenie 3
Do dzieł dopisz właściwe terminy spośród poniższych.

Land art

Video art

Happening
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 4
RmxpexCm5q0ka
Połącz dzieła sztuki z muzeami, w których się znajdują. Luwr (Paryż) Możliwe odpowiedzi: 1. Nike z Samotraki, 2. Claude Monet, Kobieta z parasolką, 3. Leonardo da Vinci, Mona Lisa, 4. Rembrandt, Autoportret, 5. Jan van Eyck, Portret małżonków Arolfinich, 6. Grupa Laokoona, 7. Leonardo da Vinci, Madonna w grocie, 8. Caravaggio, Złożenie do grobu Narodowa Galeria Sztuki w Waszyngtonie Możliwe odpowiedzi: 1. Nike z Samotraki, 2. Claude Monet, Kobieta z parasolką, 3. Leonardo da Vinci, Mona Lisa, 4. Rembrandt, Autoportret, 5. Jan van Eyck, Portret małżonków Arolfinich, 6. Grupa Laokoona, 7. Leonardo da Vinci, Madonna w grocie, 8. Caravaggio, Złożenie do grobu Muzea Watykańskie (Rzym) Możliwe odpowiedzi: 1. Nike z Samotraki, 2. Claude Monet, Kobieta z parasolką, 3. Leonardo da Vinci, Mona Lisa, 4. Rembrandt, Autoportret, 5. Jan van Eyck, Portret małżonków Arolfinich, 6. Grupa Laokoona, 7. Leonardo da Vinci, Madonna w grocie, 8. Caravaggio, Złożenie do grobu Galeria Narodowa (Londyn) Możliwe odpowiedzi: 1. Nike z Samotraki, 2. Claude Monet, Kobieta z parasolką, 3. Leonardo da Vinci, Mona Lisa, 4. Rembrandt, Autoportret, 5. Jan van Eyck, Portret małżonków Arolfinich, 6. Grupa Laokoona, 7. Leonardo da Vinci, Madonna w grocie, 8. Caravaggio, Złożenie do grobu
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1EyAqrWGvhNU2
Ćwiczenie 5
Do definicji dołącz terminy. 1. Performans, 2. Graffiti, 3. Happening, 4. Mural – rodzaj techniki i działania artystycznego polegającego na wyskrobywaniu lub malowaniu słów, znaków, obrazów wprost na ścianach domów, w miejscach publicznych Upowszechnienie graffiti związane jest z pojawieniem się farb w pojemnikach ciśnieniowych, co przy zastosowaniu szablonu umożliwiło szybkie działanie i tworzenie ulicznych obrazów. Źródłem graffiti są często obsceniczne bądź humorystyczne wyobrażenia.

1. Performans, 2. Graffiti, 3. Happening, 4. Mural – forma wypowiedzi artystycznej, operująca ciągiem zdarzeń o częściowo zaplanowanej strukturze, otwarta na przypadek i improwizację, dążąca do wciągnięcia widza i uczynienia z niego współtwórcy wydarzenia.

1. Performans, 2. Graffiti, 3. Happening, 4. Mural – rodzaj monumentalnego malowidła wykonanego bezpośrednio na ścianie budynku, istniejącego w przestrzeni miejskiej i mającego konkretne przesłanie.

1. Performans, 2. Graffiti, 3. Happening, 4. Mural – termin używany od końca lat 60. XX w. na określenie efemerycznych działań artystycznych, przybierających formę wystąpień artysty (artystów) przed publicznością, która, w odróżnieniu od happeningu, jest bezpośrednim, lecz biernym obserwatorem, a nie uczestnikiem akcji.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R8hJVRxYLdDRQ2
Ćwiczenie 6
Uzupełnij tekst. Wychodzeniem na spotkanie z odbiorcą cechuje się 1. Sol Goldberg, 2. teatru, 3. street art, 4. happening, 5. Garry Hill, 6. street artu, 7. baletu, 8. happeningu, 9. kina, 10. Allan Kaprow, 11. Robert Smithson, łączący elementy 1. Sol Goldberg, 2. teatru, 3. street art, 4. happening, 5. Garry Hill, 6. street artu, 7. baletu, 8. happeningu, 9. kina, 10. Allan Kaprow, 11. Robert Smithson, muzyki, rzeźby. Jego twórcy ukazywali swoje działania w codziennych sytuacjach. Pionierem 1. Sol Goldberg, 2. teatru, 3. street art, 4. happening, 5. Garry Hill, 6. street artu, 7. baletu, 8. happeningu, 9. kina, 10. Allan Kaprow, 11. Robert Smithson jest 1. Sol Goldberg, 2. teatru, 3. street art, 4. happening, 5. Garry Hill, 6. street artu, 7. baletu, 8. happeningu, 9. kina, 10. Allan Kaprow, 11. Robert Smithson, który pierwsze pokazy oparł na przypadkowym działaniu.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 6

