Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Mieszanina a związek chemiczny

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • pojęcie mieszaniny,

  • różnice między mieszaniną, a związkiem chemicznym

b) Umiejętności

Uczeń odróżnia mieszaninę od związku chemicznego.

2. Metoda i forma pracy

Pokaz, pogadanka, praca zbiorowa, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, mieszanina siarki i żelaza.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Sprawdzenie listy obecności.

  2. Przypomnienie zagadnień omawianych na ostatniej lekcji, poprzez zadanie następującego pytania: Co to jest związek chemiczny?

  3. Nawiązanie do tematu lekcji poprzez zadanie uczniom pytania: Czy oprócz związku chemicznego i pierwiastka to istnieją jeszcze inne rodzaje substancji? Uczniowie powinni stwierdzić, że są takie substancje, na przykład mieszaniny.

b) Faza realizacyjna

  1. Wprowadzenie pojęcia mieszaniny. Zapisanie definicji:

Mieszanina - substancja niejednorodna chemicznie złożona z pewnej liczby substancji czystych. Wyróżniamy dwa rodzaje mieszanin:

a) mieszaninę jednolitą (homogeniczną), gdzie nie można za pomocą wzroku odróżnić poszczególnych składników;

b) mieszaninę niejednolitą (heterogeniczną), gdzie składniki można odróżnić wzrokowo.

  1. Podanie przykładów mieszanin jednolitych i niejednolitych

Uczniowie zapisują w zeszytach i podają dodatkowo własne przykłady.

Przykłady mieszanin:

a) niejednolite,

- piasek i woda,

- żelazo i siarka,

- siarka i woda;

b) jednolitych:

- cukier i woda,

- sól i woda.

Mieszanina cukru i wody jest roztworem rzeczywistym i należy do grupy mieszanin jednolitych, podobnie jest z mieszaniną soli i wody.

Podanie cech charakterystycznych dla mieszaniny i związku chemicznego. Zapisanie notatek w zeszytach w postaci tabeli.

Mieszanina

Związek chemiczny

a) Substancje składowe zachowują swoje właściwości chemiczne i fizyczne

b) Substancje mogą być wydzielone za pomocą metod fizycznych, np.:

- destylacji,

- krystalizacji,

- segregacji,

- sączenia,

- reakcji na pole magnetyczne.

c) Składniki mieszaniny mogą pozostawać w dowolnych stosunkach masowych.

d) Nie wykazuje charakterystycznych właściwości, takich jak: temperatura topnienia, temperatura wrzenia, gęstość.

a) Substancje składowe tracą swoje właściwości pierwotne, gdyż powstał nowy związek na drodze reakcji chemicznej.

b) Składników wyjściowych nie można rozdzielić metodą fizyczną, tylko można je uzyskać na drodze przemian chemicznych.

  1. Pierwiastki połączone są ze sobą w ściśle określonym stosunku masowym.

  2. Wykazuje charakterystyczne właściwości ścisłe dla każdego związku chemicznego, takie jak: temperatura topnienia, temperatura wrzenia, gęstość.

e) Jest to substancja jednorodna zbudowana z jednej substancji czystej.

c) Faza podsumowująca

Powtórzenie wiadomości zdobytych na lekcji

5. Bibliografia

Z. Kluz, M. M. Pomniczek, Chemia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, Warszawa 2005.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RI9lieJTPYCo7

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 107.98 KB w języku polskim
RDNmpsUDW777A

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.50 KB w języku polskim