Ważne daty
29 – 19 r. p.n.e. – Powstaje Eneida Wergiliusza, poemat epicki przedstawiający dzieje Eneasza po ucieczce z Troi, czyli początki państwa rzymskiego.
2 – 8 r. n.e. – Praca Owidiusza nad dziełem Przemiany przedstawiającym metamorfozy bohaterów mitycznych oraz wyjaśniającym pochodzenie różnych zjawisk naturalnych.
definiować pojęcie mitu ajtiologicznego;
rozróżniać rodzaje mitów ajtiologicznych w mitologii greckiej i rzymskiej;
opowiadać najważniejsze mity ajtiologiczne;
rozpoznawać dzieła sztuki inspirowane mitami ajtiologicznymi;
rozpoznawać motywy ajtiologiczne w ważnych dziełach literatury rzymskiej.
Czym są mity ajtiologiczne?
Mity ajtiologiczne to opowieści związane z wierzeniami religijnymi, które mają na celu wyjaśnienie początków zjawisk naturalnych, powstania świata i ludzi oraz uroczystości religijnych i obrzędów, a także historii założenia miast i świątyń. Słowo ajtiologia pochodzi z języka greckiego: aitia [czyt. ajtīja] - przyczyna, logos - słowo, nauka.
Mity ajtiologiczne – przyczyny zjawisk naturalnych
Starożytni Grecy, jak wiele innych kultur politeistycznych porządkowali świat przyrody tworząc mity wyjaśniające otaczające ich zjawiska naturalne. Gniew Zeusa zsyłał pioruny, deszcz lub śnieg, Demeter sprawiała, że zmieniały się pory roku, Nyks, bogini nocy, sprawiała, że robiło się ciemno, Iris na tęczowym rydwanie powodowała nadejście świtu, Helios ze swym ognistym rydwanem był uosobieniem Słońca, zaś Selene - Księżyca. Nie mając wystarczającej wiedzy naukowej, by wyjaśnić fenomeny natury, mieszkańcy Hellady uzasadniali je boską interwencją.
Oto kilka przykładów wyjaśniania praw natury za pomocą mitów:
Na początku był Chaos. Nie wiemy dokładnie, czy Chaos był bogiem bez określonego kształtu, czy też nieuporządkowaną otchłanią pełną boskich pierwiastków, z których ukształtowała się para bogów - Uranos i Gaja (czyli niebo i ziemia) - rodzice wielu pokoleń bogów, którzy panowali nad światem. TytaniTytani, jednoocy cyklopicyklopi i sturęcy hekatonchejrowiehekatonchejrowie, owoce związku Uranosa i Gai nie byli wymarzonym potomstwem dla ojca. Byli na tyle szkaradni i potężni, że Uranos nie mógł spać spokojnie. Dlatego strącił ich wszystkich w otchłań Tartaru, czeluści położonej w głębi ziemi, kolebki Nocy, gdzie panowały wieczne ciemności. Gaja znienawidziła męża za ten postępek i uknuła przeciwko niemu spisek - namówiła najmłodszego z tytanów, Kronosa, który jeszcze nie został uwięziony pod ziemią, by zabił ojca i przejął władzę nad światem. Z narodzeniem się bogów powstały bowiem elementy krajobrazu, góry, rzeki, lasy, na niebie pojawiło się słońce, a w puszczach zwierzęta.
Stworzenie człowieka
Różne były podania o stworzeniu człowieka. Jedna wersja głosi, że ludzie wyszli wprost z ziemi, wspólnej macierzy wszystkiego, co żyje lub zostali wydani na świat przez lasy i góry. Niektórzy twierdzili, że ludzie pochodzą od bogów. Z takim pochodzeniem człowieka wiąże się mit o czterech wiekach ludzkości. Wiek złoty przypadał na czasy panowania Kronosa, kiedy to ludzie korzystali z bogactw ziemi, nie musieli uprawiać roli, z drzew sączył się miód, zaś rzeki płynęły mlekiem. Ludzie się nie starzeli, ich życie pełne było beztroski i nieustannych biesiad i zabaw. Ta sielanka skończyła się wraz z upadkiem Kronosa i przejęciem władzy przez Zeusa i jego rodzeństwo. Rozpoczął się wiek srebrny, kiedy ludzie rozwijali się bardzo powoli. Ich dzieciństwo trwało aż sto lat, za to wiekiem dojrzałym cieszyli się bardzo krótko, a ich życie było pełne zgryzot. Byli dumni i nie chcieli składać ofiar mieszkańcom Olimpu. Ściągnęli na siebie gniew Zeusa, który wytępił ród ludzki. Wiek brązowy to czas wojen i herosów; ludzie żyjący wtedy mieli ogromną siłę i bezlitosne serca. Miasta, domy i oręż wykonywali z brązu. To czas wojny trojańskiej i bohaterów takich, jak Tezeusz czy Herakles. Ostatnia era, wiek żelazny, trwa do dziś i pozbawiona jest heroicznych czynów z poprzedniego okresu.
Inna geneza człowieka wiąże się z postacią tytana Prometeusza, który ulepił człowieka z gliny pomieszanej ze łzami. Prometeusz tchnął w człowieka duszę z iskierek ognia niebieskiego pochodzącego z rydwanu Słońca. Człowiek stworzony przez tytana był słaby, nagi i narażony na niebezpieczeństwa ze strony natury. Nie umiał bronić się przed dzikimi zwierzętami, brakowało mu siły bogów, choć został stworzony na ich podobieństwo.
Pochodzenie ognia
Pochodzenie ognia jest również związane z mitem o Prometeuszu. Chciał on pomóc bezbronnym ludziom i wykradł dla nich z Olimpu zarzewie. Ogień służył ludziom nie tylko do ogrzewania, ale również do odstraszania dzikich zwierząt. Z biegiem czasu ludzie nauczyli się wykorzystywać ogień w gospodarstwie domowym, a nawet w produkcji niezbędnych narzędzi, m.in. broni.
Ból i choroby
Działanie Prometeusza nie spodobało się Zeusowi, który obawiał się utraty władzy z rąk ludzkich. Gromowładny postanowił zemścić się na rodzaju ludzkim i stworzył piękną kobietę, Pandorę, której wręczył zamkniętą skrzynkę i zakazał otwierania jej. Zeus wysłał Pandorę do Prometeusza. Mądry tytan obawiał się podstępu i nie wpuścił kobiety do swojego domu. Niestety, brat Prometeusza, Epimeteusz był mniej zapobiegliwy. Z miejsca zakochał się w pięknej wysłannicy bogów i ożenił się z nią. Epimeteusz pod wpływem namowy ciekawskiej Pandory otworzył skrzynkę i wypuścił na świat zemstę bogów, czyli cierpienia, ból i choroby, które odtąd nękają ludzkość.
Rozgwieżdżone niebo
Każda gwiazda była kiedyś bożkiem lub boginią – jaśniejącym blaskiem potomstwem jednego z tytanów, Astrajosa. Dla Greków niebo pełne gwiazd ukrywało także historie o mitycznych bohaterach, których bogowie z różnych przyczyn przenieśli na nieboskłon. Wielka Niedźwiedzica to królewna Kallisto z orszaku Artemidy. Za potajemne schadzki z Zeusem bogini zamieniła Kallisto w niedźwiedzicę. Ulitował się nad nią Zeus i przeniósł ją na niebo, gdzie jaśnieje siedmioma gwiazdami tworząc bardzo znaną konstelację. Znajdująca się obok Mała Niedźwiedzica to jedna z piastunek Zeusa, którą po śmierci uhonorował w ten sposób wdzięczny wychowanek. W skład tej konstelacji wchodzi Gwiazda Polarna, która wskazuje drogę żeglarzom. Dwie gwiazdy umieszczone obok siebie, to bliźniacy Kastor i Polideukes (Pollux), którzy kochali się tak bardzo, że i po śmierci chcieli być razem. Kasjopeja, Andromeda, Perseusz, ale także potwór Cetus oraz skrzydlaty koń Pegaz przypominają miłośnikom rozgwieżdżonego nieba historię uwolnienia Andromedy przykutej do skały. Na nocnym niebie można także zauważyć Oriona, wielkiego myśliwego, który poruszył nieczułe serce Artemidy. Został on zabity przez Skorpiona, który znajduje się nieopodal, a myśliwemu towarzyszy jego wierny Pies z piękną gwiazdą o nazwie Syriusz w okolicy pyska. Grupa siedmiu gwiazd to Plejady, córki Atlasa, które po wychowaniu sławnych i bohaterskich synów, pośmiertnie zostały przeniesione na nieboskłon. Nawet okręt Argo należący do Jazona, żegluje po niebie i przypomina bohaterskie czyny poszukiwaczy złotego runa.
A skąd się wzięła Droga Mleczna? Bóg pragnął, by jego syn Herakles, był nieśmiertelny. Z powodu związku Zeusa z ziemianką Alkmeną, Herakles był tylko półbogiem. Z synkiem na rękach Zeus podkradł się do śpiącej małżonki, Hery; przystawił niemowlę do piersi bogini. W trakcie karmienia żona obudziła się i zorientowała, że karmi obce dziecko. Oderwała chłopca od piersi, a mleko, które z niej trysnęło, utworzyło na niebie Drogę Mleczną.
Wybuchy wulkanów
W wulkanie znajdowała się kuźnia boga Hefajstosa. Zdania na temat jej lokalizacji były podzielone. Niektórzy uważali, że była to Etna, inni, że chodziło o czynny do czasów Aleksandra Wielkiego wulkan na wyspie Lemnos. Starożytni pojmowali erupcje, jako efekt intensywnej pracy boga i jego pomocników.
Wybuchy wulkanów mają także związek z historią Tyfona. Był on strasznym potworem wydanym na świat przez Gaję, by pomścić gigantów. Był olbrzymem o nadludzkiej sile; cały pokryty był pierzem; zamiast nóg miał węże. Był tak silny, że skałami rzucał jak piłką. Z paszczy płynęła mu wrząca smoła. Gdy bestia ta pojawiła się w pobliżu Olimpu, wystraszeni bogowie uciekli w popłochu do Egiptu pod postacią zwierząt. Jedynie Zeus stawił czoła Tyfonowi. Walczył z nim żelaznym sierpem, okrutną bronią, którą udało mu się zranić potwora. Gdy ten osłabł z sił, Zeus przywalił go wyspą Sycylią. Za każdym razem, kiedy Tyfon chce się wydostać z tej niewoli, na Sycylii ma miejsce trzęsienie ziemi, a z Etny bucha ogień i dym z paszczy strasznego potwora.
Mity ajtiologiczne w Przemianach Owidiusza
Utwór OwidiuszaOwidiusza ukazuje metamorfozy mitycznych bohaterów, które wyjaśniają przyczyny wielu zjawisk naturalnych. W mitycznym świecie Owidiusza powstają nowe gatunki roślin, zwierząt, gwiazdozbiory, a także zjawiska akustyczne związane z otaczającą Greków przyrodą. Na ilustracji interaktywnej zapoznasz się z kilkoma przykładami metamorfoz, które jednocześnie wyjaśniają przyczyny powstania pewnych zjawisk naturalnych.
Przemiany Owidiusza
Mity ajtiologiczne dotyczące etymologii
Mity ajtiologiczne dotyczące etymologii wyjaśniają pochodzenie nazw własnych zaczerpniętych z mitologii.
Afrodyta
Delfy
Mity ajtiologiczne dotyczące dotyczące religii
Misteria eleuzyjskie
Geneza misteriów w Eleusis związana jest z mitem o Demeter. Była to starsza siostra Zeusa. Ich córką była Persefona. Kiedy dziewczyna wyrosła na piękność została porwana przez Hadesa, który zakochał się w niej bez pamięci i uzyskał zgodę na ślub u gromowładnego Zeusa. Hades porwał Persefonę tak, że Demeter nie wiedziała, co się z nią stało, usłyszała tylko rozpaczliwy krzyk córki. Pogrążona w bólu Demeter rozpoczęła poszukiwania. W końcu spotkała Hekate, która zaprowadziła zbolałą matkę do Heliosa i dopiero on przekazał Demeter wieści o tym, że córka została porwana przez Hadesa za zgodą i wiedzą Zeusa. Wtedy bogini z żalu opuściła Olimp, przybrała postać ludzką i chodziła po ziemi. Pewnego dnia zawędrowała do Eleusis, usiadła na skraju drogi przy Studni DziewczątStudni Dziewcząt, gdzie natknęły się na nią cztery córki króla Keleosa. Demeter poprosiła jedną z nich, żeby wskazała jej dom, gdzie mogłaby służyć za kawałek chleba i piastować dzieci, a dziewczyna zaprowadziła ją do królewskich rodziców. Tam otoczono ją opieką i oddano na wychowanie syna królewskiego Demofonta. Bogini namaszczała go codziennie ambrozją i potajemnie wkładała do ognia, by uczynić go nieśmiertelnym. Pewnego dnia matka chłopca, Metanejra, zastała Demeter trzymającą maleńkiego chłopca w ogniu i krzyknęła wystraszona. Wtedy rozgniewana bogini rzuciła dziecko na podłogę i ukazała swoje boskie oblicze. Wyjawiła Metanejrze, kim jest i dlaczego wkładała Demofonta do ognia. Za okazany jej brak zaufania nakazała zbudować sobie w mieście świątynię. Tam też corocznie odbywały się ku czci Demeter i Persefony misteria od nazwy miasta nazywane „eleuzyjskimi”. Przez długi były to najważniejsze obrzędy religijne świata greckiego.
Geneza powstania Rzymu
Według Wergiliusza również początki wiecznego miasta wiążą się z mitologią. Poeta w słynnej Eneidzie ukazuje wędrówkę Eneasza, prowadzącą z płonącej Troi aż do LacjumLacjum, gdzie zostaje założone miasto Rzym. Wergiliusz wywodzi więc pochodzenie Rzymian bezpośrednio od Trojan i ukazuje początki państwa rzymskiego w powiązaniu z mitologią.
Mity ajtiologiczne
Podsumowanie
Mity ajtiologiczne zawarte w niniejszym materiale nie wyczerpują bogactwa mitologii greckiej i bazują na najbardziej znanych motywach mitologicznych. Warto poszerzać wiedzę na temat mitologii, nie tylko grecko - rzymskiej, szukając cech wspólnych różnych kultur i cywilizacji.
Ćwiczenia
Słownik pojęć
jednoocy olbrzymi. U Homera to dziki lud pasterski, żyjący w jaskiniach na Sycylii, bez rządu i praw, okrutni i ludożerczy. U Hezjoda cyklopi to trzej synowie Uranosa i Gai, Brontes, Steropes i Arges, pomocnicy Hefajstosa.
[gr. Aineias, łac. Aeneas, -ae][czyt. Ēneas], bohater epickiego poematu autorstwa Wergiliusza zatytułowanego Eneida; mit. syn Anchizesa i Afrodyty, jeden z Trojan walczących w obronie swego miasta. Z płonącej Troi uszedł z ojcem Anchizesem, którego wyniósł na barkach, z małym synem Askaniuszem i z garstką towarzyszy. Po długiej wędrówce wylądował w Italii, gdzie poślubił Lawinię, córkę króla Latinusa, pokonał Rutulów i osiedlił się w Lacjum. Założył miasto, które od imienia swej żony nazwał Lawinium.
[gr. Ἑkappaalfatauόnuchiepsiloniotarhoepsilonς, Hekatōncheires; - sturęcy; porównaj: ἑkappaalfatauόnu, hekatōn - sto, chiepsilonίrho, cheir - ręka], olbrzymie potwory o stu rękach i 50 głowach, synowie Uranosa i Gai: Kottos, Briareos i Gyges, strąceni przez Kronosa do Tartaru, uwolnieni przez Zeusa, pomogli mu w walce z tytanami.
[gr. kappaomicronsigmamuomicrongammaomicronnuίalfa, kosmogonīa; porównaj: kappaόsigmamuomicronς, kosmos - świat, gammaόnuomicronς, gonos - stworzenie], zespół wyobrażeń o genezie i początkowym stanie istnienia świata, właściwy danej religii lub systemowi filozoficznemu.
[gr. muepsilontaualfamuόrhophiomegasigmaiotaς, metamōrphosis ; porównaj: muepsilontauά, metā - zmiana, muomicronrhophiή, morphē - kształt] - przeobrażenie
region autonomiczny we Włoszech, na Półwyspie Apenińskim, nad Morzem Tyrreńskim, stolica - Rzym, główna rzeka - Tyber. W starożytności zamieszkany przez Latynów i Wolsków, opanowany przez państwo rzymskie.
umiłowanie samego siebie, zwłaszcza własnej urody; w psychoanalizie - autoerotyzm, stan zakochania w sobie, odczuwania silnych uczuć pozytywnych do własnych cech fizycznych i psychicznych.
[łac. Ovidius, -i], (Publius Ovi Naso) jeden z najbardziej utalentowanych pisarzy rzymskich, ostatni wielki poeta rzymski, o niezwykle bogatej i urozmaiconej twórczości. Jego „Przemiany” opowiadają o stworzeniu i historii świata.
sześciu synów Uranosa i Gai: Okeanos, Hyperion, Japet, Kronos, Kojos, Krios. Pod wodzą najmłodszego z nich, Kronosa, obalili swojego ojca Uranosa i uwolnili swych starszych braci, cyklopów i hekatonchejrów z Tartaru. Po odzyskaniu władzy Kronos ponownie wtrącił ich do Tartaru.
[łac. fōns puellārum - źródło dziewcząt; porównaj: fōns , fontis, - źródło, puella, ae - dziewczyna], mitologiczna studnia, zwana Parthenion [czyt. partenion], dosł. „dziewczynka”; nazwa, jaką nadali starożytni mieszkańcy Eleusis studni, związanej niewątpliwie z losem jakiejś panny. Do dziś zachowały się jej ruiny. Jako „studnia dziewcząt” pojawia się w micie o Demeter i Persefonie.
[łac. Vergilius, -i], (Publius Vergilius Maro); największy epik rzymski (70 - 19 r p.n.e.). Żył w ostatnich latach republiki rzymskiej i w pierwszych latach cesarstwa. Znany jest dzięki Georgikom oraz Eneidzie.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
Kerényi K., Eleusis: archetypowy obraz matki i córki, Wydawnictwo Homini, Kraków 2004, s. 70.
Oryginalna Azetka. Encyklopedia PWN, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2016 r.
Piszczek Z., Mała encyklopedia kultury antycznej, PWN, Warszawa 1990.
Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa 2003 r.
Notatki ucznia
Galeria
Bibliografia
Oryginalna Azetka. Encyklopedia PWN, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2016.
Kerényi K., Eleusis: archetypowy obraz matki i córki, Wydawnictwo Homini, Kraków 2004.
Kopaliński W., Słownik mitów i tradycji kultury, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa 2003.
Kubiak Z., Mitologia Greków i Rzymian, Świat Książki, Warszawa 1997.
Marciniak L., Mitologia grecka i rzymska. Spotkania ponad czasem. Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2018.
Parandowski J., Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Wydawnictwo Puls 1992.
Piszczek Z., Mała encyklopedia kultury antycznej, PWN, Warszawa 1990.