Kultura i mity – Apollo i Pan - Apollo I Marsjasz
Ważne daty
IV w. p.n.e. – powstaje Apollo Leocharesa
Ok. 120 – 140 n.e. – powstaje Apollo Belwederski
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń:
8. potrafi wskazać najważniejsze cechy charakterystyczne i poddać interpretacji uwzględniającej właściwy kontekst kulturowy następujące kluczowe zjawiska z zakresu mitologii greckiej:
b) mity o bogach olimpijskich i pozostałych bóstwach panteonu greckiego.
opowiadać historię Apolla i Pana;
identyfikować obecności antyku w kulturze epok późniejszych w Polsce i na świecie;
interpretować dzieła sztuki.
Prezentacja obiektu 3D pt. Apollo Belwederski
Apollo i jego atrybuty
Przedstawienie cech i atrybutów Apollina:
Łuk i strzały – Apollo jako bóg - łucznik i bóstwo zarazy.
Wieniec laurowy: związane z mitem o Apollinie i Dafne, która uciekała przed zakochanym w niej bogiem i w końcu, by mu uciec na zawsze, ubłagała Ziemię, by ta przemieniła ją w drzewo laurowe. Apollo uznał laur za swoje symboliczne drzewo.
Instrument muzyczny: Apollo jako bóg muzyki i poezji i arcymistrz pieśni często bywał przedstawiany z lirą lub formingąformingą w dłoni. Ukazywano go również jako przewodnika Muz (Apollo MusagetesMusagetes).
1. aaa
Korzystając z podanych poniżej ilustracji, wymień główne atrybuty Apollina.
Jakie imię nosił syn Apollina, który został bogiem lekarzy.
Odpowiedź: ..................
Apollo i Delfy
Apollo przyszedł na świat na wyspie Delos, jako syn władcy bogów, Zeusa i bogini Latony. Jego siostrą - bliźniaczką była Artemida.
Apollo zapragnął władzy nad wielką wyrocznią w Delfach, w której panowała prastara bogini Gaja - Ziemia i której strzegł, na jej rozkaz, smok Pyton. Bóg - łucznik zabił potwora i zyskał panowanie nad delficką świątynią. Odtąd to jego kapłanka, Pytia, wypowiadała w Delfach przepowiednie, które następnie interpretowali kapłani. Delfy były jednym z najważniejszych sanktuariów świata starożytnego, odwiedzanym przez delegacje państw, przez władców, ale i przez prywatnych ludzi. To właśnie w Delfach stała jedna z najbardziej imponujących świątyń Apollina, tam też odbywały się ku jego czci igrzyska pytyjskie. Apollo musiał jednak - zanim został panem Delf - zapłacić za wyrządzoną Gai zniewagę. Za karę musiał przyjąć ludzką postać i udać się na służbę do śmiertelnika.
Do opisów postaci i miejsc związanych z mitem o narodzinach Apollina i o Delfach dopasuj właściwe imiona i nazwy.
Artemida, Latona, Delos, Pytia
| Matka Apollina | |
| Siostra Apollina | |
| Wyspa, na której Apollo przyszedł na świat | |
| Imię kapłanki-wieszczki Apollina w Delfach |
Jak nazywał się potwór, którego zabójstwo dało Apollinowi panowanie nad świątynią w delfach?
Odpowiedź: ............
Apollo i Dafne
John William WaterhouseJohn William Waterhouse
Odpowiedz na pytania:
Co się dzieje na tym obrazie?
Kim jest dziewczyna i jakie jest znaczenie otaczających ją gałęzi drzewa?
Z jakimi atrybutami ukazany jest Apollo?
Informacje dotyczące mitów o romansach Apollina:
1. Apollo i Dafne (zadurzenie boga, opór dziewczyny i jej niechęć, pościg, przemiana).
2. Apollo i Koronis (zakochanie boga, ciąża Koronis, jej zdrada i porzucenie Apollina, zemsta boga. Asklepios jako syn Apollina i bóg‑uzdrowiciel)
Do podanych par (rodzic i dziecko lub oboje rodzice) dopasuj trzecią postać (drugie z rodziców, dziecko) zgodnie z mitologią.
Latona, Artemida, Asklepios
| Apollo, Koronis | |
| Latona, Zeus | |
| Apollo, Zeus |
Zbigniew Herbert - Apollo i Marsjasz
właściwy pojedynek Apollona
z Marsjaszem
(słuch absolutny
kontra ogromna skala)
odbywa się pod wieczór
gdy jak już wiemy
sędziowie
przyznali zwycięstwo bogu
mocno przywiązany do drzewa
dokładnie odarty ze skóry
Marsjasz
krzyczy
zanim krzyk jego dojdzie
do jego wysokich uszu
wypoczywa w cieniu tego krzyku
wstrząsany dreszczem obrzydzenia
Apollo czyści swój instrument
tylko z pozoru
głos Marsjasza
jest monotonny
i składa się z jednej samogłoski
A
w istocie
opowiada
Marsjasz
nieprzebrane bogactwo
swego ciała
łyse góry wątroby
pokarmów białe wąwozy
szumiące lasy płuc
słodkie pagórki mięśni
stawy żółć krew i dreszcze
zimowy wiatr kości
nad solą pamięci
wstrząsany dreszczem obrzydzenia
Apollo czyści swój instrument
teraz do chóru
przyłącza się stos pacierzowy Marsjasza
w zasadzie to samo A
tylko głębsze z dodatkiem rdzy
to już jest ponad wytrzymałość
boga o nerwach z tworzyw sztucznych
żwirową aleją
wysadzaną bukszpanem
odchodzi zwycięzca
zastanawiając się
czy z wycia Marsjasza
nie powstanie z czasem
nowa gałąź
sztuki - powiedzmy - konkretnej
nagle
pod nogi upada mu
skamieniały słowik
odwraca głowę
i widzi
że drzewo do którego przywiązany był Marsjasz
jest siwe
zupełnie
(Zbigniew Herbert, Apollo i Marsjasz , z tomu Studium przedmiotu, 1961, http://www.staff.amu.edu.pl)
Odpowiadając na podane pytania, zaproponuj interpretację postaci Apollina w wierszu Zbigniewa Herberta Apollo i Marsjasz.
Kto, Twoim zdaniem, ma w tym wierszu moralną rację?
Czy cierpienie Marsjasza jest zasłużone? Dlaczego?
Jak rozumiesz sformułowanie bóg o nerwach z tworzyw sztucznych?
Co symbolizują, Twoim zdaniem, skamieniały słowik i posiwiałe drzewo?
Do czego, według Ciebie, Herbert wykorzystuje w tym wierszu mitologię klasyczną? O czym mówi, używając mitologicznych odniesień?
Mityczne tło wydarzeń
mit o Marsjaszu i sztuce grania na flecie,
pojedynek Apollina z Marsjaszem,
kara dla pokonanego satyra,
inne mity o zemście Apollina,
śmierć dzieci Niobe; Apollo i Artemida zabili je z łuków, bo ich matka, śmiertelna królowa Niobe, uważała się za lepszą niż matka boskiego rodzeństwa, Latona. Powodem do dumy Niobe były jej dzieci, została więc ich pozbawiona. Zrozpaczoną matkę bogowie przemienili w kamień,
śmierć cyklopów, zabitych przez Apollina z łuku. Cyklopowie wykuli dla Zeusa piorun, którym władca bogów zabił, za łamanie boskich praw i wskrzeszanie zmarłych, syna Apollina, Asklepiosa. W zemście za to Apollo pozabijał cyklopów.
1. Scena zemsty Apollina: Niobe opłakująca dzieci
1. Scena zemsty Apollina: Apollo i Artemida zabijają dzieci Niobe
Lektura tekstu
Jan Parandowski - Mitologia
Pan urodził się w Arkadii. Przyszedł na świat z nogami i rogami kozła. Uszy miał długie, kosmate, capią brodę i cały był porosły tą sierścią. Przeraziły się płoche nimfy arkadyjskie, ujrzawszy poczwarne dziecko. Ale Hermes, który, jak się zdaje, był jego ojcem, zabrał kozłonoga i zaniósł na Olimp, gdzie zabawne stworzenie weseliło swym widokiem szczęśliwych bogów. Oczywiście, tam nie pozostał. Życie olimpijskie nie przypadło mu do smaku. Wrócił na ziemię, gdzie mógł skakać po górach jak młody kozioł i bawić się z białymi trzodami, które pasą się na łąkach pachnących.
Śmiano się z niego, lecz on niewiele sobie z tego robił, rósł prędko i chował się na tęgiego bożka. Był dobrego o sobie mniemania i nie sądził, żeby mu jego koźli wygląd nie pozwalał myśleć o małżeństwie.
(Jan Parandowski, Mitologja. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, 1984, s. 98.)
1. Pokochawszy młodą Syrinks, córkę bożka rzecznego Ladona, chodził za nią po całych dniach i prosił, żeby została jego żoną. Nieszczęśliwa dziewczyna, nie mogąc się pozbyć natręta, westchnęła do bogów o pomoc: ci przemienili ją w trzcinę. Widząc to Pan poznał, że jest brzydki, i było mu bardzo smutno. Usiadł wśród owej trzciny i płakał żałośnie. Wiatr zaś potrząsał trzciną rosnącą nad brzegiem strumienia i Panowi, zasłuchanemu w szum wiatru i szmer wody płynącej, zdawało się, że i roślina wydaje takie same dźwięki żałosne. Uciął z niej kilka łodyg, zrobił z nich siedem piszczałek nierównej długości, połączył je razem w jednym szeregu i tak powstała ulubiona fujarka pastusza, zwana syringą. Pan wygrywał na niej swe żale za piękną nimfą.
Jaką nazwę nosił ulubiony instrument Pana?
- Syringa
- Kithara
- Aulos
Przeczytaj podany poniżej tekst, a następnie zdecyduj, które z nich są prawdziwe.
J. Parandowski, Mitologia Otaczali go czcią pasterze. Składali mu na obiaty miód i mleko kozie. Bali go się jak ognia. Nabożnie przestrzegali spoczynku południowego, który jest godziną Pana. Wtedy gorąco jest największe. Powietrze, nawet w lesie, jest parne i sosny ronią woń żywiczną. Wiatr nie wieje i las staje nieruchomy. Liście zwieszają się na drzewach senne i omdlałe. Ptaki milkną, czyni się wielka, święta cichość. Pan wypoczywa w cieniu i nie lubi, żeby mu zakłócać sen głośnym krzykiem, śpiewem lub graniem. Wtedy wstaje zły i rozsiewa strach paniczny, tak że pasterze umykają goniąc przed sobą spłoszone trzody, które spadają ze śliskich ścieżek górskich w przepaście. Niekiedy szerzył popłoch w szeregach nieprzyjaciół i Ateńczycy przypisywali swoje zwycięstwo pod Maratonem pomocy Pana, który zmusił Persów do ucieczki. Z wdzięczności wystawili mu kapliczkę na północnym stoku Akropolis.
- Pan był bóstwem życzliwym, nie budzącym lęku wśród swych wyznawców
- Pan jest bogiem pasterzy
- Grecy uważali upalne popołudnie za porę poświęconą Panu
- Ateńczycy wierzyli, że Pan wspomógł ich w wojnie z Persami
- Termin strach paniczny związany jest z imieniem Pana
Korzystając z wiedzy uzyskanej w tej lekcji, napisz wypracowanie na 700 słów, na temat:
Różne oblicza bogów olimpijskich
Słownik pojęć
Grecki termin, oznaczający dosłownie Przewodnik Muz¸ odnoszący się do Apollina.
Typ naczynia greckiego, płaska czarka z dwoma imadłami.
Grecki instrument muzyczny, nieco podobny do liry.
Bractwo artystyczne założone w połowie XIX wieku w Londynie przez grupę młodych artystów, głoszących hasła odnowy sztuki przez sięgnięcie po inspiracje włoskim malarstwem renesansowym i tematykę biblijną, arturiańską i literacką, jak również mitologiczną.
arkadyjski bóg pasterzy, opiekun stad owiec i kóz.
syn Zeusa i Leto, bliźniaczy brat Artemidy; według wielu badaczy najbardziej helleński spośród bogów greckich, opiekun młodzieży w okresie wychowywania przez muzykę i taniec, źródło ładu we wspólnocie, pan oczyszczeń i lecznictwa oraz sztuki wieszczej.
pierwotnie frygijskie bóstwo źródeł wyobrażane jako sylen lub satyr.
Słownik łacińsko‑polski
Galeria dzieł sztuki
Bibliografia
Zbigniew Herbert, Apollo i Marsjasz , z tomu Studium przedmiotu, Warszawa 1961.
Jan Parandowski, Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Warszawa 1984.



