Minerały i skały budujące wnętrze Ziemi

1. Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń:

  • potrafi zdefiniować, co to jest minerał i skała,

  • zna minerały rodzime i minerały skałotwórcze,

  • wymienia rodzaje skał.

Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi nazwać wskazane przez nauczyciela skały,

  • umie scharakteryzować dany minerał i skałę,

  • umie sklasyfikować poszczególne skały.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, opis, praca z całą klasą, prace indywidualne.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, okazy wybranych typów skał i minerałów

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel wita się z uczniami, podaje temat lekcji: Minerały i skały budujące wnętrze Ziemi. Nauczyciel przygotowuje środki dydaktyczne.

b) Faza realizacyjna

  1. Minerały. Nauczyciel definiuje pojęcie minerału, wymienia minerały rodzime i minerały skałotwórcze. Uczniowie zapisują przykłady minerałów omawianych przez nauczyciela.

  2. Nauczyciel definiuje pojęcie skały i wykorzystując tabelę 1 (załącznik 1), przedstawia uczniom ogólny podział skał.

  3. Nauczyciel charakteryzuje poszczególne typy skał. Opisuje proces ich powstawania. Wymienia nazwy skał, typowych dla poszczególnych grup skał (magmowych, osadowych i metamorficznych). Uczniowie samodzielnie wynotowują główne cechy skał różnego pochodzenia. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów.

  4. Okazy skał. Nauczyciel przedstawia uczniom okazy skał. Uczniowie oglądają okazy skał, rozpoznają cechy charakterystyczne dla danej skały. Nauczyciel daje każdemu uczniowi jeden okaz skały, uczniowie charakteryzują tę skałę, zapisując notatki w zeszycie.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie analizują swoje wnioski. Nauczyciel podaje treść zadania domowego (załącznik).

5. Bibliografia

  1. Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.

  2. Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.

  3. Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.

6. Załączniki

a) Materiał dla nauczyciela

Załącznik 1

Tabela 1. Ogólny podział skał

Rodzaje skały

Nazwa skały

Magmowe

wylewowe

andezyt

bazalt

głębinowe

dioryt

gabro

granit

sjenit

Osadowe

okruchowe

less

żwir

zlepieniec

piaskowiec

pochodzenia organicznego

wapień

kreda

węgiel

ropa naftowa

gaz ziemny

fosforyt

pochodzenia chemicznego

sól kamienna

gips

anhydryt

Metamorficzne (przeobrażone)

gnejs

kwarcyt

marmur

łupki krystaliczne

b) Zadanie domowe

Wymień przykłady zastosowania skał.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

Rk9OnTDXoyuX3

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.44 KB w języku polskim
R17ifYCTWEoXs

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim