Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1EYhaKTZgTVy1
Ilustracja przedstawia obraz „Narcyz" autorstwa Michelangelo Merisi da Caravaggio. Obraz ukazuje młodego i pięknego młodzieńca, który klęczy i pochyla się nad spokojną taflą wody. Postać narcyza wspiera się na rękach, a jego ciało jest mocno pochylone do przodu. Strój i uczesanie są typowe dla epoki baroku. Delikatna twarz, długie włosy i wykwintna koszula mogą sugerować zniewieścienie modela. Narcyz zapatrzony jest we własne odbicie, nie może oderwać wzroku i sprawia wrażenie zahipnotyzowanego własnym widokiem. Jego twarz jest zastygła o smutnym wyrazie. Odbicie w wodzie jest dość wyraźne. Najbardziej wyeksponowane są części ciała i ubioru mocniej odbijające światło.

Mit o Narcyzie i Echo. Metamorfoza w mitologii.

Ważne daty

1597–1599 – Caravaggio, Narcyz

1937 – Salvador Dali, Metamorfoza Narcyza

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RJ7krZpEpICL31
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

II. W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń:

1. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych zjawiskach z zakresu mitologii greckiej i rzymskiej:

6) związki mitologii greckiej z rzymską;

III. W zakresie kompetencji społecznych. Uczeń:

1) dostrzega wagę systematyczności w poznawaniu zjawisk gramatycznych i dokładności w sporządzaniu adekwatnego przekładu;

2) nabiera umiejętności szybkiego praktycznego zastosowania i ćwiczenia nowo nabytej wiedzy;

3) dostrzega znaczenie języka łacińskiego oraz kultury starożytnej Grecji i Rzymu dla kultury polskiej, europejskiej i światowej;

Nauczysz się

analizować i rozpoznawać mitologię grecką i rzymską;

kształtować umiejętności interpretacji dzieł sztuki;

analizować i rozpoznawać kulturę starożytnej Grecji i  Rzymu.

Kim jest narcyz?

Czym jest narcyzm i jakie zachowania można nazwać narcystycznymi? Narcyzm to zaburzenie osobowości, polegające na obsesyjnym skupieniu na sobie samym, samozachwycie, braku empatii i nieumiejętności wyjścia poza własne doświadczenie.

Przykłady zachowań narcystycznych:

  • Przechwalanie się, ciągłe mówienie o sobie

  • Poczucie wyższości nad innymi

  • Tendencje do manipulowania innymi

Zadamy sobie pytanie o pochodzenie nazwy „narcyzm” i o to, dlaczego „narcyz” oznacza zarówno osobę o narcystycznych skłonnościach, jak i popularny gatunek wiosennego kwiatu.

R15HVgbMG6KMd1
Narcyzy w wazonie, online-skills, CC BY 3.0

Historia Demeter

[Demeter] zostawiła ją [córkę Korę‑Persefonę] na łące, nad brzegiem Oceanu, bawiącą się z nimfamiNimfanimfami. Odchodząc zabroniła jej zbierać narcyzów, kwiatów zwodniczych, poświęconych bóstwom podziemnym. Persefona była posłuszna. Zrywała tulipany, dźwigające na krępej łodyżce kielich żółty lub purpurowy, hiacynty, w których pachnie dusza pięknego młodzieńca, i ciche, dobre fiołki, i niebieskie oczka niezapominajek, a z daleka omijała narcyzy, albowiem — jak mówiła matka — w ich białych płatkach śpi pragnienie, a ich woń odwraca myśli od nieba. Wtem ziemia wydała kwiat, jakiego słońce nigdy nie widziało. Z jednego korzenia wyrastało sto głów, rozgorzałych złotem przykoronków, a karbowane brzegi białych płatków płonęły jasnym szkarłatem. Cudowna woń napełniła niebo, ziemię, przeniknęła do słonej głębiny morza, aż wszystkie nereidy podniosły się ze swych szmaragdowych łóżek i zawołały: „Ach!”

Persefona obejrzała się wokoło, czy jej nikt nie widzi, i prędko zerwała kwiat. Upiła się jego zapachem, oczy jej zaszły mgłą i ciemność ogarnęła duszę. Wtedy rozwarła się ziemia i Hades, bóg piekieł, porwał Persefonę na wozie zaprzężonym w czarne rumaki. Gdy się ocknęła, wołała, krzyczała. Żaden bóg nie słyszał jej głosu, żadna z nimf, z którymi bawiła się na łące, nie nadbiegła z pomocą. Tylko mała Kiane, rusałka wodna, rozłożyła słabiutkie ręce, chcąc zagrodzić drogę gwałcicielowi. Ale czarne rumaki przeleciały nad nią, boginka zalała się łzami i rozpłynęła w strumień.

źródło - Mitologiam7f78d3e8f26008e8_0000000000005źródło - Mitologia

Polecenie 1

Odpowiedz na pytania w formie pisemnej.

1. Gdzie Demeter zostawiła córkę?
2. Dlaczego zakazała jej zbierać kwiaty narcyzów?
3. Dlaczego Persefona złamała rozkaz matki?
4. Kim była Kiane?

R171pqhqQC6tZ
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
m7f78d3e8f26008e8_0000000000005

Narcyzm

Owidiusz - Metamorfozy (Historia Narcyza)

Tu właśnie przyszedł ów chłopiec,
znużony łowami, znęcony urokiem tego ustronia.
A gdy uklęknął nad źródłem, aby ugasić pragnienie -
inne pragnienie nagle zbudziło się w sercu. Tak piękna
była ta postać w wodzie przejrzystej odbita! Już kocha
tę wizję bez ciała - i myśli, że ciałem jest to, co jest wodą.
Sam przypatruje się sobie, nieruchomy jak posąg marmuru.
Leżąc na ziemi, dostrzega oczy swe, gwiazdę dwoistą,
i włosy godne Bachusa, godne i Apollina,
i lica młodzieńcze, i szyję białą jak kość słoniowa,
i usta piękne, i z bielą lic pomieszany rumieniec.
Podziwia piękności, dla których sam jest godny podziwu;
siebie samego, niebaczny, pożąda tęsknie - i płonie
miłością, którą rozniecił on sam. Ach, ileż razy
do zdradzieckiego zdroju wargi żarliwe przybliżał,
ileż razy - by szyję uściskiem ogarnąć - zanurzył
ramiona w wodzie srebrzystej - tylko pustkę wydobył!
Nie wie, czym jest owa postać - lecz kocha piękność nieznaną.

Obraz łudzący oczy - urokiem oczy napełnia.[...]
O, nie! Ani troska o pokarm, ani snu miękkiego pragnienie
już nigdy nim nie zawładnie. Wciąż leży w trawie cienistej
i wzrokiem nienasyconym w kłamliwą się piękność wpatruje,
ginąc przez złudę swych oczu. Niekiedy głowę unosi,
do lasów stojących wokół wyciąga ręce - i woła:
„O lasy, czy ktoś kiedykolwiek kochał okrutniej ode mnie?
Wy już wielu kochanków osłaniałyście swym cieniem.
Tyle już wieków płynęło nad wami! Czy pamiętacie -
w swoim istnieniu odwiecznym - kogoś, co tak jak ja
kochał i cierpiał w miłości? Dostrzegam postać kochaną,
lecz jej odnaleźć nie mogę. Tak obłędne jest pożądanie.
A to z wszystkiego najgorsze: że nie dzieli nas morze ogromne
ani drogi dalekie, ni góry, ani bramy o silnych wrzeciądzach.
Tylko tafla wody przejrzysta...[...]
I znów się wpatrywał, obłędny,
i łzy, z jego oczu płynące, zmąciły wodę przejrzystą.
Gdy ujrzał, jak się rozchwiewa postać kochana: „Dokąd -
wołał - uciekasz? Pozostań tu ze mną, okrutny! Nie rzucaj
swego kochanka. Jeżeli dotknąć ciebie nie mogę,
niechże mi będzie wolno przynajmniej patrzeć - i cierpieć!”

źródło - Metamorfozym7f78d3e8f26008e8_0000000000006źródło - Metamorfozy

m7f78d3e8f26008e8_0000000000006
R9Zd1g402ByjQ1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz „Portret Caravaggio” autorstwa Ottavia Leoniego. Obraz ukazuje portret mężczyzny w średnim wieku. Postać ma dłuższe, ciemne, falowane włosy oraz wąsy i niewielką brodę. Postać siedzi bokiem, twarz ma skierowaną na wprost. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Caravaggio (1571-1610), wybitny włoski malarz, reformator sztuki malarskiej. Znany z zamiłowania do realizmu i z nowatorskiego użycia światłocienia.
Leoni, Portret Caravaggio, Wikipedia, Domena publiczna
RCkTCXWELr1zt
Ilustracja przedstawia obraz „Narcyz" autorstwa Michelangelo Merisi da Caravaggio. Obraz ukazuje młodego i pięknego młodzieńca, który klęczy i pochyla się nad spokojną taflą wody. Postać narcyza wspiera się na rękach, a jego ciało jest mocno pochylone do przodu. Strój i uczesanie są typowe dla epoki baroku. Delikatna twarz, długie włosy i wykwintna koszula mogą sugerować zniewieścienie modela. Narcyz zapatrzony jest we własne odbicie, nie może oderwać wzroku i sprawia wrażenie zahipnotyzowanego własnym widokiem. Jego twarz jest zastygła o smutnym wyrazie. Odbicie w wodzie jest dość wyraźne. Najbardziej wyeksponowane są części ciała i ubioru mocniej odbijające światło. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Michelangelo Merisi da Caravaggio, Narcyz, 1594-1596 r. Narcyz to jeden z jego nielicznych obrazów na temat mitologiczny. Narcyz ukazany w nim został w stroju współczesnym artyście (młodego pazia); jego obserwacja samego siebie jest jednocześnie zachwytem nad sobą, kontemplacją piękna, ale także - metaforą widza, patrzącego na dzieło sztuki.
Michelangelo Merisi da Caravaggio, „Narcyz”, 1594-1596, Galleria Nazionale d’Arte Antica, Rzym, Włochy, Wikipedia, Domena publiczna
Zapamiętaj!

Kluczowe cechy mitu o Narcyzie:

  • Narcyz jako piękny młodzieniec

  • obojętność Narcyza wobec ludzi i jego zadufanie w sobie

  • kara bogów – Narcyz zakochuje się sam w sobie i wpatruje się we własne odbicie w wodzie

  • przemiana Narcyza w kwiat

Zapamiętaj!

Szczegóły ukarania Narcyza przez bogów:

  • nieszczęśliwa miłość nimfy Echo

  • przemiana nimfy w zjawisko echa, nazwane jej imieniem

Polecenie 2

Odpowiedz na pytania w formie pisemnej.

1. Za co bogowie ukarali Narcyza?

2. Kim była Echo?

3. Co się stało z Echo?

4. Jaka kara spotkała Narcyza?

R1Cphmn6N17kX
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Echo i narcyz

R16zrri9xfpMR1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz „Autoportret” autorstwa Nicholas Poussin. Obraz ukazuje portret mężczyzny w średnim wieku. Mężczyzna siedzi bokiem, jego twarz i wzrok skierowane są na wprost. Postać ma ciemne, falowane włosy do ramion. Ubrana jest w ciemne szaty. Widoczna jest prawa dłoń postaci, na której znajduje się złoty sygnet. Postać siedzi na tle obrazów. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1. Nicholas Poussin (1594 – 1665), wybitny francuski malarz epoki baroku, przedstawiciel nurtu klasycyzującego w sztuce baroku. Działał głównie w Rzymie. W jego spuściźnie jest wiele obrazów o tematyce mitologicznej.
Nicholas Poussin, Autoportret, 1649-1650, Luwr, Paryż, Francja, Wikipedia, Domena publiczna
RZS2PmOUO5bkt
Ilustracja przedstawia obraz "Narcyz i Echo" autorstwa Nicholasa Poussina. Dzieło przedstawia śmierć Narcyza. Ukazany na nim został martwy Narcyz oraz dwie postacie znajdujące się za mężczyzną.
Nicholas Poussin, „Narcyz i Echo”, 1630, Luwr, Paryż, Francja, Wikipedia, Domena publiczna
RCFpch5HVMMPE
Ilustracja przedstawia obraz „Narcyz i Echo” autorstwa Johna Williama Waterhousea. Dzieło przedstawia mężczyznę leżącego na ziemi i obserwującego swoje odbicie w wodzie oraz półnagą kobietę, która przygląda się Narcyzowi.
John William Waterhouse, „Narcyz i Echo”, 1903, Galeria sztuki w Liverpoolu, Anglia, Wikipedia, Domena publiczna

