Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kąty i ich rodzaje

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • budowę kąta,

  • rodzaje kątów,

  • obsługę kątomierza,

  • sposób mierzenia kątów,

  • sposób rysowania kątów o danej rozwartości.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wymienić poszczególne elementy kąta,

  • wskazać poszczególne elementy kąta,

  • narysować kąt o danej rozwartości,

  • zmierzyć kątomierzem rozwartość kąta,

  • zapisać miarę danego kąta.

2. Metoda i forma pracy

Ćwiczenie, z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Kątomierz.

Praca zbiorowa, Matematyka 2001 podręcznik dla 5 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2006.

Praca zbiorowa, Matematyka 2001 ćwiczenia dla 5 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2006.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Przypomnienie wiadomości o budowie kąta i rodzajach kątów.

  2. Nauczyciel pokazuje uczniom kątomierz i zadaje pytanie, czy wiedzą do czego służy?

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel podaje temat lekcji**.** Uczniowie zapisują w zeszycie .

  • nauczyciel rysuje na tablicy kąt ABC,

  • wyjaśnia jak oznaczamy kąty (trzema dużymi literami: wierzchołek i dowolne punkty na ramionach kąta),

  • nauczyciel prezentuje sposób mierzenia kątów. Pokazuje jak przykładać kątomierz i jak odczytywać rozwartość kąta oraz jak zapisać miarę kąta.

  1. Uczniowie wykonują w zeszycie ćwiczeń ćw. A1 str.48 – zmierzyć i zapisać rozwartość kątów.

  2. Uczniowie w zeszycie przedmiotowym wykonują następujące ćwiczenie:
    Narysuj kąty o podanych miarach :

    • pierwszy kąt rysuje na tablicy nauczyciel omawiając kolejne kroki rysowania kąta o podanej mierze (zaznaczamy dowolny punkt będący wierzchołkiem kąta, kreślimy półprostą o początku w zaznaczonym punkcie, półprosta ta będzie jednym z ramion kąta, przykładamy kątomierz – tu nauczyciel dokładnie pokazuje jak, zaznaczamy odpowiednią rozwartość kąta i kreślimy drugie ramię kąta),

    • następne przykłady wskazani uczniowie wykonują na tablicy a pozostali w zeszytach.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel zadaje i omawia zadanie domowe.

5. Bibliografia

Praca zbiorowa, Matematyka 2001 podręcznik dla 5 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2006.

Praca zbiorowa, Matematyka 2001 ćwiczenia dla 5 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2006.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

W ćwiczeniach:

  1. ćw.B1 str. 49,

  2. ćw.A2 i A3 str.50.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RgarcNS8HLosL

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 106.46 KB w języku polskim
R14Twzjq8jWSq

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.00 KB w języku polskim