Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Mitologia i Biblia – dwa obrazy stworzenia świata

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, jak wygląda biblijna wersja powstania świata,

  • zna fragment mitologii opisujący stworzenie świata,

  • wie, na czym polega wywiad.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • czytać tekst ze zrozumieniem,

  • porównywać teksty literackie,

  • stworzyć drzewo genealogiczne greckich bogów.

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem, poszukująca, praca w grupach, metoda projektu.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik do kształcenia literackiego, arkusze czystego papieru, kredki, flamastry, wycinanki i inne materiały plastyczne.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy.

  1. Pierwszy zespół czyta mitologiczny obraz stworzenia świata – Jan Parandowski Chaos, Gaja i Bogowie.

[M. Jędrychowska, Z. A. Kłakówna, To lubię! Podręcznik do języka polskiego zreformowanej szkoły podstawowej. Teksty i zadania. Klasa 5. Książka ucznia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2000, s. 107‑110.]

  1. Drugi z kolei zapoznaje się z jego biblijnym ujęciem według interpretacji Anny Kamieńskiej - „Na początku stworzył Bóg niebo i ziemię”.

[M. Jędrychowska, Z. A. Kłakówna., To lubię! Podręcznik do języka polskiego zreformowanej szkoły podstawowej. Teksty i zadania. Klasa 5. Książka ucznia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2000, s. 112‑114].

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel wyjaśnia uczniom znaczenie niezrozumiałych słów oraz tłumaczy inne niejasności. Następnie uczniowie, nadal pracując w grupie, wykonują polecenia nauczyciela:

  • Wskaż w tekście fragmenty opisujące powstawanie świata.

  • Ułóż plan stworzenia świata. Zastosuj zdania pojedyncze.

Według Mitologii:

  1. Najpierw był Chaos.

  2. Z Chaosu wyłoniła się ziemia. Nad ziemią świeciło słońce. Z nieba padał deszcz.

  3. Pod wpływem opadów powstały lasy.

  4. Pojawiły się pierwsze zwierzęta.

  5. Nastąpił podział na noc i dzień.

Według Biblii:

  1. Pierwszego Dnia Bóg stworzył niebo, ziemię i światło. Dokonał także podziału na dzień i noc.

  2. Drugiego dnia podzielił wodę na wody ziemi i wody nieba.

  3. Trzeciego Dnia Bóg stworzył morze i suchy ląd. Ten ostatni nazwał Ziemią. Na ziemi wyrosła roślinność.

  4. Czwartego Dnia powstały: czas, słońce i gwiazdy.

  5. Piątego Dnia pojawiły się pierwsze żywe istoty.

  6. Szóstego Dnia Bóg stworzył wszystkie zwierzęta i człowieka.

  7. Siódmy Dzień Stwórca uczynił dniem wolnym od pracy.

Po zakończeniu pracy reprezentanci grup głośno przedstawiają odpowiedzi. Uczniowie porównują obie genezy powstania świata, dyskutują, która z propozycji jest bardziej przekonująca, podają argumenty uzasadniające opinię.

Potem nauczyciel proponuje przejście do kolejnego ćwiczenia. Uczniowie pierwszej grupy, czytający tekst Jana Parandowskiego Chaos, Gaja i Bogowie, tworzą drzewo genealogiczne mitologicznych bogów, o których jest w nim mowa .

Uczniowie drugiej grupy, którzy pracowali nad utworem Anny Kamieńskiej, przygotowują wywiad z Panem Bogiem o tym, jak stwarzał świat.

Wykonane zadania zostają zaprezentowane na forum klasy. Potem prowadzący proponuje, by uczniowie podzielili się na mniejsze zespoły. Zadaniem każdej 3–4‑osobowej grupy będzie sporządzenie plakatu na podstawie przeczytanych tekstów, jego tytuł ma brzmieć „Stworzenie świata”.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel nagradza najładniejszy i najbardziej starannie wykonany plakat.

5. Bibliografia

M. Jędrychowska, Z. A. Kłakówna, To lubię! Podręcznik do języka polskiego zreformowanej szkoły podstawowej. Teksty i zadania. Klasa 5. Książka ucznia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2000.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Napisz historię Dzeusa.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1d2foCwWWE5v

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 109.51 KB w języku polskim
R1ak98BcgFmsM

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 33.00 KB w języku polskim