Gdy przechodzimy obok piekarni, już z pewnej odległości czujemy zapach wypieków. Po zapaleniu kadzidełka, w krótkim czasie, całe pomieszczenie wypełnia się jego wonią. Cukier rozpuszcza się w herbacie nawet bez jej mieszania. Co może być przyczyną tych zjawisk? Dlaczego tak się dzieje i jaki ma to związek z otaczającą nas materią?

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • właściwości materii w różnych stanach skupienia;

  • definicję mieszaniny;

  • kryteria klasyfikujące mieszaniny;

  • zasady bezpieczeństwa w szkolnej pracowni chemicznej.

Nauczysz się
  • wymieniać przykłady dyfuzji spotykane w życiu codziennym;

  • opisywać ziarnistą budowę materii;

  • wyjaśniać, na czym polegają zjawiska dyfuzji, rozpuszczania, mieszania, zmiany stanów skupienia;

  • opisywać mieszanie się substancji;

  • planować doświadczenia potwierdzające ziarnistość budowy materii.

iLUdYqSImI_d5e225

1. Jaka jest budowa materii?

Wszystko, co nas otacza, to materiamateriamateria, która jest zbudowana z drobin (ma budowę ziarnistą). W substancji stałej są one ułożone blisko siebie, w sposób regularny. Jeśli zaś chodzi o ciecze, to odległości miedzy drobinami są większe, a cząstki ułożone nieregularnie. Natomiast w gazach odległości między nieregularnie ułożonymi drobinami są największe (co oznacza, że oddziaływania między drobinami są w tym przypadku najmniejsze).

Rc5vsnv8EVjLj
Stany skupienia materii
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑white
Czynność mieszania grochu i maku
Doświadczenie 1

Mieszanie grochu z kaszą.

RWJ3CqRDA9VM9
Problem badawczy Czy całkowita objętość dwóch zmieszanych ze sobą substancji musi być równa sumie ich objętości?. Hipoteza Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Całkowita objętość dwóch zmieszanych ze sobą substancji nie musi być równa sumie ich objętości. Hipoteza 2: Całkowita objętość dwóch zmieszanych ze sobą substancji musi być równa sumie ich objętości. Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1, Hipoteza 2). Co będzie potrzebne: trzy cylindry miarowe; groch; kasza (lub mak). Instrukcja: 1. Należy odmierzyć w cylindrach miarowych po 100 cm3 kaszy i grochu. 2. Do cylindra o pojemności 250 cm3 przesypać kaszę i groch. 3. Wymieszać bardzo dokładnie składniki i odczytać objętość powstałej mieszaniny.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Problem badawczy:

Czy całkowita objętość dwóch zmieszanych ze sobą substancji musi być równa sumie ich objętości?

Hipoteza:

Całkowita objętość dwóch zmieszanych ze sobą substancji nie musi być równa sumie ich objętości.

Co było potrzebne:

  • trzy cylindry miarowe;

  • groch;

  • kasza (lub mak).

Przebieg doświadczenia:

Odmierzono w cylindrach miarowych po 100 cm3 kaszy i grochu. Następnie do cylindra o pojemności 250 cm3 przesypano kaszę i groch. Wymieszano bardzo dokładnie składniki i odczytano objętość powstałej mieszaniny.

Obserwacje:

Sumaryczna objętość mieszaniny wynosi około 170 cm3.

Wnioski:

Całkowita objętość mieszaniny jest mniejsza od sumy objętości poszczególnych składników. Zjawisko to wynika z różnych rozmiarów mieszanych substancji – drobne ziarenka kaszy wypełniają wolne przestrzenie pomiędzy większymi ziarnami grochu.

1
Polecenie 1

Zapisz obserwacje i wnioski wynikające z przeprowadzonego doświadczenia.

R1qKq9RgznY5U
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RglIgPZw1rARx
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 1

Odpowiedz, czy groch lub kasza po zmieszaniu z inną substancją, mogą stworzyć mieszaninę jednorodną?

