Mitologia a Biblia - Deukalion i Pyrra a Arka Noego, Hiob a Niobe
Mitologia a Biblia — Deukalion i Pyrra a Arka Noego, Hiob a Niobe
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna: treść mitów o Deukalionie i Pyrrze oraz o Niobe; treść historii biblijnych o arce Noego i Hiobie; pojęcie archetypu; definicję archetypu.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi: analizować tekst; odnajdywać podobieństwa i różnice w analizowanych tekstach; wymienić inne archetypy niż omówione.
2. Metoda i forma pracy
Elementy wykładu, elementy dyskusji, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
treść mitów: Deukalion i Pyrra, Niobe, fragmenty Biblii: Rdz 22, 1 – 14; Księga Hioba.
4. Przebieg lekcji
Uświadomienie celów lekcji.
Podział klasy na 4 grupy.
Analiza tekstów w grupach zgodnie z Kartą pracy.
Przedstawienie wyników pracy grup (osoba losowo wybrana z grupy).
Dyskusja: cecha wspólna wszystkich opowieści (kara bogów), różnica (powód kary). Dlaczego istnieje takie podobieństwo? (różne kultury, takie same lęki)
Przedstawienie pojęcia archetypu. Zapisanie definicji.
Krótka dyskusja: inne archetypy występujące w Biblii i mitologii.
5. Bibliografia
Biblia tysiąclecia, dowolne wydanie.
Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień‑Sławińska A., Sławiński J., Podręczny słownik terminów literackich, Wydawnictwo Open, Warszawa 1994.
Markowska W., Mity Greków i Rzymian, dowolne wydanie.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Karta pracy do analizy teksu (Deukalion i Pyrra, Arka Noego)
Kto zsyła karę?
Za co kara?
Jak wygląda kaźń?
Kto przetrwa?
Kiedy się dowie, że jest przeznaczony do uratowania?
W jaki sposób ocaleje?
Gdzie trafi po zakończeniu kary?
Jak odnowi się ludzkość?
Karta pracy do analizy tekstu (Hiob, Niobe)
Kto zsyła karę?
Za co kara?
Jak wygląda kaźń?
Jaka jest rekcja na karę?
Jak się kończy historia?
7. Czas trwania lekcji
45 minut.
8. Uwagi do scenariusza
Brak.