Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Mistrz przepisów drogowych

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna główne przyczyny wypadków drogowych,

  • zna rodzaje znaków drogowych,

  • poprawnie pisze czasowniki z przeczeniem,

  • zna pojęcie rzeczownika,

  • wie, jaka jest rola znaków drogowych.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • układa zakazy związane z nieprawidłowym zachowaniem na drodze,

  • stosuje prawo przemienności i łączności dodawania,

  • projektuje bezpieczne drogi,

  • recytuje teksty w określonym rytmie.

c) Postawy:

Uczeń:

  • potrafi prawidłowo zachować się na drogach,

  • bezpiecznie jeździ na rowerze.

2. Metoda i forma pracy

Metody: słowna (praca z tekstem, rozmowa), oglądowa (pokaz), problemowa (działanie praktyczne, drama).

Praca zróżnicowana w grupach, praca indywidualna i zbiorowa.

3. Środki dydaktyczne

Opowiadanie (podręcznik, s. 22‑24), kodeks drogowy, wiersz (podręcznik, s. 27), rebus, ilustracje, kredki, blok techniczny.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Etiudy pantomimiczne: Moja droga do szkoły.

  2. Dłuższe wypowiedzi uczniów na temat niebezpiecznych miejsc w drodze do szkoły:

  • Które miejsca uważacie za szczególnie niebezpieczne, gdy idziecie do szkoły? Dlaczego?

  • W jaki sposób są one oznakowane?

  • Jak zachowujecie się w tych miejscach?

  • Co, waszym zdaniem, należałoby zrobić, aby uniknąć wypadków w tych miejscach?

b) Faza realizacyjna

  1. Wyraźne czytanie fragmentu opowiadania: Lekcja przepisów drogowych dotyczącego przechodzenia przez jezdnię w miejscu skrzyżowania ulic.

  2. Słuchanie wiersza: Bezpieczna droga do szkoły:

  • określanie nastroju w utworze,

  • wyszukiwanie w tekście fragmentów uzasadniających wypowiedzi uczniów.

  1. Drama: narada znaków drogowych. Dzieci wchodzą w rolę różnych znaków drogowych.

  2. Zasady bezpiecznej jazdy na rowerze.

  3. Przemienność i łączność dodawania.

  4. Pojazdy na naszych ulicach. Układanie prostych rymowanek o pojazdach.

  5. Rozwiązywanie rebusu: znaki drogowe.

  6. Omawianie sytuacji przedstawionych na ilustracjach. Uzupełnianie zdań wybranymi

  7. wyrażeniami.

  8. Scenki dramowe ilustrujące skutki nieprzestrzegania zasad zachowania na drogach
    – praca w zespołach kilkuosobowych.

  9. Samodzielne redagowanie zakazów związanych z nieprawidłowym zachowaniem na ulicy. Pisownia nie z czasownikiem.

  10. Rozpoznawanie znaków drogowych. Rodzaje znaków: informacyjne, zakazu, ostrzegawcze, nakazu. Rola znaków drogowych.

  11. Wymienianie rzeczowników związanych z ruchem drogowym: światło, znaki, droga, rower, kierownica, ruch, zebra.

c) Faza podsumowująca

Planowanie bezpiecznych ulic, linii kolejowych, ścieżek rowerowych. Usytuowanie znaków drogowych – projektowanie makiety.

5. Bibliografia

  1. Dobrowolska H., Dziabaszewski W., Konieczna A., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 3. Podręcznik. Część 1, WSiP, Warszawa 2001.

  2. Dobrowolska H., Dziabaszewski W., Wasilewska K., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 3. Karty pracy ucznia. Część 1, WSiP, Warszawa 2001.

  3. Hanisz J., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 3. Matematyka. Część 1, WSiP, Warszawa 2001.

  4. Konieczna A., Grodzka‑Jurczyk E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane
    w klasie 3. Przewodnik metodyczny. Część 1
    , WSiP, Warszawa 2001.

  5. Olejniczak Z., Stępień M., Kartkówki z Moniką 3, Annał, Łódź 1997.

  6. Szafarczyk B., Z Agatką na drodze, Cieszyńska Drukarnia Wydawnicza,
    Bielsko‑Biała 2002.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Tomek z Moniką wybierają się na wycieczkę rowerową. Podkreśl, o czym powinni pamiętać, wyjeżdżając: zabrać parasol, mieć kartę rowerową, okulary przeciwsłoneczne, kanapki, pompkę, przestrzegać zasad ruchu drogowego, sprawdzić czy działają światła, bidon, wygodne i odpowiednie do pogody ubranie.

7. Czas trwania lekcji

3 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz zajęć przeznaczony jest dla uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej.

R1aW3LoBITy7Z

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 105.21 KB w języku polskim
R1PnbeUjAOctw

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim