Minimum słów, maksimum treści
poznasz cechy i zasady redagowania streszczenia jako formy wypowiedzi,
wykonasz ćwiczenia kompozycyjne i stylistyczne związane z przetwarzaniem streszczanego tekstu.
Każdy uczeń powinien opanować umiejętność pisania krótkich wypowiedzi.
Do nich należy także streszczenie, które polega na zwięzłym przedstawieniu najważniejszych treści tekstu.
Przypomnij sobie, co już wiesz o streszczeniu. Możesz skorzystać z informacji zawartych w materiale Jak napisać streszczenie?Jak napisać streszczenie?
Zapoznaj się z treścią animacji pt. Jak napisać streszczenie i wykonaj poniższe polecenia.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1A4zewJP4yxs
Animacja zawierająca instrukcję, jak napisać streszczenie utworu.
Stwórz notatkę graficzną, która ilustrować będzie wskazówki dotyczące poprawnego redagowania streszczenia.
Stwórz notatkę zawierającą wskazówki, jak napisać streszczenie.
Na końcu animacji podano 5 rad dla piszącego streszczenie. Która rada jest według ciebie najbardziej pomocna? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Udowodnij, że czytanie jedynie streszczeń lektur szkolnych nie przynosi uczniom korzyści. Sformułuj dwa argumenty i poprzyj je przykładami.
Przeczytaj poniższe streszczenie baśni o Czerwonym Kapturku. Zaznacz kolorem zielonym temat utworu, a kolorem czerwonym fragmenty, które można usunąć zgodnie z zasadami zwięzłości stylu.
Przeczytaj poniższe streszczenie baśni o Czerwonym Kapturku. Wypisz fragmenty, które można usunąć zgodnie z zasadami zwięzłości stylu.
Baśń o Czerwonym Kapturku opowiada o dziewczynce, którą mama wysyła z koszykiem jedzenia dla chorej babci. Kilkuletnia, rezolutna dziewczynka ubiera swoją czerwoną pelerynę i ochoczo wybiera się w odwiedziny. W czasie wędrówki przez las spotyka wilka, który pyta ją, dokąd idzie. Dziewczynka naiwnie opowiada mu o swoim zadaniu. Nie jest świadoma, że nieznajomy chce ją oszukać. Wilk jest zdeterminowany, by pożreć babcię i wnuczkę. Postanawia więc użyć podstępu. Mówi Czerwonemu Kapturkowi, by zebrała kwiaty. Sam w tym czasie dociera do domu staruszki, zjada ją i przebiera się w jej ubrania. Chce w ten sposób zwieść Czerwonego Kapturka. Intryga nie udaje się jednak. Na scenę wkracza bowiem myśliwy, który zabija wilka i uwalnia obie bohaterki.
Świtezianka Adam Mickiewicz

Według podań mitologii słowiańskiej jeziorem Świteź, które położone jest obecnie
na terenie Białorusi, miała władać Świtezianka, czyli nimfa wodna. Adam MickiewiczAdam Mickiewicz w swojej twórczości często wykorzystywał motywy zaczerpnięte z mitologii słowiańskiej i podań ludowych. Historia o nimfie wodnej mieszkającej w wodach Świtezi zainspirowała go do napisania ballady Świtezianka.
Przeczytaj zamieszczony poniżej tekst utworu i wykonaj polecenia.
ŚwiteziankaJakiż to chłopiec piękny i młody?
Jaka to obok dziewica?
Brzegami sinej Świtezi wody
Idą przy świetle księżyca.Ona mu z kosza daje maliny,
A on jej kwiatki do wianka;
Pewnie kochankiem jest tej dziewczyny,
Pewnie to jego kochanka.Każdą noc prawie, o jednej porze,
Pod tym się widzą modrzewiemmodrzewiem;
Młody jest strzelcem w tutejszym borzeborze;
Kto jest dziewczyna? ja nie wiem.Skąd przyszła? darmo śledzić kto pragnie;
Gdzie uszła? nikt jej nie zbada.
Jak mokry jaskierjaskier wschodzi na bagnie,
Jak ognikognik nocny przepada.«Powiedz mi, piękna, lubaluba dziewczyno,
Na co nam te tajemnice,
Jaką przybiegłaś do mnie drożynądrożyną?
Gdzie dom twój, gdzie są rodzice?Minęło lato, zżółkniały liścialiścia
I dżdżysta nadchodzi pora,
Zawsze mam czekać twojego przyścia
Na dzikich brzegach jeziora?Zawszeż po kniejach jak sarna płocha,
Jak upiór błądzisz w noc ciemną?
Zostań się lepiej z tym, kto cię kocha,
Zostań się, o luba! ze mną.Chateczka moja stąd niedaleka
Pośrodku gęstej leszczynyleszczyny;
Jest tam dostatkiem owoców, mleka,
Jest tam dostatkiem źwierzyny».«Stój, stój – odpowie – hardyhardy młokosiemłokosie,
Pomnę, co ojciec rzekł stary:
Słowicze wdzięki w mężczyzny głosie,
A w sercu lisie zamiary.Więcej się waszej obłudy boję,
Niż w zmienne ufam zapały;
Może bym prośby przyjęła twoje:
Ale czy będziesz mnie stały?»Chłopiec przyklęknął, chwycił w dłoń piasku,
Piekielne wzywał potęgi,
Klął sięKlął się przy świętym księżyca blasku,
Lecz czy dochowa przysięgi?«Dochowaj, strzelcze, to moja rada:
Bo kto przysięgę naruszy,
Ach, biada jemu, za życia biadabiada!
I biada jego złej duszy!»To mówiąc, dziewka więcej nie czeka,
WieniecWieniec włożyła na skronie
I pożegnawszy strzelca z daleka,
Na zwykłe uchodzi błoniebłonie.Próżno się za nią strzelec pomyka,
RączymRączym wybiegom nie sprostał,
Znikła jak lekki powiew wietrzyka,
A on sam jeden pozostał.Sam został, dziką powraca drogą,
Ziemia uchyla się grząskagrząska,
Cisza wokoło, tylko pod nogą
Zwiędła szeleszcze gałązka.Idzie nad wodą, błędny krok niesie,
Błędnymi strzela oczyma:
Wtem wiatr zaszumiał po gęstym lesie,
Woda się burzy i wzdyma.Burzy się, wzdyma, pękają tonietonie,
O niesłychane zjawiska!
Ponad srebrzyste Świtezi błonie
Dziewicza piękność wytryska.Jej twarz jak róży bladej zawojezawoje,
Skropione jutrzenkijutrzenki łezką;
Jako mgła lekka, tak lekkie stroje
Obwiały postać niebieską.«Chłopcze mój piękny, chłopcze mój młody –
Zanuci czule dziewica –
Po co wokoło Świteziu wody
Błądzisz przy świetle księżyca?Po co żałujesz dzikiej wietrznicywietrznicy,
Która cię zwabia w te kniejeknieje,
Zawraca głowę, rzuca w tęsknicy
I może jeszcze się śmieje?Daj się namówić czułym wyrazem,
Porzuć wzdychania i żale,
Do mnie tu, do mnie, tu będziem razem
Po wodnym pląsać krysztale.Czy zechcesz niby jaskółka chybka
Oblicze tylko wód muskaćmuskać,
Czy zdrów jak rybka, wesół jak rybka,
Cały dzień ze mną się pluskać.A na noc w łożu srebrnej topieli,
Pod namiotami źwierciadeł,
Na miękkiej wodnych lilijek bieli,
Śród boskich usnąć widziadełwidziadeł».Wtem z zasłon błysną piersi łabędzie,
Strzelec w ziemię patrzy skromnie,
Dziewica w lekkim zbliża się pędzie
I «Do mnie, woła, pójdź do mnie».I na wiatr lotnelotne rzuciwszy stopy,
Jak tęcza śmiga w krąg wielki,
To znowu siekąc wodne zatopy,
Srebrnymi pryska kropelki.Podbiega strzelec i staje w biegu,
I chciałby skoczyć, i nie chce;
Wtem modramodra fala, prysnąwszy z brzegu
Z lekka mu w stopy załechce.I tak go łechcełechce, i tak go znęcaznęca,
Tak się w nim serce rozpływa,
Jak gdy tajemnie rękę młodzieńca
Ściśnie kochanka wstydliwa.Zapomniał strzelec o swej dziewczynie,
Przysięgą pogardził świętą,
Na zgubę oślep bieżybieży w głębinie,
Nową zwabiony ponętąponętą.Bieży i patrzy, patrzy i bieży;
Niesie go wodne przestworze,
Już z dala suchych odbiegł wybrzeży,
Na średnim igra jeziorze.I już dłoń śnieżną w swej ciśnie dłoni,
W pięknych licachlicach topi oczy,
Ustami usta różane goni
I skoczne okręgi toczy.Wtem wietrzyk świsnął, obłoczek pryska,
Co ją w łudzącym krył blasku,
Poznaje strzelec dziewczynę z bliska:
Ach, to dziewczyna spod lasku!«A gdzie przysięga? gdzie moja rada?
Wszak kto przysięgę naruszynaruszy,
Ach, biada jemu, za życia biada!
I biada jego złej duszy!Nie tobie igrać przez srebrne tonie
Lub nurkiem pluskać w głąb jasną;
Surowa ziemia ciało pochłonie,
Oczy twe żwirem zagasną.A dusza przy tym świadomym drzewie
Niech lat doczeka tysiąca,
Wiecznie piekielne cierpiąc żarzewieżarzewie
Nie ma czym zgasić gorąca».Słyszy to strzelec, błędny krok niesie,
Błędnymi rzuca oczyma.
A wicher szumi po gęstym lesie,
Woda się burzy i wzdyma.Burzy się, wzdyma i wrewre aż do dna,
Kręconym nurtem pochwyca,
Roztwiera paszczę otchłańotchłań podwodna,
Ginie z młodzieńcem dziewica.Woda się dotąd burzy i pieni,
Dotąd przy świetle księżyca
Snuje się para znikomych cieni:
Jest to z młodzieńcem dziewica.Ona po srebrnym pląsa jeziorze,
On pod tym jęczy modrzewiem.
Kto jest młodzieniec? – strzelcem był w borze.
A kto dziewczyna? – ja nie wiem.Źródło: Adam Mickiewicz, Świtezianka, [w:] tegoż, Ballady i romanse, Warszawa 1983, s. 37–42.
W streszczeniu należy unikać wyszukanych środków stylistycznych. Wskaż, którymi z podanych poniżej określeń można zamienić porównania z ballady:
W streszczeniu należy unikać wyszukanych środków stylistycznych. Wskaż, którymi z podanych poniżej określeń można zamienić metaforę z ballady:
W poniższych cytatach z ballady Mickiewicza niektóre wyrazy zostały zaznaczone pogrubioną czcionką. Zastąp je bardziej precyzyjnymi słowami.
„Skąd przyszła? - darmo śledzić kto pragnie;
Gdzie uszła? - nikt jej nie zbada”.
„Surowa ziemia ciało pochłonie,
Oczy twe żwirem zagasną”.
„Dochowaj, strzelcze, to moja rada:
Bo kto przysięgę naruszy,
Ach, biada jemu, za życia biada”.
W poniższych cytatach z ballady Mickiewicza niektóre wyrazy zostały zapisane pod cytatem. Zastąp je bardziej precyzyjnymi słowami.
