Na obrazie został przedstawiony flet prosty plastikowy, w kremowym kolorze. Posiada 5 otworów pojedynczych oraz 2 otwory podwójne. Flet leży na płaskiej ciemnej powierzchni.
Na obrazie został przedstawiony flet prosty plastikowy, w kremowym kolorze. Posiada 5 otworów pojedynczych oraz 2 otwory podwójne. Flet leży na płaskiej ciemnej powierzchni.
Młody instrumentalista – flet prosty
Fotografia przedstawiająca flet prosty, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Fotografia przedstawiająca flet prosty, Fotografia, licencja: CC BY 3.0.
Wprowadzenie
Flet prostyFlet prostyFlet prosty jest jednym z najstarszych instrumentów muzycznych. Mimo iż stopniowo był wypierany przez rozwijający się flet poprzeczny do dziś nie stracił na popularności. Gra na nim nie jest tak skomplikowana i nie wymaga zaawansowanej techniki, dlatego chętnie sięga się po flet prosty do nauki podstawowych i znanych melodii.
Nauczysz się
poprawnie trzymać flet prosty;
wykonywać prawidłowe zadęcie;
używać właściwego opalcowania oraz krycia otworów dźwiękowych;
gry podstawowych dźwięków z zakresu gamy C‑dur;
gry dźwięków b oraz fis;
wykonywania podstawowych melodii na flecie prostym wspólnego muzykowania z innymi instrumentami (akompaniującymi);
Podstawy techniki gry na flecie
RHmaoJSSyT3xI
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Podstawy techniki gry na flecie - postawa, chwyt.
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Podstawy techniki gry na flecie - postawa, chwyt.
Podstawy techniki gry na flecie - postawa, chwyt, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Podstawy techniki gry na flecie - postawa, chwyt, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
Chwyć flet w taki sposób aby nie zakrywać żadnego otworu i dmuchnij w niego.
Polecenie 2
Zamknij lewym kciukiem tylko otwór na tylnej stronie instrumentu i zadmij w niego. Czy słyszysz różnicę, porównując dźwięk do tego z polecenia nr 1? Który dźwięk jest wyższy – ten bez zakrywania żadnego otworu czy ten z zamkniętym lewym kciukiem otworu na tylnej stronie instrumentu? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Rh5hZXT0vnmc8
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
Oprócz lewego kciuka (który przecież znajduje się na tylnej stronie) zamknij jeszcze odpowiednim palcem – czyli wskazującym lewym – najwyższy otwór. Jaki dźwięk powstaje teraz? Jest on wyższy czy niższy od poprzednich, w dwóch poleceniach powyżej? Porównaj wszystkie trzy dźwięki. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
RwJ37j2KQ36tN
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Trzymanie fletu prostego
Ree6kk4vD1735
Na obrazie namalowana jest osoba w białej bluzie, która trzyma flet oburącz. Obie ręce znajdują się w obszarze otworów fletu. Lewa ręka jest położona w górnej części, prawa zaś w dolnej części fletu.
Trzymanie fletu prostego, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Trzymanie fletu prostego, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Sposób ułożenia palców na instrumencie
R1QEo1Mbde8Aa
Obraz przedstawia flet oraz przypisy, które wskazują na prawidłowe ułożenie dłoni, podczas korzystania z instrumentu. Nad otworami, od tylnej strony instrumentu powinien leżeć kciuk lewej dłoni, trzy otwory pod nim z przodu instrumentu, powinny odpowiadać kolejno wymienionym palcom lewej ręki: Palec wskazujący, palec środkowy, palec serdeczny. Następne cztery otwory powinny być obsłużone przez kolejno wymienione palce prawej ręki: palec wskazujący, palec środkowy, palec serdeczny, a na końcu palec mały.
Sposób ułożenia palców na instrumencie, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Sposób ułożenia palców na instrumencie, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Wydobycie pięciu podstawowych dźwięków g1, a1, h1, c2, d2
Pamiętaj aby podczas gry na flecie precyzyjnie zakrywać otwory instrumentu. Jeśli zrobisz to niezbyt dokładnie, Twój flet zamiast pięknych dźwięków może wydać nieprzyjemne piski. Z początku fałszywe dźwięki mogą pojawiać się częściej, jednak w miarę upływu czasu oraz częstych ćwiczeń zaczniesz wydobywać poprawne dźwięki. Poniżej przedstawione są rysunki podstawowych chwytówChwyt na instrumenciechwytów. Czarny otwór oznacza zakrycie go palcem, biały otwór – Twój palec unosi się nad otworem.
Chwyt dźwięku g1
R171tPU5S70c3
Grafika przedstawia pięciolinię, podpisaną g’ (z apostrofem) po lewej stronie oraz czarno‑biały flet prosty w układzie pionowym po prawej stronie.
Na pięciolinii z kluczem wiolinowym zapisany jest dźwięk g razkreślne jako ćwierćnuta. Na schemacie fletu kółko po lewej stronie (czyli otwór na spodzie fletu, zakrywany przez kciuk) jest zamalowane na czarno, co oznacza przyłożenie do niego kciuka. Trzy pierwsze z siedmiu otworów na górze fletu również są oznaczone na czarno (co oznacza zakrycie ich palcami), a pozostałe cztery są przedstawione jako puste.
Chwyt dźwięku g, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Chwyt dźwięku g, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Chwyt dźwięku a1
R6QoCbaX0IA5p
Grafika przedstawia pięciolinię, podpisaną a’ (z apostrofem) po lewej stronie oraz czarno‑biały flet prosty w układzie pionowym po prawej stronie.
Na pięciolinii z kluczem wiolinowym zapisany jest dźwięk a razkreślne jako ćwierćnuta. Na schemacie fletu kółko po lewej stronie (czyli otwór na spodzie fletu, zakrywany przez kciuk) jest zamalowane na czarno, co oznacza przyłożenie do niego kciuka. Dwa pierwsze z siedmiu otworów na górze fletu również są oznaczone na czarno (co oznacza zakrycie ich palcami), a pozostałe pięć jest przedstawione jako puste.
Na pięciolinii z kluczem wiolinowym zapisany jest dźwięk g razkreślne jako ćwierćnuta. Na schemacie fletu kółko po lewej stronie (czyli otwór na spodzie fletu, zakrywany przez kciuk) jest zamalowane na czarno, co oznacza przyłożenie do niego kciuka. Trzy pierwsze z siedmiu otworów na górze fletu również są oznaczone na czarno (co oznacza zakrycie ich palcami), a pozostałe cztery są przedstawione jako puste.
Chwyt dźwięku a, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Chwyt dźwięku a, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Chwyt dźwięku h1
RQZGzKmAV9A5d
Grafika przedstawia pięciolinię, podpisaną h’ (z apostrofem) po lewej stronie oraz czarno‑biały flet prosty w układzie pionowym po prawej stronie.
Na pięciolinii z kluczem wiolinowym zapisany jest dźwięk h razkreślne jako ćwierćnuta. Na schemacie fletu kółko po lewej stronie (czyli otwór na spodzie fletu, zakrywany przez kciuk) jest zamalowane na czarno, co oznacza przyłożenie do niego kciuka. Pierwszy z siedmiu otworów na górze fletu również jest oznaczony na czarno (co oznacza zakrycie go palcem), a pozostałe sześć przedstawiono jako puste.
Chwyt dźwięku h, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Chwyt dźwięku h, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Chwyt dźwięku c2
RwCs8VFxH07Ka
Grafika przedstawia pięciolinię, podpisaną c’’ (z dwoma apostrofami) po lewej stronie oraz czarno‑biały flet prosty w układzie pionowym po prawej stronie.
Na pięciolinii z kluczem wiolinowym zapisany jest dźwięk c dwukreślne jako ćwierćnuta. Na schemacie fletu kółko po lewej stronie (czyli otwór na spodzie fletu, zakrywany przez kciuk) jest zamalowane na czarno, co oznacza przyłożenie do niego kciuka. Drugi z siedmiu otworów na górze fletu również jest oznaczony na czarno (co oznacza zakrycie go palcem), a pozostałe sześć przedstawiono jako puste.
Chwyt dźwięku c2, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Chwyt dźwięku c2, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Chwyt dźwięku d2
RhP6bt36m0Jub
Grafika przedstawia pięciolinię, podpisaną d’’ (z dwoma apostrofami) po lewej stronie oraz czarno‑biały flet prosty w układzie pionowym po prawej stronie.
Na pięciolinii z kluczem wiolinowym zapisany jest dźwięk d dwukreślne jako ćwierćnuta. Na schemacie fletu kółko po lewej stronie (czyli otwór na spodzie fletu, zakrywany przez kciuk) jest puste, co oznacza brak przyłożonego kciuka. Drugi z siedmiu otworów na górze fletu również jest oznaczony na czarno (co oznacza zakrycie go palcem), a pozostałe sześć przedstawiono jako puste.
Chwyt dźwięku d2, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Chwyt dźwięku d2, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Wykonywanie prostych utworów wykorzystując dźwięki g1, a1, h1, c2, d2
R1b07dnnN2UR3
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Wykonywanie prostych utworów wykorzystując dźwięki g1, a1, h1, c2, d2 – część I.
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Wykonywanie prostych utworów wykorzystując dźwięki g1, a1, h1, c2, d2 – część I.
Wykonywanie prostych utworów wykorzystując dźwięki g1, a1, h1, c2, d2 – część I, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Wykonywanie prostych utworów wykorzystując dźwięki g1, a1, h1, c2, d2 – część I, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
Zagraj po kolei pięć dźwięków wskazanych w filmie – g1, a1, h1, c2, d2. Staraj się grać jak najdłużej poszczególne dźwięki, nie przerywaj ich brzmienia za szybko.
Polecenie 5
Zagraj na swoim flecie, posługując się nagraniem akompaniamentu melodię „Wlazł kotek na płotek”.
Polecenie 6
Zagraj na swoim flecie, posługując się nagraniem akompaniamentu melodię „Ody do radości”.
Polecenie 7
Zagraj na swoim flecie, posługując się nagraniem akompaniamentu melodię „Wiosny” A. Vivaldiego [czytaj: wiwaldiego].
Wykonywanie prostych utworów wykorzystując wszystkie dźwięki gamy C‑dur
R3FcYbmQDIy1W
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Wykonywanie prostych utworów wykorzystując wszystkie dźwięki gamy C‑dur – część II.
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Wykonywanie prostych utworów wykorzystując wszystkie dźwięki gamy C‑dur – część II.
Wykonywanie prostych utworów wykorzystując wszystkie dźwięki gamy C‑dur – część II, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Wykonywanie prostych utworów wykorzystując wszystkie dźwięki gamy C-dur – część II, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8
Zagraj w wolnym tempie wszystkie dźwięki gamy C‑dur, zaczynając od c1 i kończąc na c2.
Polecenie 9
Zagraj na swoim flecie, posługując się nagraniem akompaniamentu melodię „W murowanej piwnicy”.
Polecenie 10
Przećwicz w wolnym tempie granie melodii „Zielony mosteczek”. Zagraj ponownie wraz z akompaniamentem.
Na podstawie już poznanych dźwięków spróbujmy zagrać wybrane melodie:
Wlazł kotek na płotek
R13zlh5n1GE6P
Grafika przedstawia partyturę utworu „Wlazł Kotek na Płotek”. Utwór jest napisany w metrum trzy czwarte, w tonacji G‑dur. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktaw razkreślnej oraz dwukreślnej i są zapisane w kluczu wiolinowym. Partytura ma sześć taktów. Nad nutami znajdują się rysunki, przedstawiające palcowanie na flecie. Akompaniament do utworu „Wlazł kotek na płotek”. Fragment trwający 21 sekund. Akompaniament został wykonany trójkącie oraz fortepianie. Utwór jest w metrum trzy czwarte. Wykonawca uderza w trójkąt wyznaczając rytm, a następnie zaczyna odgrywać melodię na fortepianie.
Grafika przedstawia partyturę utworu „Wlazł Kotek na Płotek”. Utwór jest napisany w metrum trzy czwarte, w tonacji G‑dur. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktaw razkreślnej oraz dwukreślnej i są zapisane w kluczu wiolinowym. Partytura ma sześć taktów. Nad nutami znajdują się rysunki, przedstawiające palcowanie na flecie. Akompaniament do utworu „Wlazł kotek na płotek”. Fragment trwający 21 sekund. Akompaniament został wykonany trójkącie oraz fortepianie. Utwór jest w metrum trzy czwarte. Wykonawca uderza w trójkąt wyznaczając rytm, a następnie zaczyna odgrywać melodię na fortepianie.
Nuty oraz schemat palcowania utworu „Wlazł kotek na płotek” wraz z akompaniamentem do utworu, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Nuty oraz schemat palcowania utworu „Wlazł kotek na płotek” wraz z akompaniamentem do utworu, licencja: CC BY 3.0.
„Wiosna” z cyklu „Cztery pory roku” Antonio Vivaldiego [czytaj: antonio wiwaldiego]
RUo11qXbmRDX7
Grafika przedstawia partyturę utworu „Wiosna” z cyklu „Cztery Pory Roku” autorstwa Antonio Vivaldiego. Utwór jest napisany w metrum cztery czwarte, w tonacji G‑dur. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktaw razkreślnej oraz dwukreślnej i są zapisane w kluczu wiolinowym. Partytura ma sześć taktów oraz przedtakt. Nad nutami znajdują się rysunki, przedstawiające palcowanie na flecie. Akompaniament do utworu „Wiosna” (RV 269) z cyklu „Cztery pory roku” autorstwa Antonio Vivaldiego. Fragment trwający 26 sekund. Akompaniament został wykonany na trójkącie i fortepianie. Utwór jest w metrum cztery czwarte i rozpoczyna się od dźwięków trójkąta, podającego tempo. Melodia rozpoczyna się z przedtaktu, wtedy grę rozpoczyna fortepian.
Grafika przedstawia partyturę utworu „Wiosna” z cyklu „Cztery Pory Roku” autorstwa Antonio Vivaldiego. Utwór jest napisany w metrum cztery czwarte, w tonacji G‑dur. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktaw razkreślnej oraz dwukreślnej i są zapisane w kluczu wiolinowym. Partytura ma sześć taktów oraz przedtakt. Nad nutami znajdują się rysunki, przedstawiające palcowanie na flecie. Akompaniament do utworu „Wiosna” (RV 269) z cyklu „Cztery pory roku” autorstwa Antonio Vivaldiego. Fragment trwający 26 sekund. Akompaniament został wykonany na trójkącie i fortepianie. Utwór jest w metrum cztery czwarte i rozpoczyna się od dźwięków trójkąta, podającego tempo. Melodia rozpoczyna się z przedtaktu, wtedy grę rozpoczyna fortepian.
Nuty oraz schemat palcowania utworu „Wiosna” z cyklu „Cztery pory roku” Antonio Vivaldiego z akompaniamentem do utworu, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Nuty oraz schemat palcowania utworu „Wiosna” z cyklu „Cztery pory roku” Antonio Vivaldiego z akompaniamentem do utworu, licencja: CC BY 3.0.
„Oda do radości” z IX Symfonii Ludwiga van Beethovena [czytaj: ludwika wan betowena]
R1eztPRXCf5hM
Grafika przedstawia partyturę utworu „Oda do Radości” z IX Symfonii autorstwa Ludwiga van Beethovena. Utwór jest napisany w metrum cztery czwarte, w tonacji G‑dur. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktaw razkreślnej oraz dwukreślnej i są zapisane w kluczu wiolinowym. Partytura ma osiem taktów. Nad nutami znajdują się rysunki, przedstawiające palcowanie na flecie.
Akompaniament do utworu „Oda do radości” z IX Symfonii (op. 125) autorstwa Ludwiga van Beethovena. Fragment trwający 22 sekundy. Akompaniament został wykonany na trójkącie i fortepianie. Utwór jest w metrum cztery czwarte i rozpoczyna się od podającego tempo trójkąta. Wykonawca po nadaniu tempa rozpoczyna grę na fortepianie.
Grafika przedstawia partyturę utworu „Oda do Radości” z IX Symfonii autorstwa Ludwiga van Beethovena. Utwór jest napisany w metrum cztery czwarte, w tonacji G‑dur. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktaw razkreślnej oraz dwukreślnej i są zapisane w kluczu wiolinowym. Partytura ma osiem taktów. Nad nutami znajdują się rysunki, przedstawiające palcowanie na flecie.
Akompaniament do utworu „Oda do radości” z IX Symfonii (op. 125) autorstwa Ludwiga van Beethovena. Fragment trwający 22 sekundy. Akompaniament został wykonany na trójkącie i fortepianie. Utwór jest w metrum cztery czwarte i rozpoczyna się od podającego tempo trójkąta. Wykonawca po nadaniu tempa rozpoczyna grę na fortepianie.
Nuty oraz schemat palcowania utworu „Oda do radości” z IX Symfonii Ludwiga van Beethovena z akompaniamentem do utworu, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Nuty oraz schemat palcowania utworu „Oda do radości” z IX Symfonii Ludwiga van Beethovena z akompaniamentem do utworu, licencja: CC BY 3.0.
Gama C‑dur na flecie
Aby nauczyć się grać coraz trudniejsze i ciekawsze utwory na flecie prostym należy opanować chwyty w tonacji C‑dur. To szereg kolejnych dźwięków nazywany gamąGamagamą. Rozpoczyna się od dźwięku c1 i przechodząc kolejno przez dźwięki d1, e1, f1, g1, a1, h1, dochodzimy do ostatniego c2. Poniżej przedstawione są dźwięki gamy C‑dur wraz z odpowiednimi chwytami.
RNlN67fud381x
Grafika przedstawia pięciolinię, podpisaną „Gama C‑dur” wraz z fragmentem partytury. Dźwięki zapisano w kluczu wiolinowym, w metrum cztery czwarte, w tonacji C‑dur. W takcie pierwszym zapisano następujące ćwierćnuty: c na pierwszą miarę, d na miarę drugą, e na trzecią miarę oraz f na miarę czwartą. W drugim takcie grane są kolejno: g na pierwszą miarę, a na drugą miarę, h na trzecią miarę oraz c na miarę czwartą.
Gama C‑dur, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Gama C-dur, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Dźwięk c1
R65XCmdfRAXmU
Grafika przedstawia pięciolinię, podpisaną c’ (z apostrofem) po lewej stronie oraz czarno‑biały flet prosty w układzie pionowym po prawej stronie.
Na pięciolinii z kluczem wiolinowym zapisany jest dźwięk c razkreślne jako ćwierćnuta. Na schemacie fletu kółko po lewej stronie (czyli otwór na spodzie fletu, zakrywany przez kciuk) jest zamalowane na czarno, co oznacza przyłożenie do niego kciuka. Wszystkie z siedmiu otworów na górze fletu również są oznaczone na czarno (co oznacza zakrycie ich palcami).
Dźwięk c1, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Dźwięk c1, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Dźwięk d1
R7kYabtgNQzF8
Grafika przedstawia pięciolinię, podpisaną d’ (z apostrofem) po lewej stronie oraz czarno‑biały flet prosty w układzie pionowym po prawej stronie.
Na pięciolinii z kluczem wiolinowym zapisany jest dźwięk d razkreślne jako ćwierćnuta. Na schemacie fletu kółko po lewej stronie (czyli otwór na spodzie fletu, zakrywany przez kciuk) jest zamalowane na czarno, co oznacza przyłożenie do niego kciuka. Sześć pierwszych z siedmiu otworów na górze fletu również są oznaczone na czarno (co oznacza zakrycie ich palcami), a pozostały, siódmy, jest przedstawiony pusty.
Dźwięk d1, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Dźwięk d1, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Dźwięk e1
R1el2bqbxp5RO
Grafika przedstawia pięciolinię, podpisaną e’ (z apostrofem) po lewej stronie oraz czarno‑biały flet prosty w układzie pionowym po prawej stronie.
Na pięciolinii z kluczem wiolinowym zapisany jest dźwięk e razkreślne jako ćwierćnuta. Na schemacie fletu kółko po lewej stronie (czyli otwór na spodzie fletu, zakrywany przez kciuk) jest zamalowane na czarno, co oznacza przyłożenie do niego kciuka. Pięć pierwszych z siedmiu otworów na górze fletu również są oznaczone na czarno (co oznacza zakrycie ich palcami), a pozostałe dwa przedstawiono jako puste.
Dźwięk e1, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Dźwięk e1, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Dźwięk f1
R1Hl5SKApw3TU
Grafika przedstawia pięciolinię, podpisaną f’ (z apostrofem) po lewej stronie oraz czarno‑biały flet prosty w układzie pionowym po prawej stronie.
Na pięciolinii z kluczem wiolinowym zapisany jest dźwięk f razkreślne jako ćwierćnuta. Na schemacie fletu kółko po lewej stronie (czyli otwór na spodzie fletu, zakrywany przez kciuk) jest zamalowane na czarno, co oznacza przyłożenie do niego kciuka. Cztery pierwsze z siedmiu otworów na górze fletu również są oznaczone na czarno (co oznacza zakrycie ich palcami), a pozostałe trzy przedstawiono jako puste.
Dźwięk f1, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Dźwięk f1, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Dźwięk g1
RnHVlS3WKrxJR
Grafika przedstawia pięciolinię, podpisaną g’ (z apostrofem) po lewej stronie oraz czarno‑biały flet prosty w układzie pionowym po prawej stronie.
Na pięciolinii z kluczem wiolinowym zapisany jest dźwięk g razkreślne jako ćwierćnuta. Na schemacie fletu kółko po lewej stronie (czyli otwór na spodzie fletu, zakrywany przez kciuk) jest zamalowane na czarno, co oznacza przyłożenie do niego kciuka. Trzy pierwsze z siedmiu otworów na górze fletu również są oznaczone na czarno (co oznacza zakrycie ich palcami), a pozostałe cztery są przedstawione jako puste.
Dźwięk g1, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Dźwięk g1, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Dźwięk a1
RMVt91fGlNtJe
Grafika przedstawia pięciolinię, podpisaną a’ (z apostrofem) po lewej stronie oraz czarno‑biały flet prosty w układzie pionowym po prawej stronie.
Na pięciolinii z kluczem wiolinowym zapisany jest dźwięk a razkreślne jako ćwierćnuta. Na schemacie fletu kółko po lewej stronie (czyli otwór na spodzie fletu, zakrywany przez kciuk) jest zamalowane na czarno, co oznacza przyłożenie do niego kciuka. Dwa pierwsze z siedmiu otworów na górze fletu również są oznaczone na czarno (co oznacza zakrycie ich palcami), a pozostałe pięć jest przedstawione jako puste.
Dźwięk a1, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Dźwięk a1, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Dźwięk h1
R1LsxwcTWLRXz
Grafika przedstawia pięciolinię, podpisaną h’ (z apostrofem) po lewej stronie oraz czarno‑biały flet prosty w układzie pionowym po prawej stronie.
Na pięciolinii z kluczem wiolinowym zapisany jest dźwięk h razkreślne jako ćwierćnuta. Na schemacie fletu kółko po lewej stronie (czyli otwór na spodzie fletu, zakrywany przez kciuk) jest zamalowane na czarno, co oznacza przyłożenie do niego kciuka. Pierwszy z siedmiu otworów na górze fletu również jest oznaczony na czarno (co oznacza zakrycie go palcem), a pozostałe sześć przedstawiono jako puste.
Dźwięk h1, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Dźwięk h1, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Dźwięk c2
Reaawqg5cmaWI
Grafika przedstawia pięciolinię, podpisaną c’’ (z dwoma apostrofami) po lewej stronie oraz czarno‑biały flet prosty w układzie pionowym po prawej stronie.
Na pięciolinii z kluczem wiolinowym zapisany jest dźwięk c dwukreślne jako ćwierćnuta. Na schemacie fletu kółko po lewej stronie (czyli otwór na spodzie fletu, zakrywany przez kciuk) jest zamalowane na czarno, co oznacza przyłożenie do niego kciuka. Drugi z siedmiu otworów na górze fletu również jest oznaczony na czarno (co oznacza zakrycie go palcem), a pozostałe sześć przedstawiono jako puste.
Dźwięk c2, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Dźwięk c2, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Sprawdź czy poprawnie wydobywasz dźwięki gamy C‑dur oglądając tutorial.
Rz6j09tOTSXmN
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Gama C‑dur.
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Gama C‑dur.
Gama C‑dur, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Gama C-dur, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 11
Chwyć flet oburącz i bez wydobywania dźwięku poćwicz chwytanie dźwięków c1, d1, e1, f1, g1, a1, h1, c2.
Polecenie 12
Zagraj dźwięki gamy C‑dur, wdmuchując powietrze do swojego fletu.
Polecenie 13
Zagraj gamę C‑dur parokrotnie pamiętając o graniu jej zarówno w górę, jak i w dół.
Na podstawie poznanych dźwięków gamy C‑dur możemy zagrać bardziej rozbudowane utwory na przykład „Zielony mosteczek”, lub „W murowanej piwnicy”.
Zielony mosteczek
RYlIyJTL9u8KN
Grafika przedstawia partyturę utworu „Zielony Mosteczek”. Utwór jest napisany w metrum dwie czwarte, w tonacji C‑dur. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktaw razkreślnej oraz dwukreślnej i są zapisane w kluczu wiolinowym. Partytura ma czternaście taktów. Nad nutami znajdują się rysunki, przedstawiające palcowanie na flecie.
Akompaniament do utworu „Zielony mosteczek”. Fragment trwający 30 sekund. Akompaniament został wykonany na trójkącie i fortepianie. Utwór jest w metrum dwie czwarte i rozpoczyna się od podającego tempo trójkąta. Po nadaniu tempa zaczyna grać fortepian.
Grafika przedstawia partyturę utworu „Zielony Mosteczek”. Utwór jest napisany w metrum dwie czwarte, w tonacji C‑dur. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktaw razkreślnej oraz dwukreślnej i są zapisane w kluczu wiolinowym. Partytura ma czternaście taktów. Nad nutami znajdują się rysunki, przedstawiające palcowanie na flecie.
Akompaniament do utworu „Zielony mosteczek”. Fragment trwający 30 sekund. Akompaniament został wykonany na trójkącie i fortepianie. Utwór jest w metrum dwie czwarte i rozpoczyna się od podającego tempo trójkąta. Po nadaniu tempa zaczyna grać fortepian.
Nuty oraz schemat palcowania utworu „Zielony mosteczek” z akompaniamentem do utworu, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Nuty oraz schemat palcowania utworu „Zielony mosteczek” z akompaniamentem, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 14
Zagraj w wolnym tempie wszystkie dźwięki gamy C‑dur, zaczynając od c1 i kończąc na c2.
Polecenie 15
Przećwicz w wolnym tempie granie melodii „Zielony mosteczek”. Zagraj ponownie wraz z akompaniamentem.
„W murowanej piwnicy”
R8wfvuwEwOkpg
Grafika przedstawia partyturę utworu „W murowanej piwnicy”. Utwór jest napisany w metrum dwie czwarte, w tonacji C‑dur. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktaw razkreślnej oraz dwukreślnej i są zapisane w kluczu wiolinowym. Partytura ma osiem taktów. Nad nutami znajdują się rysunki, przedstawiające palcowanie na flecie.
Akompaniament do utworu „W murowanej piwnicy”. Fragment trwający 19 sekund. Akompaniament został wykonany na trójkącie i fortepianie. Utwór jest w metrum cztery czwarte i rozpoczyna się od podającego tempo trójkąta. Po podaniu tempa zaczyna grać fortepian.
Grafika przedstawia partyturę utworu „W murowanej piwnicy”. Utwór jest napisany w metrum dwie czwarte, w tonacji C‑dur. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktaw razkreślnej oraz dwukreślnej i są zapisane w kluczu wiolinowym. Partytura ma osiem taktów. Nad nutami znajdują się rysunki, przedstawiające palcowanie na flecie.
Akompaniament do utworu „W murowanej piwnicy”. Fragment trwający 19 sekund. Akompaniament został wykonany na trójkącie i fortepianie. Utwór jest w metrum cztery czwarte i rozpoczyna się od podającego tempo trójkąta. Po podaniu tempa zaczyna grać fortepian.
Nuty oraz schemat palcowania utworu „W murowanej piwnicy” z akompaniamentem do utworu, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Nuty oraz schemat palcowania utworu „W murowanej piwnicy” z akompaniamentem do utworu, licencja: CC BY 3.0.
Wprowadzenie dźwięków bIndeks górny 11 i fisIndeks górny 11
Na flecie prostym można grać nie tylko dźwięki pochodzące z gamy C‑dur. Przykładem są dźwięki, które są obniżane przez dodanie bemola obok nuty, lub podwyższane przez dodanie krzyżyka obok nuty.
R1PhIt6zHTGEY
Ilustracja interaktywna zatytułowana "Dźwięki b i fis" przedstawia ilustrację z pięciolinią, na której jest tylko klucz wiolinowy oraz flet. Po prawej stronie ilustracji znajduje się panel boczny. Pierwszym elementem panelu jest dźwięk b. Po kliknięciu w niego, na ilustracji pojawia się ćwierćnuta h z zaznaczonym przed nią na tej samej linii bemolem. Na ilustracji fletu zaciemniono dziurki, które należy zakryć przy graniu tego dźwięku. Jest to dziurka z tyłu fletu, pierwsza dziurka od góry, a następnie trzecia i czwarta. Po kliknięciu w niebieskie pole obok napisu "dźwięk b", na ekranie wyświetla się następujący tekst: Dźwięk b to inaczej obniżony jednym bemolem dźwięk h. Należy zapamiętać, iż nazwa tego dźwięku stanowi wyjątek – inne dźwięki obniżane bemolem mają końcówki ‘es’ lub ‘s’, np. obniżone d to des, a obniżone a to as. Pod tekstem wyświetla się ta sama ilustracja, przedstawiająca dźwięk b na pięciolinii. Pod ilustracją znajduje się kolejny fragment tekstu: Dźwięk b w utworze może być zaznaczony bemolem przy konkretnym dźwięku (jak na ilustracji nr 2). Pod tekstem umieszczono ilustrację numer 2, na której jest kilka dźwięków na pięciolinii, a jednym z nich jest dźwięk b z zaznaczonym tuż przy nim bemolem. Pod ilustracją znajduje się następujący tekst: Jest też inna możliwość: zmiana ‘h’ na ‘b’ może być zaznaczona przy kluczu wiolinowym, jak na ilustracji nr 3. Tak jest w tonacji G‑dur. Wszystkie dźwięki ‘h’ w utworze powinny być wtedy grane jako ‘b’ (chyba, że przy którymś zapisano inny znak, taki jak kasownik czy krzyżyk), co widać na ilustracji nr 4. Pod tekstem umieszczono ilustrację numer 3, na której znajduje się pięciolinia. Umieszczono na niej kolejno klucz wiolinowy, następnie bemol, metrum cztery czwarte, ćwierćnutę h, pauzę ćwierćnutową i pauzę całonutową. Na ilustracji numer 4 również znajduje się pięciolinia. Umieszczono na niej klucz wiolinowy, bemol, metrum cztery czwarte, a następnie ćwierćnuty: a, c górne, h, c górne. Pod ilustracją umieszczono kolejny fragment tekstu: Na piątej ilustracji przedstawiono schemat palcowania dźwięku b na flecie prostym. Zakryte powinny być otwory pierwszy, trzeci i czwarty oraz dolny. Pierwszy otwór zakrywamy palcem wskazującym lewej dłoni, trzeci palcem serdecznym lewej dłoni, a czwarty palcem wskazującym dłoni prawej. Otwór dolny powinien zostać zakryty za pomocą kciuka dłoni lewej. Ilustracja poniżej ukazuje ten sam układ palców na flecie, który opisano już wcześniej. Kolejnym elementem, znajdującym się na panelu bocznym jest dźwięk fis. Po kliknięciu w ten element, na ilustracji wyświetla się na pięciolinii dźwięk f, który przed sobą ma krzyżyk. Obok umieszczono zdjęcie fletu, na którym zakryto dziurkę z tyłu fletu oraz dziurkę pierwszą od góry, drugą, trzecią, piątą, szóstą i siódmą. Po kliknięciu w niebieskie pole obok elementu, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Dźwięk fis to inaczej podwyższony jednym krzyżykiem dźwięk f. Pod spodem wyświetla się ta sama ilustracja, prezentująca dźwięk fis na pięciolinii. Poniżej umieszczono kolejny fragment tekstu: Dźwięk fis w utworze może być zaznaczony krzyżykiem przy konkretnym dźwięku (jak na ilustracji nr 2). Pod tekstem umieszczono ilustrację numer 2, na której znajduje się pięciolinia. Na niej zaznaczono kolejno: klucz wiolinowy, metrum cztery czwarte, a następnie cztery dźwięki, z czego jeden to ćwierćnuta f z krzyżykiem przed dźwiękiem. Pod spodem umieszczono tekst: Jest też inna możliwość: zmiana ‘f’ na ‘fis’ może być zaznaczona przy kluczu wiolinowym, jak na ilustracji nr 3. Tak jest w tonacji F‑dur. Wszystkie dźwięki ‘f’ w utworze powinny być wtedy grane jako ‘fis’ (chyba, że przy którymś zapisano inny znak, taki jak kasownik czy bemol), co widać na ilustracji nr 4. Pod tekstem umieszczono ilustrację numer 3. Na pięciolinii zaznaczono kolejno: klucz wiolinowy, krzyżyk na linii dźwięku f, metrum cztery czwarte, następnie półnutę f, pauzę ćwierćnutową i pauzę całonutową. Pod ilustracją umieszczono ilustrację numer 4. Na pięciolinii zaznaczono kolejno: klucz wiolinowy, krzyżyk na linii dźwięku f, metrum cztery czwarte, następnie cztery różne ćwierćnuty, w tym jeden dźwięk f. Pod spodem umieszczono następujący tekst: Na piątej ilustracji przedstawiono schemat palcowania dźwięku fis na flecie prostym. Zakryte powinny być otwory pierwszy, drugi, trzeci, piąty, szósty i siódmy oraz dolny. Pierwszy otwór zakrywamy palcem wskazującym, drugi palcem środkowym, a trzeci palcem serdecznym lewej dłoni; otwór piąty powinien być zakryty środkowym palcem, szóstym palcem serdecznym, a siódmy małym palcem dłoni prawej. Otwór dolny powinien zostać zakryty za pomocą kciuka lewej dłoni. Pod tekstem umieszczono znów ta samą ilustrację, przedstawiającą palcowanie dźwięku fis.
Ilustracja interaktywna zatytułowana "Dźwięki b i fis" przedstawia ilustrację z pięciolinią, na której jest tylko klucz wiolinowy oraz flet. Po prawej stronie ilustracji znajduje się panel boczny. Pierwszym elementem panelu jest dźwięk b. Po kliknięciu w niego, na ilustracji pojawia się ćwierćnuta h z zaznaczonym przed nią na tej samej linii bemolem. Na ilustracji fletu zaciemniono dziurki, które należy zakryć przy graniu tego dźwięku. Jest to dziurka z tyłu fletu, pierwsza dziurka od góry, a następnie trzecia i czwarta. Po kliknięciu w niebieskie pole obok napisu "dźwięk b", na ekranie wyświetla się następujący tekst: Dźwięk b to inaczej obniżony jednym bemolem dźwięk h. Należy zapamiętać, iż nazwa tego dźwięku stanowi wyjątek – inne dźwięki obniżane bemolem mają końcówki ‘es’ lub ‘s’, np. obniżone d to des, a obniżone a to as. Pod tekstem wyświetla się ta sama ilustracja, przedstawiająca dźwięk b na pięciolinii. Pod ilustracją znajduje się kolejny fragment tekstu: Dźwięk b w utworze może być zaznaczony bemolem przy konkretnym dźwięku (jak na ilustracji nr 2). Pod tekstem umieszczono ilustrację numer 2, na której jest kilka dźwięków na pięciolinii, a jednym z nich jest dźwięk b z zaznaczonym tuż przy nim bemolem. Pod ilustracją znajduje się następujący tekst: Jest też inna możliwość: zmiana ‘h’ na ‘b’ może być zaznaczona przy kluczu wiolinowym, jak na ilustracji nr 3. Tak jest w tonacji G‑dur. Wszystkie dźwięki ‘h’ w utworze powinny być wtedy grane jako ‘b’ (chyba, że przy którymś zapisano inny znak, taki jak kasownik czy krzyżyk), co widać na ilustracji nr 4. Pod tekstem umieszczono ilustrację numer 3, na której znajduje się pięciolinia. Umieszczono na niej kolejno klucz wiolinowy, następnie bemol, metrum cztery czwarte, ćwierćnutę h, pauzę ćwierćnutową i pauzę całonutową. Na ilustracji numer 4 również znajduje się pięciolinia. Umieszczono na niej klucz wiolinowy, bemol, metrum cztery czwarte, a następnie ćwierćnuty: a, c górne, h, c górne. Pod ilustracją umieszczono kolejny fragment tekstu: Na piątej ilustracji przedstawiono schemat palcowania dźwięku b na flecie prostym. Zakryte powinny być otwory pierwszy, trzeci i czwarty oraz dolny. Pierwszy otwór zakrywamy palcem wskazującym lewej dłoni, trzeci palcem serdecznym lewej dłoni, a czwarty palcem wskazującym dłoni prawej. Otwór dolny powinien zostać zakryty za pomocą kciuka dłoni lewej. Ilustracja poniżej ukazuje ten sam układ palców na flecie, który opisano już wcześniej. Kolejnym elementem, znajdującym się na panelu bocznym jest dźwięk fis. Po kliknięciu w ten element, na ilustracji wyświetla się na pięciolinii dźwięk f, który przed sobą ma krzyżyk. Obok umieszczono zdjęcie fletu, na którym zakryto dziurkę z tyłu fletu oraz dziurkę pierwszą od góry, drugą, trzecią, piątą, szóstą i siódmą. Po kliknięciu w niebieskie pole obok elementu, na ekranie wyświetla się następujący tekst: Dźwięk fis to inaczej podwyższony jednym krzyżykiem dźwięk f. Pod spodem wyświetla się ta sama ilustracja, prezentująca dźwięk fis na pięciolinii. Poniżej umieszczono kolejny fragment tekstu: Dźwięk fis w utworze może być zaznaczony krzyżykiem przy konkretnym dźwięku (jak na ilustracji nr 2). Pod tekstem umieszczono ilustrację numer 2, na której znajduje się pięciolinia. Na niej zaznaczono kolejno: klucz wiolinowy, metrum cztery czwarte, a następnie cztery dźwięki, z czego jeden to ćwierćnuta f z krzyżykiem przed dźwiękiem. Pod spodem umieszczono tekst: Jest też inna możliwość: zmiana ‘f’ na ‘fis’ może być zaznaczona przy kluczu wiolinowym, jak na ilustracji nr 3. Tak jest w tonacji F‑dur. Wszystkie dźwięki ‘f’ w utworze powinny być wtedy grane jako ‘fis’ (chyba, że przy którymś zapisano inny znak, taki jak kasownik czy bemol), co widać na ilustracji nr 4. Pod tekstem umieszczono ilustrację numer 3. Na pięciolinii zaznaczono kolejno: klucz wiolinowy, krzyżyk na linii dźwięku f, metrum cztery czwarte, następnie półnutę f, pauzę ćwierćnutową i pauzę całonutową. Pod ilustracją umieszczono ilustrację numer 4. Na pięciolinii zaznaczono kolejno: klucz wiolinowy, krzyżyk na linii dźwięku f, metrum cztery czwarte, następnie cztery różne ćwierćnuty, w tym jeden dźwięk f. Pod spodem umieszczono następujący tekst: Na piątej ilustracji przedstawiono schemat palcowania dźwięku fis na flecie prostym. Zakryte powinny być otwory pierwszy, drugi, trzeci, piąty, szósty i siódmy oraz dolny. Pierwszy otwór zakrywamy palcem wskazującym, drugi palcem środkowym, a trzeci palcem serdecznym lewej dłoni; otwór piąty powinien być zakryty środkowym palcem, szóstym palcem serdecznym, a siódmy małym palcem dłoni prawej. Otwór dolny powinien zostać zakryty za pomocą kciuka lewej dłoni. Pod tekstem umieszczono znów ta samą ilustrację, przedstawiającą palcowanie dźwięku fis.
Granie dźwięków b i fis na flecie, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Granie dźwięków b i fis na flecie, licencja: CC BY 3.0.
Dźwiękiem obniżonym na flecie prostym jest dźwięk bIndeks górny 11.
ReK8ZtxUKQ7RO
Grafika przedstawia pięciolinię, podpisaną b’ (z apostrofem) po lewej stronie oraz czarno‑biały flet prosty w układzie pionowym po prawej stronie.
Na pięciolinii z kluczem wiolinowym zapisany jest dźwięk b razkreślne jako ćwierćnuta. Na schemacie fletu kółko po lewej stronie (czyli otwór na spodzie fletu, zakrywany przez kciuk) jest zamalowane na czarno, co oznacza przyłożenie do niego kciuka. Pierwszy, trzeci oraz czwarty z siedmiu otworów na górze fletu również są oznaczone na czarno (co oznacza zakrycie ich palcem), a pozostałe cztery przedstawiono jako puste.
Dźwięk b, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Dźwięk b, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Dźwiękiem podwyższonym na flecie prostym jest dźwięk fisIndeks górny 11.
R15WSa2ZtiV2o
Grafika przedstawia pięciolinię, podpisaną fis’ (z apostrofem) po lewej stronie oraz czarno‑biały flet prosty w układzie pionowym po prawej stronie.
Na pięciolinii z kluczem wiolinowym zapisany jest dźwięk fis razkreślne jako ćwierćnuta. Na schemacie fletu kółko po lewej stronie (czyli otwór na spodzie fletu, zakrywany przez kciuk) jest zamalowane na czarno, co oznacza przyłożenie do niego kciuka. Wszystkie z siedmiu otworów na górze fletu z wyłączeniem środkowego (czwartego) również są oznaczone na czarno (co oznacza zakrycie ich palcem), a czwarty przedstawiono jako pusty.
Dźwięk fis, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Dźwięk fis, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Używając dźwięku b zagramy na flecie prostym melodię „Panie Janie”. Poniżej znajduje się zapis nutowy, dźwiękowy tutorial na flecie prostym oraz akompaniament na instrumentarium OrffaInstrumentarium Orffainstrumentarium Orffa.
RwYcSuG9IhCJH
Grafika przedstawia partyturę utworu „Panie Janie”. Utwór jest napisany w metrum dwie czwarte, w tonacji F‑dur. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktaw razkreślnej oraz dwukreślnej i są zapisane w kluczu wiolinowym. Partytura ma szesnaście taktów. Nad nutami znajdują się rysunki, przedstawiające palcowanie na flecie.W pierwszym takcie na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta f (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając cztery pierwsze otwory oraz ten na spodzie, przy czym ten ostatni za pomocą kciuka), a na miarę drugą ćwierćnuta g (na flecie dźwięk ten wykonuje się, zakrywając trzy pierwsze otwory oraz ten na spodzie). W takcie drugim na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie), a na druga miarę ćwierćnuta f (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając cztery pierwsze otwory oraz ten na spodzie). W takcie trzecim na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę f (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając cztery pierwsze otwory oraz ten na spodzie), a na miarę drugą ćwierćnutę g (na flecie dźwięk ten wykonuje się, zakrywając trzy pierwsze otwory oraz ten na spodzie). W czwartym takcie na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie), a na druga miarę ćwierćnuta f (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając cztery pierwsze otwory oraz ten na spodzie).W piątym takcie na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie), natomiast na drugą miarę ćwierćnutę b (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając kolejno pierwszy, trzeci oraz czwarty otwór oraz ten na spodzie). W szóstym takcie na obie miary zapisano półnutę c (na flecie dźwięk ten wykonuje się, zakrywając drugi otwór oraz ten na spodzie). W takcie siódmym na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie), natomiast na drugą miarę ćwierćnuta b (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając kolejno pierwszy, trzeci oraz czwarty otwór oraz ten na spodzie). W ósmym takcie na obie miary zapisano półnutę c (na flecie dźwięk ten wykonuje się, zakrywając drugi otwór oraz ten na spodzie).W takcie dziewiątym na pierwszą miarę grane są ósemki: najpierw c (na flecie dźwięk ten wykonuje się, zakrywając drugi otwór oraz ten na spodzie), a następnie d (na flecie dźwięk ten wykonuje się, zakrywając drugi otwór i pozostawiając wszystkie inne odkryte). Na miarę drugą zapisano ósemki c (na flecie dźwięk ten wykonuje się, zakrywając drugi otwór oraz ten na spodzie) oraz b (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając kolejno pierwszy, trzeci oraz czwarty otwór oraz ten na spodzie). W dziesiątym takcie na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie), natomiast na miarę drugą ćwierćnutę f (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając cztery pierwsze otwory oraz ten na spodzie). W jedenastym takcie na pierwszą miarę grane są ósemki: najpierw c (na flecie dźwięk ten wykonuje się, zakrywając drugi otwór oraz ten na spodzie), a następnie d (na flecie dźwięk ten wykonuje się, zakrywając drugi otwór i pozostawiając wszystkie inne odkryte). Na miarę drugą zapisano ósemki c (na flecie dźwięk ten wykonuje się, zakrywając drugi otwór oraz ten na spodzie) oraz b (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając kolejno pierwszy, trzeci oraz czwarty otwór oraz ten na spodzie). W takcie dwunastym na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie), natomiast na miarę drugą ćwierćnutę f (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając cztery pierwsze otwory oraz ten na spodzie).W trzynastym takcie na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę f (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając cztery pierwsze otwory oraz ten na spodzie), a na miarę drugą ćwierćnutę g (na flecie dźwięk ten wykonuje się, zakrywając trzy pierwsze otwory oraz ten na spodzie). W takcie czternastym na obie miary grana jest półnuta f (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając cztery pierwsze otwory oraz ten na spodzie). W takcie piętnastym na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę f (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając cztery pierwsze otwory oraz ten na spodzie), a na miarę drugą ćwierćnutę g (na flecie dźwięk ten wykonuje się, zakrywając trzy pierwsze otwory oraz ten na spodzie). W ostatnim, szesnastym takcie na obie miary grana jest półnuta f (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając cztery pierwsze otwory oraz ten na spodzie). Akompaniament do utworu „Panie Janie”. Fragment trwający 30 sekund. Akompaniament został wykonany trójkącie i fortepianie. Utwór jest w metrum cztery czwarte i rozpoczyna się od podającego tempo trójkąta. Po podaniu tempa następuje gra na fortepianie.
Grafika przedstawia partyturę utworu „Panie Janie”. Utwór jest napisany w metrum dwie czwarte, w tonacji F‑dur. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktaw razkreślnej oraz dwukreślnej i są zapisane w kluczu wiolinowym. Partytura ma szesnaście taktów. Nad nutami znajdują się rysunki, przedstawiające palcowanie na flecie.W pierwszym takcie na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta f (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając cztery pierwsze otwory oraz ten na spodzie, przy czym ten ostatni za pomocą kciuka), a na miarę drugą ćwierćnuta g (na flecie dźwięk ten wykonuje się, zakrywając trzy pierwsze otwory oraz ten na spodzie). W takcie drugim na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie), a na druga miarę ćwierćnuta f (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając cztery pierwsze otwory oraz ten na spodzie). W takcie trzecim na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę f (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając cztery pierwsze otwory oraz ten na spodzie), a na miarę drugą ćwierćnutę g (na flecie dźwięk ten wykonuje się, zakrywając trzy pierwsze otwory oraz ten na spodzie). W czwartym takcie na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie), a na druga miarę ćwierćnuta f (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając cztery pierwsze otwory oraz ten na spodzie).W piątym takcie na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie), natomiast na drugą miarę ćwierćnutę b (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając kolejno pierwszy, trzeci oraz czwarty otwór oraz ten na spodzie). W szóstym takcie na obie miary zapisano półnutę c (na flecie dźwięk ten wykonuje się, zakrywając drugi otwór oraz ten na spodzie). W takcie siódmym na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie), natomiast na drugą miarę ćwierćnuta b (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając kolejno pierwszy, trzeci oraz czwarty otwór oraz ten na spodzie). W ósmym takcie na obie miary zapisano półnutę c (na flecie dźwięk ten wykonuje się, zakrywając drugi otwór oraz ten na spodzie).W takcie dziewiątym na pierwszą miarę grane są ósemki: najpierw c (na flecie dźwięk ten wykonuje się, zakrywając drugi otwór oraz ten na spodzie), a następnie d (na flecie dźwięk ten wykonuje się, zakrywając drugi otwór i pozostawiając wszystkie inne odkryte). Na miarę drugą zapisano ósemki c (na flecie dźwięk ten wykonuje się, zakrywając drugi otwór oraz ten na spodzie) oraz b (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając kolejno pierwszy, trzeci oraz czwarty otwór oraz ten na spodzie). W dziesiątym takcie na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie), natomiast na miarę drugą ćwierćnutę f (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając cztery pierwsze otwory oraz ten na spodzie). W jedenastym takcie na pierwszą miarę grane są ósemki: najpierw c (na flecie dźwięk ten wykonuje się, zakrywając drugi otwór oraz ten na spodzie), a następnie d (na flecie dźwięk ten wykonuje się, zakrywając drugi otwór i pozostawiając wszystkie inne odkryte). Na miarę drugą zapisano ósemki c (na flecie dźwięk ten wykonuje się, zakrywając drugi otwór oraz ten na spodzie) oraz b (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając kolejno pierwszy, trzeci oraz czwarty otwór oraz ten na spodzie). W takcie dwunastym na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie), natomiast na miarę drugą ćwierćnutę f (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając cztery pierwsze otwory oraz ten na spodzie).W trzynastym takcie na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę f (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając cztery pierwsze otwory oraz ten na spodzie), a na miarę drugą ćwierćnutę g (na flecie dźwięk ten wykonuje się, zakrywając trzy pierwsze otwory oraz ten na spodzie). W takcie czternastym na obie miary grana jest półnuta f (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając cztery pierwsze otwory oraz ten na spodzie). W takcie piętnastym na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę f (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając cztery pierwsze otwory oraz ten na spodzie), a na miarę drugą ćwierćnutę g (na flecie dźwięk ten wykonuje się, zakrywając trzy pierwsze otwory oraz ten na spodzie). W ostatnim, szesnastym takcie na obie miary grana jest półnuta f (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając cztery pierwsze otwory oraz ten na spodzie). Akompaniament do utworu „Panie Janie”. Fragment trwający 30 sekund. Akompaniament został wykonany trójkącie i fortepianie. Utwór jest w metrum cztery czwarte i rozpoczyna się od podającego tempo trójkąta. Po podaniu tempa następuje gra na fortepianie.
Nuty oraz schemat palcowania utworu „Panie Janie” z akompaniamentem do utworu, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Nuty oraz schemat palcowania utworu „Panie Janie” z akompaniamentem do utworu, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 16
Przypomnij sobie poprawne chwytanie dźwięku bIndeks górny 11. Zagraj go kilkakrotnie.
Polecenie 17
Zagraj w wolnym tempie melodię Panie Janie. Przećwicz ją ponownie, wraz z akompaniamentem.
Używając dźwięku fisIndeks górny 11 zagramy na flecie prostym melodię „Happy Birthday” [czytaj: hapi berfdej]. Poniżej znajduje się zapis nutowy, dźwiękowy tutorial na flecie prostym oraz akompaniament na instrumentarium Orffa.
RBjcyMLUjOZkw
Grafika przedstawia partyturę utworu „Happy Birthday”. Utwór jest napisany w metrum trzy czwarte, w tonacji G‑dur. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktaw razkreślnej oraz dwukreślnej i są zapisane w kluczu wiolinowym. Partytura ma osiem taktów oraz przedtakt. Nad nutami znajdują się rysunki, przedstawiające palcowanie na flecie. W przedtakcie grane są dwie ósemki d; na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając sześć pierwszych otworów oraz ten na spodzie (za pomocą kciuka). W pierwszym takcie na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę e (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając pięć pierwszych otworów oraz ten na spodzie), na miarę drugą ćwierćnutę d (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając sześć pierwszych otworów oraz ten na spodzie), a na trzecią miarę ćwierćnutę g (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając trzy pierwsze otwory oraz ten na spodzie). W takcie drugim na pierwsze dwie miary grana jest półnuta fis (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając trzy pierwsze otwory oraz otwory od piątego do siódmego oraz ten na spodzie), a na miarę trzecią dwie ósemki d (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając sześć pierwszych otworów oraz ten na spodzie). W trzecim takcie na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę e (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając pięć pierwszych otworów oraz ten na spodzie), na miarę drugą ćwierćnutę d (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając sześć pierwszych otworów oraz ten na spodzie), a na trzecią miarę ćwierćnutę a (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie). W takcie czwartym na pierwsze dwie miary grana jest półnuta g (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając trzy pierwsze otwory oraz ten na spodzie), a na miarę trzecią dwie ósemki d (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając sześć pierwszych otworów oraz ten na spodzie).W piątym takcie na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta d (na flecie dźwięk ten wykonuje się, zakrywając drugi otwór i pozostawiając wszystkie inne odkryte), na miarę drugą ćwierćnuta h (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając pierwszy otwór na górze oraz ten na spodzie), natomiast na miarę trzecią dwie ósemki g (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając trzy pierwsze otwory oraz ten na spodzie). W takcie szóstym na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę fis (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając trzy pierwsze otwory oraz otwory od piątego do siódmego oraz ten na spodzie), na miarę drugą ćwierćnutę e (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając pięć pierwszych otworów oraz ten na spodzie), a na trzecią miarę dwie ósemki c (na flecie dźwięk ten wykonuje się, zakrywając drugi otwór oraz ten na spodzie). W siódmym takcie na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta h (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając pierwszy otwór na górze oraz ten na spodzie), na miarę drugą ćwierćnuta g (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając trzy pierwsze otwory oraz ten na spodzie), a na trzecią miarę ćwierćnuta a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie). W ostatnim, ósmym takcie na pierwsze dwie miary zapisano półnutę g (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając trzy pierwsze otwory oraz ten na spodzie), a na miarę trzecią pauzę ćwierćnutową. Akompaniament do utworu „Happy Birthday”. Fragment trwający 25 sekundy. Akompaniament został wykonany na trójkącie i fortepianie. Utwór jest w metrum trzy czwarte i rozpoczyna się od podającego tempo trójkąta. Melodia rozpoczyna się z przedtaktu. Grę rozpoczyna fortepian.
Grafika przedstawia partyturę utworu „Happy Birthday”. Utwór jest napisany w metrum trzy czwarte, w tonacji G‑dur. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktaw razkreślnej oraz dwukreślnej i są zapisane w kluczu wiolinowym. Partytura ma osiem taktów oraz przedtakt. Nad nutami znajdują się rysunki, przedstawiające palcowanie na flecie. W przedtakcie grane są dwie ósemki d; na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając sześć pierwszych otworów oraz ten na spodzie (za pomocą kciuka). W pierwszym takcie na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę e (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając pięć pierwszych otworów oraz ten na spodzie), na miarę drugą ćwierćnutę d (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając sześć pierwszych otworów oraz ten na spodzie), a na trzecią miarę ćwierćnutę g (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając trzy pierwsze otwory oraz ten na spodzie). W takcie drugim na pierwsze dwie miary grana jest półnuta fis (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając trzy pierwsze otwory oraz otwory od piątego do siódmego oraz ten na spodzie), a na miarę trzecią dwie ósemki d (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając sześć pierwszych otworów oraz ten na spodzie). W trzecim takcie na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę e (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając pięć pierwszych otworów oraz ten na spodzie), na miarę drugą ćwierćnutę d (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając sześć pierwszych otworów oraz ten na spodzie), a na trzecią miarę ćwierćnutę a (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie). W takcie czwartym na pierwsze dwie miary grana jest półnuta g (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając trzy pierwsze otwory oraz ten na spodzie), a na miarę trzecią dwie ósemki d (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając sześć pierwszych otworów oraz ten na spodzie).W piątym takcie na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta d (na flecie dźwięk ten wykonuje się, zakrywając drugi otwór i pozostawiając wszystkie inne odkryte), na miarę drugą ćwierćnuta h (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając pierwszy otwór na górze oraz ten na spodzie), natomiast na miarę trzecią dwie ósemki g (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając trzy pierwsze otwory oraz ten na spodzie). W takcie szóstym na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę fis (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając trzy pierwsze otwory oraz otwory od piątego do siódmego oraz ten na spodzie), na miarę drugą ćwierćnutę e (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając pięć pierwszych otworów oraz ten na spodzie), a na trzecią miarę dwie ósemki c (na flecie dźwięk ten wykonuje się, zakrywając drugi otwór oraz ten na spodzie). W siódmym takcie na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta h (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając pierwszy otwór na górze oraz ten na spodzie), na miarę drugą ćwierćnuta g (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając trzy pierwsze otwory oraz ten na spodzie), a na trzecią miarę ćwierćnuta a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie). W ostatnim, ósmym takcie na pierwsze dwie miary zapisano półnutę g (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając trzy pierwsze otwory oraz ten na spodzie), a na miarę trzecią pauzę ćwierćnutową. Akompaniament do utworu „Happy Birthday”. Fragment trwający 25 sekundy. Akompaniament został wykonany na trójkącie i fortepianie. Utwór jest w metrum trzy czwarte i rozpoczyna się od podającego tempo trójkąta. Melodia rozpoczyna się z przedtaktu. Grę rozpoczyna fortepian.
Nuty oraz schemat palcowania utworu „Happy Birthday” z akompaniamentem do utworu, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Nuty oraz schemat palcowania utworu „Happy Birthday” z akompaniamentem do utworu, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 18
Przypomnij sobie poprawne chwytanie dźwięku fisIndeks górny 11. Zagraj go kilkakrotnie.
Polecenie 19
Zagraj w wolnym tempie melodię „Happy Birthday” [czytaj: hapi berfdej]. Przećwicz ją ponownie, wraz z akompaniamentem.
Znając większość dźwięków, które da się zagrać na flecie prostym zagramy znany przykład z historii muzyki jakim jest „Jesień” z „Czterech pór roku” Antonio Vivaldiego [czytaj: antonio wiwaldiego]. Poniżej znajduje się zapis nutowy, dźwiękowy tutorial na flecie prostym oraz akompaniament na instrumentarium Orffa.
RnretSgl0C7cr
Grafika przedstawia partyturę utworu „Jesień” z cyklu „Cztery Pory Roku” autorstwa Antonio Vivaldiego. Utwór jest napisany w metrum cztery czwarte, w tonacji F‑dur. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktaw razkreślnej oraz dwukreślnej i są zapisane w kluczu wiolinowym. Partytura ma sześć taktów. Nad nutami znajdują się rysunki, przedstawiające palcowanie na flecie. W pierwszym takcie na pierwszą miarę grane są dwie ósemki a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie, przy czym ten ostatni za pomocą kciuka); na drugą miarę zapisano ponownie ósemkę a oraz ósemkę b (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając kolejno pierwszy, trzeci oraz czwarty otwór oraz ten na spodzie). Na miarę trzecią zapisano ćwierćnutę a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie), natomiast na miarę czwartą dwie ósemki: ponownie a oraz b (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając kolejno pierwszy, trzeci oraz czwarty otwór oraz ten na spodzie). W drugim takcie na miarę pierwszą grane są dwie ósemki a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie); na drugą miarę zapisano ponownie ósemkę a oraz ósemkę b (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając kolejno pierwszy, trzeci oraz czwarty otwór oraz ten na spodzie). Na miarę trzecią zapisano ćwierćnutę a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie), natomiast na miarę czwartą dwie ósemki: ponownie a oraz b (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając kolejno pierwszy, trzeci oraz czwarty otwór oraz ten na spodzie). W trzecim takcie na pierwszą miarę zapisano ósemkę a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie) oraz szesnastki: g (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając trzy pierwsze otwory oraz ten na spodzie) oraz a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie), na miarę drugą ósemkę b (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając kolejno pierwszy, trzeci oraz czwarty otwór oraz ten na spodzie) oraz a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie), na trzecią miarę ćwierćnutę g (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając trzy pierwsze otwory oraz ten na spodzie), natomiast na czwartą miarę pauzę ćwierćnutową. W takcie czwartym na pierwszą miarę grane są dwie ósemki a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie, przy czym ten ostatni za pomocą kciuka); na drugą miarę zapisano ponownie ósemkę a oraz ósemkę b (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając kolejno pierwszy, trzeci oraz czwarty otwór oraz ten na spodzie). Na miarę trzecią zapisano ćwierćnutę a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie), natomiast na miarę czwartą dwie ósemki: ponownie a oraz b (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając kolejno pierwszy, trzeci oraz czwarty otwór oraz ten na spodzie). W piątym takcie na miarę pierwszą grane są dwie ósemki a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie); na drugą miarę zapisano ponownie ósemkę a oraz ósemkę b (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając kolejno pierwszy, trzeci oraz czwarty otwór oraz ten na spodzie). Na miarę trzecią zapisano ćwierćnutę a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie), natomiast na miarę czwartą dwie ósemki: ponownie a oraz b (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając kolejno pierwszy, trzeci oraz czwarty otwór oraz ten na spodzie). W ostatnim, szóstym takcie na pierwszą miarę zapisano ósemkę a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie) oraz szesnastki: g (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając trzy pierwsze otwory oraz ten na spodzie) oraz a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie), na miarę drugą ósemkę b (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając kolejno pierwszy, trzeci oraz czwarty otwór oraz ten na spodzie) oraz a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie), na trzecią miarę ćwierćnutę g (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając trzy pierwsze otwory oraz ten na spodzie), natomiast na czwartą miarę pauzę ćwierćnutową. Akompaniament do utworu „Jesień” z cyklu „Cztery pory roku” (RV 293) autorstwa Antonio Vivaldiego. Fragment trwający 27 sekund. Akompaniament został wykonany na trójkącie i fortepianie. Utwór jest w metrum cztery czwarte. Wykonawca uderza w membranę, podkreślając równe miary. Po nadaniu tempa grę rozpoczyna fortepian.
Grafika przedstawia partyturę utworu „Jesień” z cyklu „Cztery Pory Roku” autorstwa Antonio Vivaldiego. Utwór jest napisany w metrum cztery czwarte, w tonacji F‑dur. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktaw razkreślnej oraz dwukreślnej i są zapisane w kluczu wiolinowym. Partytura ma sześć taktów. Nad nutami znajdują się rysunki, przedstawiające palcowanie na flecie. W pierwszym takcie na pierwszą miarę grane są dwie ósemki a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie, przy czym ten ostatni za pomocą kciuka); na drugą miarę zapisano ponownie ósemkę a oraz ósemkę b (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając kolejno pierwszy, trzeci oraz czwarty otwór oraz ten na spodzie). Na miarę trzecią zapisano ćwierćnutę a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie), natomiast na miarę czwartą dwie ósemki: ponownie a oraz b (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając kolejno pierwszy, trzeci oraz czwarty otwór oraz ten na spodzie). W drugim takcie na miarę pierwszą grane są dwie ósemki a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie); na drugą miarę zapisano ponownie ósemkę a oraz ósemkę b (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając kolejno pierwszy, trzeci oraz czwarty otwór oraz ten na spodzie). Na miarę trzecią zapisano ćwierćnutę a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie), natomiast na miarę czwartą dwie ósemki: ponownie a oraz b (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając kolejno pierwszy, trzeci oraz czwarty otwór oraz ten na spodzie). W trzecim takcie na pierwszą miarę zapisano ósemkę a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie) oraz szesnastki: g (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając trzy pierwsze otwory oraz ten na spodzie) oraz a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie), na miarę drugą ósemkę b (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając kolejno pierwszy, trzeci oraz czwarty otwór oraz ten na spodzie) oraz a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie), na trzecią miarę ćwierćnutę g (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając trzy pierwsze otwory oraz ten na spodzie), natomiast na czwartą miarę pauzę ćwierćnutową. W takcie czwartym na pierwszą miarę grane są dwie ósemki a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie, przy czym ten ostatni za pomocą kciuka); na drugą miarę zapisano ponownie ósemkę a oraz ósemkę b (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając kolejno pierwszy, trzeci oraz czwarty otwór oraz ten na spodzie). Na miarę trzecią zapisano ćwierćnutę a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie), natomiast na miarę czwartą dwie ósemki: ponownie a oraz b (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając kolejno pierwszy, trzeci oraz czwarty otwór oraz ten na spodzie). W piątym takcie na miarę pierwszą grane są dwie ósemki a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie); na drugą miarę zapisano ponownie ósemkę a oraz ósemkę b (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając kolejno pierwszy, trzeci oraz czwarty otwór oraz ten na spodzie). Na miarę trzecią zapisano ćwierćnutę a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie), natomiast na miarę czwartą dwie ósemki: ponownie a oraz b (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając kolejno pierwszy, trzeci oraz czwarty otwór oraz ten na spodzie). W ostatnim, szóstym takcie na pierwszą miarę zapisano ósemkę a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie) oraz szesnastki: g (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając trzy pierwsze otwory oraz ten na spodzie) oraz a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie), na miarę drugą ósemkę b (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając kolejno pierwszy, trzeci oraz czwarty otwór oraz ten na spodzie) oraz a (na flecie ten dźwięk wykonuje się, zakrywając dwa pierwsze otwory oraz ten na spodzie), na trzecią miarę ćwierćnutę g (na flecie dźwięk ten wykonuje się zakrywając trzy pierwsze otwory oraz ten na spodzie), natomiast na czwartą miarę pauzę ćwierćnutową. Akompaniament do utworu „Jesień” z cyklu „Cztery pory roku” (RV 293) autorstwa Antonio Vivaldiego. Fragment trwający 27 sekund. Akompaniament został wykonany na trójkącie i fortepianie. Utwór jest w metrum cztery czwarte. Wykonawca uderza w membranę, podkreślając równe miary. Po nadaniu tempa grę rozpoczyna fortepian.
Nuty oraz schemat palcowania utworu „Jesień” z cyklu „Cztery pory roku” Antonio Vivaldiego z akompaniamentem do utworu, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Nuty oraz schemat palcowania utworu „Jesień” z cyklu „Cztery pory roku” Antonio Vivaldiego z akompaniamentem do utworu, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 20
Przypomnij sobie poprawne chwytanie dźwięku b. Zagraj go kilkakrotnie.
Polecenie 21
Zagraj w wolnym tempie melodię „Jesieni”. Przećwicz je ponownie, wraz z akompaniamentem.
Rodzina fletów
R6KzPZpsED22T
Ilustracja interaktywna przedstawia trzy instrumenty dęte drewniane prezentowane w formie obrazów wiszących na ścianie oświetlonej z góry lampą. Obrazy są w czarnych ramach. Pierwszy z lewej to flet piccolo posiadający srebrno‑czarną obudowę wykonaną z metalu. Drugim instrumentem jest fletnia pana wykonana z drewna. Trzecim instrumentem jest flet poprzeczny wykonany z metalu. Z prawej strony jest panel boczny oraz trzy teksty: Flet piccolo, Fletnia pana, Flet poprzeczny. Obok tekstów przyciski z symbolem trójkropka. Po kliknięciu na tekst, dany instrument podświetla się na grafice. Po kliknięciu na przycisk wyświetla się informacja dodatkowa. Po kliknięciu na tekst: Flet piccolo ten podświetla się na grafice, po kliknięciu na przycisk wyświetla się informacja dodatkowa o treści: instrument dęty drewniany z grupy aerofonów wargowych. Mała odmiana fletu poprzecznego, charakteryzująca się wysokim i przenikliwym dźwiękiem. Nad tekstem przykład brzmienia instrumentu, pod tekstem ilustracje przedstawiające instrument z trzech stron. Po kliknięciu na tekst: Fletnia pana ten podświetla się na grafice, po kliknięciu na przycisk wyświetla się informacja dodatkowa o treści: Instrument dęty drewniany, który składa się z szeregu drewnianych piszczałek, ułożonych w jednym lub dwóch rzędach. Dźwięki są wydobywane poprzez dmuchanie w krawędzie otworów piszczałek. Nad tekstem przykład brzmienia instrumentu, pod tekstem ilustracje przedstawiające instrument z trzech stron.Po kliknięciu na tekst: Flet poprzeczny ten wyświetla się na grafice. Po kliknięciu na przycisk wyświetla się informacja dodatkowa: instrument dęty drewniany posiadający przy jednym z końców otwór wargowy służący do zadęcia. Ma też szereg bocznych otworów wyposażonych w klapy, które służą do zmiany wysokości dźwięku. Współczesne flety poprzeczne, mimo, że należą do grupy instrumentów dętych drewnianych, wykonuje się z metalu, najczęściej ze srebra. Nad tekstem przykład brzmienia instrumentu, pod tekstem ilustracje przedstawiające instrument z trzech stron.
Ilustracja interaktywna przedstawia trzy instrumenty dęte drewniane prezentowane w formie obrazów wiszących na ścianie oświetlonej z góry lampą. Obrazy są w czarnych ramach. Pierwszy z lewej to flet piccolo posiadający srebrno‑czarną obudowę wykonaną z metalu. Drugim instrumentem jest fletnia pana wykonana z drewna. Trzecim instrumentem jest flet poprzeczny wykonany z metalu. Z prawej strony jest panel boczny oraz trzy teksty: Flet piccolo, Fletnia pana, Flet poprzeczny. Obok tekstów przyciski z symbolem trójkropka. Po kliknięciu na tekst, dany instrument podświetla się na grafice. Po kliknięciu na przycisk wyświetla się informacja dodatkowa. Po kliknięciu na tekst: Flet piccolo ten podświetla się na grafice, po kliknięciu na przycisk wyświetla się informacja dodatkowa o treści: instrument dęty drewniany z grupy aerofonów wargowych. Mała odmiana fletu poprzecznego, charakteryzująca się wysokim i przenikliwym dźwiękiem. Nad tekstem przykład brzmienia instrumentu, pod tekstem ilustracje przedstawiające instrument z trzech stron. Po kliknięciu na tekst: Fletnia pana ten podświetla się na grafice, po kliknięciu na przycisk wyświetla się informacja dodatkowa o treści: Instrument dęty drewniany, który składa się z szeregu drewnianych piszczałek, ułożonych w jednym lub dwóch rzędach. Dźwięki są wydobywane poprzez dmuchanie w krawędzie otworów piszczałek. Nad tekstem przykład brzmienia instrumentu, pod tekstem ilustracje przedstawiające instrument z trzech stron.Po kliknięciu na tekst: Flet poprzeczny ten wyświetla się na grafice. Po kliknięciu na przycisk wyświetla się informacja dodatkowa: instrument dęty drewniany posiadający przy jednym z końców otwór wargowy służący do zadęcia. Ma też szereg bocznych otworów wyposażonych w klapy, które służą do zmiany wysokości dźwięku. Współczesne flety poprzeczne, mimo, że należą do grupy instrumentów dętych drewnianych, wykonuje się z metalu, najczęściej ze srebra. Nad tekstem przykład brzmienia instrumentu, pod tekstem ilustracje przedstawiające instrument z trzech stron.
Źródło: online-skills, Rodzina fletów, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 22
Odpowiedz na pytanie. Jak nazywa się mała odmiana fletu poprzecznego? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
RLOtHFh1TQAVL
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Jest to flet piccolo [czytaj: pikolo].
Polecenie 23
Odpowiedz na pytanie. Jak nazywa się instrument dęty drewniany składający się z szeregu drewnianych piszczałek, ułożonych w jednym lub dwóch rzędach? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
R15cTGcTAIKTF
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Jest to Fletnia Pana.
Polecenie 24
Odpowiedz na pytanie. Do której grupy instrumentów zalicza się flet poprzeczny, którego obudowa wykonana jest z metalu? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
R13Ephb4twrns
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Do grupy instrumentów dętych drewnianych.
Podsumowanie
Gra na flecie prostym nie jest tak skomplikowana na jaką może się wydawać. Wystarczy poznać kilka podstawowych chwytów i można wykonać na flecie proste melodie. Ciągła praktyka i ćwiczenia z dnia na dzień będą udoskonalać umiejętności gry i przynosić wiele satysfakcji z muzykowania.
Ćwiczenia
R14faS9Lykicq1
Ćwiczenie 1
Dopisz nazwę instrumentu do opisu. Tu uzupełnij – mała odmiana fletu poprzecznego, charakteryzująca się wysokim i przenikliwym dźwiękiem. Tu uzupełnij - instrument w kształcie rurki z bocznymi otworami, które mogą być zakrywane bezpośrednio opuszkami palców lub klapkami. W czasie gry trzyma się go pionowo. Tu uzupełnij – instrument dęty drewniany, który składa się z szeregu drewnianych piszczałek, ułożonych w jednym lub dwóch rzędach.
Dopisz nazwę instrumentu do opisu. Tu uzupełnij – mała odmiana fletu poprzecznego, charakteryzująca się wysokim i przenikliwym dźwiękiem. Tu uzupełnij - instrument w kształcie rurki z bocznymi otworami, które mogą być zakrywane bezpośrednio opuszkami palców lub klapkami. W czasie gry trzyma się go pionowo. Tu uzupełnij – instrument dęty drewniany, który składa się z szeregu drewnianych piszczałek, ułożonych w jednym lub dwóch rzędach.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RCpq2PDu3u4bk1
Ćwiczenie 2
Wskaż, które zdania są prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Prawidłowa postawa w grze na flecie to usztywnione ramiona, 2. Grając na flecie trzymamy instrument w jednej ręce, 3. Przed wydobyciem dźwięku na flecie należy stanąć lub usiąść z postawą wyprostowaną, trzymając flet oburącz, 4. Otwór, który znajduje się w tylnej części fletu należy zakryć kciukiem lewej ręki.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1Gxuy7uZnCL41
Ćwiczenie 3
Odpowiedz na pytanie. Przy grze na flecie należy: Możliwe odpowiedzi: 1. Wdmuchiwać powietrze do wnętrza fletu z całą siłą, 2. Delikatnie wdmuchiwać powietrze do wnętrza fletu, 3. Opierać flet na górnej wardze, 4. Żadne z powyższych
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R18K3EWlax90Y1
Ćwiczenie 4
Połącz treści tak, aby powstały prawidłowe zdania. Gama C-dur rozpoczyna się od dźwięku Możliwe odpowiedzi: 1. g1, 2. d1, 3. c1, 4. c2 Gama C-dur kończy się na dźwięku Możliwe odpowiedzi: 1. g1, 2. d1, 3. c1, 4. c2 Drugi dźwięk gamy C-dur to Możliwe odpowiedzi: 1. g1, 2. d1, 3. c1, 4. c2 Piąty dźwięk gamy C-dur to Możliwe odpowiedzi: 1. g1, 2. d1, 3. c1, 4. c2
Połącz treści tak, aby powstały prawidłowe zdania. Gama C-dur rozpoczyna się od dźwięku Możliwe odpowiedzi: 1. g1, 2. d1, 3. c1, 4. c2 Gama C-dur kończy się na dźwięku Możliwe odpowiedzi: 1. g1, 2. d1, 3. c1, 4. c2 Drugi dźwięk gamy C-dur to Możliwe odpowiedzi: 1. g1, 2. d1, 3. c1, 4. c2 Piąty dźwięk gamy C-dur to Możliwe odpowiedzi: 1. g1, 2. d1, 3. c1, 4. c2
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RsyaacxT7Yo682
Ćwiczenie 5
Odpowiedz na pytanie. Do grupy fletów nie należy: Możliwe odpowiedzi: 1. Fletnia Pana, 2. Trąbka, 3. Flet poprzeczny, 4. Flet piccolo
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1JrJjDKMvYJv
Ćwiczenie 6
Zaznacz z wymienionych instrumenty, które zaliczają się do Instrumentarium Orffa. Możliwe odpowiedzi: 1. Bębenki, 2. Grzechotka, 3. Trójkąt, 4. Dzwonki melodyczne, 5. Dudy, 6. Szałamaja
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 7
Podaj przynajmniej trzy przykłady melodii możliwych do zagrania na flecie prostym.
Rp2UuHmKMMNtj
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Przykładowe melodie do odegrania na flecie prostym odnajdziesz w treści lekcji.
Trzy przykładowe melodie do zagrania na flecie prostym to:
Happy Birthday,
Panie Janie,
Wlazł kotek na płotek.
2
Ćwiczenie 8
Opisz prawidłową postawę gry na flecie. Odpowiadając na zagadnienie uwzględnij również prawidłowe ułożenie palców na instrumencie.
R15zWpZfeO1Vn
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zapoznaj się z fragmentem lekcji, który omawia podstawy techniki gry na flecie. Pomocne mogą okazać się treści z filmu oraz treści znajdujące się pod filmem.
Grając na flecie należy stać wyprostowanym lub siedzieć wyprostowanym. Flet należy trzymać oburącz.
kolejne palce lewej dłoni ułożone na kolejnych otworach;
mały palec nie zakrywa żądnego otworu;
kciuk prawej dłoni podpiera flet i nie zakrywa otworu;
palec wskazujący prawy oraz następne zakrywają otwory dolnej części instrumentu.
Ustnik fletu powinien się opierać o dolną wargę.
Słownik pojęć
Chwyt na instrumencie
Chwyt na instrumencie
zakrywanie w odpowiedni sposób otworów instrumentu.
Flet piccolo
Flet piccolo
mała odmiana fletu poprzecznego, charakteryzująca się wysokim i przenikliwym dźwiękiem.
Flet prosty
Flet prosty
instrument w kształcie rurki z bocznymi otworami, które mogą być zakrywane bezpośrednio opuszkami palców lub klapkami. W czasie gry trzyma się go pionowo.
Fletnia Pana
Fletnia Pana
instrument dęty drewniany, który składa się z szeregu drewnianych piszczałek, ułożonych w jednym lub dwóch rzędach.
Gama
Gama
szereg następujących po sobie dźwięków.
Instrumentarium Orffa
Instrumentarium Orffa
proste instrumenty perkusyjne, w skład którego wchodzą: bębenki, tamburyna, kołatki, grzechotki, trójkąty, dzwonki melodyczne.
Zadęcie
Zadęcie
sposób trzymania ust oraz wydobycie dźwięku.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
Encyklopedia PWN – wydanie internetowe.
Habela J., Słowniczek Muzyczny, PWM, Kraków 1998.
Słownik Języka Polskiego – wydanie internetowe.
Notatki ucznia
R1eKNdEkdKLih
(uzupełnij)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Biblioteka audio
Bibliografia
Encyklopedia PWN – wydanie internetowe.
Habela J., Słowniczek Muzyczny, PWM, Kraków 1998.
Kowalska M., ABC Historii Muzyki, PWM, Kraków 2001.
Poźniak W., Historia instrumentacji, Wydawnictwo UJ, Kraków 1965.
Sachs C., Historia instrumentów muzycznych, tłum. S. Olędzki, PWM, Kraków 1989.