Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1XZSb8kGvqeA1

Mit o Orestesie

Ważne daty

458 p.n.e. – wygrana Ajschylosa podczas agonu dramatycznego (wystawienie Orestei)

418‑410 p.n.e. – okres w którym mogła zostać wystawiona Elektra Sofoklesa

408 p.n.e. – wystawienie tragedii Orestes przez Eurypidesa

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RyegBtQTFpCVP1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

II. W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń:
1. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych zjawiskach z zakresu mitologii greckiej i rzymskiej:
b) mity o bogach olimpijskich i pozostałych bóstwach panteonu greckiego.

Nauczysz się

opisywać treść mitu o Orestesie;

umiejscawiać postać Orestesa na tle poznanych już postaci mitologicznych (ród Atrydów);

rozróżniać postać Orestesa w sztuce antycznej i późniejszej;

wykazywać dzieła literatury antycznej i późniejszej, w których obecna jest postać i historia Orestesa;

definiować pojęcie: orestejaOrestejaoresteja.

Antyczne źródła na temat Orestesa

RQl3ckbXUCDZJ1
Obraz autorstwa Hippolyte Berteauxa pod tytułem „Orestes” przedstawia grupę osób w przestworzach. W centrum obrazu znajdują się dwie osoby. – czarnowłosa kobieta siedząca na górnej chmurze, która ubrana jest w czerwone szaty. W jej dłoniach widoczny jest złoty sztylet. Pod nią na chmurze siedzi mężczyzna o atletycznej budowie ciała, który okryty jest zielonymi szatami. Mężczyzna osaczony jest przez trzy osoby – kobietę trzymającą węże, mężczyznę z pochodnią i sztyletem oraz drugiego mężczyznę, który w dłoniach trzyma coś co przypomina metalową kratę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Orestes jest niezwykle ciekawą i tragiczną postacią mitologii greckiej. Spośród zachowanych do naszych czasów tragedii, posiadamy kilka utworów, w których pojawia się postać Orestesa. Niejednokrotnie też treść mitu różni się w poszczególnych źródłach. Informacje o Orestesie znajdujemy w obu eposach homeryckich – zarówno w Iliadzie, jak i Odysei. Pojawia się on naturalnie w jedynej zachowanej w całości do naszych czasów trylogii tragicznej, czyli Orestei Ajschylosa. Dalej, postać tę spotykamy w tragedii Sofoklesa pod tytułem Elektra. Wśród dramatów Eurypidesa jest kilka związanych z Orestesem.
Hippolyte Berteaux, „Orestes”, Teatr Graslin, Nantes, Francja, Wikipedia, CC BY-SA 3.0

Rzymscy autorzy również nie pozostają obojętni wobec historii syna Agamemnona. Wspomina go m.in. Owidiusz w Heroidach (list ósmy z tego zbiorku to list Hermiony do Orestesa). Mit ten poznajemy również za pośrednictwem Hyginusa, rzymskiego wyzwoleńca i mitografa z I w. n.e.

RVafvfxlsPReF1
Bernardino Mei, „Orestes zabija matkę Klitajmestrę”, 1655, Wikipedia, domena publiczna

Rodowód Orestesa i treść mitu

R1RzZUf6ExhJO1
Ilustracja nieznanego autora przedstawia czarno-białe drzewo genealogiczne Orestesa według Ajchylosa. Na ilustracji naniesione są napisy: THE GENEALOGY OF ORESTES. Poniżej znajdują się imiona dziadków, rodziców i rodzeństwa Orestesa. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Orestes jest synem Agamemnona, króla Argolidy i jednego z przywódców Greków w wojnie trojańskiej. Gdy król wraca do Argos po zakończeniu wojny, zostaje zamordowany przez swoją żonę Klitajmestrę i jej kochanka Ajgistosa. Zabójstwo ma być zemstą Klitajmestry za złożenie przez Agamemnona w ofierze ich córki Ifigenii.
Rodowód Orestesa według Ajschylosa (Penguin Classics edition), Wikipedia, domena publiczna

Po kilku latach do Argos przybywa Orestes i po spotkaniu z siostrą Elektrą planuje zamach na życie matki oraz jej kochanka. Według niektórych wersji mitu (taką wersję przedstawia w swej twórczości Eurypides), początkowo kryje on przed matką swą prawdziwą tożsamość. W końcu, za namową swojego towarzysza Pyladesa, dokonuje zemsty, zabijając Ajgistosa i Klitajmestrę. Zamordowanie matki ściąga na Orestesa gniew eryniErynieeryni. Sposób, w jaki miał się on od nich uwolnić, został różnie przedstawiony przez poszczególnych autorów. Według jednej z wersji pomógł w tym Apollo. Ateńska wersja mitu zakładała, że Orestes po matkobójstwie dotarł do Aten, gdzie obywatele mieli przesądzić o jego winie. Przy równym stosunku głosów na korzyść Orestesa zagłosowała bogini Atena. Według Ifigenii w Taurydzie Eurypidesa, Orestes miał zasłużyć na oczyszczenie, sprowadzając do Grecji posąg Artemidy. W wykradnięciu posągu miała mu pomóc jego siostra – Ifigenia.

Rc1mc9hC9Gfbk1
William-Adolphe Bouguereau, „Skrucha Orestesa”, 1862, Muzeum Sztuki Chrysler, Norfolk, Stany Zjednoczone Ameryki, Wikipedia, domena publiczna
RnpDEmAAnzysm1
Obraz autorstwa Pierre-Narcisse Guerina pod tytułem: Orestes mówi Hermionie o zabiciu Neoptolemosa, na którym widoczne są trzy osoby – mężczyzna i dwie kobiety. Mężczyzna znajduje się z prawej strony obrazu, ubrany jest w długą biało-czerwoną szatę, w jednej dłoni trzyma zakrwawiony sztylet. Orestes zmierza z nim w kierunku dwóch kobiet, które są załamane. Kobiety znajdują się z lewej strony obrazu, jedna z nich siedzi na tronie, ubrana jest w długą złoto-czerwoną suknię, za nią znajduje się stojąca kobieta w niebieskiej sukni. W tle widoczne jest miasto oraz pomnik Posejdona. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Po powrocie do Grecji miał upomnieć się jeszcze o Hermionę, córkę Menelaosa i Heleny, z którą był zaręczony w młodości. Orestes zabił jej męża - Neoptolemosa.
Pierre-Narcisse Guérin, „Orestes mówi Hermionie o zabiciu Neoptolemosa”, Muzeum Sztuk Pięknych, Caen, Francja, Wikipedia, domena publiczna

Recepcja mitu o Orestesie

Mity dotyczące rodu Atrydów były często podejmowane przez pisarzy późniejszych wieków. Twórczość teatralną inspirowały tragedie Ajschylosa i Eurypidesa. Postać Orestesa szczególnie często przedstawiana była w dramacie klasycystycznym. Występuje on m.in. w sztuce Andromacha Jean Baptiste Racine’a.

R19bONl2ZgJSi1
Fotografia przedstawia inscenizację spektaklu „Muchy” autorstwa Jean-Paula Satre’a, na której widoczne są dwie osoby – kobieta i mężczyzna. Obie osoby znajdują się w pokoju i są pokryte krwią, mężczyzna ubrany jest w biały sweter, a w dłoni trzyma sztylet. Kobieta przytula mężczyznę i płacze. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. W XX w. postać tę wykorzystał m.in. Jean-Paul Satre w swoim utworze Muchy.
Inscenizacja „Much” Jean-Paul Satre’a, amazon.com, CC BY 3.0
RAYMOwSGZ7WLN1
Fotografia nieznanego autora przedstawia okładkę powieści pod tytułem „Historia Orriego” autorstwa Thomasa Bergera. Okładka jest koloru niebieskiego, na której znajduje się czerwona waza z postacią mężczyzny. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1.

Współczesną wersją mitu o Atrydach jest powieść Historia Orriego Thomasa Bergera. Tytułowy bohater zabija w niej kochanka matki, który wcześniej zabił jego ojca - amerykańskiego weterana wojennego. Historia Orestesa była również inspiracją dla twórczości grupy muzycznej A Perfect Circle.

Okładka powieści „Historia Orriego”, inspirowanej mitem o Orestesie, amazon.com, CC BY 3.0
Polecenie 1

Z pomocą słownika przetłumacz opis mitu o Orestesie autorstwa Hyginusa (ok. 64 p.n.e. - 17 n.e.).

Orestēs Agamemnonis et Clytaemnēstrae fīlius postquam in pūberem aetātem vēnit, studēbat patris suī mortem exsequī; itaque cōnsilium capit cum Pylade et Mycēnās venit ad mātrem Clytaemnēstram, dīcitque sē Aeolium hospitem esse nūntiatque Orestem esse mortuum, quem Aegisthus populō necandum dēmandāverat. Nec multō post Pyladēs Strophiī fīlius ad Clytaemnēstram venit urnamque sēcum affert dīcitque ossa Orestis condita esse; quōs Aegisthus laetābundus hospitiō recēpit. Quī occāsiōne captā Orestēs cum Pylade noctū Clytaemnēstram mātrem et Aegisthum interficiunt. Quem Tyndareus cum accūsāret, Orestī ā Mycēnēnsibus fuga data est propter patrem; quem posteā furiae mātris exagitārunt.

R1SnVp61LdxqE
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Zadania

R2Z6PnrU47BB0
Ćwiczenie 1
Wskaż imiona rodzeństwa Orestesa. Możliwe odpowiedzi: 1. Chrysostemis 2. Ifigenia 3. Elektra 4. Klitajmestra 5. Leda 6. Aerope
R897tvc6xNGZ6
Ćwiczenie 2
Klitajmestra dla Orestesa była: Możliwe odpowiedzi: 1, matką 2. siostrą 3. babką
RDnXvnZrxygr2
Ćwiczenie 3
Do poniższych opisów dodaj odpowiednie opisy twórców tragedii greckiej: Ajschylos Możliwe odpowiedzi: 1. Najstarszy spośród wielkich tragików. Brał udział w walkach Greków z Persami, co miało wpływ na jego twórczość. Udoskonalił tragedię, wprowadzając drugiego aktora, nadal jednak chór odgrywa w jego sztukach rolę zdecydowanie dominującą. Jego twórczość cechuje podniosły ton i majestatyczność postaci. Zachowało się 7 tragedii Ajschylosa (poza fragmentami i znanymi tytułami niektórych pozostałych sztuk): Persowie, Błagalnice, Prometeusz skowany, Siedmiu przeciw Tebom<.i> oraz trylogia Oresteja (składają się na nią tragedie pt. Agamemnon, OfiarniceEumenidy)., 2. Twórca, którego rozkwit twórczości przypada na czasy Peryklesa. Rozwinął on w tragedii psychologię postaci, rezygnując z wpływu bogów i ich roli w sztuce. Ze względu na rozbudowane charaktery i mistrzowskie intrygi, sztuki Sofoklesa do dziś cieszą się niezwykłą popularnością. W całości zachowało się 7 tragedii: Ajas, Antygona, Król Edyp, Trachinki, Elektra, FiloktetEdyp w Kolonie., 3. Autor tragedii, który często podejmował mniej znane mity, lub wystawiał znane historie w nowatorski sposób. Krytykowany był za swoje poglądy dotyczące wiary i życia społecznego (zwalczał poglądy o nierówności kobiet i mężczyzn oraz wolnych i niewolników; był również pacyfistą). Poglądom tym niejednokrotnie dawał wyraz również w swojej twórczości. Zachowało się do dziś 17 tragedii Eurypidesa oraz 1 dramat satyrowy pt. Cyklop (dramaty takie były wystawiane wraz z tragediami podczas agonów). Sofokles Możliwe odpowiedzi: 1. Najstarszy spośród wielkich tragików. Brał udział w walkach Greków z Persami, co miało wpływ na jego twórczość. Udoskonalił tragedię, wprowadzając drugiego aktora, nadal jednak chór odgrywa w jego sztukach rolę zdecydowanie dominującą. Jego twórczość cechuje podniosły ton i majestatyczność postaci. Zachowało się 7 tragedii Ajschylosa (poza fragmentami i znanymi tytułami niektórych pozostałych sztuk): Persowie, Błagalnice, Prometeusz skowany, Siedmiu przeciw Tebom<.i> oraz trylogia Oresteja (składają się na nią tragedie pt. Agamemnon, OfiarniceEumenidy)., 2. Twórca, którego rozkwit twórczości przypada na czasy Peryklesa. Rozwinął on w tragedii psychologię postaci, rezygnując z wpływu bogów i ich roli w sztuce. Ze względu na rozbudowane charaktery i mistrzowskie intrygi, sztuki Sofoklesa do dziś cieszą się niezwykłą popularnością. W całości zachowało się 7 tragedii: Ajas, Antygona, Król Edyp, Trachinki, Elektra, FiloktetEdyp w Kolonie., 3. Autor tragedii, który często podejmował mniej znane mity, lub wystawiał znane historie w nowatorski sposób. Krytykowany był za swoje poglądy dotyczące wiary i życia społecznego (zwalczał poglądy o nierówności kobiet i mężczyzn oraz wolnych i niewolników; był również pacyfistą). Poglądom tym niejednokrotnie dawał wyraz również w swojej twórczości. Zachowało się do dziś 17 tragedii Eurypidesa oraz 1 dramat satyrowy pt. Cyklop (dramaty takie były wystawiane wraz z tragediami podczas agonów). Eurypides Możliwe odpowiedzi: 1. Najstarszy spośród wielkich tragików. Brał udział w walkach Greków z Persami, co miało wpływ na jego twórczość. Udoskonalił tragedię, wprowadzając drugiego aktora, nadal jednak chór odgrywa w jego sztukach rolę zdecydowanie dominującą. Jego twórczość cechuje podniosły ton i majestatyczność postaci. Zachowało się 7 tragedii Ajschylosa (poza fragmentami i znanymi tytułami niektórych pozostałych sztuk): Persowie, Błagalnice, Prometeusz skowany, Siedmiu przeciw Tebom<.i> oraz trylogia Oresteja (składają się na nią tragedie pt. Agamemnon, OfiarniceEumenidy)., 2. Twórca, którego rozkwit twórczości przypada na czasy Peryklesa. Rozwinął on w tragedii psychologię postaci, rezygnując z wpływu bogów i ich roli w sztuce. Ze względu na rozbudowane charaktery i mistrzowskie intrygi, sztuki Sofoklesa do dziś cieszą się niezwykłą popularnością. W całości zachowało się 7 tragedii: Ajas, Antygona, Król Edyp, Trachinki, Elektra, FiloktetEdyp w Kolonie., 3. Autor tragedii, który często podejmował mniej znane mity, lub wystawiał znane historie w nowatorski sposób. Krytykowany był za swoje poglądy dotyczące wiary i życia społecznego (zwalczał poglądy o nierówności kobiet i mężczyzn oraz wolnych i niewolników; był również pacyfistą). Poglądom tym niejednokrotnie dawał wyraz również w swojej twórczości. Zachowało się do dziś 17 tragedii Eurypidesa oraz 1 dramat satyrowy pt. Cyklop (dramaty takie były wystawiane wraz z tragediami podczas agonów).
RwtjfkTMAGJqJ
Ćwiczenie 4
Zaznacz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Orestes był synem Menelaosa i Heleny., 2. Orestes zabił Klitajmestrę i Ajgistosa., 3. Siostrami Orestesa były Elektra i Ifigenia., 4. Bratem Orestesa był Agamemnon., 5. Erynie to greckie boginie zemsty za nieprawość i wyrzutów sumienia.
RbbEtQGvTe3Bv
Ćwiczenie 5
Oresteja to trylogia tragiczna, której autorem jest Możliwe odpowiedzi: 1. Eurypides, 2. Ajschylos, 3. Sofokles
Rwg15q7AzqXPX
Ćwiczenie 6
Orestes sprowadził z Taurydy do Grecji: Możliwe odpowiedzi: 1. posąg Artemidy, 2. posąg Ateny, 3. posąg Zeusa
RSgVynTz9DY5z
Ćwiczenie 7
Siostrą Orestesa NIE była: Możliwe odpowiedzi: 1. Hermiona, 2. Elektra, 3. Ifigenia

Słowniki

Słownik pojęć

Erynie
Erynie

boginie będące uosobieniem zemsty za nieprawość oraz wyrzutów sumienia. Alekto uosabiać miała gniew, Tyzyfone zemstę, Megera zaś nienawiść. Wszystkie trzy mieszkały w Erebie.

Oresteja
Oresteja

trylogia greckich tragedii autorstwa Ajschylosa z V wieku p.n.e., składają się na nią tragedie: Agamemnon, OfiarniceEumenidy. Jest to jedyna zachowana trylogia teatralna ze starożytnych agonów. Została ona wystawiona na Wielkich Dionizjach w 458 r. p.n.e.

Słownik łacińsko‑polski

R1UklYvDUGbCK1
Słownik łacińsko-polski.
Źródło: online skills, licencja: CC0.

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

R. Greaves, Mity greckie, Kraków 2009.

J. Parandowski, Mitologia, Londyn 1992.

P. Grimal, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Wrocław 2008.

S. Wilczyński, T. Zarych, Lectio Latina I, Warszawa 1995.