„Skąd przyszła – darmo śledzić kto pragnie;
Gdzie uszła? – nikt jej nie zbada”.
wyraz: zbada
„Surowa ziemia ciało pochłonie,
Oczy twe żwirem zagasną”.
wyraz: surowa
„Dochowaj, strzelcze, to moja rada:
Bo kto przysięgę naruszy,
Ach, biada jemu, za życia biada”.
wyraz: biada
Pisząc streszczenie, należy dbać o zwięzłość i precyzję wypowiedzi. Przy redagowaniu tej formy wypowiedzi ważne mogą okazać się informacje na temat zakresu i treści wyrazu.
Zakres wyrazu – to zbiór wszystkich przedmiotów, osób, zjawisk, do których dane słowo się odnosi. Na przykład wyraz zwierzę dotyczy każdego żywego stworzenia poza człowiekiem.
Treść wyrazu – to zbiór cech charakterystycznych, które są wspólne danym przedmiotom, osobom czy zjawiskom. Na przykład wszystkie zwierzęta są cudzożywne, czyli żywią się innymi organizmami.
Im szerszy zakres znaczeniowy wyrazu, tym uboższa jest jego treść. Na przykład wyraz pojazd ma szeroki zakres znaczeniowy, który obejmuje zarówno pojazdy lądowe, wodne, jak i powietrzne.
Im bogatsza treść wyrazu, tym uboższy jest jego zakres znaczeniowy. Na przykład wyraz jamnik ma ubogi zakres znaczeniowy, który obejmuje jedynie odmiany jamników, np. jamnik długowłosy, szorstkowłosy.
Uporządkuj wyrazy od tego, który ma najwęższy zakres znaczeniowy, do tego o najszerszym zakresie.
Streszczanie tekstu wymaga wyboru i porządkowania najważniejszych informacji. Zredaguj ramowy plan wydarzeń przedstawionych w balladzie „Świtezianka”.
Uzupełnij poniższy tekst w taki sposób, by stanowił streszczenie ballady „Świtezianka”.
Słownik
(1798‑1855) – jeden z najwybitniejszych poetów polskiego romantyzmu; główne tematy jego twórczości to miłość do ojczyzny oraz wierzenia i obyczaje ludowe; do jego najważniejszych dzieł należą: Ballady i romanse, Dziady, Pan Tadeusz
wykrzyknik wyrażający ubolewanie lub zapowiadający groźbę nieszczęścia, kary
płynący, posuwający się naprzód
duża przestrzeń, równina pokryta trawą
duży, gęsty, stary las iglasty
wąska ścieżka
miękka, po stanięciu na niej łatwo się zapaść
pewny siebie, dumny
roślina o jasnożółtych kwiatach
jasność poprzedzająca ukazanie się słońca na horyzoncie
przysięgać, aby uwiarygodnić swoje słowa
gęsty rozległy las, w którym żyją zwierzęta
wysoki krzew lub drzewo o jadalnych owocach, zwanych orzechami laskowymi
twarz
liczba mnoga od zbiorowej formy: liście
zwiewny, lekki
ukochana, najdroższa
łaskocze
młody mężczyzna uważany za niedoświadczonego lub niedojrzałego
drzewo iglaste o miękkich, jasnozielonych, opadających na zimę igłach
intensywnie niebieski
dotknąć kogoś lub czegoś szybko, lekko, delikatnie
złamie umowę
zjawisko dostrzegalne nocami nad bagnami, mokradłami i torfowiskami, mające postać niewielkich światełek unoszących się ponad powierzchnią
miejsce bardzo głębokie
to, co nęci, wzbudza pożądanie
szybki w ruchu, biegu, locie
woda, głębina
obraz, który nam się przyśnił lub przywidział
wianek
lekkomyślna, płocha kobieta
pieni się i kłębi
turban, nakrycie głowy z długiego pasa materiału owiniętego wokół głowy
tu: wabi
żar, ogień
Notatnik
Bibliografia
Bralczyk J., Drabik L. (red.), (2005), Słownik języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, wydanie elektroniczne [dostęp dn. 21.02.2023].
Mickiewicz A., (1983), Ballady i romanse, Warszawa: Czytelnik.