RrDMwXguL6p6j
Na fotografii widać otwarty, niezapisany notatnik w linie, na którym położono trzy fioletowo‑żółte kwiaty. Notatnik leży na drewnianych deskach.

Minimum słów, maksimum treści

Otwarty zeszyt i kwiaty
Źródło: pxhere, domena publiczna.
Twoje cele
  • poznasz cechy i zasady redagowania streszczenia jako formy wypowiedzi,

  • wykonasz ćwiczenia kompozycyjne i stylistyczne związane z przetwarzaniem streszczanego tekstu.

Każdy uczeń powinien opanować umiejętność pisania krótkich wypowiedzi.
Do nich należy także streszczenie, które polega na zwięzłym przedstawieniu najważniejszych treści tekstu.

Polecenie 1

Przypomnij sobie, co już wiesz o streszczeniu. Możesz skorzystać z informacji zawartych w materiale Jak napisać streszczenie?P1BryvmBeJak napisać streszczenie?

R1NApqAQUKTF6
(Uzupełnij).

Zapoznaj się z treścią animacji pt. Jak napisać streszczenie i wykonaj poniższe polecenia.

R1A4zewJP4yxs
Animacja zawierająca instrukcję, jak napisać streszczenie utworu.
Polecenie 2

Stwórz notatkę graficzną, która ilustrować będzie wskazówki dotyczące poprawnego redagowania streszczenia.

R1bOPwCowGrpX
Polecenie 2

Stwórz notatkę zawierającą wskazówki, jak napisać streszczenie.

R1UrchYqQFxzZ
Miejsce na notatki
Polecenie 3

Na końcu animacji podano 5 rad dla piszącego streszczenie. Która rada jest według ciebie najbardziej pomocna? Uzasadnij swoją odpowiedź.

RFO3TSLtBxJa1
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Udowodnij, że czytanie jedynie streszczeń lektur szkolnych nie przynosi uczniom korzyści. Sformułuj dwa argumenty i poprzyj je przykładami.

R1B0UydjOdLZO
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 1

Przeczytaj poniższe streszczenie baśni o Czerwonym Kapturku. Zaznacz kolorem zielonym temat utworu, a kolorem czerwonym fragmenty, które można usunąć zgodnie z zasadami zwięzłości stylu.

R87VniH1WGUAN
Baśń o Czerwonym Kapturku opowiada o małej dziewczynce, która otrzymuje polecenie od swojej matki, by dostarczyć swojej chorej babci kosz z jedzeniem. W czasie swojej wędrówki przez las spotyka ona wilka, który pyta ją, dokąd idzie. Dziewczynka, naiwnie opowiada mu o swojej misji, nieświadoma, że wilk chce ją oszukać. Wilkołak, zdeterminowany, by dostać się do domu babci, sugeruje Czerwonemu Kapturkowi, by zebrała kwiaty, co daje mu wystarczająco dużo czasu, aby dotrzeć do domu babci i pożreć ją. Pożarcie babci nie kończy się jednak dobrze dla wilka, ponieważ na końcu historia zakończyła się tym, że Czerwony Kapturek i myśliwy, który usłyszał krzyki z domu babci, zabijają wilka, a babcię i Czerwonego Kapturka uwalniają z jego brzucha. Morał historii jest taki, że należy przestrzegać ostrzeżeń i rad starszych osób, a także zachowywać ostrożność w kontakcie z nieznajomymi.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 1

Przeczytaj poniższe streszczenie baśni o Czerwonym Kapturku. Wypisz fragmenty, które można usunąć zgodnie z zasadami zwięzłości stylu.

Baśń o Czerwonym Kapturku opowiada o dziewczynce, którą mama wysyła z koszykiem jedzenia dla chorej babci. Kilkuletnia, rezolutna dziewczynka ubiera swoją czerwoną pelerynę i ochoczo wybiera się w odwiedziny. W czasie wędrówki przez las spotyka wilka, który pyta ją, dokąd idzie. Dziewczynka naiwnie opowiada mu o swoim zadaniu. Nie jest świadoma, że nieznajomy chce ją oszukać. Wilk jest zdeterminowany, by pożreć babcię i wnuczkę. Postanawia więc użyć podstępu. Mówi Czerwonemu Kapturkowi, by zebrała kwiaty. Sam w tym czasie dociera do domu staruszki, zjada ją i przebiera się w jej ubrania. Chce w ten sposób zwieść Czerwonego Kapturka. Intryga nie udaje się jednak. Na scenę wkracza bowiem myśliwy, który zabija wilka i uwalnia obie bohaterki.

RUAekZgnkMtCB
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Świtezianka Adam Mickiewicz

RF618OY9qc6AQ
Pomnik Świtezianki na jeziorze Świteź
Źródło: MBi, licencja: CC BY-SA 4.0.

Według podań mitologii słowiańskiej jeziorem Świteź, które położone jest obecnie
na terenie Białorusi, miała władać Świtezianka, czyli nimfa wodna. Adam MickiewiczAdam MickiewiczAdam Mickiewicz w swojej twórczości często wykorzystywał motywy zaczerpnięte z mitologii słowiańskiej i podań ludowych. Historia o nimfie wodnej mieszkającej w wodach Świtezi zainspirowała go do napisania ballady Świtezianka.

Przeczytaj zamieszczony poniżej tekst utworu i wykonaj polecenia.

ŚwiteziankaAdam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Świtezianka

Jakiż to chłopiec piękny i młody?
Jaka to obok dziewica?
Brzegami sinej Świtezi wody
Idą przy świetle księżyca.

Ona mu z kosza daje maliny,
A on jej kwiatki do wianka;
Pewnie kochankiem jest tej dziewczyny,
Pewnie to jego kochanka.

Każdą noc prawie, o jednej porze,
Pod tym się widzą modrzewiemmodrzewmodrzewiem;
Młody jest strzelcem w tutejszym borzebórborze;
Kto jest dziewczyna? ja nie wiem.

Skąd przyszła? darmo śledzić kto pragnie;
Gdzie uszła? nikt jej nie zbada.
Jak mokry jaskierjaskierjaskier wschodzi na bagnie,
Jak ognikognikognik nocny przepada.

«Powiedz mi, piękna, lubalubaluba dziewczyno,
Na co nam te tajemnice,
Jaką przybiegłaś do mnie drożynądrożynadrożyną?
Gdzie dom twój, gdzie są rodzice?

Minęło lato, zżółkniały liścialiścialiścia
I dżdżysta nadchodzi pora,
Zawsze mam czekać twojego przyścia
Na dzikich brzegach jeziora?

Zawszeż po kniejach jak sarna płocha,
Jak upiór błądzisz w noc ciemną?
Zostań się lepiej z tym, kto cię kocha,
Zostań się, o luba! ze mną.

Chateczka moja stąd niedaleka
Pośrodku gęstej leszczynyleszczynaleszczyny;
Jest tam dostatkiem owoców, mleka,
Jest tam dostatkiem źwierzyny».

«Stój, stój – odpowie – hardyhardyhardy młokosiemłokosmłokosie,
Pomnę, co ojciec rzekł stary:
Słowicze wdzięki w mężczyzny głosie,
A w sercu lisie zamiary.

Więcej się waszej obłudy boję,
Niż w zmienne ufam zapały;
Może bym prośby przyjęła twoje:
Ale czy będziesz mnie stały?»

Chłopiec przyklęknął, chwycił w dłoń piasku,
Piekielne wzywał potęgi,
Klął siękląć sięKlął się przy świętym księżyca blasku,
Lecz czy dochowa przysięgi?

«Dochowaj, strzelcze, to moja rada:
Bo kto przysięgę naruszy,
Ach, biada jemu, za życia biadabiadabiada!
I biada jego złej duszy!»

To mówiąc, dziewka więcej nie czeka,
WieniecwieniecWieniec włożyła na skronie
I pożegnawszy strzelca z daleka,
Na zwykłe uchodzi błoniebłoniebłonie.

Próżno się za nią strzelec pomyka,
RączymrączyRączym wybiegom nie sprostał,
Znikła jak lekki powiew wietrzyka,
A on sam jeden pozostał.

Sam został, dziką powraca drogą,
Ziemia uchyla się grząskagrząskagrząska,
Cisza wokoło, tylko pod nogą
Zwiędła szeleszcze gałązka.

Idzie nad wodą, błędny krok niesie,
Błędnymi strzela oczyma:
Wtem wiatr zaszumiał po gęstym lesie,
Woda się burzy i wzdyma.

Burzy się, wzdyma, pękają tonietońtonie,
O niesłychane zjawiska!
Ponad srebrzyste Świtezi błonie
Dziewicza piękność wytryska.

Jej twarz jak róży bladej zawojezawójzawoje,
Skropione jutrzenkijutrzenkajutrzenki łezką;
Jako mgła lekka, tak lekkie stroje
Obwiały postać niebieską.

«Chłopcze mój piękny, chłopcze mój młody –
Zanuci czule dziewica –
Po co wokoło Świteziu wody
Błądzisz przy świetle księżyca?

Po co żałujesz dzikiej wietrznicywietrznicawietrznicy,
Która cię zwabia w te kniejekniejaknieje,
Zawraca głowę, rzuca w tęsknicy
I może jeszcze się śmieje?

Daj się namówić czułym wyrazem,
Porzuć wzdychania i żale,
Do mnie tu, do mnie, tu będziem razem
Po wodnym pląsać krysztale.

Czy zechcesz niby jaskółka chybka
Oblicze tylko wód muskaćmuskaćmuskać,
Czy zdrów jak rybka, wesół jak rybka,
Cały dzień ze mną się pluskać.

A na noc w łożu srebrnej topieli,
Pod namiotami źwierciadeł,
Na miękkiej wodnych lilijek bieli,
Śród boskich usnąć widziadełwidziadłowidziadeł».

Wtem z zasłon błysną piersi łabędzie,
Strzelec w ziemię patrzy skromnie,
Dziewica w lekkim zbliża się pędzie
I «Do mnie, woła, pójdź do mnie».

I na wiatr lotnelotnelotne rzuciwszy stopy,
Jak tęcza śmiga w krąg wielki,
To znowu siekąc wodne zatopy,
Srebrnymi pryska kropelki.

Podbiega strzelec i staje w biegu,
I chciałby skoczyć, i nie chce;
Wtem modramodrymodra fala, prysnąwszy z brzegu
Z lekka mu w stopy załechce.

I tak go łechcełechcełechce, i tak go znęcaznęcaznęca,
Tak się w nim serce rozpływa,
Jak gdy tajemnie rękę młodzieńca
Ściśnie kochanka wstydliwa.

Zapomniał strzelec o swej dziewczynie,
Przysięgą pogardził świętą,
Na zgubę oślep bieżybieżybieży w głębinie,
Nową zwabiony ponętąponętaponętą.

Bieży i patrzy, patrzy i bieży;
Niesie go wodne przestworze,
Już z dala suchych odbiegł wybrzeży,
Na średnim igra jeziorze.

I już dłoń śnieżną w swej ciśnie dłoni,
W pięknych licachlicolicach topi oczy,
Ustami usta różane goni
I skoczne okręgi toczy.

Wtem wietrzyk świsnął, obłoczek pryska,
Co ją w łudzącym krył blasku,
Poznaje strzelec dziewczynę z bliska:
Ach, to dziewczyna spod lasku!

«A gdzie przysięga? gdzie moja rada?
Wszak kto przysięgę naruszynaruszynaruszy,
Ach, biada jemu, za życia biada!
I biada jego złej duszy!

Nie tobie igrać przez srebrne tonie
Lub nurkiem pluskać w głąb jasną;
Surowa ziemia ciało pochłonie,
Oczy twe żwirem zagasną.

A dusza przy tym świadomym drzewie
Niech lat doczeka tysiąca,
Wiecznie piekielne cierpiąc żarzewieżarzewieżarzewie
Nie ma czym zgasić gorąca».

Słyszy to strzelec, błędny krok niesie,
Błędnymi rzuca oczyma.
A wicher szumi po gęstym lesie,
Woda się burzy i wzdyma.

Burzy się, wzdyma i wrewrewre aż do dna,
Kręconym nurtem pochwyca,
Roztwiera paszczę otchłańotchłań otchłań podwodna,
Ginie z młodzieńcem dziewica.

Woda się dotąd burzy i pieni,
Dotąd przy świetle księżyca
Snuje się para znikomych cieni:
Jest to z młodzieńcem dziewica.

Ona po srebrnym pląsa jeziorze,
On pod tym jęczy modrzewiem.
Kto jest młodzieniec? – strzelcem był w borze.
A kto dziewczyna? – ja nie wiem.

j_00000_BIB_001 Źródło: Adam Mickiewicz, Świtezianka, [w:] tegoż, Ballady i romanse, Warszawa 1983, s. 37–42.
Ćwiczenie 2

W streszczeniu należy unikać wyszukanych środków stylistycznych. Wskaż, którymi z podanych poniżej określeń można zamienić porównania z ballady:

R1Ssv142DNKyi
Możliwe odpowiedzi: 1. nachalnie, zauważalnie, 2. nagle, niespodziewanie, 3. „z przytupem”, głośno, 4. widocznie, przewidywalnie
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3

W streszczeniu należy unikać wyszukanych środków stylistycznych. Wskaż, którymi z podanych poniżej określeń można zamienić metaforę z ballady:

REurWZdgQufaR
„Słowicze wdzięki w mężczyzny głosie, / a w sercu lisie zamiary” Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to odniesienie do dwulicowości i nieszczerości kochanka, który mówi coś przeciwnego niż robi., 2. Jest to odniesienie do delikatnej jak u słowika barwy głosu mężczyzny, a także jego miłości do zwierząt., 3. Jest to odniesienie do nawiązanie do baśni „Lis i słowik” autorstwa Hansa Christiana Andersena.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4

W poniższych cytatach z ballady Mickiewicza niektóre wyrazy zostały zaznaczone pogrubioną czcionką. Zastąp je bardziej precyzyjnymi słowami.

„Skąd przyszła? - darmo śledzić kto pragnie;
Gdzie uszła? - nikt jej nie zbada”.

Surowa ziemia ciało pochłonie,
Oczy twe żwirem zagasną”.

„Dochowaj, strzelcze, to moja rada:
Bo kto przysięgę naruszy,
Ach, biada jemu, za życia biada”.

W poniższych cytatach z ballady Mickiewicza niektóre wyrazy zostały zapisane pod cytatem. Zastąp je bardziej precyzyjnymi słowami.

„Skąd przyszła – darmo śledzić kto pragnie;
Gdzie uszła? – nikt jej nie zbada”.
wyraz: zbada

„Surowa ziemia ciało pochłonie,
Oczy twe żwirem zagasną”.
wyraz: surowa

„Dochowaj, strzelcze, to moja rada:
Bo kto przysięgę naruszy,
Ach, biada jemu, za życia biada”.
wyraz: biada

R1Ae0yGO89xXq
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ważne!

Pisząc streszczenie, należy dbać o zwięzłość i precyzję wypowiedzi. Przy redagowaniu tej formy wypowiedzi ważne mogą okazać się informacje na temat zakresu i treści wyrazu.

Zakres wyrazu – to zbiór wszystkich przedmiotów, osób, zjawisk, do których dane słowo się odnosi. Na przykład wyraz zwierzę dotyczy każdego żywego stworzenia poza człowiekiem.

Treść wyrazu – to zbiór cech charakterystycznych, które są wspólne danym przedmiotom, osobom czy zjawiskom. Na przykład wszystkie zwierzęta są cudzożywne, czyli żywią się innymi organizmami.

Im szerszy zakres znaczeniowy wyrazu, tym uboższa jest jego treść. Na przykład wyraz pojazd ma szeroki zakres znaczeniowy, który obejmuje zarówno pojazdy lądowe, wodne, jak i powietrzne.

Im bogatsza treść wyrazu, tym uboższy jest jego zakres znaczeniowy. Na przykład wyraz jamnik ma ubogi zakres znaczeniowy, który obejmuje jedynie odmiany jamników, np. jamnik długowłosy, szorstkowłosy.

Ćwiczenie 5

Uporządkuj wyrazy od tego, który ma najwęższy zakres znaczeniowy, do tego o najszerszym zakresie.

R1F9GLwssFzt3
Zadanie interaktywne, zawiera elementy do uszeregowania.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RQtyNWFpmH2UJ
Zadanie interaktywne, zawiera elementy do uszeregowania.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RSvkVeZhxZTqS
Zadanie interaktywne, zawiera elementy do uszeregowania.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6
ReYP7LVlHKOmU
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnieniu komórek tabeli według wzoru.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

Streszczanie tekstu wymaga wyboru i porządkowania najważniejszych informacji. Zredaguj ramowy plan wydarzeń przedstawionych w balladzie „Świtezianka”.

R1NFLINT94cl9
Miejsce na notatki
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8

Uzupełnij poniższy tekst w taki sposób, by stanowił streszczenie ballady „Świtezianka”.

R1Z0c5jQmLWwt
Tematem utworu Adama Mickiewicza jest (Uzupełnij) Autor skupia się na (Uzupełnij) i wskazuje, że (Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9
RhxI1IYpaPKcf
Ballada „Świtezianka” opowiada historię młodego myśliwego (strzelca), który nad jeziorem, przy modrzewiu, spotyka się z piękną dziewczyną. Nie zna jej imienia ani pochodzenia, ale jest przekonany, że ją kocha. Mężczyzna żarliwie prosi tajemniczą nieznajomą, by została z nim na zawsze i przysięga jej wieczną miłość i wierność. Dziewczyna radzi mu, by dotrzymał obietnicy. Strzelec próbuje śledzić ukochaną, ale na próżno. Kiedy wraca do domu brzegami Świtezi, zauważa na wodzie dziewczynę niespotykanej urody. Oczarowany wdziękami pięknej zjawy zapomina o przysiędze danej dziewczynie spod lasku. Wtedy okazuje się, że pod postacią zjawy kryje się jego ukochana. Wody Świtezi rozstępują się i kochankowie giną w toniach jeziora. Niewiernego młodzieńca spotyka zasłużona kara – za złamanie danego słowa jego dusza ma przez tysiąc lat cierpieć straszne katusze przy modrzewiu (niemym świadku zdrady).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RxU0WQbPzwBY5
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych informacji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Słownik

Adam Mickiewicz
Adam Mickiewicz

(1798‑1855) – jeden z najwybitniejszych poetów polskiego romantyzmu; główne tematy jego twórczości to miłość do ojczyzny oraz wierzenia i obyczaje ludowe; do jego najważniejszych dzieł należą: Ballady i romanse, Dziady, Pan Tadeusz

biada
biada

wykrzyknik wyrażający ubolewanie lub zapowiadający groźbę nieszczęścia, kary

bieży
bieży

płynący, posuwający się naprzód

błonie
błonie

duża przestrzeń, równina pokryta trawą

bór
bór

duży, gęsty, stary las iglasty

drożyna
drożyna

wąska ścieżka

grząska
grząska

miękka, po stanięciu na niej łatwo się zapaść

hardy
hardy

pewny siebie, dumny

jaskier
jaskier

roślina o jasnożółtych kwiatach

jutrzenka
jutrzenka

jasność poprzedzająca ukazanie się słońca na horyzoncie

kląć się
kląć się

przysięgać, aby uwiarygodnić swoje słowa

knieja
knieja

gęsty rozległy las, w którym żyją zwierzęta

leszczyna
leszczyna

wysoki krzew lub drzewo o jadalnych owocach, zwanych orzechami laskowymi

lico
lico

twarz

liścia
liścia

liczba mnoga od zbiorowej formy: liście

lotne
lotne

zwiewny, lekki

luba
luba

ukochana, najdroższa

łechce
łechce

łaskocze

młokos
młokos

młody mężczyzna uważany za niedoświadczonego lub niedojrzałego

modrzew
modrzew

drzewo iglaste o miękkich, jasnozielonych, opadających na zimę igłach

modry
modry

intensywnie niebieski

muskać
muskać

dotknąć kogoś lub czegoś szybko, lekko, delikatnie

naruszy
naruszy

złamie umowę

ognik
ognik

zjawisko dostrzegalne nocami nad bagnami, mokradłami i torfowiskami, mające postać niewielkich światełek unoszących się ponad powierzchnią

otchłań 
otchłań 

miejsce bardzo głębokie

ponęta
ponęta

to, co nęci, wzbudza pożądanie

rączy
rączy

szybki w ruchu, biegu, locie

toń
toń

woda, głębina

widziadło
widziadło

obraz, który nam się przyśnił lub przywidział

wieniec
wieniec

wianek

wietrznica
wietrznica

lekkomyślna, płocha kobieta

wre
wre

pieni się i kłębi

zawój
zawój

turban, nakrycie głowy z długiego pasa materiału owiniętego wokół głowy

znęca
znęca

tu: wabi

żarzewie
żarzewie

żar, ogień

Notatnik

R13bRwMyTzBj0
Miejsce na notatki

Bibliografia

Bralczyk J., Drabik L. (red.), (2005), Słownik języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, wydanie elektroniczne [dostęp dn. 21.02.2023].

Mickiewicz A., (1983), Ballady i romanse,  Warszawa: Czytelnik.