RLsYAdzJ6Ppxf
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pamiętaj, że to doświadczenie stanowi jedynie modelowe ujęcie mieszania się substancji ze sobą.

bg‑white
Proces mieszania wody i etanolu
Doświadczenie 2

Mieszanie wody i etanolu.

RcEUNlWDJChHi
Problem badawczy: Czy całkowita objętość dwóch zmieszanych ze sobą cieczy będzie równa sumie ich objętości?. Hipoteza: Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Całkowita objętość dwóch zmieszanych ze sobą cieczy nie musi być równa sumie ich objętości. Hipoteza 2:</b. Całkowita objętość dwóch zmieszanych ze sobą cieczy musi być równa sumie ich objętości. Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1, Hipoteza 2). Co będzie potrzebne: trzy cylindry miarowe; pręcik szklany; woda; 96-procentowy roztwór alkoholu etylowego w wodzie. Instrukcja: 1. Należy odmierzyć w cylindrach miarowych po 100 cm3 wody oraz etanolu. 2. Do cylindra o pojemności 250 cm3 wlać odmierzone objętości wody i etanolu. 3. Wymieszać składniki za pomocą pręcika szklanego i odczytać objętość powstałej mieszaniny.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Problem badawczy:

Czy całkowita objętość dwóch zmieszanych ze sobą cieczy będzie równa sumie ich objętości?

Hipoteza:

Całkowita objętość dwóch zmieszanych ze sobą cieczy nie musi być równa sumie ich objętości.

Co było potrzebne:

  • trzy cylindry miarowe;

  • pręcik szklany;

  • woda;

  • 96-procentowy roztwór etanolu w wodzie.

Przebieg doświadczenia:

W cylindrach miarowych odmierzono po 100 cm3 wody oraz etanolu. Następnie do cylindra o pojemności 250 cm3 wlano odmierzone objętości wody i etanolu. Wymieszano składniki za pomocą pręcika szklanego i odczytano objętość powstałej mieszaniny.

Obserwacje:

Sumaryczna objętość mieszaniny wynosi około 192 cm3.

Wnioski:

Całkowita objętość mieszaniny jest mniejsza od sumy objętości poszczególnych składników. Zjawisko to nosi nazwę kontrakcji objętości i wynika z wielu tworzących się oddziaływań (wiązań wodorowych) pomiędzy cząsteczkami wody i etanolu.

Zjawisko zmniejszenia się objętości podczas mieszania cieczy nazywa się kontrakcją objętości. Przyczyną tego procesu jest możliwość ściślejszego upakowania drobin w mieszaninie dwóch cieczy, dzięki występującym oddziaływaniom (wiązaniom wodorowym) pomiędzy cząsteczkami. Mechanizm kontrakcji można przedstawić w sposób modelowy, używając do tego celu np. grochu i kaszy.

R4ci60hLZNEmV
Film ukazuje proces kontrakcji na przykładzie kaszy manny i grochu oraz wody i denaturatu.
1
Polecenie 2

Zapisz obserwacje i wnioski wynikające z przeprowadzonego doświadczenia.

RCbgmGwX78JZv
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R7CYZ7ufRRQsr
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 2

Opisz zjawisko kontrakcji.

R1Lh1LtO1Wz7k
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iLUdYqSImI_d5e373

2. Czym jest dyfuzja?

Dyfuzja w gazach

Badanie rozprzestrzeniania się zapachu perfum
Doświadczenie 3

Badanie zjawiska dyfuzji w gazach.

RKeTfv9O8xUbp
Problem badawczy: Co się stanie, gdy otworzymy butelkę z zasadą amonową w klasie?. Hipoteza: Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Zapach rozprzestrzenia się i jest wyczuwalny z dala od butelki. Hipoteza 2: Zapach jest wyczuwalny tylko przy bliskim kontakcie z butelką. Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1, Hipoteza 2). Co będzie potrzebne: butelka z zasadą amonową. Instrukcja: 1. Ustaw w rogu klasy otwartą butelkę z zasadą amonową i pozostaw ją na ok. 10 min.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Problem badawczy:

Co się stanie, gdy otworzymy butelkę z zasadą amonową w klasie?

Hipoteza:

Zapach rozprzestrzenia się i jest wyczuwalny z dala od butelki.

Co było potrzebne:

  • butelka z zasadą amonową.

Przebieg doświadczenia:

W rogu klasy ustawiono otwartą butelkę z zasadą amonową i pozostawiono ją na około 10 minut.

Obserwacje:

Po chwili w całej klasie wyczuwalny jest charakterystyczny zapach.

Wnioski:

Zasada amonowa składa się z cząsteczek wody oraz amoniaku, które samorzutnie mieszają się z powietrzem i rozprzestrzeniają w nim. Zachodzi zjawisko dyfuzji.

1
Polecenie 3
R1225lMhydFMO
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1FRWz3ev1evE
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 3

Wyjaśnij, czym jest dyfuzja.

R1ZhnpoAPyInq
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
*Badanie rozprzestrzeniania się zapachu olejku
Doświadczenie 4

Badanie rozprzestrzeniania się zapachu olejku.

RktESqOg5hwpp
Problem badawczy: Czy substancja może rozprzestrzenić się samorzutnie w innej substancji? Hipoteza: Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Substancja nie może samorzutnie rozprzestrzenić się w innej substancji. Hipoteza 2: Substancja może samorzutnie rozprzestrzenić się w innej substancji. Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1, Hipoteza 2). Co będzie potrzebne: balon; wkraplacz; pudełko; olejek zapachowy. Instrukcja: 1. Należy nadmuchać balon. 2. Do środka balonu dodać kilka kropli olejku zapachowego. 3. Zawiązać balon i zamknąć w pudełku. 4. Po godzinie należy otworzyć pudełko.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Problem badawczy:

Czy substancja może rozprzestrzenić się samorzutnie w innej substancji?

Hipoteza:

Substancja może samorzutnie rozprzestrzenić się w innej substancji.

Co było potrzebne:

  • balon;

  • wkraplacz;

  • pudełko;

  • olejek zapachowy.

Przebieg doświadczenia:

Nadmuchano balon. Do środka balonu dodano kilka kropli olejku zapachowego. Balon zawiązano i zamknięto w pudełku. Po godzinie otwarto pudełko.

Obserwacje:

Po pewnym czasie zapach olejku jest wyczuwalny w całym pudełku.

Wnioski:

Pary olejku samoistnie mieszają się z powietrzem, które znajduje się w pudełku i rozprzestrzeniają się w nim. Zachodzi zjawisko dyfuzji.

Zapachy kosmetyków, kwiatów czy gotowanego i smażonego jedzenia rozprzestrzeniają się po całym mieszkaniu. Odświeżacz powietrza powoli uwalnia przyjemną woń, którą czujemy w pomieszczeniu. Zapach lakieru do włosów po krótkiej chwili staje się wyczuwalny z dala od miejsca jego rozpylenia. Przytoczone przykłady ilustrują proces samorzutnego rozchodzenia się substancji z miejsca, gdzie jest jej dużo, do miejsc, w których jest jej mniej lub nie ma wcale, co prowadzi do wyrównania stężeń. Jest to zjawisko dyfuzji.

Rg7rt5w7kvhQO
W filmie przedstawiono zjawisko dyfuzji. Jako przykłady możliwych do zaobserwowania na co dzień zjawisk dyfuzji podano: zapach kosmetyków, zapach kwiatów, zapach smażonych potraw i aromat kawy.
R1JFN9p7RDx53
Film ukazuje, w jaki sposób zachodzi dyfuzja gazów. Jako przykład mieszaniny gazów podano powietrze.
1
Polecenie 4
RNJ7bEgWTA6Rt
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1M5fK8pMxDpe
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 4

Opisz, kiedy można zaobserwować zjawisko dyfuzji.

RDoaVqCYkU0QM
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 5
R1a0niAvcoBK8
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych zdań. Zaznacz ,,Prawda'', jeśli zdanie jest prawdziwe, lub ,,Fałsz'', jeśli jest fałszywe.. Dyfuzja polega na samorzutnym przemieszczaniu się cząsteczek jednej substancji między cząsteczkami drugiej.. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. W stanie gazowym odległości pomiędzy cząsteczkami są bardzo małe.. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Drobiny poruszają się z dużą prędkością, ale nie zderzają ze sobą.. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Gazy wypełniają całą dostępną przestrzeń. Gdy wolne przestrzenie wypełni inny gaz, powstaje mieszanina gazów.. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Mieszaniną gazów jest np. powietrze. Składa się między innymi z cząsteczek azotu, tlenu i tlenku węgla(IV).. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Zjawisko adwekcji i konwekcji
Rozchodzenie się zapachu w powietrzu nie zawsze zachodzi samorzutne – może być spowodowane zjawiskiem adwekcji (poziomego ruchu cząsteczek transportowanej substancji). Jest ona odpowiedzialna za napływanie powietrza o odmiennych właściwościach (np. o innej temperaturze lub wilgotności). Zjawisko adwekcji w połączeniu z dyfuzją nazywamy konwekcjąkonwekcjakonwekcją (unoszeniem się ciepłego powietrza wywoływanym przemieszczeniem się mas cieczy lub gazów, prowadzące do wyrównania się ich temperatury). W wyniku konwekcji powstają chmury, prądy morskie czy przeciąg w pokoju.

Wyróżniamy adwekcję:

  • wymuszoną, np. przeciąg w pokoju;

  • naturalną, wywołaną różnicami gęstości ośrodka, spowodowanymi różnicą temperatur lub stężenia.

Dyfuzja w gazach jest zjawiskiem dość wolnym – przesunięcie się par etanolu w powietrzu na odległość 1 m wymaga około 100000 s, czyli trwa ponad jeden dzień! Dzięki zjawisku adwekcji, przy prawie niewyczuwalnym przepływie powietrza (10 cms), zapach jest przenoszony na odległość 1 m w ciągu tylko 10 s.

RdMQ7lfGu9BZW
Powstawanie chmur jest wynikiem konwekcji
Źródło: photo-graphe, dostępny w internecie: www.pixabay.com, domena publiczna.
iLUdYqSImI_d5e533

Dyfuzja w cieczach

Badanie zachowania się barwnika w cieczy
Doświadczenie 5

Badanie zjawiska dyfuzji w cieczach.

RzZUaAhI5LcgG
Problem badawczy: Czy zjawisko dyfuzji zachodzi w cieczach?. Hipoteza: Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Zjawisko dyfuzji nie zachodzi w cieczach. Hipoteza 2: Zjawisko dyfuzji zachodzi w cieczach. Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1, Hipoteza 2). Co będzie potrzebne: zlewka; woda; atrament. Instrukcja: 1. Do zlewki z wodą należy dodać niewielką ilość atramentu i obserwować zachodzące zmiany.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Problem badawczy

Czy zjawisko dyfuzji zachodzi w cieczach?

Hipoteza:

Zjawisko dyfuzji zachodzi w cieczach.

Co było potrzebne:

  • zlewka;

  • woda;

  • atrament.

Przebieg doświadczenia:

Do zlewki z wodą dodano niewielką ilość atramentu i obserwowano zachodzące zmiany.

Obserwacje:

Po dodaniu atramentu do wody powstają smugi, a po chwili zawartość zlewki zabarwia się na niebiesko.

Wnioski:

Drobiny barwnika (cieczy) i wody samorzutnie się wymieszały. Zaszło zjawisko dyfuzji.

Proces parzenia herbaty jest przykładem samorzutnego mieszania się esencji z wodą. Dodanie do naparu kilku kropel soku z cytryny nada mu kwaśny smak, nawet jeśli go nie pomieszamy. Drobiny esencji herbacianej i soku z cytryny przemieszczają się między drobinami wody. Zjawisko to jest jednym z licznych przykładów obrazujących ziarnistą budowę materii. Jednak nie każde mieszanie się drobin substancji można nazwać dyfuzją. Należy pamiętać, że jest to zjawisko samorzutne.

1
Polecenie 6
RxpPFvRcFDtI0
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R6O4CAAHCQhzE
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 6

Napisz, jaki wpływ na szybkość dyfuzji ma temperatura cieczy.

RYMj9SlB63wNo
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Dyfuzja w ciałach stałych

Dyfuzja zachodząca pomiędzy cząsteczkami ciał stałych jest procesem praktycznie niemożliwym do zaobserwowania w życiu codziennym. W celu zbadania tego zjawiska wykonano doświadczenie. Położono na sobie dwie dokładnie oszlifowane płyty: jedną z ołowiu, drugą ze złota. Przyciśnięto je odważnikiem, a po pięciu latach ich przechowywania w temperaturze pokojowej, na granicy styku warstw o grubości 1 mm, stwierdzono:

  • w płycie ołowianej drobiny złota;

  • w płycie złota drobiny ołowiu.

Doświadczenie to potwierdza, że przenikanie stykającej się ze sobą materii jest możliwe. To dowodzi, że materia ma ziarnistą budowę.

bg‑white
1
Ciekawostka

Paradoks orzechów brazylijskich
Podczas transportu drogą morską z Ameryki Południowej do Europy, skrzynie wypełnione różnymi gatunkami orzechów narażone były na ciągłe wstrząsy. Po ich otwarciu, na wierzchu znajdowano największe i najcięższe orzechy brazylijskie.
Wyjaśnienie: Niewielka różnica wielkości dwóch rodzajów orzechów powoduje tonięcie jednych i wydobywanie się na powierzchnię innych – jest to „efekt orzecha brazylijskiego”.

R16JX3ZcGo15x
Paradoks orzechów brazylijskich
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑white

Dyfuzja prowadzi do powstawania mieszanin przez zmianę położenia drobin – wnikania jednych między inne. Ruchliwość drobin, czyli zdolność do przemieszczania się, zależy od stanu skupienia i temperatury. Dyfuzja zachodzi we wszystkich stanach skupienia – najszybciej w gazach, zaś najwolniej w substancjach stałych. Dyfuzja w cieczach może trwać od kilku godzin do kilku dni.

R1MT5zUFahOhx
W filmie porównano szybkości zachodzenia procesu dyfuzji w gazach, cieczach i ciałach stałych.
RHwFJR7CMBe2i1
Szybkość dyfuzji
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ciekawostka

Szczególnym rodzajem dyfuzji jest osmozaosmozaosmoza, która zachodzi w roztworach wodnych, przenikając przez błonę półprzepuszczalną, rozdzielającą dwa roztwory o różnym stężeniu. Osmoza przebiega spontanicznie, w kierunku od roztworu o niższym stężeniu substancji rozpuszczonej do roztworu o wyższym stężeniu, a więc prowadzi do wyrównania stężeń obu roztworów.

RQVajFdhEIWwv
Porównanie zjawiska dyfuzji i osmozy
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑white
RLqsuHDkQrSlg
Film przedstawia przebieg eksperymentu polegającego na przeprowadzeniu dyfuzji jodu do kleiku skrobiowego. Omówione zostają obserwacje oraz wnioski.
Polecenie 7
R1Sql5XIRQjlc
Wybierz prawidłowe zdanie dotyczące wykrywania skrobi za pomocą jodu i towarzyszącemu temu procesowi zjawisku dyfuzji. Możliwe odpowiedzi: 1. Po 15 minutach w zlewce z kleikiem skrobiowym można zauważyć zielone zabarwienie, ponieważ cząsteczki skrobi uległy dyfuzji do woreczka, w którym znajdował się jod., 2. Po 15 minutach w zlewce z kleikiem skrobiowym można zauważyć zielone zabarwienie, ponieważ cząsteczki jodu uległy dyfuzji do kleiku skrobiowego., 3. Po 15 minutach w zlewce z kleikiem skrobiowym można zauważyć granatowe zabarwienie, ponieważ cząsteczki skrobi uległy dyfuzji do woreczka, w którym znajdował się jod., 4. Po 15 minutach w zlewce z kleikiem skrobiowym można zauważyć granatowe zabarwienie, ponieważ cząsteczki jodu uległy dyfuzji do kleiku skrobiowego.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Podsumowanie

  • Materia ma budowę ziarnistą, czyli zbudowana jest z drobin (atomów, cząsteczek, jonów).

  • Najważniejszymi zjawiskami potwierdzającymi ziarnistość materii są:

    • dyfuzja;

    • rozpuszczanie się ciał stałych w cieczach;

    • zmniejszanie się objętości cieczy podczas mieszania;

    • zmiany stanu skupienia.

  • Dyfuzja w gazach i cieczach zachodzi szybciej niż w ciałach stałych.

Słownik

dyfuzja
dyfuzja

zjawisko polegające na samorzutnym mieszaniu się substancji, w taki sposób, że drobiny jednych substancji wnikają pomiędzy drobiny innej substancji; dyfuzja zachodzi z różną szybkością i prowadzi do równomiernego rozmieszczenia drobin

kontrakcja objętości
kontrakcja objętości

zjawisko zmniejszania się objętości roztworów podczas mieszania, np. wody i etanolu; kontrakcja spowodowana jest oddziaływaniem ze sobą drobin i mieszających się substancji

konwekcja
konwekcja

unoszenie się ciepła wywoływane przemieszczaniem się mas cieczy lub gazów, co prowadzi do wyrównania się ich temperatury

materia
materia

wszystko, co nas otacza; materia składa się z drobin, ma budowę nieciągłą – ziarnistą

osmoza
osmoza

zjawisko polegające na samorzutnym mieszaniu się substancji; zachodzi w roztworach wodnych przez błonę półprzepuszczalną, rozdzielającą dwa roztwory o różnym stężeniu do momentu wyrównania stężeń

iLUdYqSImI_d5e886

Ćwiczenia

Pokaż ćwiczenia:
RFjSc0bfClL0S1
Ćwiczenie 1
Butelkę wodnego roztworu amoniaku postawiono na stole w rogu laboratorium. Usunięto korek i po kilku minutach wszyscy uczniowie w sali mogli poczuć zapach amoniaku. Wpisz w wyznaczone miejsce nazwę odpowiedzialnego za to zjawiska. Zjawisko to nosi nazwę Tu uzupełnij.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2
RtI7YCUQjNcRH
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych zdań. Zaznacz ,,Prawda'', jeśli zdanie jest prawdziwe, lub ,,Fałsz'', jeśli jest fałszywe.. Dyfuzja najszybciej zachodzi w substancjach stałych i cieczach.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Szybkość przemieszczania się drobin zwiększa się ze wzrostem temperatury.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Szybkość przemieszczania się drobin nie zmienia się ze zmianą temperatury.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Szybkość dyfuzji zależy od stanu skupienia mieszających się ze sobą substancji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Małgorzata Bartoszewicz, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3
R1dHd7WYWFfjY
Do przeprowadzenia eksperymentu wykorzystano zlewkę, wodę i atrament. Do zlewki z wodą dodano kilka kropli atramentu. Wybierz obserwację zapisaną na podstawie tego doświadczenia. Możliwe odpowiedzi: 1. Atrament powoli zabarwił wodę w zlewce., 2. Atrament od razu całkowicie rozpuścił się w wodzie., 3. Atrament utworzył górną warstwę., 4. Atrament strącił się w postaci osadu., 5. Atrament pozostał na granicy warstw.
Źródło: Małgorzata Bartoszewicz, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 4
RF24v6KoJyGXV
Połącz nazwy zjawisk z ich definicjami. Dyfuzja Możliwe odpowiedzi: 1. zjawisko zmniejszania się objętości roztworów podczas mieszania, np. wody i etanolu., 2. zjawisko polegające na samorzutnym mieszaniu się substancji; zachodzi w roztworach wodnych przez błonę półprzepuszczalną, rozdzielającą dwa roztwory o różnym stężeniu., 3. zjawisko polegające na samorzutnym mieszaniu się substancji, w taki sposób, że drobiny jednych substancji wnikają pomiędzy drobiny drugiej substancji. Kontrakcja Możliwe odpowiedzi: 1. zjawisko zmniejszania się objętości roztworów podczas mieszania, np. wody i etanolu., 2. zjawisko polegające na samorzutnym mieszaniu się substancji; zachodzi w roztworach wodnych przez błonę półprzepuszczalną, rozdzielającą dwa roztwory o różnym stężeniu., 3. zjawisko polegające na samorzutnym mieszaniu się substancji, w taki sposób, że drobiny jednych substancji wnikają pomiędzy drobiny drugiej substancji. Osmoza Możliwe odpowiedzi: 1. zjawisko zmniejszania się objętości roztworów podczas mieszania, np. wody i etanolu., 2. zjawisko polegające na samorzutnym mieszaniu się substancji; zachodzi w roztworach wodnych przez błonę półprzepuszczalną, rozdzielającą dwa roztwory o różnym stężeniu., 3. zjawisko polegające na samorzutnym mieszaniu się substancji, w taki sposób, że drobiny jednych substancji wnikają pomiędzy drobiny drugiej substancji.
Źródło: Małgorzata Bartoszewicz, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 5
RzV51ahEH2igk
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych zdań. Zaznacz ,,Prawda'', jeśli zdanie jest prawdziwe, lub ,,Fałsz'', jeśli jest fałszywe.. Zjawisko, które polega na wymuszonym mieszaniu się substancji w taki sposób, że drobiny jednych substancji wnikają pomiędzy drobiny drugiej substancji, nazywamy dyfuzją.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rozprzestrzenianie się w powietrzu zapachu kwiatów to przykład dyfuzji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Po zmieszaniu 50 cm3 etanolu i 50 cm3 wody uzyskuje się mieszaninę o objętości 100 cm3.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Osmoza zachodzi spontanicznie, od roztworu o niższym stężeniu substancji rozpuszczonej do roztworu o wyższej zawartości substancji rozpuszczonej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Małgorzata Bartoszewicz, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 6

Obejrzyj film, a następnie uzupełnij schemat.

R13QFLtGcljd1
Film przedstawia zachowanie cząstek ciała stałego, cieczy i gazu w wycinkach przestrzeni o kształcie sześcianu.
RqYolSwWmDJPj
1. Możliwe odpowiedzi: 1. A, 2. B 2. Możliwe odpowiedzi: 1. A, 2. B
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Dopasuj oznaczenie strzałek z oznaczeniami pustych pól tak, aby schemat przedstawiał zależność szybkości dyfuzji od stanu skupienia mieszaniny.

R1ErbJVGtad5Q
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 6

Opisz zależność szybkości dyfuzji od stanu skupienia mieszaniny.

RifdxKFqp9sYG
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 7
Rt3dkFJ5pj4yd3
Choose the correct answer. Which of the following factors does NOT have a direct influence on the rate of diffusion? Możliwe odpowiedzi: 1. molecule size, 2. color, 3. temperature, 4. barriers in the substance
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Glossary
Ćwiczenie 8
R11UsrA5V3Wsb3
Choose the correct answer. In which state of aggregation can the particles only vibrate? Możliwe odpowiedzi: 1. solid, 2. liquid, 3. gas
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Glossary

Bibliografia

Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Podręcznik do chemii dla klasy siódmej szkoły podstawowej, Warszawa 2020.

Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Podręcznik do chemii dla klasy ósmej szkoły podstawowej, Warszawa 2020.

Łasiński D., Sporny Ł., Strutyńska D., Wróblewski P., Podręcznik dla klasy siódmej szkoły podstawowej, Kielce 2020.

bg‑gray3

Notatnik

R151MUmr0J7JZ
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.