Minimalne drzewo rozpinające grafu
Scenariusz lekcji
Temat lekcji:
Minimalne drzewo rozpinające grafu
Cele lekcji:
Wiadomości:
Uczeń potrafi:
podać definicje podstawowych pojęć teorii grafów: ścieżka, cykl, minimalne drzewo rozpinające, graf ważony, macierz kosztów, drzewo rozpinające, długość ścieżki;
omówić problem odszukania minimalnego drzewa rozpinającego;
omówić sposób opisu grafu ważonego w pliku tekstowym;
opisać macierz kosztów i jej znaczenie dla grafu ważonego;
opisać algorytm Kruskala wyszukujący minimalne drzewo rozpinające;
opisać algorytm Prima wyszukujący minimalne drzewo rozpinające;
podać przykłady wykorzystania poznanych algorytmów.
Umiejętności:
Uczeń potrafi:
zapisać algorytm Prima w postaci listy kroków;
zapisać algorytm Kruskala w postaci listy kroków;
utworzyć plik tekstowy zawierający opis grafu ważonego;
implementować algorytm Prima w VB .NET;
implementować algorytm Kruskala w VB .NET.
Metody nauczania
pogadanka;
laboratoryjna z elementami pokazu.
Środki dydaktyczne
komputery z zainstalowanym VB. NET;
scenariusze zadań dostępne pod adresem: http://www.otwartaszkola.edu.pl/DesktopDefault.aspx?tabid=334.
Uwarunkowania techniczne
lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich, z zainstalowanym VB .NET i Power Point;
projektor multimedialny.
Przebieg lekcji
Etap | Zadanie | Przebieg realizacji | Uwagi do realizacji |
Faza przygotowawcza | – czynności organizacyjne (5 min) | ||
– wprowadzenie do tematu lekcji (5 min) |
| ||
Faza realizacyjna | – omówienie podstawowych pojęć z teorii grafów (20 min) |
| |
– wyszukiwanie minimalnego drzewa rozpinającego za pomocą algorytmu Prima (30 min) |
| Scenariusze zadań oraz programy są dostępne pod adresem http://www.otwartaszkola.edu.pl/DesktopDefault.aspx?tabid=334 | |
– wyszukiwanie minimalnego drzewa rozpinającego za pomocą algorytmu Kruskala (25 min) |
| Scenariusze zadań oraz programy są dostępne pod adresem http://www.otwartaszkola.edu.pl/DesktopDefault.aspx?tabid=334 | |
Faza podsumowująca | – podsumowanie lekcji (5 min) |
|
Bibliografia
[1] P. Wróblewski, Algorytmy – struktury danych i techniki programowania, Helion, Gliwice 1997.
[2] L. Banachowski, K. Diks, W. Rytter, Algorytmy i struktury danych, WNT, Warszawa 2001.
[3] A. A. Aho, J. E. Hopcroft, J. D. Ullman, Algorytmy i struktury danych, Helion, Gliwice 2003.
[4] H. Gantenbein, G. Dunn, A. Kalani, Ch. Payne, T. Thangarathinam, MS Visual Basic.NET 2003 Księga eksperta, Helion Gliwice 2006
[5] J. Białowąs, Kompendium programisty VB .Net, http://www.otwartaszkola.edu.pl/DesktopDefault.aspx?tabid=334
Załączniki
Czas trwania lekcji:
2 x 45 minut