Mierzenie kątów
Kąty i ich rodzaje
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
budowę kąta,
rodzaje kątów,
obsługę kątomierza,
sposób mierzenia kątów,
sposób rysowania kątów o danej rozwartości.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wymienić poszczególne elementy kąta,
wskazać poszczególne elementy kąta,
narysować kąt o danej rozwartości,
zmierzyć kątomierzem rozwartość kąta,
zapisać miarę danego kąta.
2. Metoda i forma pracy
Ćwiczenie, z całą klasą, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Kątomierz.
Praca zbiorowa, Matematyka 2001 podręcznik dla 5 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2006.
Praca zbiorowa, Matematyka 2001 ćwiczenia dla 5 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2006.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Przypomnienie wiadomości o budowie kąta i rodzajach kątów.
Nauczyciel pokazuje uczniom kątomierz i zadaje pytanie, czy wiedzą do czego służy?
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel podaje temat lekcji**.** Uczniowie zapisują w zeszycie .
nauczyciel rysuje na tablicy kąt ABC,
wyjaśnia jak oznaczamy kąty (trzema dużymi literami: wierzchołek i dowolne punkty na ramionach kąta),
nauczyciel prezentuje sposób mierzenia kątów. Pokazuje jak przykładać kątomierz i jak odczytywać rozwartość kąta oraz jak zapisać miarę kąta.
Uczniowie wykonują w zeszycie ćwiczeń ćw. A1 str.48 – zmierzyć i zapisać rozwartość kątów.
Uczniowie w zeszycie przedmiotowym wykonują następujące ćwiczenie:
Narysuj kąty o podanych miarach :pierwszy kąt rysuje na tablicy nauczyciel omawiając kolejne kroki rysowania kąta o podanej mierze (zaznaczamy dowolny punkt będący wierzchołkiem kąta, kreślimy półprostą o początku w zaznaczonym punkcie, półprosta ta będzie jednym z ramion kąta, przykładamy kątomierz – tu nauczyciel dokładnie pokazuje jak, zaznaczamy odpowiednią rozwartość kąta i kreślimy drugie ramię kąta),
następne przykłady wskazani uczniowie wykonują na tablicy a pozostali w zeszytach.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje i omawia zadanie domowe.
5. Bibliografia
Praca zbiorowa, Matematyka 2001 podręcznik dla 5 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2006.
Praca zbiorowa, Matematyka 2001 ćwiczenia dla 5 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2006.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
W ćwiczeniach:
ćw.B1 str. 49,
ćw.A2 i A3 str.50.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak