458 p.n.e. – wygrana Ajschylosa podczas agonu dramatycznego (wystawienie Orestei)
418‑410 p.n.e. – okres w którym mogła zostać wystawiona Elektra Sofoklesa
408 p.n.e. – wystawienie tragedii Orestes przez Eurypidesa
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RyegBtQTFpCVP1
II. W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń: 1. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych zjawiskach z zakresu mitologii greckiej i rzymskiej: b) mity o bogach olimpijskich i pozostałych bóstwach panteonu greckiego.
Nauczysz się
opisywać treść mitu o Orestesie;
umiejscawiać postać Orestesa na tle poznanych już postaci mitologicznych (ród Atrydów);
rozróżniać postać Orestesa w sztuce antycznej i późniejszej;
wykazywać dzieła literatury antycznej i późniejszej, w których obecna jest postać i historia Orestesa;
Rzymscy autorzy również nie pozostają obojętni wobec historii syna Agamemnona. Wspomina go m.in. Owidiusz w Heroidach (list ósmy z tego zbiorku to list Hermiony do Orestesa). Mit ten poznajemy również za pośrednictwem Hyginusa, rzymskiego wyzwoleńca i mitografa z I w. n.e.
RVafvfxlsPReF1
Rodowód Orestesa i treść mitu
R1RzZUf6ExhJO1
Po kilku latach do Argos przybywa Orestes i po spotkaniu z siostrą Elektrą planuje zamach na życie matki oraz jej kochanka. Według niektórych wersji mitu (taką wersję przedstawia w swej twórczości Eurypides), początkowo kryje on przed matką swą prawdziwą tożsamość. W końcu, za namową swojego towarzysza Pyladesa, dokonuje zemsty, zabijając Ajgistosa i Klitajmestrę. Zamordowanie matki ściąga na Orestesa gniew eryniErynieeryni. Sposób, w jaki miał się on od nich uwolnić, został różnie przedstawiony przez poszczególnych autorów. Według jednej z wersji pomógł w tym Apollo. Ateńska wersja mitu zakładała, że Orestes po matkobójstwie dotarł do Aten, gdzie obywatele mieli przesądzić o jego winie. Przy równym stosunku głosów na korzyść Orestesa zagłosowała bogini Atena. Według Ifigenii w Taurydzie Eurypidesa, Orestes miał zasłużyć na oczyszczenie, sprowadzając do Grecji posąg Artemidy. W wykradnięciu posągu miała mu pomóc jego siostra – Ifigenia.
Rc1mc9hC9Gfbk1
RnpDEmAAnzysm1
Recepcja mitu o Orestesie
Mity dotyczące rodu Atrydów były często podejmowane przez pisarzy późniejszych wieków. Twórczość teatralną inspirowały tragedie Ajschylosa i Eurypidesa. Postać Orestesa szczególnie często przedstawiana była w dramacie klasycystycznym. Występuje on m.in. w sztuce Andromacha Jean Baptiste Racine’a.
R19bONl2ZgJSi1
RAYMOwSGZ7WLN1
Polecenie 1
Z pomocą słownika przetłumacz opis mitu o Orestesie autorstwa Hyginusa (ok. 64 p.n.e. - 17 n.e.).
Orestēs Agamemnonis et Clytaemnēstrae fīlius postquam in pūberem aetātem vēnit, studēbat patris suī mortem exsequī; itaque cōnsilium capit cum Pylade et Mycēnās venit ad mātrem Clytaemnēstram, dīcitque sē Aeolium hospitem esse nūntiatque Orestem esse mortuum, quem Aegisthus populō necandum dēmandāverat. Nec multō post Pyladēs Strophiī fīlius ad Clytaemnēstram venit urnamque sēcum affert dīcitque ossa Orestis condita esse; quōs Aegisthus laetābundus hospitiō recēpit. Quī occāsiōne captā Orestēs cum Pylade noctū Clytaemnēstram mātrem et Aegisthum interficiunt. Quem Tyndareus cum accūsāret, Orestī ā Mycēnēnsibus fuga data est propter patrem; quem posteā furiae mātris exagitārunt.
R1SnVp61LdxqE
Zadania
R2Z6PnrU47BB0
Ćwiczenie 1
R897tvc6xNGZ6
Ćwiczenie 2
RDnXvnZrxygr2
Ćwiczenie 3
Do poniższych opisów dodaj odpowiednie opisy twórców tragedii greckiej: Ajschylos Możliwe odpowiedzi: 1. Najstarszy spośród wielkich tragików. Brał udział w walkach Greków z Persami, co miało wpływ na jego twórczość. Udoskonalił tragedię, wprowadzając drugiego aktora, nadal jednak chór odgrywa w jego sztukach rolę zdecydowanie dominującą. Jego twórczość cechuje podniosły ton i majestatyczność postaci. Zachowało się 7 tragedii Ajschylosa (poza fragmentami i znanymi tytułami niektórych pozostałych sztuk): Persowie, Błagalnice, Prometeusz skowany, Siedmiu przeciw Tebom<.i> oraz trylogia Oresteja (składają się na nią tragedie pt. Agamemnon, Ofiarnice i Eumenidy)., 2. Twórca, którego rozkwit twórczości przypada na czasy Peryklesa. Rozwinął on w tragedii psychologię postaci, rezygnując z wpływu bogów i ich roli w sztuce. Ze względu na rozbudowane charaktery i mistrzowskie intrygi, sztuki Sofoklesa do dziś cieszą się niezwykłą popularnością. W całości zachowało się 7 tragedii: Ajas, Antygona, Król Edyp, Trachinki, Elektra, Filoktet i Edyp w Kolonie., 3. Autor tragedii, który często podejmował mniej znane mity, lub wystawiał znane historie w nowatorski sposób. Krytykowany był za swoje poglądy dotyczące wiary i życia społecznego (zwalczał poglądy o nierówności kobiet i mężczyzn oraz wolnych i niewolników; był również pacyfistą). Poglądom tym niejednokrotnie dawał wyraz również w swojej twórczości. Zachowało się do dziś 17 tragedii Eurypidesa oraz 1 dramat satyrowy pt. Cyklop (dramaty takie były wystawiane wraz z tragediami podczas agonów). Sofokles Możliwe odpowiedzi: 1. Najstarszy spośród wielkich tragików. Brał udział w walkach Greków z Persami, co miało wpływ na jego twórczość. Udoskonalił tragedię, wprowadzając drugiego aktora, nadal jednak chór odgrywa w jego sztukach rolę zdecydowanie dominującą. Jego twórczość cechuje podniosły ton i majestatyczność postaci. Zachowało się 7 tragedii Ajschylosa (poza fragmentami i znanymi tytułami niektórych pozostałych sztuk): Persowie, Błagalnice, Prometeusz skowany, Siedmiu przeciw Tebom<.i> oraz trylogia Oresteja (składają się na nią tragedie pt. Agamemnon, Ofiarnice i Eumenidy)., 2. Twórca, którego rozkwit twórczości przypada na czasy Peryklesa. Rozwinął on w tragedii psychologię postaci, rezygnując z wpływu bogów i ich roli w sztuce. Ze względu na rozbudowane charaktery i mistrzowskie intrygi, sztuki Sofoklesa do dziś cieszą się niezwykłą popularnością. W całości zachowało się 7 tragedii: Ajas, Antygona, Król Edyp, Trachinki, Elektra, Filoktet i Edyp w Kolonie., 3. Autor tragedii, który często podejmował mniej znane mity, lub wystawiał znane historie w nowatorski sposób. Krytykowany był za swoje poglądy dotyczące wiary i życia społecznego (zwalczał poglądy o nierówności kobiet i mężczyzn oraz wolnych i niewolników; był również pacyfistą). Poglądom tym niejednokrotnie dawał wyraz również w swojej twórczości. Zachowało się do dziś 17 tragedii Eurypidesa oraz 1 dramat satyrowy pt. Cyklop (dramaty takie były wystawiane wraz z tragediami podczas agonów). Eurypides Możliwe odpowiedzi: 1. Najstarszy spośród wielkich tragików. Brał udział w walkach Greków z Persami, co miało wpływ na jego twórczość. Udoskonalił tragedię, wprowadzając drugiego aktora, nadal jednak chór odgrywa w jego sztukach rolę zdecydowanie dominującą. Jego twórczość cechuje podniosły ton i majestatyczność postaci. Zachowało się 7 tragedii Ajschylosa (poza fragmentami i znanymi tytułami niektórych pozostałych sztuk): Persowie, Błagalnice, Prometeusz skowany, Siedmiu przeciw Tebom<.i> oraz trylogia Oresteja (składają się na nią tragedie pt. Agamemnon, Ofiarnice i Eumenidy)., 2. Twórca, którego rozkwit twórczości przypada na czasy Peryklesa. Rozwinął on w tragedii psychologię postaci, rezygnując z wpływu bogów i ich roli w sztuce. Ze względu na rozbudowane charaktery i mistrzowskie intrygi, sztuki Sofoklesa do dziś cieszą się niezwykłą popularnością. W całości zachowało się 7 tragedii: Ajas, Antygona, Król Edyp, Trachinki, Elektra, Filoktet i Edyp w Kolonie., 3. Autor tragedii, który często podejmował mniej znane mity, lub wystawiał znane historie w nowatorski sposób. Krytykowany był za swoje poglądy dotyczące wiary i życia społecznego (zwalczał poglądy o nierówności kobiet i mężczyzn oraz wolnych i niewolników; był również pacyfistą). Poglądom tym niejednokrotnie dawał wyraz również w swojej twórczości. Zachowało się do dziś 17 tragedii Eurypidesa oraz 1 dramat satyrowy pt. Cyklop (dramaty takie były wystawiane wraz z tragediami podczas agonów).
Do poniższych opisów dodaj odpowiednie opisy twórców tragedii greckiej: Ajschylos Możliwe odpowiedzi: 1. Najstarszy spośród wielkich tragików. Brał udział w walkach Greków z Persami, co miało wpływ na jego twórczość. Udoskonalił tragedię, wprowadzając drugiego aktora, nadal jednak chór odgrywa w jego sztukach rolę zdecydowanie dominującą. Jego twórczość cechuje podniosły ton i majestatyczność postaci. Zachowało się 7 tragedii Ajschylosa (poza fragmentami i znanymi tytułami niektórych pozostałych sztuk): Persowie, Błagalnice, Prometeusz skowany, Siedmiu przeciw Tebom<.i> oraz trylogia Oresteja (składają się na nią tragedie pt. Agamemnon, Ofiarnice i Eumenidy)., 2. Twórca, którego rozkwit twórczości przypada na czasy Peryklesa. Rozwinął on w tragedii psychologię postaci, rezygnując z wpływu bogów i ich roli w sztuce. Ze względu na rozbudowane charaktery i mistrzowskie intrygi, sztuki Sofoklesa do dziś cieszą się niezwykłą popularnością. W całości zachowało się 7 tragedii: Ajas, Antygona, Król Edyp, Trachinki, Elektra, Filoktet i Edyp w Kolonie., 3. Autor tragedii, który często podejmował mniej znane mity, lub wystawiał znane historie w nowatorski sposób. Krytykowany był za swoje poglądy dotyczące wiary i życia społecznego (zwalczał poglądy o nierówności kobiet i mężczyzn oraz wolnych i niewolników; był również pacyfistą). Poglądom tym niejednokrotnie dawał wyraz również w swojej twórczości. Zachowało się do dziś 17 tragedii Eurypidesa oraz 1 dramat satyrowy pt. Cyklop (dramaty takie były wystawiane wraz z tragediami podczas agonów). Sofokles Możliwe odpowiedzi: 1. Najstarszy spośród wielkich tragików. Brał udział w walkach Greków z Persami, co miało wpływ na jego twórczość. Udoskonalił tragedię, wprowadzając drugiego aktora, nadal jednak chór odgrywa w jego sztukach rolę zdecydowanie dominującą. Jego twórczość cechuje podniosły ton i majestatyczność postaci. Zachowało się 7 tragedii Ajschylosa (poza fragmentami i znanymi tytułami niektórych pozostałych sztuk): Persowie, Błagalnice, Prometeusz skowany, Siedmiu przeciw Tebom<.i> oraz trylogia Oresteja (składają się na nią tragedie pt. Agamemnon, Ofiarnice i Eumenidy)., 2. Twórca, którego rozkwit twórczości przypada na czasy Peryklesa. Rozwinął on w tragedii psychologię postaci, rezygnując z wpływu bogów i ich roli w sztuce. Ze względu na rozbudowane charaktery i mistrzowskie intrygi, sztuki Sofoklesa do dziś cieszą się niezwykłą popularnością. W całości zachowało się 7 tragedii: Ajas, Antygona, Król Edyp, Trachinki, Elektra, Filoktet i Edyp w Kolonie., 3. Autor tragedii, który często podejmował mniej znane mity, lub wystawiał znane historie w nowatorski sposób. Krytykowany był za swoje poglądy dotyczące wiary i życia społecznego (zwalczał poglądy o nierówności kobiet i mężczyzn oraz wolnych i niewolników; był również pacyfistą). Poglądom tym niejednokrotnie dawał wyraz również w swojej twórczości. Zachowało się do dziś 17 tragedii Eurypidesa oraz 1 dramat satyrowy pt. Cyklop (dramaty takie były wystawiane wraz z tragediami podczas agonów). Eurypides Możliwe odpowiedzi: 1. Najstarszy spośród wielkich tragików. Brał udział w walkach Greków z Persami, co miało wpływ na jego twórczość. Udoskonalił tragedię, wprowadzając drugiego aktora, nadal jednak chór odgrywa w jego sztukach rolę zdecydowanie dominującą. Jego twórczość cechuje podniosły ton i majestatyczność postaci. Zachowało się 7 tragedii Ajschylosa (poza fragmentami i znanymi tytułami niektórych pozostałych sztuk): Persowie, Błagalnice, Prometeusz skowany, Siedmiu przeciw Tebom<.i> oraz trylogia Oresteja (składają się na nią tragedie pt. Agamemnon, Ofiarnice i Eumenidy)., 2. Twórca, którego rozkwit twórczości przypada na czasy Peryklesa. Rozwinął on w tragedii psychologię postaci, rezygnując z wpływu bogów i ich roli w sztuce. Ze względu na rozbudowane charaktery i mistrzowskie intrygi, sztuki Sofoklesa do dziś cieszą się niezwykłą popularnością. W całości zachowało się 7 tragedii: Ajas, Antygona, Król Edyp, Trachinki, Elektra, Filoktet i Edyp w Kolonie., 3. Autor tragedii, który często podejmował mniej znane mity, lub wystawiał znane historie w nowatorski sposób. Krytykowany był za swoje poglądy dotyczące wiary i życia społecznego (zwalczał poglądy o nierówności kobiet i mężczyzn oraz wolnych i niewolników; był również pacyfistą). Poglądom tym niejednokrotnie dawał wyraz również w swojej twórczości. Zachowało się do dziś 17 tragedii Eurypidesa oraz 1 dramat satyrowy pt. Cyklop (dramaty takie były wystawiane wraz z tragediami podczas agonów).
Do poniższych opisów dodaj odpowiednie opisy twórców tragedii greckiej:
Autor tragedii, który często podejmował mniej znane mity, lub wystawiał znane historie w nowatorski sposób. Krytykowany był za swoje poglądy dotyczące wiary i życia społecznego (zwalczał poglądy o nierówności kobiet i mężczyzn oraz wolnych i niewolników; był również pacyfistą). Poglądom tym niejednokrotnie dawał wyraz również w swojej twórczości. Zachowało się do dziś 17 tragedii Eurypidesa oraz 1 dramat satyrowy pt. <i>Cyklop</i> (dramaty takie były wystawiane wraz z tragediami podczas agonów).</i>, Twórca, którego rozkwit twórczości przypada na czasy Peryklesa. Rozwinął on w tragedii psychologię postaci, rezygnując z wpływu bogów i ich roli w sztuce. Ze względu na rozbudowane charaktery i mistrzowskie intrygi, sztuki Sofoklesa do dziś cieszą się niezwykłą popularnością. W całości zachowało się 7 tragedii: <i>Ajas</i>, <i>Antygona</i>, <i>Król Edyp</i>, <i>Trachinki</i>, <i>Elektra</i>, <i>Filoktet</i> i <i>Edyp w Kolonie</i>., Najstarszy spośród wielkich tragików. Brał udział w walkach Greków z Persami, co miało wpływ na jego twórczość. Udoskonalił tragedię, wprowadzając drugiego aktora, nadal jednak chór odgrywa w jego sztukach rolę zdecydowanie dominującą. Jego twórczość cechuje podniosły ton i majestatyczność postaci. Zachowało się 7 tragedii Ajschylosa (poza fragmentami i znanymi tytułami niektórych pozostałych sztuk): <i>Persowie</i>, <i>Błagalnice</i>, <i>Prometeusz skowany</i>, <i>Siedmiu przeciw Tebom<.i> oraz trylogia <i>Oresteja</i> (składają się na nią tragedie pt. <i>Agamemnon</i>, <i>Ofiarnice</i> i <i>Eumenidy</i>).
Ajschylos
Sofokles
Eurypides
RwtjfkTMAGJqJ
Ćwiczenie 4
RbbEtQGvTe3Bv
Ćwiczenie 5
Rwg15q7AzqXPX
Ćwiczenie 6
RSgVynTz9DY5z
Ćwiczenie 7
Słowniki
Słownik pojęć
Erynie
Erynie
boginie będące uosobieniem zemsty za nieprawość oraz wyrzutów sumienia. Alekto uosabiać miała gniew, Tyzyfone zemstę, Megera zaś nienawiść. Wszystkie trzy mieszkały w Erebie.
Oresteja
Oresteja
trylogia greckich tragedii autorstwa Ajschylosa z V wieku p.n.e., składają się na nią tragedie: Agamemnon, Ofiarnice i Eumenidy. Jest to jedyna zachowana trylogia teatralna ze starożytnych agonów. Została ona wystawiona na Wielkich Dionizjach w 458 r. p.n.e.
Słownik łacińsko‑polski
R1UklYvDUGbCK1
Galeria dzieł sztuki
RMe4ncEYEuPML1
RVafvfxlsPReF1
Rc1mc9hC9Gfbk1
RvuNUohgNl8vD1
Bibliografia
R. Greaves, Mity greckie, Kraków 2009.
J. Parandowski, Mitologia, Londyn 1992.
P. Grimal, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Wrocław 2008.
S. Wilczyński, T. Zarych, Lectio Latina I, Warszawa 1995.