Mieszkańcy Antylopy, czyli próby charakterystyki zbiorowej
Mieszkańcy Antylopy czyli próba charakterystyki zbiorowej.
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń
zna pojęcie stereotyp
rozumie pojęcie zbiorowości
zna strukturę opisu postaci i charakterystyki
b) Umiejętności
Uczeń
potrafi znaleźć cechy wspólne dla grupy ludzi
potrafi ocenić postępowanie bohaterów
potrafi pracować w grupie
2. Metoda i forma pracy
Zbiorowa, grupowa
3. Środki dydaktyczne
Tekst opowiadania Sachem H.Sienkiewicza
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
1. Sprawdzenie zadania domowego .
2. Odczytanie kilku prac opisujących sachema i omówienie ich oraz ocena.
3. Podanie tematu zajęć.
b) Faza realizacyjna
1. Podział klasy na grupy i rozdanie zadań (załącznik 1).
2. Praca w grupach.
3. Prezentacja wyników pracy grupy całej klasie.
4. Zapisanie wyników pracy grup w punktach (załącznik 2).
5. Dlaczego narrator mówi o mieszkańcach Antylopy Ludzie mają serce ?
Np. jest to fałsz, kłamstwo drwina, kpina, ironia.
c) Faza podsumowująca
1. Dyskusja o tym, jak uczniowie oceniają mieszkjańców Antylopy.
2. Wyjaśnienie zadania domowego.
5. Bibliografia
1. Nagajowa M., Jak uczyć języka polskiego w klasach 4‑6, WSiP, Warszawa 1995.
2. Jędrychowska M., Lektura i kultura. Szkice i artykuły metodyczne dla nauczycieli języka polskiego, Wyd. Edukacyjne, Warszawa‑Kraków 1994.
3. Arends R.J., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994.
4. Sienkiewicz H., Nowele wybrane, PIW, Warszawa 1973.
6. Załączniki
Załącznik 1
Grupa I – znajdźcie fragmenty przedstawiające historię Antylopy. Ułóżcie ją w punktach
Grupa II- znajdźcie fragmenty przedstawiające mieszkańców Antylopy w przeszłości. Wypiszcie ich cechy.
Grupa III- znajdźcie fragmenty przedstawiające mieszkańców Antylopy w czasie, w którym przyjechał cyrk. Wypiszcie ich cechy.
Załącznik 2
I Historia Antylopy:
1. Wioska indiańska.
2. Napaść na wioskę i zwycięstwo osadników.
3. Założenie miasta.
4. Rozwój miasta i bogacenie się mieszkańców.
II Mieszkańcy Antylopy dawniej- bezwzględni, okrutni, brutalni, zaborczy, zakłamani, żądni bogactwa itp.
III Mieszkańcy Antylopy „ dziś”- uczciwi, pracowici, systematyczni, obojętni na dobro ogółu, wygodni, ograniczeni umysłowo itp.
b) Zadanie domowe
Zapisz własną ocenę mieszkańców Antylopy.
7. Czas trwania lekcji
45 min.
8. Uwagi do scenariusza