Uzupełnij informacje w obiekcie.

RDioSef7jLIPK
Ilustracja do ćwiczenia nr 6, wikimedia.org, domena publiczna, fotograf: Albert Jankowski
Źródło: Albert Jankowski, Ilustracja do ćwiczenia nr 6, fotografia, domena publiczna.
RwGpWcrzwDWBu
Nazwa: Tu uzupełnij Miejscowość, w której się znajduje: Tu uzupełnij
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Odpowiedz, co jest jedną z najważniejszych cech instalacji?

R1NZ5QD4vpzmh
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 7

Rozpoznaj rodzaj działania artystycznego, który ukazane zostały na poniższej ilustracji. Odpowiedz, jakie formy wizualizacji/prezentacji zostały w nim wykorzystane.

R1U0bz4Ltr9sA
Ilustracja do ćwiczenia nr 7, zacheta.art.pl, CC BY‑SA 4.0, fotograf: Ania Zagrodzka
Źródło: Ania Zagrodzka, Ilustracja do ćwiczenia nr 7, fotografia, licencja: CC BY-SA 4.0.
R1Zu9oSqkY4N3
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 8

Opisz krótko projekt instalacji w dowolnej, wybranej przez siebie przestrzeni, zwracając uwagę na sposób jej wykorzystania. Wykonaj opis swojego działania. Swoje notatki możesz przesłać do nauczyciela.

Pamiętaj, że instalacja jest ingerencją w zastaną przestrzeń, ale nie zmieniaj jej charakteru, a postaraj się aby to, co wymyślisz stało się częścią tego miejsca, korespondowało z nim.

RnTiOH2HuXib5
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 8

Wykonaj projekt instalacji w dowolnej, wybranej przez siebie przestrzeni, zwracając uwagę na sposób jej wykorzystania. Wykonaj szkice i opis swojego działania. Swoje notatki i szkic możesz przesłać do nauczyciela.

Pamiętaj, że instalacja jest ingerencją w zastaną przestrzeń, ale nie zmieniaj jej charakteru, a postaraj się aby to, co wymyślisz stało się częścią tego miejsca, korespondowało z nim.

RgGYpNgaIvV1N
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1RyY6Efe6ADK
Ćwiczenie 9
Dokończ poniższe zdanie. Tu uzupełnij - muzeum na wolnym powietrzu, w którym gromadzi się przenoszone z różnych terenów danego kraju zabytki etnograficzne, przeważnie zanikające budynki wiejskie (chałupy, zagrody, wiatraki, młyny, świątynie, szałasy pasterskie i tak dalej).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Rl9P0aUKmmuoM
Ćwiczenie 10
Uzupełnij poniższy tekst podanymi wyrazami. Niektóre miejsca spotkań ze sztuką korespondują z innymi dziedzinami kultury i sztuki, aby wzmocnić 1. odbiór, 2. wypowiedzi, 3. sztukę, 4. video artem, 5. performansem – filmem, muzyką, a nawet 1. odbiór, 2. wypowiedzi, 3. sztukę, 4. video artem, 5. performansem. Pomagają one doświadczać 1. odbiór, 2. wypowiedzi, 3. sztukę, 4. video artem, 5. performansem, zaangażować, poczuć wyjątkowość dzieła czy jego twórcy. Szczególną rolę pełnią miejsca prezentacji sztuki współczesnej, która często eksperymentuje z nowatorskimi formami 1. odbiór, 2. wypowiedzi, 3. sztukę, 4. video artem, 5. performansem, np. instalacją, asamblażem, 1. odbiór, 2. wypowiedzi, 3. sztukę, 4. video artem, 5. performansem.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1PiOD3WEjDEx
Ćwiczenie 11
Gdzie Robert Smithson zaingerował w przestrzeń linii brzegowej dawnej kopalni piasku, formułując z nadbrzeża spiralny kształt o przerwanej konstrukcji.? Możliwe odpowiedzi: 1. W Holandii, 2. W Kanadzie, 3. W Austrii, 4. W Belgii
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Slownik

