Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI SCENARIUSZ: MLP‑013

Scenariusz jest propozycją przeprowadzenia lekcji wychowawczej w sposób warsztatowy z wykorzystaniem lubianej przez dzieci i młodzież gry Minecraft Education.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA: uczniów szkół podstawowych, klasa IV

PROWADZONYCH PRZEZ: nauczycieli kształcenia ogólnego, nauczycieli wychowawców

TEMAT: Budowanie w Minecraft Education dla początkujących – Żabi książę.

Rozwijanie zdolności dostrzegania wartości: prawdy, dobra, piękna, szacunku dla człowieka i kierowania się tymi wartościami.

METODY NAUCZANIA:

  • pogadanka;

  • oparte na działalności praktycznej.

FORMA ORGANIZACYJNA NAUCZANIA:

  • nauczanie grupowe.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • komputery;

  • dostęp do internetu;

  • dostęp do Minecraft Education.

PRZEWIDYWANY CZAS:

45 minut

PROPONOWANY PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Faza przygotowawcza

1. Cel fazy przygotowawczej (zakładany efekt kształcenia).

Zaznajomienie uczniów z obsługą gry Minecraft Education, co pozwoli wykonywać uczniom zadania w dalszej części zajęć.

2. Informacje, instrukcje, wskazówki techniczne do pracy nauczyciela.

Nauczyciel wprowadza uczniów w cele lekcji, omawia z nimi krok po kroku, jakich treści będzie dotyczyła. Na lekcji poprzedzającej opisywane zajęcia warto przypilnować, aby wszyscy uczniowie mieli już utworzone konta w microsoft.

3. Informacje, instrukcje, wskazówki techniczne do pracy ucznia.

Aktywnie uczestniczą w rozmowie inicjowanej przez nauczyciela,

4. Szczegółowo opisane sytuacje dydaktyczne.

Nauczyciel przedstawia uczniom grę Minecraft Education i tłumaczy, czym różni się od klasycznego Minecrafta. W ramach wprowadzenia w świat Minecrafta edukator omawia interfejs użytkownika, sposób kontroli postaci, poruszania się, budowania i korzystania z narzędzi i surowców dostępnych w grze a także sposobów budowania.

Faza zasadnicza

1. Cel fazy zasadniczej (zakładany efekt kształcenia).

Pod koniec tej części lekcji uczeń będzie w stanie:

  • wskazać miejsce i czas wydarzeń baśniowych;

  • wymienić i opisać 5 lub więcej magicznych przedmiotów;

  • opisać walkę dobra ze złem w poszczególnych baśniach.

2. Informacje, instrukcje, wskazówki techniczne do pracy nauczyciela.

Nauczyciel może bazować na poniższym przykładzie historii o Żabim Księciu lub dopisać do niej swoje elementy, które chciałby omówić z uczniami. Prowadzący zajęcia przygotowuje szybciej swoją wieżę, aby zilustrować jak może wyglądać, warto by zwrócił uwagę na różnorodność dostępnych w grze materiałów i zachęcił ich do eksperymentowania z różnymi metodami budowania. Podczas zajęć upewnia się, czy któryś z uczniów nie potrzebuje wsparcia. Nauczyciel pozwala uczniom na komunikowanie się między sobą i konsultowanie.

3. Informacje, instrukcje, wskazówki techniczne do pracy ucznia.

Uczeń dostaje chwilę na oswojenie się z poruszaniem i poznaniem materiałów do budowania a także znalezieniem idealnego miejsca na swoją wieżę np. przy wodzie. Instruujemy ucznia, że w razie potrzeby może poprosić nauczyciela lub kolegów, którzy siedzą obok, o pomoc.

4. Szczegółowo opisane sytuacje dydaktyczne.

Uczniowie logują się na przygotowane wcześniej konto w >Minecraft Education i włączają nowy świat w trybie kreatywnym, dostają chwilę na oswojenie się z poruszaniem postaci w grze, przegląd dostępnego ekwipunku i wybudowanie kilku prostych konstrukcji oraz zniszczenie ich, by zapoznać się z mechanizmami tworzenia, które będą im potrzebne w dalszej części zajęć.

