Mity greckie i rzymskie – zapoznanie się z wybranymi tekstami

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

- wie, jaką funkcję pełnią mity,

- zna cechy gatunkowe mitu.

b) Umiejętności

Uczeń:

- wskazuje odpowiedniki bogów w mitach greckich i rzymskich,

- omawia poszczególne mity,

- porównuje wierzenia Greków i Rzymian z religiami świata,

- wyszukuje środki stylistyczne w wybranych mitach.

2. Metoda i forma pracy

praca z tekstem, swobodne wypowiedzi uczniów i elementy dyskusji, pogadanka

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik (H. Dobrowolska, Jutro pójdę w świat)

Z. Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel organizuje pogadankę na temat wierzeń Greków i Rzymian oraz ich kultury i obyczajowości. Porównujemy ich wierzenia z religiami świata. Uczniowie zapoznają się z fragmentami kilku wybranych mitów.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel pyta uczniów (odwołując się do wiadomości z podręcznika), czym jest mit. Uczniowie wymieniają podstawowe cechy tego gatunku.

Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali fragmenty z dwóch wybranych rozdziałów z książki Mitologia Greków i Rzymian Zygmunta Kubiaka. Fragmenty te pozwolą porównać mity greckie i rzymskie oraz wskazać kilka odpowiedników w obu mitologiach.

Nauczyciel pyta, czy uczniowie widzą w tekście podobieństwa i różnice między poszczególnymi mitami. Uczniowie wymieniają poszczególnych bogów i herosów oraz interpretują ich znaczenie w kontekście ówczesnej religijności. Uczniowie szczegółowo omawiają i kontrastują ze sobą mity o powstaniu świata.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel pyta uczniów o to, co wiedzą na temat największych współczesnych religii świata. Następnie prosi uczniów o wskazanie różnic między dzisiejszymi religiami a wierzeniami starożytnej Grecji i Rzymu. Zwróćmy uwagę na pojęcia monoteizmpoliteizm.

5. Bibliografia

Dobrowolska H., Jutro pójdę w świat: podręcznik do kształcenia literackiego i językowego dla klasy piątej szkoły podstawowej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.

Kubiak Z., Mitologia Greków i Rzymian, Świat Książki, Warszawa 1997.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Opisz kilka wybranych bóstw z mitologii.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja może być przeprowadzana jako jedna z pierwszych lekcji o antyku. Dzięki odniesieniom do religii świata lekcja nabierze znaczenia filozoficznego i stanie się pretekstem do dyskusji na temat wierzeń człowieka na całym świecie.

R1LFnV6JCaUqK

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 94.53 KB w języku polskim
RdxOeEOvdFjlJ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 15.00 KB w języku polskim