Zadania

R1LvrfRezot19
Ćwiczenie 1
Co się stało gdy Persefona zerwała narcyza. Możliwe odpowiedzi: 1. Została porwana przez Hadesa., 2. Zmieniła się w kwiat., 3. Udusiła sie od zapachu rośliny.
RmXNv4zFsqSwH
Ćwiczenie 2
Wymień autorów, którzy namalowali obraz związany z mitem o Narcyzie.
R12CW7fTUq1vF
Ćwiczenie 3
Jak nazywała się nimfa, która zamieniła się w trzcinę? Odpowiedź: Tu uzupełnij
ROzcLT3zN6BjZ
Ćwiczenie 4
Dopasuj opisy do imion postaci, związanych z mitami o metamorfozach. Nimfa przemieniona w drzewo laurowe. Możliwe odpowiedzi: 1. Echo, 2. Syrinks, 3. Kyane, 4. Cyparissos, 5. Hyakinthos, 6. Dafne Nimfa zakochana w Narcyzie. Możliwe odpowiedzi: 1. Echo, 2. Syrinks, 3. Kyane, 4. Cyparissos, 5. Hyakinthos, 6. Dafne Młodzieniec, który stał się kwiatem hiacynta. Możliwe odpowiedzi: 1. Echo, 2. Syrinks, 3. Kyane, 4. Cyparissos, 5. Hyakinthos, 6. Dafne Nimfa przemieniona w trzcinę. Możliwe odpowiedzi: 1. Echo, 2. Syrinks, 3. Kyane, 4. Cyparissos, 5. Hyakinthos, 6. Dafne Młodzieniec przemieniony w drzewo cyprysa. Możliwe odpowiedzi: 1. Echo, 2. Syrinks, 3. Kyane, 4. Cyparissos, 5. Hyakinthos, 6. Dafne Nimfa, która z rozpaczy przemieniła się w źródło. Możliwe odpowiedzi: 1. Echo, 2. Syrinks, 3. Kyane, 4. Cyparissos, 5. Hyakinthos, 6. Dafne
RB5haE8NBjlR4
Ćwiczenie 5
Jakie imię nosiła rusałka chcąca zatrzymać Hadesa przed porwaniem Perseofony? Możliwe odpowiedzi: 1. Echo, 2. Kiane, 3. Dafne
R1bHN2XlL2SqX
Ćwiczenie 6
Dobierz poprawne nazwy zjawisk (wywodzące się z mitów o Narcyzie i Echo) do ich definicji. Zaburzenie myślenia, objawiające się jako niepotrzebne powtarzanie słów lub zwrotów - 1. echo, 2. echolalia, 3. narcyzm, 4. narcyz
Zaburzenie osobowości, związane z brakiem empatii i obsesyjnym skupieniem się na sobie samym - 1. echo, 2. echolalia, 3. narcyzm, 4. narcyz
Fala akustyczna odbita od przeszkody i docierająca do obserwatora po zaniku wrażenia słuchowego fali docierającej bezpośrednio - 1. echo, 2. echolalia, 3. narcyzm, 4. narcyz
Rodzaj roślin z rodziny amarylkowatych, kwitnących wiosną; liczne gatunki uprawiane są jako rośliny ogrodowe - 1. echo, 2. echolalia, 3. narcyzm, 4. narcyz
RVnEh0793zpUm
Ćwiczenie 7
Uzupełnij definicje. Tu uzupełnij to mimowolne powtarzanie usłyszanych słów i dźwięków występujące w niektórych chorobach psychicznych.
Polecenie 3

Poddaj analizie i interpretacji obraz Salvadora Dalí,m7f78d3e8f26008e8_0000000000007Salvadora Dalí, korzystając z podanych pytań jako podpowiedzi i wskazówek.
Pytania:

RaBxjFpJe9cmU1
Salvador Dalí, „Metamorfoza Narcyza”, Wikipedia, Domena publiczna

1. Jak, Twoim zdaniem, Dali reinterpretuje postać i mit o Narcyzie?

2. Jak rozumiesz symbolikę jaja i kwiatu, obecną na obrazie?

3. Jak można zinterpretować wielość postaci Narcyza na obrazie (Narcyz nad źródłem/jego odbicie/ odpowiadająca mu ręka trzymająca jajko, z którego wyrasta kwiat narcyza?

RSf86toUcP2J7
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Polecenie 4

Mity greckie, także te związane z metamorfoząMetamorfozametamorfozą, często opowiadają o nieszczęśliwej miłości lub o próbie ucieczki przed natarczywymi wielbicielami. Odwołując się do przykładów poznanych w bieżącej lekcji (Narcyz, Echo, Dafne, Syrinks, Cyparissos, Hyakinthos, Kora), napisz wypracowanie o długości 700‑1000 słów, w którym poddasz analizie temat: Oblicza miłosnej obsesji i nieszczęśliwego zakochania w mitologii greckiej.

RYxBguKEctKVX
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Słowniki

Słownik pojęć

Narcyzm
Narcyzm

Autoerotyzm, stan zakochania się we własnej osobie, zachwytu dla własnych cech psychicznych i fizycznych.

Metamorfoza
Metamorfoza

W mitologii: przemiana, transformacja człowieka (lub pomniejszego bóstwa, np. nimfy) w inną postać, często w gwiazdę/gwiazdozbiór, roślinę, zwierzę); czasami związana z karą bogów (np. Likaon, Arachne), czasami dokonana na prośbę samego przemienianego (Dafne, Syrinks).

Echolalia
Echolalia

Mimowolne powtarzanie usłyszanych słów i dźwięków występujące w niektórych chorobach psychicznych.

Nimfa
Nimfa

W mitologii greckiej pomniejsza boginka o postaci pięknej dziewczyny, uosabiająca siły przyrody i jej piękno. Istniało bardzo wiele nimf, które były boginiami konkretnych źródeł, łąk, strumieni, drzew etc.

Słownik łacińsko‑polski

R1M8BIvI83Yvo1
Słownik łacińsko-polski.
Źródło: online skills, licencja: CC0.
m7f78d3e8f26008e8_0000000000007

Galeria dzieł sztuki

m7f78d3e8f26008e8_0000000000191

Bibliografia

J. Parandowski, Mitologia, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1989.

Owidiusz, Metamorfozy, Wrocław 1995.