Nauczyciel opowiada uczniom krótką historię o księciu zaklętym w żabę, który czeka na ratunek w wysokiej wieży i rozmawia z nimi o jego zachowaniu. Każdy z uczniów ma za zadanie wybudować w grze Minecraft swoją wersję wspomnianej w bajce wieży. Na początku każdy uczeń wybiera miejsce w którym postawi swoją budowlę. Nauczyciel może pokazać przykładowy projekt stworzony w grze oraz jeszcze raz przypomnieć jak używać bloków do budowania i w jaki sposób je usuwać, Jeżeli któryś z uczniów nie czuje się na siłach by pracować sam, można posadzić go w parze z uczniem, który już miał do czynienia z grą w Minecrafta.

5. Materiały graficzne lub załączniki (pliki do stworzenia materiałów) / multimedia (pliki)
Bajka o żabim księciu

Dawno, dawno temu, w odległym królestwie, żył młody książę o wielkiej urodzie, ale też wielkim poczuciu wyższości nad innymi. Młody książę znany był z krytykowania wyglądu innych i przeglądania się całymi dniami w lustrze. Pewnego dnia, podczas spaceru po zamkowym parku spotkał na drodze niewielką żabę. Obrzydzony jej wyglądem próbował zdeptać ją swoim bogato zdobionym pantoflem. Mała żabka okazała się być leśną wróżką, która widząc człowieka, ukryła się pod jej postacią. Oburzona zachowaniem młodego narcyza postanowiła dać mu nauczkę i zamieniła księcia w żabę, oznajmiając mu, że czar pryśnie dopiero, gdy książę nauczy się szanować innych. Przerażony i zdruzgotany, zaklęty w żabę książę opuścił tereny zamku i schował się w oddalonej od ludzi wieży.

Przykładowa wieża Żabiego Księcia
R1FlvEIxp55lH
Wieża stworzona w  Minecrafcie

Autor grafiki: Roksana Baran

Faza końcowa

1. Cel fazy końcowej (zakładany efekt kształcenia).

Sprawdzenie poziomu osiągnięcia celów szczegółowych zajęć. Pod koniec tej części lekcji uczeń będzie w stanie:

  • przedstawić efekty pracy w grupie;

  • zweryfikować stworzone notatki;

  • wykonać część 2. na karcie pracy, m.in. wypisać cechy baśni.

2. Informacje, instrukcje, wskazówki techniczne do pracy nauczyciela.

W tej fazie lekcji istotna jest weryfikacja jakościowa wypracowanych materiałów przez uczniów. Z jednej strony ważne jest, aby to uczniom oddać głos i tym, którzy prezentują, ale także tym którzy wysłuchują. Nauczyciel – mentor wskazuje na rzeczy najważniejsze i istotne w notatce.

3. Informacje, instrukcje, wskazówki techniczne do pracy ucznia.

Podsumowanie lekcji to czas na przedstawienie nie tylko efektów Waszej pracy, ale także zwrócenie uwagi na to, czy cele zajęć zostały osiągnięte.

4. Szczegółowo opisane sytuacje dydaktyczne.

Po tym zadaniu uczniowie prezentują stworzone w trakcie zajęć wieże, opisując ich poszczególne elementy. Po prezentacji, nauczyciel prosi uczniów o podanie propozycji zakończenia historii Żabiego księcia i wniosków jakie wyciągnęli z jego historii.

EWALUACJA ZAJĘĆ

Nauczyciel rysuje na tablicy smutną i uśmiechniętą żabę, następnie prosi uczniów o zapisanie odpowiedzi na dwóch kolorowych karteczkach: pierwszej: Co podobało mi się dzisiaj na lekcji i dlaczego? i drugiej: Co nie podobało mi się i dlaczego? W trakcie opuszczania sali uczniowie przyklejają odpowiedzi pod narysowanymi żabami.

Autorzy scenariusza: Julia Bejm; Roksana Baran; Paweł Nowik; Bartosz Mirucki