R1QM4uqnE4XJi
Obraz przedstawia scenę śmierci Eurydyki. Na granicy ziemi i Hadesu młody mężczyzna w wieńcu laurowym - Orfeusz, podtrzymuje umierającą kobietę, która osuwa mu się z rąk. Postacie przedstawione są do pasa, noszą zwiewne szaty. Kobieta znajduje się z prawej strony, ma zamknięte oczy, jej bezwładne ciało osuwa się, przytrzymywane przez mężczyznę po lewej stronie. Tłem po stronie kobiety jest czarna otchłań, po stronie mężczyzny góry i zachmurzone niebo.

Miłość silniejsza niż śmierć - Orfeusz i Eurydyka

Orfeusz i Eurydyka
Źródło: George Frederick Watts [czyt. dżordż frederik łats], Orfeusz i Eurydyka, wikimedia.org, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Do najsłynniejszych dzieł literatury światowej należą te, które ukazują potęgę miłości ‒ uczucia potężniejszego niż śmierć. Czy jednak miłość może pokonać śmierć? Mit o Orfeuszu i Eurydyce mówi o miłości silniejszej niż śmierć.

Orfeusz jest niezwykle ważną postacią nie tylko w greckiej mitologii, ale też w całej kulturze europejskiej. Opowieść o mitycznym śpiewaku zainspirowała tak wielu twórców, że aż do dziś powstają dzieła sztuki nawiązujące do tej postaci. Kim zatem był legendarny Orfeusz?

RsQO1FuG0hBwL1
Źródło: Orfeusz w otoczeniu zwierząt, mozaika rzymska, Regionalne Muzeum Archeologiczne w Palermo, wikipedia.org, domena publiczna.

Orfeusz należy do najważniejszych bohaterów mitologii greckiej, choć nie jest postacią jednoznaczną. Najbardziej znany jest jako tragiczny kochanek, który nie zdołał wyswobodzić swej żony z podziemi. Wskazuje się również na jego poetycki talent: dzięki grze na lirze i śpiewowi miał wpływać nawet na dzikie zwierzęta oraz drzewa. Szczególnie interesujący wydaje się jeszcze jeden motyw związany z Orfeuszem – uważa się go za założyciela sekty orfikóworfizmorfików, która powstała w VII lub VI w. p.n.e. Jej członkowie powoływali się na nauki Orfeusza, który miał poznać zaświaty, wobec czego mógł przekazać wiedzę o tym, co z człowiekiem dzieje się po śmierci.

Pieśniarz ten znany był powszechnie jako król jednej z greckich krain – Tracji.

R18ifzs2SPwf3
Orfeusz i Eurydyka na brzegach Styksu
Źródło: John Roddam Spencer Stanhope [czyt. dżon rodam spenser stanhołp], Orfeusz i Eurydyka na brzegach Styksu, 1878, kolekcja prywatna, wikimedia.org, domena publiczna.

Przeczytaj tekst Jana Parandowskiego o Orfeuszu i Eurydyce, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Orfeusz i EurydykaJan Parandowski
Jan Parandowski Orfeusz i Eurydyka

Orfeusz był królem‑śpiewakiem Tracji […]. Był młody i bardzo piękny. Śpiewał i grał na lutnilutnialutni tak pięknie, że wszystko, co żyło, zbierało się dokoła niego, aby słuchać jego pieśni i grania. Drzewa nachylały nad nim gałęzie, rzeki zatrzymywały się w biegu, dzikie zwierzęta kładły się u jego stóp – i wśród powszechnego milczenia on grał. Był po prostu czarodziejem i za takiego uważały go następne pokolenia, przypisując mu wiele rozmaitych dzieł, w których wykładał zasady sztuki czarnoksięskiej.

Żoną jego była Eurydyka, nimfanimfanimfa drzewna, hamadriadahamadriadahamadriada. Kochali się oboje bezprzykładniebezprzykładniebezprzykładnie. Ale jej piękność budziła miłość nie tylko w Orfeuszu. Kto ją ujrzał, musiał ją pokochać. Tak właśnie stało się z Aristajosem. Był to syn Apollina i nimfy Kyreny, tej, co lwy jedną ręką dusiła – bartnikbartnikbartnik zawołany, a przy tym dobry lekarz i właściciel rozległych winnic. Zobaczył raz Eurydykę w dolinie Tempe. Cudniejszej doliny nie ma w całym świecie, a Eurydyka wśród łąk zielonych, haftowanych kwieciem rozmaitym, wydawała się jeszcze bardziej uroczą. Aristajos nie wiedział, że ona jest żoną Orfeusza. Inaczej byłby, oczywiście, został w domu i starał się zapomnieć o pięknej nimfie. Tymczasem zaczął ją gonić. Eurydyka uciekała. Stało się nieszczęście: ukąsiła ją żmija i nimfa umarła.

Biedny był wówczas Orfeusz, bardzo biedny. Nie grał, nie śpiewał, chodził po łąkach i gajach i wołał: „Eurydyko! Eurydyko!” Ale odpowiadało mu tylko echo. Wtedy ważył się na rzecz, na którą nie każdy by się ważył: postanowił pójść do podziemia. Wziął ze sobą tylko swoją lutnię czarodziejską. Nie wiedział, czy to wystarczy, ale nie miał żadnej innej broni. Jakoż wystarczyło. CharonCharonCharon tak się zasłuchał w słodkie tony jego muzyki, że przewiózł go za darmo i bez oporu na drugi brzeg StyksuStyksStyksu; CerberCerberCerber, nawet sam Cerber nie szczekał! A kiedy stanął Orfeusz przed władcą podziemia, nie przestał grać, lecz potrącając z lekka struny harfy, skarżyć się zaczął, a skargi układały się w pieśni. Zdawało się, że w królestwie milczenia zaległa cisza większa i głębsza niż zwykle. I stał się dziw nad dziwy: nieubłagane, okrutne, bezlitosne ErynieErynieErynie płakały!

Hades oddał Orfeuszowi Eurydykę i kazał ją Hermesowi wyprowadzić na świat z powrotem. I jedno jeszcze powiedział: Eurydyka iść będzie za Orfeuszem, za nią niech kroczy Hermes, a Orfeusz niech pamięta, że nie wolno mu oglądać się poza siebie. Poszli. Droga wiodła przez długie, ciemne ścieżki. Już byli prawie na górze, gdy Orfeusza zdjęło nieprzezwyciężone pragnienie: spojrzeć na żonę, bodaj raz jeden. I w tej chwili utracił ją na zawsze. Hermes zatrzymał Eurydykę w podziemiu, Orfeusz sam wyszedł na świat. Próżno się wszędzie rozglądał: nigdzie jej nie było. Nadaremnie dobijał się do bram piekieł: nie wpuszczono go po raz wtórywtórywtóry.

Orfeusz wrócił do Tracji. Skargami swymi napełniał góry i doliny. Pewnej nocy trafił na dziki, rozszalały orszak bakchicznyorszak bakchicznyorszak bakchiczny i obłąkane menadymenadymenady rozerwały jego ciało na sztuki. Głowa spadła do rzeki i mimo że była już zimna i bez życia, jeszcze zmartwiałymi ustami powtarzała imię Eurydyki. Popłynęła aż do morza i zatrzymywała się na wyspie Lesbos. Tu ją pochowano i na jej grobie powstała wyrocznia. MuzymuzyMuzy, którym Orfeusz wiernie służył przez całe życie, pozbierały rozrzucone jego członki i pogrzebały je u stóp Olimpu.

CART1 Źródło: Jan Parandowski, Część pierwsza – Grecja. Królestwo Piekieł, [w:] tegoż, Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Warszawa 1959, s. 170–171.
Ćwiczenie 1

Określ typ narracji tekstu Jana Parandowskiego. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RHzKTrGDe2hys
R1DH7YSo4MTHh
Starożytna Grecja
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY 3.0.
ReCn62OvGNyjd
Ćwiczenie 2
Wiesz już, że Orfeusz był królem Tracji. Wskaż, na obszarze których współczesnych państw położona była ta starożytna kraina. Możliwe odpowiedzi: 1. Grecja, 2. Albania, 3. Turcja, 4. Włochy, 5. Bułgaria, 6. Rumunia
Ćwiczenie 2

Wyszukaj w dostępnych źródłach, w jakiej części Grecji leży Tracja. Wypisz nazwy współczesnych państw, na obszarze których położona była ta starożytna kraina.

R1bteHZfrajay
R7MZcqpmR8LDo
Ćwiczenie 3
Ułóż chronologicznie wydarzenia przedstawione w micie. Elementy do uszeregowania: 1. Orfeusz i Eurydyka żyli jako zgodne, szczęśliwe małżeństwo., 2. Orfeusz zstąpił do podziemi, by odzyskać ukochaną., 3. Dzięki grze na lirze udało mu się dotrzeć do Hadesa i uzyskał pozwolenie na powrót Eurydyki., 4. Orfeusz bezpowrotnie utracił ukochaną, ponieważ złamał warunki umowy i w drodze powrotnej chciał spojrzeć na swoją żonę., 5. Aristajos zakochał się w Eurydyce, która przed nim uciekała. W czasie ucieczki została ugryziona przez jadowitego węża i zmarła.
Ciekawostka

Z mitu Jana Parandowskiego dowiadujemy się, że Orfeusz gra na lutnilutnialutni lub harfie. Inne źródła wskazują, że instrumentami, których używał były liraliralira i kitara. Te rozbieżności mogą wynikać z niedokładnego tłumaczenia mitów z języka greckiego. Natomiast wszystkie te instrumenty łączy przynależność do jednej grupy: strunowych szarpanych. Zarówno harfa, jak i lutnia, znane były starożytnym Grekom, choć różniły się one znacznie od tych używanych obecnie przez europejskich muzyków.

RHGljJoH8aMUn
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment obrazu przedstawia lutnię ułożoną strunami ku górze na drewnianym blacie. Jest ona zwrócona w stronę widza wspartą na blacie główką gryfu. Na prawo od niej leży tam również otwarty zeszyt z nutami, którego okładka opiera się o rodzaj fletni z czterema drewnianymi piszczałkami spiętymi razem i zaopatrzonymi w pasek. Nieco z tyłu w cieniu lutni spoczywa metalowy cyrkiel. Pod punktami kryją się informacje: 1. Płyta rezonansowa przejmująca dźwięk z drgających strun. 2. Otwór rezonansowy, przez który wydobywa się dźwięk wzmocniony wewnątrz instrumentu. Często zdobiony rozetą. 3. Podstrunnik, na którym opierają się struny tak, by zachowały równe odległości między sobą i do płyty rezonansowej oraz gryfu, a także odpowiednią dla stroju lutni długość.4. Pudło rezonansowe sklejone z kilkunastu półkoliście wygiętych listewek, od których odbija się dźwięk wewnątrz lutni. 5. Gryf umożliwiający zmianę wysokości dźwięku strun poprzez skracanie ich długości. W tym celu grający przyciska struny palcami do gryfu. 6. Główka z kołkami do napinania strun w celu nastrojenia instrumentu. Struny są nawinięte na kołki, które muzyk, strojąc lutnię, przekręca, trzymając za uchwyt na jego końcu, jak klucz w zamku.
Ambasadorowie, detal obrazu przedstawiający lutnię
Źródło: Hans Holbein [czyt. hans holbain], Ambasadorowie, olej na desce, 1533, National Gallery [czyt. naszional galery], Londyn, domena publiczna.
RwUkV2QD5OhKc
Dźwięk lutni.
RdqwQ4rJGvC2M
Ilustracja interaktywna przedstawiająca wyrzeźbionego w marmurze Apolla, który krocząc z wieńcem laurowym, zdobiącym jego dumnie uniesioną kształtną głowę, gra na kitarze. Z jego pleców spływa sięgająca ziemi rozwiana peleryna, a ciało okrywa lekka, równie długa, pofałdowana suknia. Pod punktami kryją się informacje: 1. Drewniane pudło rezonansowe zakończone dwoma wygiętymi płaskimi ramionami połączonymi poprzeczką zwaną jarzmem. 2. Drewniana poprzeczka. 3. Struny, które w prawdziwej kitarze przebiegały w tym miejscu naciągnięte pomiędzy poprzeczką a dnem pudła rezonansowego.
Apollo trzymający kitarę
Źródło: Apollo trzymający kitarę, rzeźba w marmurze, II w.n.e., Muzea Watykańskie, domena publiczna.
RabzUmfF9I4OP
Obraz przedstawia kobietę w czarnej jedwabnej sukni w stylu romantycznym grającą na harfie. Kobieta i jej instrument zajmują całą wysokość pierwszego planu kompozycji. Pudło rezonansowe jej instrumentu kontrastuje z suknią, na której spoczywa, gdyż wykonano je z jasnego drewna i ozdobiono malowanym, wesołym, kwiatowym motywem. Tło stanowi wnętrze pokoju z kanapą za kobietą i okrągłym stolikiem po prawej stronie, na którym leżą otwarte książki i kwiaty. Nad stolikiem jest gruba ciemna kotara. Pod punktami kryją się informacje: 1. Korona harfy. 2. Kolumna harfy. 3. Szyja harfy z kołkami do mocowania strun. 4. Pudło rezonansowe harfy z otworami na struny i mechanizmem do ich napinania i przestrajania. 5. Podstawa harfy z pedałami do przestrajania strun. 6. Struny w ilości 46 lub 47, które mogą być wykonane z metalu, nylonu lub jelit.
Kobieta grająca na harfie
Źródło: Caroline Delestres [czyt. karolajn delestr], Kobieta grająca na harfie, olej na płótnie, 1801 r., domena publiczna.
R8RrcOeVHvE2l
Nagranie dźwiękowe harfy grającej z orkiestrą.
Rhdjpi8vIrZMU
Orfeusz
Źródło: Károly Ferenczy [czyt. karol ferenci], Orfeusz, 1894, domena publiczna.
Ćwiczenie 4

