Miłość i obiekty miłości w życiu, literaturze i sztuce
Miłość i obiekty miłości w życiu, literaturze i sztuce
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
Zna literacki dorobek dzieł o tematyce miłosnej,
Zna dorobek sztuki malarskiej o tematyce miłosnej,
Zna zasady interpretacji tekstu literackiego.
b) Umiejętności
Uczeń:
Potrafi wyjaśnić znaczenie słowa miłość,
Potrafi dokonać interpretacji działa sztuki,
Potrafi mówić o uczuciach,
Potrafi przygotować krótką prezentację,
Umie wyjaśnić znaczenie miłości w literaturze, sztuce i życiu człowieka,
Nabiera umiejętności w prowadzeniu dyskusji.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka heurystyczna, dyskusja, praca z tekstem – interpretacja.
3. Środki dydaktyczne
teksty wierszy wybranych przez uczniów
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel pyta uczniów czym jest dla nich miłość? Uczniowie odpowiadają na pytania w postaci wolnych wniosków.
Nauczyciel pyta uczniów o rodzaje miłości i jej oblicza. Uczniowie ponownie udzielają odpowiedzi w postaci luźnych wniosków.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje uczniom obrazy, których tematem jest miłość ( załącznik 1 – notatka dla nauczyciela) .Uczniowie starają się nazwać uczucia, które mogły kierować twórcą.
Następnie nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie utworów literackich, które przygotowali na lekcję. Uczniowie odczytują wiersze i wyjaśniają ich treść w odniesieniu do tematu lekcji
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel dyskutuje z uczniami na temat znaczenia miłości w literaturze, sztuce i współczesnym świecie.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji. Chwali umiejętności i uwydatnia braki uczniów, które zauważył w czasie przygotowanych przez nich prezentacji.
5. Bibliografia
Kopaliński W., Muza SA, Leksykon wątków miłosnych.
Twój czar nade mną trwa... Antologia polskiej poezji miłosnej od Kochanowskiego do Barańczaka, pod red. Marxa J., Sponsor, Kraków 1995.
Wielcy malarze. Ich życie, inspiracje i dzieło, Zeszyt:29, 106, 120, 127, 159.
6. Załączniki
a). załącznik 1. – notatka dla nauczyciela
propozycja obrazów do pokazania uczniom
1.Gustaw Klimt, Pocałunek
2. Egon Schiele, Uścisk – Kochankowie II
3. Edvard Munch - Pocałunek
4. Adolf Menzel, Śpiąca Emilia
5. Marc Chagall*, Spacer*
Wszystkie te obrazy wraz z omówieniami można znaleźć w zeszytach z serii Wielcy malarze. Ich życie, inspiracje i dzieło
Ad.1 – zeszyt nr 29
Ad. 2 - zeszyt nr 127
Ad. 3 - zeszyt nr 106
Ad. 4 - zeszyt nr 159
Ad. 5 - zeszyt nr 120
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja jest oparta głównie na dobrym przygotowaniu ze strony uczniów. Dlatego o temacie lekcji i związanym z nim przygotowaniem do zajęć należy poinformować uczniów około tydzień wcześniej. Jeśli prezentacje wypadną słabo można ich nie poddawać ocenie. Sytuacja taka zobowiązuje jednak nauczyciela do częstszego organizowania tego typu lekcji – nastawienie na samodzielną pracę ucznia.