Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

I etap edukacyjny, uczeń kończący klasę I, edukacja polonistyczna

Temat: Mieszkamy w Europie

Treści kształcenia:

2) w zakresie umiejętności czytania i pisania:

f) korzysta z pakietów edukacyjnych pod kierunkiem nauczyciela.

Dodatkowo:

Edukacja polonistyczna

2) w zakresie umiejętności czytania i pisania:

b) zna wszystkie litery alfabetu, czyta i rozumie proste, krótkie teksty,

c) pisze proste, krótkie zdania: przepisuje, pisze z pamięci; dba o estetykę i poprawność graficzną pisma (przestrzega zasad kaligrafii),

d) posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie.

Edukacja społeczna

8) wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a Polska znajduje się w Europie, zna symbole narodowe (flaga, godło, hymn narodowy), rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Słucha uważnie i ze zrozumieniem tekstów czytanych przez nauczyciela,

  • Wypowiada się pełnymi zdaniami na określony temat,

  • Stosuje wielką literę na początku zdania i w pisowni nazw geograficznych,

  • Potrafi wyszukać nazwy polskich miast w wykreślance,

  • Układa wyrazy i zdania z rozsypanki literowej,

  • Poprawnie przepisuje wyrazy i zdania,

  • Zna symbole narodowe i symbole Unii Europejskiej,

  • Wskazuje na mapie Polskę i inne kraje UE,

  • Współpracuje w grupie w celu jak najlepszego wykonania zadania.

Nabywane umiejętności:

  • Uważnego słuchania tekstów czytanych przez nauczyciela,

  • Wypowiadania się pełnymi zdaniami na określony temat,

  • Pisania, w tym pisowni wielką literą,

  • Posługiwania się mapą,

  • Współpracy w grupie.

Kompetencje kluczowe:

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • Umiejętność uczenia się,

  • Kompetencje społeczne i obywatelskie.

Środki dydaktyczne:

  • Zasoby multimedialne: film „Skąd ta legenda?”,

  • Sprzęt multimedialny: komputer, ewentualnie podłączony do telewizora projektor multimedialny/tablica interaktywna, odtwarzacz dźwięku,

  • Wiersz „Moja mała Ojczyzna”Indeks górny 1,

  • Wyrazy do pracy w grupach: „dom”, „podwórko”, „ulica”, „miasto”, „województwo”, „państwo – Polska”, „kontynent – Europa”,

  • Wykreślanka z hasłem „Unia Europejska” (narysowana na tablicy przed zajęciami; nauczyciel powinien też przygotować ją na kartkach i rozdać uczniom),

  • Pytania do zabawy‑quizu: „Co wiesz na temat Unii Europejskiej?”,

  • Litery na kartonikach do zdania: „Mieszkamy w Europie” (wielkość do prezentacji na tablicy),

  • Nagranie „Mazurka Dąbrowskiego”Indeks górny 2 i „Ody do radości”Indeks górny 3,

  • Zeszyty, przybory do pisania.

Metody nauczania:

  • Podające: wyjaśnienie, rozmowa,

  • Aktywizująca: gra,

  • Eksponujące: film, prezentacja,

  • Praktyczna: ćwiczenia.

Formy pracy:

  • Zbiorowa,

  • Indywidualna jednolita,

  • Praca w grupie.

Przebieg zajęć:

Etap przygotowawczy

Przed zajęciami prowadzący rysuje na tablicy wykreślankę.

W

A

R

S

Z

A

W

A

P

K

G

D

A

Ń

S

K

U

N

O

R

I

A

L

U

B

L

I

N

Z

A

E

U

K

A

L

I

S

Z

N

K

R

O

P

E

J

S

K

A

A

Ó

Z

A

K

O

P

A

N

E

Ń

W

Etap wstępny

Nauczyciel wita dzieci. Zapoznaje je z tematem zajęć i na początek proponuje wysłuchanie w kręgu wiersza pt. „Moja mała Ojczyzna” (czyta nauczyciel):

Mój dom przy głównej stoi ulicy,

to trzypiętrowa jest kamienica.

Przy niej podwórko odwiedzam co dzień,

na nim plac zabaw, chętnie tam chodzę.

W pobliżu domu jest park ze stawem,

młode kaczuszki będą niebawem.

Wrocław – to moje miasto rodzinne,

nie zamieniłbym na żadne inne!

Pięć rzek przez Wrocław wesoło płynie,

z ponad stu mostów w ojczyźnie słynie.

Są tu zabytki architektury

i nowoczesne drapacze chmury.

Muzea, Rynek, Zoo, Iglica,

wszystko turystów licznych zachwyca.

Tutaj się czują wręcz doskonale

mali mieszkańcy – nasze krasnale.

Wrocław – stolica Dolnego Śląska,

dumna jest z niego ojczyzna – Polska.

I w Europie Wrocław jest słynny,

bo dla turystów zawsze gościnny.

Po odczytaniu wierszyka nauczyciel pyta dzieci, kto jest narratorem w wierszu, o jakim mieście opowiada chłopiec, jak je charakteryzuje; co to znaczy „moja mała ojczyzna”. Prosi, by uczniowie spróbowali w podobny sposób opisać miejsce, w którym mieszkają.

Etap realizacji

Prowadzący zaprasza klasę do obejrzenia animacji z zasobu multimedialnego. W trakcie projekcji zatrzymuje odtwarzanie i prosi dzieci o odgadnięcie, z jakich miast pochodzą opisywane legendy. Po emisji materiału pyta je, czy znają inne legendy dotyczące różnych miast, np. tych, w których mieszkają uczniowie, ich dziadkowie, rodzina itp.

W kolejnej części zajęć nauczyciel dzieli klasę na grupy i proponuje ćwiczenie: czytanie i układanie wyrazów w porządku – od tego, co najbliższe, do tego, co najdalsze.

Wyrazy: „dom”, „podwórko”, „ulica”, „miasto”, „województwo”, „państwo – Polska”, „kontynent – Europa” (właściwa kolejność). Następnie przedstawiciele grup zgłaszają się i odczytują swoje propozycje. W razie potrzeby nauczyciel wprowadza konieczne korekty.

Prowadzący rozdaje teraz uczniom wykreślanki i zachęca do ich rozwiązania; jednocześnie odsłania tablicę z narysowanym diagramem (chętna osoba rozwiązuje zadanie przy tablicy, wymazując kolejne litery nazw miast – pozostałe utworzą rozwiązanie).

Polecenie brzmi:

Wykreśl w poziomych i pionowych rzędach nazwy siedmiu polskich miast i odczytaj hasło. Uzupełnij zdanie. Pamiętaj o poprawnej formie wyrazów w zdaniu.

Nazwy miast: WARSZAWA, GDAŃSK, LUBLIN, ZAKOPANE, POZNAŃ, KRAKÓW, KALISZ.

W

A

R

S

Z

A

W

A

P

K

G

D

A

Ń

S

K

U

N

O

R

I

A

L

U

B

L

I

N

Z

A

E

U

K

A

L

I

S

Z

N

K

R

O

P

E

J

S

K

A

A

Ó

Z

A

K

O

P

A

N

E

Ń

W

Hasło: „Unia Europejska”.

Mieszkamy w ………………………………………………………………… .

Każde dziecko dostaje wykreślankę – nauczyciel decyduje, czy podać im nazwy szukanych miast. Uczniowie w grupie mogą sobie pomagać.

Uwaga: Kiedy dzieci wykreślą nazwy miast i odczytają hasło, nauczyciel prosi, aby najpierw zdanie głośno przeczytał chętny uczeń. Prowadzący kieruje uwagę klasy na pisownię wielką literą nazwy Unii Europejskiej oraz podwójne „i „ w końcówce.

Kolejny etap zajęć to zabawa‑quiz pt.: „Co wiesz na temat Unii Europejskiej?”.

Nauczyciel zadaje pytania; grupy zastanawiają się i odpowiadają – za poprawną odpowiedź otrzymują literę. Do zdobycia jest 16 liter, z których na zakończenie zajęć uczniowie wspólnie będą układali zdanie (litery są w trzech kolorach – każdy wyraz w innym kolorze; zdanie: „Mieszkam w Europie”).

1

Jak wygląda flaga Unii Europejskiej?

Dwanaście pięcioramiennych gwiazdek tworzących okrąg na niebieskim tle

2

Która pieśń jest hymnem Unii Europejskiej?

„Oda do radości” – nauczyciel odtwarza najpierw „Mazurek Dąbrowskiego”, potem „Odę do radości” – hymn Unii; dzieci wybierają

3

Jaka jest wspólna waluta (pieniądze) Unii?

Euro

4

Z jakiego to kraju, chłopcy i dziewczynki, pochodzi dziś zwyczaj zdobienia choinki?

Niemcy

5

Kraj ten w Europie z tego dobrze znany,

że się w nim hoduje piękne tulipany.

Holandia

6

Dawno już temu w kraju tym właśnie
sam pan Andersen tworzył nam baśnie.
A dzisiaj, czy wiesz o tym, kolego,
że z tego kraju są klocki Lego?

Dania

7

W stolicy tego odległego kraju
turyści na wieżę Eiffla wjeżdżają.

Francja

8

Jaki to kraj słynie z walk torreadorów
oraz soczystych, smacznych i zdrowych pomidorów?

Hiszpania

9

Kraina to górzysta i bardzo bajkowa,
z niej pochodzi Milka, krowa fioletowa.

Szwajcaria

10

Kraj ten produkuje od dawna zegarki,
które znane są w świecie z najlepszej marki.

Szwajcaria

11

W tym kraju na Olimpie mieszkali bogowie, o nich ci niejeden piękny mit opowie.

Grecja

12

Stąd pochodzi bajka, w której mały krecik ma przygody oglądane przez małe dzieci.

Czechy

13

Kraj ten swoim kształtem but przypomina, słynie z makaronów, pizzy oraz wina.

Włochy

14

Tam Big Ben na wieży godziny wybija, a o piątej każdy herbatkę wypija.

Anglia (Wielka Brytania)

15

W tym kraju stolica Unii się znajduje, a parlament Europy co dzień obraduje.

Belgia

16

Czy wiesz, jaką nazwę ma maskotka Unii Europejskiej?

Syriusz – jej nazwa pochodzi od najjaśniejszej gwiazdy nieba

Uwaga: Ostatnia zagadka może być trudna, więc nauczyciel może skorzystać z internetu i pokazać dzieciom Syriusza. Podczas zabawy chętne dzieci odszukują na mapie Europy wymienione państwa.

Nauczyciel zaprasza teraz uczniów do ułożenia zdania z rozsypanki literowej.

Zdanie: „Mieszkamy w Europie”. Prowadzący zwraca uwagę na pisownię wielkiej litery na początku zdania i nazwy geograficznej. Najpierw pisze na tablicy ułożone przez dzieci zdanie, dopiero potem dzieci przepisują. Po analizie ortograficznej chętni uczniowie mogą napisać to zdanie z pamięci.

Etap końcowy

Nauczyciel zaprasza dzieci do rozważenia tematu Unii Europejskiej: „Jak myślisz, po co powstała Unia Europejska?”, „W jakim celu państwa się jednoczą?”.

Zadaje uczniom pytanie: „Jak mógłbyś dokończyć po dzisiejszych zajęciach zdanie:

Jestem mieszkańcem………………….. (np. Wrocławia, Dolnego Śląska, Polski, Europy…)?”.

Dodatkowo:

Nauczyciel może przygotować dla dzieci kolorowanki z Syriuszem – maskotką Europy – jako zadanie domowe.

Może także zaproponować uczniom gry i quizy o UE na stronie internetowej: europa.eu – Kącik dla dzieci.


  1. Autora scenariusza zajęć.

  2. http://www.mazurekdabrowskiego.pl/muzyka.html

  3. http://europa.eu/about‑eu/basic‑information/symbols/anthem/index_pl.htm

R1H3LFoKWULqR

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 137.50 KB w języku polskim
R10oUa4FsQW21

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 88.96 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3