Przyjrzyj się wizerunkowi Orfeusza grającego na czarodziejskim instrumencie przedstawionego na reprodukcji obrazu Károlyiego Ferenczyego [czytaj: karoliego ferencego]. Opisz, jak greckiego muzyka wyobraził sobie węgierski malarz.

R1SUi4uv3OLnS
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Na podstawie opisu obrazu Károlyiego Ferenczyego opisz, jak greckiego muzyka wyobraził sobie węgierski malarz i co odróżnia Orfeusza przedstawionego na obrazie od tego, który został opisany w tekście Jana Parandowskiego.

RCPizPSjhXUQZ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Określ emocje, jakie wyraża twarz Orfeusza na obrazie Károlyiego Ferenczyego.

RTnURgJR72w3x
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Nazwij i wypisz emocje, jakie wywoływała w słuchaczach muzyka Orfeusza.

R1Z7XCsV0Fj2q
(Uzupełnij).
Rs9LYHEN3U00n
Ćwiczenie 6
Wyszukaj w tekście odpowiednie cytaty ilustrujące reakcję roślin, zwierząt i postaci mitologicznych na muzykę Orfeusza. Uzupełnij tabelę.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, dlaczego Orfeusz uznawany był za niezwykłego artystę.

R1Y1PQt1ecDkz
R6QUB3ztHerSy1
Źródło: Jean-Baptiste Camille Corot [czyt. żą baptist kamij karot], Ranna Eurydyka, 1868, Instytut Sztuki w Chicago, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna.
R1LYUkX8uhHaY
Orfeusz i Eurydyka
Źródło: Peter Paul Rubens [czyt. piter paul rubens], Orfeusz i Eurydyka, olej na płótnie, 1636-1638, Muzeum Prado, domena publiczna.
Ćwiczenie 8
R17bNcYaejARv
Należy zdecydować, czy zdania dotyczące mitu o Orfeuszu i Eurydyce są prawdziwe, czy fałszywe i uzasadnić swoje wybory.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka

Aristajos nie był jednoznaczną, złą postacią w mitologii. Nauczył ludzi wielu pożytecznych rzeczy, np. bartnictwa, uprawy winorośli i oliwki. Za spowodowanie śmierci Eurydyki spotkała go jednak kara od bogów. Sprawili, że pszczoły wyginęły. Aristajos zaczął przepraszać bogów i chciał, aby te pożyteczne owady z powrotem pojawiły się na ziemi. Złożył w ofierze woły, które pozostawił na słońcu. Po dziewięciu dniach narodził się z nich rój nowych pszczół.

R1Znh5gegGcxP1
Źródło: Auguste Rodin [czyt. august rodę], Orfeusz i Eurydyka, 1893, Metropolitan Museum of Art, wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Określ funkcję zastosowania zdań wykrzyknikowych przez Parandowskiego w akapicie rozpoczynającym się słowami: „Biedny był wówczas Orfeusz, bardzo biedny”.

R1ezRtccAe7da
R1bbx69z1seqG1
Źródło: Jean-Baptiste-Camille Corot [czyt. żan baptist kamil koro], Orfeusz wyprowadzający Eurydykę z podziemi, 1861, Muzeum Sztuk Pięknych w Houston, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna.
Ćwiczenie 10

Podaj co najmniej dwa powody, dlaczego – mimo wyraźnego zakazu – Orfeusz odwrócił się, by spojrzeć na żonę.

RVL0oiuQNNLUT
Ciekawostka

W kilku muzeach europejskich (np. w Neapolu i Berlinie) można znaleźć podobne płaskorzeźby, będące kopiami dzieła. Przedstawiają one Eurydykę zwróconą ku Orfeuszowi trzymającemu lirę i wyciągającemu rękę ku żonie. Choć dłoń Eurydyki spoczywa na ramieniu Orfeusza i oboje patrzą sobie w oczy, nie mogą pozostać razem. Rękę kobiety trzyma Hermes, boski posłaniec, który towarzyszył duszom zmarłych w drodze do zaświatów. Obecność Hermesa jest symbolem zbliżającego się rozstania ukochanych aż do chwili śmierci Orfeusza.

R71SpWuCupKR9
Hermes, Orfeusz i Eurydyka
Źródło: shakko, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
Rph2N1OFYCZJ3
Aleksander Seon [czyt. siją] Lament Orfeusza
Źródło: Aleksander Seon [czyt. siją], Lament Orfeusza, olej na płótnie, 1896, Muzeum Orsay [czyt. orse], Paryż, domena publiczna.
Polecenie 1

Przyjrzyj się obrazowi Aleksandra Seona [czyt. siją]. Opisz scenę lamentu Orfeusza po utracie Eurydyki, wykorzystując słowa: płacz, bezpowrotnie, nieubłaganie, żałoba, nieodwracalnie, na zawsze, nieszczęście, ostatecznie.

R1SVFI302s51o
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Co twoim zdaniem odczuwał Orfeusz, gdy stracił Eurydykę na zawsze? Opisz jego stan, używając słów: płacz, bezpowrotnie, nieubłaganie, żałoba, nieodwracalnie, nieszczęście, ostatecznie.: harmonia

RACqYHHLodp17
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 11

Czy Orfeusz pogodził się z ostateczną utratą Eurydyki? Uzasadnij swoje stanowisko, odwołując się do treści mitu.

RSJfk1ofWZmTV
(Uzupełnij).
R1QOUyEKZ1GSJ
Orfeusz i Eurydyka
Źródło: Frederic Leighton [czyt. frederik lejton], Orfeusz i Eurydyka, Londyn, Wielka Brytania, domena publiczna.

Sprawdź, czy umiesz!

RONNPEU4LSKPn
Ćwiczenie 12
Zaznacz zdania zgodne z treścią przeczytanego tekstu Jana Parandowskiego. Możliwe odpowiedzi: 1. Orfeusz był królem Tracji., 2. Orfeusz grał na lirze., 3. Eurydyka była zakochana nie tylko w Orfeuszu., 4. Eurydyka zmarła ukąszona przez żmiję., 5. Charon przewiózł Orfeusza na drugi brzeg Styksu., 6. Rozrzucone części ciała Orfeusza zostały pogrzebane na wyspie Lesbos.
Ćwiczenie 13

Zredaguj kolejne punkty planu wydarzeń w micie o Orfeuszu i Eurydyce w formie równoważników zdań. Wykorzystaj podane słowa: czary, pogoń, żona, żmija, rozpacz, podziemie, oczarowanie, decyzja, zakaz, spojrzenie, strata, bramy.

RgSpBahwjZVqq
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Napisz list w imieniu Orfeusza do władcy Hadesu. Wyraź w nim prośbę, aby uwolnił on Eurydykę. Posłuż się odpowiednimi argumentami.

RPKQ0KpU3P9uB
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Opisz Orfeusza i jego żonę Eurydykę. Nie cytuj tekstu mitu Jana Parandowskiego.

RquaBo0gHBeGj
(Uzupełnij).
R18XFcUhvp24J1
Źródło: Autor nieznany, Fragment wazy greckiej przedstawiający śmierć Orfeusza, wikimedia.org, licencja: CC BY 2.0.
Ćwiczenie 14

W jaki sposób „Orfeusz wiernie służył przez całe życie” Muzom?

R1Epa8MGJtWrZ
Polecenie 4

Postać Orfeusza i jego miłości do Eurydyki była natchnieniem dla artystów: kompozytorów, malarzy, rzeźbiarzy. Przygotuj prezentację pt: Miłość Orfeusza i Eurydyki w sztuce.

R1A6LmJYFlg6x

Słownik

bartnik
bartnik

pszczelarz

bezprzykładnie
bezprzykładnie

w sposób niedający się z niczym porównać; wyjątkowo

Charon
Charon

w mitologii greckiej: przewoźnik dusz zmarłych przez rzekę Acheron (lub Styks); za przeprawę Charon brał jednego obola, więc zmarłym wkładano do ust właśnie tę monetę

Cerber
Cerber

w mitologii greckiej: trzygłowy pies, który strzegł wejścia do podziemi

Erynie
Erynie

w mitologii greckiej trzy boginie zemsty

hamadriada
hamadriada

w mitologii greckiej była to nimfa, która opiekowała się drzewem

lutnia
lutnia

instrument muzyczny zaliczany do strunowych szarpanych

lira
lira

instrument muzyczny; lira antyczna składała się z korpusu rezonansowego o kształcie miskowatym (początkowo skorupa żółwia), dwóch ramion, osadzonych w korpusie i połączonych u góry jarzmem, oraz 7 strun szarpanych palcami lub plektronem; w starożytnej Grecji służyła głównie do akompaniamentu przy śpiewie i deklamacji

menady
menady

bakchantki; nimfy, towarzyszące Dionizosowi w jego wędrówkach, przedstawiano je jako kobiety o rozwianych szatach, z narzuconymi na plecy skórami zwierząt, wpadające w szał podczas uroczystości ku czci Dionizosa, rozszarpywały napotkanych ludzi, którzy byli niechętni do zabawy lub obojętni

membrana
membrana

w instrumentach muzycznych to cienka naprężona błona, skóra, sztywna folia lub blacha albo płyta z tworzywa wydająca dźwięk przez uderzenie albo wprowadzana w drgania przez przechodzące w jej pobliżu struny; membranę zamiast płyty rezonansowej posiadała starożytna forma lutni, a obecnie wiele ludowych instrumentów strunowych z Afryki i Azji oraz banjo, którego pudło rezonansowe jest okrągłe

muzy
muzy

córki Zeusa i Mnemozyne, opiekunki sztuk pięknych i nauk, występowały w orszaku Apollina, który był ich przewodnikiem, miały dar wieszczenia

nimfa
nimfa

w mitologii greckiej była to boginka posiadająca postać pięknej dziewczyny

orfizm
orfizm

nurt religijny w starożytnej Grecji, związany z mistyką i wiarą w wędrówkę duszy; założycielem tego nurtu miał być Orfeusz

orszak bakchiczny
orszak bakchiczny

korowód, orszak towarzyszący Dionizosowi, jego uczestnicy zachowywali się nieprzyzwoicie i gwałtownie

otwór rezonansowy
otwór rezonansowy

w instrumentach muzycznych to miejsce, przez które wychodzi z pudła rezonansowego wzmocniony dźwięk; w instrumentach takich jak lutnia, gitara czy skrzypce wicina się go w płycie rezonansowej; może być on okrągły, owalny lub w kształcie litery f; okrągłe otwory często przybierają formę ozdobnej rozety; okrągłe i owalne otwory zazwyczaj są pojedyncze, ale zdarza się, że jest ich więcej; efy zazwyczaj wycina się parami po jednym z prawej i lewej strony wzdłuż strun; w fortepianie otwór rezonansowy zastępuje podniesienie pokrywy, czyli tak charakterystycznego dla tego instrumentu skrzydła

płyta rezonansowa
płyta rezonansowa

w instrumentach muzycznych to część pudła rezonansowego przenosząca bezpośrednio drgania strun; jeden ich koniec jest do płyty bezpośrednio przymocowany albo opierają się one o podstawek, czyli drewniany klocek ustawiony na płycie rezonansowej; płyta rezonansowa gitary czy lutni tworzy pokrywę pudła rezonansowego i posiada jeden, dwa lub trzy otwory rezonansowe; w fortepianie jest jego dnem, a pokrywa jest otwierana i nazywa się skrzydłem

pudło rezonansowe
pudło rezonansowe

to część instrumentu służąca do wzmacniania dźwięku drgających strun; najczęściej jest wykonane z drewna; posiada zazwyczaj dno, boki i pokrywę różnych kształtów; w zależności od instrumentu dno, jeden z boków albo pokrywa pełni funkcję płyty rezonansowej; lutnia zamiast dna i boków ma wypukły korpus
w kształcie połówki migdała przykryty płytą rezonansową; w niektórych instrumentach ludowych i starożytnych lutniach pudło rezonansowe zamiast drewnianej płyty rezonansowej posiadały membranę ze skóry jak w bębnie

Styks
Styks

w mitologii greckiej: jedna z pięciu rzek podziemi, czyli Hadesu, przez którą muszą się przeprawić dusze zmarłych

wtóry
wtóry

dawniej: drugi raz