Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Mieszaniny substancji i sposoby ich rozdzielania

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń wie:

  • co to jest mieszanina,

  • jak dzielimy mieszaniny,

  • jakie są metody rozdziału mieszanin jednorodnych i niejednorodnych.

b) Umiejętności

Uczeń powinien:

  • pomieszać dwie lub więcej substancji tak, aby uzyskać mieszaninę jednorodną i niejednorodną,

  • rozdzielić mieszaninę na składniki wyjściowe.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach

3. Środki dydaktyczne

Sprzęt i naczynia laboratoryjne:

  • rozdzielacz,

  • zlewki,

  • lejek,

  • szkiełko zegarkowe,

  • moździerz.

Substancje chemiczne:

  • olej,

  • woda,

  • sól kuchenna,

  • siarka,

  • opiłki żelaza,

  • kreda.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel po sprawdzeniu listy obecności przypomina, jakimi właściwościami charakteryzuje się dana substancja chemiczna, a następnie dzieli klasę na pięć zespołów. Każda grupa otrzymuje potrzebny sprzęt oraz odpowiednie substancje chemiczne:

Zespół 1: olej, woda, rozdzielacz, zlewka.

Zespół 2: siarka, opiłki żelaza, magnes, szkiełko zegarkowe, moździerz.

Zespół 3: sól kuchenna, woda, zlewka.

Zespół 4: piasek, woda, lejek, zlewka, sączek.

Zespół 5: kreda, woda, zlewka, moździerz.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel rozdaje każdej grupie instrukcję (załącznik 1), w której jest opisany sposób wykonania doświadczenia oraz informacja, w jaki sposób należy to doświadczenie opisać.

  2. Każdy uczeń po wykonaniu doświadczenia opisuje je w zeszycie.

  3. Na podstawie wykonanych doświadczeń uczniowie pod kierunkiem nauczyciela dokonują podziału mieszanin.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie rozpoczynają następującą zabawę:

Jeden uczeń podaje mieszaninę, z którą spotyka się w kuchni, wyznacza kolejnego ucznia, aby ten odpowiedział na pytanie: Jaki to typ mieszaniny i jak można ją rozdzielić na składniki? Jeżeli uczeń poda prawidłową odpowiedź, sam wymyśla nową mieszaninę i kieruje ją do następnego ucznia z klasy. Jeżeli udzieli niepoprawnej odpowiedzi, czeka na kolejne pytanie. Ma zadawane pytania tak długo, dopóki nie odpowie prawidłowo.

5. Bibliografia

  1. Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej, WN, Warszawa 1987.

  2. Kałuża B., Reych A., Chemia - zbiór zadań, Wydawnictwo Edukacyjne Zofii Dobkowskiej, Warszawa 2005.

  3. Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Chemia dla gimnazjum - część 2, Nowa Era, Warszawa 2000.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Zespół 1: Wymieszaj w zlewce wodę i olej. Co widzisz? Przelej mieszaninę do rozdzielacza, poczekaj dłuższą chwilę. Co widzisz? Podstaw pod rozdzielacz zlewkę, odkręć kranik. Czy można rozdzielić tę mieszaninę na składniki wyjściowe?

Opisz doświadczenie w następujący sposób:

Wymyśl temat doświadczenia.

Temat doświadczenia: ....................................................

Opisz, co zaobserwowałeś podczas mieszania substancji i jak można je rozdzielić.

Obserwacje: ..................................................................

Na podstawie obserwacji sformułuj wnioski.

Wnioski: ............................................................

Zespół 2: W moździerzu rozdrobnij siarkę. Wymieszaj ją na szkiełku zegarkowym z opiłkami żelaza. Co widzisz? Przyłóż magnes. Co zaobserwowałeś?

Opisz doświadczenie w następujący sposób:

Wymyśl temat doświadczenia.

Temat doświadczenia: ....................................................

Opisz, co zaobserwowałeś podczas mieszania substancji i jak można je rozdzielić.

Obserwacje..................................................................

Na podstawie obserwacji sformułuj wnioski.

Wnioski: ............................................................

Zespół 3: W zlewce wymieszaj sól kuchenną z wodą. Co widzisz? Zostaw mieszaninę w ciepłym miejscu. Zastanów się, co zobaczysz po upływie kilku dni?

Opisz doświadczenie w następujący sposób:

Wymyśl temat doświadczenia.

Temat doświadczenia:....................................................

Opisz, co zaobserwowałeś podczas mieszania substancji i jak można je rozdzielić.

Obserwacje..................................................................

Na podstawie obserwacji sformułuj wnioski.

Wnioski: ............................................................

Zespół 4: W zlewce wymieszaj piasek z wodą. Co widzisz? Na lejek nałóż sączek, umieść go nad drugim naczyniem i przelej przez lejek. Co zaobserwowałeś?

Opisz doświadczenie w następujący sposób:

Wymyśl temat doświadczenia.

Temat doświadczenia: ....................................................

Opisz, co zaobserwowałeś podczas mieszania substancji i jak można je rozdzielić.

Obserwacje: ..................................................................

Na podstawie obserwacji sformułuj wnioski.

Wnioski: ............................................................

Zespół 5: W moździerzu rozetrzyj kredę. Wymieszaj kredę z wodą. Co widzisz? Odczekaj chwilę. W jaki sposób można rozdzielić mieszaninę na składniki?

Opisz doświadczenie w następujący sposób:

Wymyśl temat doświadczenia.

Temat doświadczenia: ....................................................

Opisz, co zaobserwowałeś podczas mieszania substancji i jak można je rozdzielić.

Obserwacje: ..................................................................

Na podstawie obserwacji sformułuj wnioski.

Wnioski:............................................................

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

Ro4F3fmBGsWQS

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 115.66 KB w języku polskim
R16X85bQv0Wd6

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.00 KB w języku polskim