Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Minimalizm w twórczości Zygmunta Krauzego

Zapoznanie uczniów z postacią Zygmunta Krauzego. Przedstawienie najważniejszych faktów z życia kompozytora oraz omówienie jego dzieł będących przykładem muzyki XX wieku. Przedstawienie stylistycznych cech charakterystycznych dla twórczości Zygmunta Krauzego. Wymienienie cech charakterystycznych dla muzyki minimalistycznej. Wysłuchanie wybranych utworów. Dokonanie muzycznej analizy dzieł.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. Omówić życie Zygmunta Krauzego.

  2. Przedstawić znane dzieła Zygmunta Krauzego.

  3. Przedstawić najważniejsze dzieła i gatunki uprawiane przez Zygmunta Krauzego oraz je omówić.

  4. Rozpoznać fragmenty wysłuchanych utworów oraz je nazwać*.*

  5. Wskazać stylistyczne cechy charakterystyczne dla twórczości Zygmunta Krauzego.

  6. Wyjaśnić pojęcie minimalizmu i wskazać jego charakterystyczne cechy.

Metoda pracy

Metoda opisu z elementami pogadanki. Percepcja muzyczna. Analiza muzyczna – praca w grupach. Forma ćwiczeniowa.

    1. Podręcznik - Ekiert J., Bliżej muzyki. Encyklopedia, wyd. Wiedza Powszechna, Warszawa 1994

    2. Stanowisko do odtwarzania płyt.

    3. Nagranie utworów Zygmunta Krauzego:

  • „Refren”

  • „Folk music”

  1. Karta pracy ucznia

  2. Partytura wyżej wymienionych utworów.

4. Przebieg lekcji

    1. Sprawdzenie obecności.

    2. Powtórzenie wiadomości poprzez odpytanie jednej osoby, z trzech ostatnich lekcji.

    3. Podanie tematu do zeszytu.

(10 min)

    1. Metodą opisu, przedstawienie postaci Zygmunta Krauzego. Omówienie najważniejszych faktów z życia kompozytora.

  • Notatka:

Zygmunt Krauze:

Studiował na wydziale fortepianu i kompozycji w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. W 1963 roku wraz z innymi kompozytorami i muzykami zaczął organizować koncerty muzyki współczesnej. Otrzymał stypendium rządu francuskiego na studia u Nadii Boulanger (1966). W 1967 roku założył zespół „Warsztat Muzyczny'', dla którego skomponowano ponad 100 utworów. Jest laureatem I nagrody na „Międzynarodowym Konkursie Gaudeamus” dla wykonawców muzyki współczesnej. W 1973 roku został zaproszony przez Deutscher Akademischer Austauschdienst na roczny pobyt w Berlinie Zachodnim jako artist‑in‑residence. Został odznaczony francuskim orderem „Chevalier dans l’ordre des Arts et des Lettres'' (1974). W 1988 roku otrzymał doroczną nagrodę „Związku Kompozytorów Polskich”. Był członkiem jury zarówno „Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej” w Atenach (1979), Oslo (1989), Warszawie (1990), jak i „Konkursu Gaudeamus” w Holandii (1981, 1987). W latach 1971 - 1981 był członkiem komisji programowej festiwalu „Warszawska Jesień''. W 1982 roku został zaproszony przez Pierre’a Bouleza do IRCAM, gdzie przez rok pracował jako doradca artystyczny. Dla pozyskania szerszego grona publiczności, Zygmunt Krauze prowadził cotygodniowy program w radiu France Musique, w 1983 roku. Jako dyrektor artystyczny, wykonawca, kompozytor i prezenter współtworzył serię 10 filmów – „Muzyka powstaje'' (1986) oraz 20 filmów - „Cisza i dźwięk'' dla Telewizji Polskiej (1988). Zygmunt Krauze wykładał na Kursach Nowej Muzyki w Darmstadt (1974), w Akademii Muzycznej w Sztokholmie (1975) i Bazylei (1979), Międzynarodowych Kursach Letnich w Kazimierzu Dolnym (1986) i Międzynarodowym Seminarium dla młodych kompozytorów w Groznjan (1988). Wykładał też na Uniwersytecie Indiana w Bloomington (1979) i Uniwersytecie Yale (1982) jako visiting professor. W 1980 roku wraz z innymi kompozytorami i muzykami, Zygmunt Krauze reaktywował polską sekcję „Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej”. W 1987 roku został mianowany prezesem „Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej”.

  1. Metodą opisu, przedstawienie najważniejszych dzieł Zygmunta Krauzego. Omówienie stylistycznych cech charakterystycznych dla twórczości kompozytora. Wyjaśnienie pojęcia minimalizm i wskazanie elementów techniki minimalistycznej stosowanej przez Zygmunta Krauzego.

  • Notatka

Ważniejsze kompozycje

Piece for Orchestra No. 1 (1969), Piece for Orchestra No. 2 (1970), II Kwartet smyczkowy (1970), Folk Music na orkiestrę (1972), Soundscape na instrumenty, przedmioty i taśmę (1975), Koncert fortepianowy (1976), Suite de dances et de chansons na klawesyn i orkiestrę (1977), Koncert skrzypcowy (1980), Gwiazda, opera kameralna (1980), Tableau vivant na orkiestrę kameralną (1982), Piece for Orchestra No. 3 (1982), Arabesque na fortepian i orkiestrę kameralną (1983), III Kwartet smyczkowy (1983), II koncert fortepianowy (1996).

Cechy muzyki minimalistycznej:

- przebieg jednogłosowy,

- jednokierunkowość zmian dynamicznych,

- jednokierunkowe zagęszczanie faktury,

- jednokierunkowy przebieg figur dźwiękowych, np. w górę lub w dół,

- minimalizm odrzuca intelektualnie skomplikowaną muzykę współczesną nieprzejrzystą dla przeciętnego odbiorcy,

- repetytywność.

  1. Wysłuchanie Refrenu Zygmunta Krauzego*.* Dokonanie muzycznej analizy utworu. Praca w grupach.

(25 min)

    1. Wysłuchanie Folk music Zygmunta Krauzego.

    2. Zapisanie notatki do zeszytu.

(10 min)

5. Bibliografia

  1. Ekiert J., Bliżej muzyki. Encyklopedia, wyd. Wiedza Powszechna, Warszawa 1994

Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji pt. Minimalizm w twórczości Zygmunta Krauzego.

Zadanie domowe

RAcG9XCqEUFbU

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 48.00 KB w języku polskim