Mistrz przepisów drogowych
Mistrz przepisów drogowych
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna główne przyczyny wypadków drogowych,
zna rodzaje znaków drogowych,
poprawnie pisze czasowniki z przeczeniem,
zna pojęcie rzeczownika,
wie, jaka jest rola znaków drogowych.
b) Umiejętności
Uczeń:
układa zakazy związane z nieprawidłowym zachowaniem na drodze,
stosuje prawo przemienności i łączności dodawania,
projektuje bezpieczne drogi,
recytuje teksty w określonym rytmie.
c) Postawy:
Uczeń:
potrafi prawidłowo zachować się na drogach,
bezpiecznie jeździ na rowerze.
2. Metoda i forma pracy
Metody: słowna (praca z tekstem, rozmowa), oglądowa (pokaz), problemowa (działanie praktyczne, drama).
Praca zróżnicowana w grupach, praca indywidualna i zbiorowa.
3. Środki dydaktyczne
Opowiadanie (podręcznik, s. 22‑24), kodeks drogowy, wiersz (podręcznik, s. 27), rebus, ilustracje, kredki, blok techniczny.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Etiudy pantomimiczne: Moja droga do szkoły.
Dłuższe wypowiedzi uczniów na temat niebezpiecznych miejsc w drodze do szkoły:
Które miejsca uważacie za szczególnie niebezpieczne, gdy idziecie do szkoły? Dlaczego?
W jaki sposób są one oznakowane?
Jak zachowujecie się w tych miejscach?
Co, waszym zdaniem, należałoby zrobić, aby uniknąć wypadków w tych miejscach?
b) Faza realizacyjna
Wyraźne czytanie fragmentu opowiadania: Lekcja przepisów drogowych dotyczącego przechodzenia przez jezdnię w miejscu skrzyżowania ulic.
Słuchanie wiersza: Bezpieczna droga do szkoły:
określanie nastroju w utworze,
wyszukiwanie w tekście fragmentów uzasadniających wypowiedzi uczniów.
Drama: narada znaków drogowych. Dzieci wchodzą w rolę różnych znaków drogowych.
Zasady bezpiecznej jazdy na rowerze.
Przemienność i łączność dodawania.
Pojazdy na naszych ulicach. Układanie prostych rymowanek o pojazdach.
Rozwiązywanie rebusu: znaki drogowe.
Omawianie sytuacji przedstawionych na ilustracjach. Uzupełnianie zdań wybranymi
wyrażeniami.
Scenki dramowe ilustrujące skutki nieprzestrzegania zasad zachowania na drogach
– praca w zespołach kilkuosobowych.Samodzielne redagowanie zakazów związanych z nieprawidłowym zachowaniem na ulicy. Pisownia nie z czasownikiem.
Rozpoznawanie znaków drogowych. Rodzaje znaków: informacyjne, zakazu, ostrzegawcze, nakazu. Rola znaków drogowych.
Wymienianie rzeczowników związanych z ruchem drogowym: światło, znaki, droga, rower, kierownica, ruch, zebra.
c) Faza podsumowująca
Planowanie bezpiecznych ulic, linii kolejowych, ścieżek rowerowych. Usytuowanie znaków drogowych – projektowanie makiety.
5. Bibliografia
Dobrowolska H., Dziabaszewski W., Konieczna A., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 3. Podręcznik. Część 1, WSiP, Warszawa 2001.
Dobrowolska H., Dziabaszewski W., Wasilewska K., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 3. Karty pracy ucznia. Część 1, WSiP, Warszawa 2001.
Hanisz J., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 3. Matematyka. Część 1, WSiP, Warszawa 2001.
Konieczna A., Grodzka‑Jurczyk E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane
w klasie 3. Przewodnik metodyczny. Część 1, WSiP, Warszawa 2001.Olejniczak Z., Stępień M., Kartkówki z Moniką 3, Annał, Łódź 1997.
Szafarczyk B., Z Agatką na drodze, Cieszyńska Drukarnia Wydawnicza,
Bielsko‑Biała 2002.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Tomek z Moniką wybierają się na wycieczkę rowerową. Podkreśl, o czym powinni pamiętać, wyjeżdżając: zabrać parasol, mieć kartę rowerową, okulary przeciwsłoneczne, kanapki, pompkę, przestrzegać zasad ruchu drogowego, sprawdzić czy działają światła, bidon, wygodne i odpowiednie do pogody ubranie.
7. Czas trwania lekcji
3 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz zajęć przeznaczony jest dla uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej.