Mistrzowie i ich wybranki
Mistrzowie i ich wybranki
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna teksty o mistrzach,
poszerza zasób pojęć literackich,
wie, czym jest kalambur.
b) Umiejętności
Uczeń umie pracować w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Metoda problemowa, heureza, praca grupowa i jednostkowa.
3. Środki dydaktyczne
Karta pracy z zagadkami literackimi i z tabelą.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel dzieli klasę na kilka grup. Każda grupa prezentuje w formie kalamburów tytuły dzieł (wybór należy do uczniów), w których bohaterem jest mistrz i jego wybranka. Klasa zgaduje, co to za dzieło.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel rozdaje grupom kartki z zagadkami literackimi (załącznik 1). Grupa, która najszybciej je rozwiąże, wygrywa.
Nauczyciel rozdaje każdemu z uczniów kartki z tabelą, w której uczniowie wpisują informacje dotyczące wybranych dzieł o mistrzach i ich wybrankach (załącznik 2).
Po wypełnieniu tabel kilku uczniów odczytuje odpowiedzi. Klasa je weryfikuje i poprawia, nauczyciel omawia każdą odpowiedź z klasą.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel dyktuje pracę domową.
5.Bibliografia
Według własnego pomysłu
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
ZAGADKI LITERACKIE
Polski utwór średniowieczny, mistrz jest przerażony, kiedy widzi swoją wybrankę.
...................................................
Bohater tego dzieła mieszka na księżycu.
....................................................
Średniowieczny alchemik, który zawarł pakt z diabłem . W zamian za swoją duszę uzyskał młodość oraz możliwość podróżowania w czasie i przestrzeni.
..................................................
Opowieść o diable, który chce urządzić bal i w tym celu szuka osoby towarzyszącej.
................................................
załącznik 2.
TABELA
SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE O DZIELE | ROZMOWA MISTRZA POLIKARPA ZE ŚMIERCIĄ | FAUST | PANI TWARDOWSKA | MISTRZ I MAŁGORZATA |
autor | ||||
epoka literacka | ||||
gatunek literacki | ||||
czas powstania | ||||
miejsce powstania | ||||
dzieło na tle epoki | ||||
co opisuje autor | ||||
język w dziele | ||||
czas akcji | ||||
miejsce akcji | ||||
imię mistrza | ||||
imię wybranki | ||||
wygląd mistrza | ||||
wygląd wybranki | ||||
relacje łączące mistrza i jego wybrankę | ||||
cechy charakteru mistrza |
b) Zadanie domowe
Podaj po kilka tytułów innych dzieł stworzonych przez autorów wypisanych w tabeli.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak