Mity greckie i rzymskie – zapoznanie się z wybranymi tekstami
Mity greckie i rzymskie – zapoznanie się z wybranymi tekstami
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
- wie, jaką funkcję pełnią mity,
- zna cechy gatunkowe mitu.
b) Umiejętności
Uczeń:
- wskazuje odpowiedniki bogów w mitach greckich i rzymskich,
- omawia poszczególne mity,
- porównuje wierzenia Greków i Rzymian z religiami świata,
- wyszukuje środki stylistyczne w wybranych mitach.
2. Metoda i forma pracy
praca z tekstem, swobodne wypowiedzi uczniów i elementy dyskusji, pogadanka
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik (H. Dobrowolska, Jutro pójdę w świat)
Z. Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel organizuje pogadankę na temat wierzeń Greków i Rzymian oraz ich kultury i obyczajowości. Porównujemy ich wierzenia z religiami świata. Uczniowie zapoznają się z fragmentami kilku wybranych mitów.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów (odwołując się do wiadomości z podręcznika), czym jest mit. Uczniowie wymieniają podstawowe cechy tego gatunku.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali fragmenty z dwóch wybranych rozdziałów z książki Mitologia Greków i Rzymian Zygmunta Kubiaka. Fragmenty te pozwolą porównać mity greckie i rzymskie oraz wskazać kilka odpowiedników w obu mitologiach.
Nauczyciel pyta, czy uczniowie widzą w tekście podobieństwa i różnice między poszczególnymi mitami. Uczniowie wymieniają poszczególnych bogów i herosów oraz interpretują ich znaczenie w kontekście ówczesnej religijności. Uczniowie szczegółowo omawiają i kontrastują ze sobą mity o powstaniu świata.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel pyta uczniów o to, co wiedzą na temat największych współczesnych religii świata. Następnie prosi uczniów o wskazanie różnic między dzisiejszymi religiami a wierzeniami starożytnej Grecji i Rzymu. Zwróćmy uwagę na pojęcia monoteizm i politeizm.
5. Bibliografia
Dobrowolska H., Jutro pójdę w świat: podręcznik do kształcenia literackiego i językowego dla klasy piątej szkoły podstawowej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.
Kubiak Z., Mitologia Greków i Rzymian, Świat Książki, Warszawa 1997.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Opisz kilka wybranych bóstw z mitologii.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja może być przeprowadzana jako jedna z pierwszych lekcji o antyku. Dzięki odniesieniom do religii świata lekcja nabierze znaczenia filozoficznego i stanie się pretekstem do dyskusji na temat wierzeń człowieka na całym świecie.