Mieszanie się substancji
Gdy przechodzimy obok piekarni, już z pewnej odległości czujemy zapach wypieków. Po zapaleniu kadzidełka, w krótkim czasie, całe pomieszczenie wypełnia się jego wonią. Cukier rozpuszcza się w herbacie nawet bez jej mieszania. Co może być przyczyną tych zjawisk? Dlaczego tak się dzieje i jaki ma to związek z otaczającą nas materią?
właściwości materii w różnych stanach skupienia;
definicję mieszaniny;
kryteria klasyfikujące mieszaniny;
zasady bezpieczeństwa w szkolnej pracowni chemicznej.
wymieniać przykłady dyfuzji spotykane w życiu codziennym;
opisywać ziarnistą budowę materii;
wyjaśniać, na czym polegają zjawiska dyfuzji, rozpuszczania, mieszania, zmiany stanów skupienia;
opisywać mieszanie się substancji;
planować doświadczenia potwierdzające ziarnistość budowy materii.
1. Jaka jest budowa materii?
Wszystko, co nas otacza, to materiamateria, która jest zbudowana z drobin (ma budowę ziarnistą). W substancji stałej są one ułożone blisko siebie, w sposób regularny. Jeśli zaś chodzi o ciecze, to odległości miedzy drobinami są większe, a cząstki ułożone nieregularnie. Natomiast w gazach odległości między nieregularnie ułożonymi drobinami są największe (co oznacza, że oddziaływania między drobinami są w tym przypadku najmniejsze).

Mieszanie grochu z kaszą.
Problem badawczy:
Czy całkowita objętość dwóch zmieszanych ze sobą substancji musi być równa sumie ich objętości?
Hipoteza:
Całkowita objętość dwóch zmieszanych ze sobą substancji nie musi być równa sumie ich objętości.
Co było potrzebne:
trzy cylindry miarowe;
groch;
kasza (lub mak).
Przebieg doświadczenia:
Odmierzono w cylindrach miarowych po kaszy i grochu. Następnie do cylindra o pojemności przesypano kaszę i groch. Wymieszano bardzo dokładnie składniki i odczytano objętość powstałej mieszaniny.
Obserwacje:
Sumaryczna objętość mieszaniny wynosi około .
Wnioski:
Całkowita objętość mieszaniny jest mniejsza od sumy objętości poszczególnych składników. Zjawisko to wynika z różnych rozmiarów mieszanych substancji – drobne ziarenka kaszy wypełniają wolne przestrzenie pomiędzy większymi ziarnami grochu.
Zapisz obserwacje i wnioski wynikające z przeprowadzonego doświadczenia.
Odpowiedz, czy groch lub kasza po zmieszaniu z inną substancją, mogą stworzyć mieszaninę jednorodną?
Pamiętaj, że to doświadczenie stanowi jedynie modelowe ujęcie mieszania się substancji ze sobą.
Mieszanie wody i etanolu.
Problem badawczy:
Czy całkowita objętość dwóch zmieszanych ze sobą cieczy będzie równa sumie ich objętości?
Hipoteza:
Całkowita objętość dwóch zmieszanych ze sobą cieczy nie musi być równa sumie ich objętości.
Co było potrzebne:
trzy cylindry miarowe;
pręcik szklany;
woda;
-procentowy roztwór etanolu w wodzie.
Przebieg doświadczenia:
W cylindrach miarowych odmierzono po wody oraz etanolu. Następnie do cylindra o pojemności wlano odmierzone objętości wody i etanolu. Wymieszano składniki za pomocą pręcika szklanego i odczytano objętość powstałej mieszaniny.
Obserwacje:
Sumaryczna objętość mieszaniny wynosi około .
Wnioski:
Całkowita objętość mieszaniny jest mniejsza od sumy objętości poszczególnych składników. Zjawisko to nosi nazwę kontrakcji objętości i wynika z wielu tworzących się oddziaływań (wiązań wodorowych) pomiędzy cząsteczkami wody i etanolu.
Zjawisko zmniejszenia się objętości podczas mieszania cieczy nazywa się kontrakcją objętości. Przyczyną tego procesu jest możliwość ściślejszego upakowania drobin w mieszaninie dwóch cieczy, dzięki występującym oddziaływaniom (wiązaniom wodorowym) pomiędzy cząsteczkami. Mechanizm kontrakcji można przedstawić w sposób modelowy, używając do tego celu np. grochu i kaszy.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R4ci60hLZNEmV
Film ukazuje proces kontrakcji na przykładzie kaszy manny i grochu oraz wody i denaturatu.
Zapisz obserwacje i wnioski wynikające z przeprowadzonego doświadczenia.
Opisz zjawisko kontrakcji.
2. Czym jest dyfuzja?
Dyfuzja w gazach
Badanie zjawiska dyfuzji w gazach.
Problem badawczy:
Co się stanie, gdy otworzymy butelkę z zasadą amonową w klasie?
Hipoteza:
Zapach rozprzestrzenia się i jest wyczuwalny z dala od butelki.
Co było potrzebne:
butelka z zasadą amonową.
Przebieg doświadczenia:
W rogu klasy ustawiono otwartą butelkę z zasadą amonową i pozostawiono ją na około minut.
Obserwacje:
Po chwili w całej klasie wyczuwalny jest charakterystyczny zapach.
Wnioski:
Zasada amonowa składa się z cząsteczek wody oraz amoniaku, które samorzutnie mieszają się z powietrzem i rozprzestrzeniają w nim. Zachodzi zjawisko dyfuzji.
Wyjaśnij, czym jest dyfuzja.
Badanie rozprzestrzeniania się zapachu olejku.
Problem badawczy:
Czy substancja może rozprzestrzenić się samorzutnie w innej substancji?
Hipoteza:
Substancja może samorzutnie rozprzestrzenić się w innej substancji.
Co było potrzebne:
balon;
wkraplacz;
pudełko;
olejek zapachowy.
Przebieg doświadczenia:
Nadmuchano balon. Do środka balonu dodano kilka kropli olejku zapachowego. Balon zawiązano i zamknięto w pudełku. Po godzinie otwarto pudełko.
Obserwacje:
Po pewnym czasie zapach olejku jest wyczuwalny w całym pudełku.
Wnioski:
Pary olejku samoistnie mieszają się z powietrzem, które znajduje się w pudełku i rozprzestrzeniają się w nim. Zachodzi zjawisko dyfuzji.
Zapachy kosmetyków, kwiatów czy gotowanego i smażonego jedzenia rozprzestrzeniają się po całym mieszkaniu. Odświeżacz powietrza powoli uwalnia przyjemną woń, którą czujemy w pomieszczeniu. Zapach lakieru do włosów po krótkiej chwili staje się wyczuwalny z dala od miejsca jego rozpylenia. Przytoczone przykłady ilustrują proces samorzutnego rozchodzenia się substancji z miejsca, gdzie jest jej dużo, do miejsc, w których jest jej mniej lub nie ma wcale, co prowadzi do wyrównania stężeń. Jest to zjawisko dyfuzji.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/Rg7rt5w7kvhQO
W filmie przedstawiono zjawisko dyfuzji. Jako przykłady możliwych do zaobserwowania na co dzień zjawisk dyfuzji podano: zapach kosmetyków, zapach kwiatów, zapach smażonych potraw i aromat kawy.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1JFN9p7RDx53
Film ukazuje, w jaki sposób zachodzi dyfuzja gazów. Jako przykład mieszaniny gazów podano powietrze.
Opisz, kiedy można zaobserwować zjawisko dyfuzji.
Zjawisko adwekcji i konwekcji
Rozchodzenie się zapachu w powietrzu nie zawsze zachodzi samorzutne – może być spowodowane zjawiskiem adwekcji (poziomego ruchu cząsteczek transportowanej substancji). Jest ona odpowiedzialna za napływanie powietrza o odmiennych właściwościach (np. o innej temperaturze lub wilgotności). Zjawisko adwekcji w połączeniu z dyfuzją nazywamy konwekcjąkonwekcją (unoszeniem się ciepłego powietrza wywoływanym przemieszczeniem się mas cieczy lub gazów, prowadzące do wyrównania się ich temperatury). W wyniku konwekcji powstają chmury, prądy morskie czy przeciąg w pokoju.
Wyróżniamy adwekcję:
wymuszoną, np. przeciąg w pokoju;
naturalną, wywołaną różnicami gęstości ośrodka, spowodowanymi różnicą temperatur lub stężenia.
Dyfuzja w gazach jest zjawiskiem dość wolnym – przesunięcie się par etanolu w powietrzu na odległość wymaga około , czyli trwa ponad jeden dzień! Dzięki zjawisku adwekcji, przy prawie niewyczuwalnym przepływie powietrza (), zapach jest przenoszony na odległość w ciągu tylko .

Dyfuzja w cieczach
Badanie zjawiska dyfuzji w cieczach.
Problem badawczy
Czy zjawisko dyfuzji zachodzi w cieczach?
Hipoteza:
Zjawisko dyfuzji zachodzi w cieczach.
Co było potrzebne:
zlewka;
woda;
atrament.
Przebieg doświadczenia:
Do zlewki z wodą dodano niewielką ilość atramentu i obserwowano zachodzące zmiany.
Obserwacje:
Po dodaniu atramentu do wody powstają smugi, a po chwili zawartość zlewki zabarwia się na niebiesko.
Wnioski:
Drobiny barwnika (cieczy) i wody samorzutnie się wymieszały. Zaszło zjawisko dyfuzji.
Proces parzenia herbaty jest przykładem samorzutnego mieszania się esencji z wodą. Dodanie do naparu kilku kropel soku z cytryny nada mu kwaśny smak, nawet jeśli go nie pomieszamy. Drobiny esencji herbacianej i soku z cytryny przemieszczają się między drobinami wody. Zjawisko to jest jednym z licznych przykładów obrazujących ziarnistą budowę materii. Jednak nie każde mieszanie się drobin substancji można nazwać dyfuzją. Należy pamiętać, że jest to zjawisko samorzutne.
Napisz, jaki wpływ na szybkość dyfuzji ma temperatura cieczy.
Dyfuzja w ciałach stałych
Dyfuzja zachodząca pomiędzy cząsteczkami ciał stałych jest procesem praktycznie niemożliwym do zaobserwowania w życiu codziennym. W celu zbadania tego zjawiska wykonano doświadczenie. Położono na sobie dwie dokładnie oszlifowane płyty: jedną z ołowiu, drugą ze złota. Przyciśnięto je odważnikiem, a po pięciu latach ich przechowywania w temperaturze pokojowej, na granicy styku warstw o grubości , stwierdzono:
w płycie ołowianej drobiny złota;
w płycie złota drobiny ołowiu.
Doświadczenie to potwierdza, że przenikanie stykającej się ze sobą materii jest możliwe. To dowodzi, że materia ma ziarnistą budowę.
Paradoks orzechów brazylijskich
Podczas transportu drogą morską z Ameryki Południowej do Europy, skrzynie wypełnione różnymi gatunkami orzechów narażone były na ciągłe wstrząsy. Po ich otwarciu, na wierzchu znajdowano największe i najcięższe orzechy brazylijskie.
Wyjaśnienie: Niewielka różnica wielkości dwóch rodzajów orzechów powoduje tonięcie jednych i wydobywanie się na powierzchnię innych – jest to „efekt orzecha brazylijskiego”.

Dyfuzja prowadzi do powstawania mieszanin przez zmianę położenia drobin – wnikania jednych między inne. Ruchliwość drobin, czyli zdolność do przemieszczania się, zależy od stanu skupienia i temperatury. Dyfuzja zachodzi we wszystkich stanach skupienia – najszybciej w gazach, zaś najwolniej w substancjach stałych. Dyfuzja w cieczach może trwać od kilku godzin do kilku dni.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1MT5zUFahOhx
W filmie porównano szybkości zachodzenia procesu dyfuzji w gazach, cieczach i ciałach stałych.

Szczególnym rodzajem dyfuzji jest osmozaosmoza, która zachodzi w roztworach wodnych, przenikając przez błonę półprzepuszczalną, rozdzielającą dwa roztwory o różnym stężeniu. Osmoza przebiega spontanicznie, w kierunku od roztworu o niższym stężeniu substancji rozpuszczonej do roztworu o wyższym stężeniu, a więc prowadzi do wyrównania stężeń obu roztworów.


Film dostępny pod adresem /preview/resource/RLqsuHDkQrSlg
Film przedstawia przebieg eksperymentu polegającego na przeprowadzeniu dyfuzji jodu do kleiku skrobiowego. Omówione zostają obserwacje oraz wnioski.
Podsumowanie
Materia ma budowę ziarnistą, czyli zbudowana jest z drobin (atomów, cząsteczek, jonów).
Najważniejszymi zjawiskami potwierdzającymi ziarnistość materii są:
dyfuzja;
rozpuszczanie się ciał stałych w cieczach;
zmniejszanie się objętości cieczy podczas mieszania;
zmiany stanu skupienia.
Dyfuzja w gazach i cieczach zachodzi szybciej niż w ciałach stałych.
Słownik
zjawisko polegające na samorzutnym mieszaniu się substancji, w taki sposób, że drobiny jednych substancji wnikają pomiędzy drobiny innej substancji; dyfuzja zachodzi z różną szybkością i prowadzi do równomiernego rozmieszczenia drobin
zjawisko zmniejszania się objętości roztworów podczas mieszania, np. wody i etanolu; kontrakcja spowodowana jest oddziaływaniem ze sobą drobin i mieszających się substancji
unoszenie się ciepła wywoływane przemieszczaniem się mas cieczy lub gazów, co prowadzi do wyrównania się ich temperatury
wszystko, co nas otacza; materia składa się z drobin, ma budowę nieciągłą – ziarnistą
zjawisko polegające na samorzutnym mieszaniu się substancji; zachodzi w roztworach wodnych przez błonę półprzepuszczalną, rozdzielającą dwa roztwory o różnym stężeniu do momentu wyrównania stężeń
Ćwiczenia
Zaznacz odpowiednie pola obok podanych zdań, wskazując, czy zdania te są prawdziwe, czy fałszywe.
| Prawda | Fałsz | |
| Dyfuzja najszybciej zachodzi w substancjach stałych i cieczach. | □ | □ |
| Szybkość przemieszczania się drobin zwiększa się ze wzrostem temperatury. | □ | □ |
| Szybkość przemieszczania się drobin nie zmienia się ze zmianą temperatury. | □ | □ |
| Szybkość dyfuzji zależy od stanu skupienia mieszających się ze sobą substancji. | □ | □ |
Do przeprowadzenia eksperymentu wykorzystano zlewkę, wodę i atrament. Do zlewki z wodą dodano kilka kropli atramentu. Wybierz obserwację zapisaną na podstawie tego doświadczenia.
- Atrament powoli zabarwił wodę w zlewce.
- Atrament od razu całkowicie rozpuścił się w wodzie.
- Atrament utworzył górną warstwę.
- Atrament strącił się w postaci osadu.
- Atrament pozostał na granicy warstw.
Połącz nazwy zjawisk z ich definicjami.
zjawisko zmniejszania się objętości roztworów podczas mieszania, np. wody i etanolu, zjawisko polegające na samorzutnym mieszaniu się substancji, zachodzi w roztworach wodnych przez błonę półprzepuszczalną rozdzielającą dwa roztwory o różnym stężeniu, zjawisko polegające na samorzutnym mieszaniu się substancji, w taki sposób, że drobiny jednych substancji wnikają pomiędzy drobiny drugiej substancji
| dyfuzja | |
| kontrakcja | |
| osmoza |
Zaznacz odpowiednie pola obok podanych zdań, wskazując, czy zdania te są prawdziwe, czy fałszywe.
| Prawda | Fałsz | |
| Zjawisko polegające na wymuszonym mieszaniu się substancji, w taki sposób, że drobiny jednych substancji wnikają pomiędzy drobiny drugiej substancji, nazywamy dyfuzją. | □ | □ |
| Rozprzestrzenianie się w powietrzu zapachu kwiatów to przykład dyfuzji. | □ | □ |
| Po zmieszaniu etanolu i wody uzyskuje się mieszaninę o objętości . | □ | □ |
| Osmoza zachodzi spontanicznie, od roztworu o niższym stężeniu substancji rozpuszczonej do roztworu o wyższej zawartości substancji rozpuszczonej. | □ | □ |
Obejrzyj film, a następnie uzupełnij schemat.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R13QFLtGcljd1
Film przedstawia zachowanie cząstek ciała stałego, cieczy i gazu w wycinkach przestrzeni o kształcie sześcianu.
Dopasuj oznaczenie strzałek z oznaczeniami pustych pól tak, aby schemat przedstawiał zależność szybkości dyfuzji od stanu skupienia mieszaniny.

Opisz zależność szybkości dyfuzji od stanu skupienia mieszaniny.
Bibliografia
Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Podręcznik do chemii dla klasy siódmej szkoły podstawowej, Warszawa 2020.
Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Podręcznik do chemii dla klasy ósmej szkoły podstawowej, Warszawa 2020.
Łasiński D., Sporny Ł., Strutyńska D., Wróblewski P., Podręcznik dla klasy siódmej szkoły podstawowej, Kielce 2020.