Słownik pojęć

Graffiti
Graffiti

rodzaj techniki i działania artystycznego polegającego na wyskrobywaniu lub malowaniu słów, znaków, obrazów wprost na ścianach domów, w miejscach publicznych Upowszechnienie graffiti związane jest z pojawieniem się farb w pojemnikach ciśnieniowych, co przy zastosowaniu szablonu umożliwiło szybkie działanie i tworzenie ulicznych obrazów. Źródłem graffiti są często obsceniczne bądź humorystyczne wyobrażenia

Happening
Happening

[czytaj: hapening] (ang., ‘wydarzenie’), forma wypowiedzi artystycznej, operująca ciągiem zdarzeń o częściowo zaplanowanej strukturze, otwarta na przypadek i improwizację, dążąca do wciągnięcia widza i uczynienia z niego współtwórcy wydarzenia.

Instalacja
Instalacja

wieloelementowa realizacja artystyczna skomponowana w zastanej, konkretnej przestrzeni (np. miejscu, obiekcie), będąca częścią, elementem tej przestrzeni.

Land art
Land art

kierunek w sztuce XX w., zainicjowany w Stanach Zjednoczonych pod koniec lat 60; odnosi się do bardziej lub mniej trwałych i widocznych śladów interwencji artysty w świecie przyrody; takim śladem celowej aktywności były np. olbrzymich rozmiarów rysunki na ziemi czy osadzone na pustyni bloki kamienne; artyści land artu nie używali krajobrazu jako dekoracyjnego tła dla np. pokazu rzeźbiarskiego, lecz nadawali samej przestrzeni charakter dzieła sztuki.

Mural
Mural

rodzaj monumentalnego malowidła wykonanego bezpośrednio na ścianie budynku, istniejącego w przestrzeni miejskiej i mającego konkretne przesłanie.

Muzeum
Muzeum

instytucja, której zadaniem jest naukowa analiza materialnych świadectw cywilizacji człowieka i jego otoczenia, ich pozyskiwanie, przechowywanie, konserwowanie oraz udostępnianie celem badań, nauczania i rozrywki.

Performans
Performans

performance - [czytaj: performens] (ang., ‘wykonanie’), termin używany od końca lat 60. XX w. na określenie efemerycznych działań artystycznych, przybierających formę wystąpień artysty (artystów) przed publicznością, która, w odróżnieniu od happeningu, jest bezpośrednim, lecz biernym obserwatorem, a nie uczestnikiem akcji.

Skansen
Skansen

muzeum na wolnym powietrzu, w którym gromadzi się przenoszone z różnych terenów danego kraju zabytki etnograficzne, przeważnie zanikające budynki wiejskie (chałupy, zagrody, wiatraki, młyny, świątynie, szałasy pasterskie i tak dalej).

Street art
Street art

[czytaj: strit art] forma sztuki tworzona w miejscu publicznym; sztuka uliczna.

Video art
Video art

rodzaj sztuki wykorzystującej obraz nagrany na taśmie magnetycznej lub przekazywany bezpośrednio z kamery.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

  • Kubalska – Sulkiewicz K., Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Notatki ucznia

Rs8Zgr1pflPk2
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Galeria

Galeria

Bibliografia

Bibliografia

  • Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1980.

  • Kubalska – Sulkiewicz K., Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

  • Lewicka J., 100 technik plastycznych, Warszawa 1969.

  • Little S., Sztuka. Kierunki, mistrzowie, arcydzieła, Elipsa, Poznań 2007.