RFDno2SrqlHh2
Ilustracja przedstawia osobę grającą na ukulele. W kadrze fotografii znajduje się instrument trzymany przez osobę w czarnej koszulce z krótkim rękawem, na tle drzew i niebieskiego nieba. Pośrodku umieszczono czarne pole tekstowe z tytułem lekcji: Młody instrumentalista - gitara / ukulele.

Młody instrumentalista - gitara/ukulele

Muzyk grający na ukulele, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Muzyk grający na ukulele, fotografia, licencja: CC BY 3.0.

Wprowadzenie

Historia gitary

Muzykoteka Szkolna
Muzykoteka Szkolna Gitara

Historia gitary rozpoczyna się na starożytnym Bliskim Wschodzie, gdzie około 4000 roku przed naszą erą pojawiły się przypominające ją szarpane instrumenty strunowe. Wśród Greków rozpowszechniona była kitara – instrument zawodowych muzyków i poetów, później lutnia. W średniowieczu i renesansie równolegle istniały gitary trzy-, cztero- i pięciostrunowe, które naprzemiennie zyskiwały lub traciły na popularności. Duży wpływ na rozwój gitary miały także instrumenty arabskie. Ośrodkiem rozwoju budownictwa i wykonawstwa gitarowego w XVII stuleciu były Włochy, a Hiszpania stała się nim dopiero pod koniec XVIII wieku.

cyt1 Źródło: Muzykoteka Szkolna, Gitara, dostępny w internecie: https://muzykotekaszkolna.pl/wiedza/instrumenty/gitara [dostęp 19.12.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Gitara należy do grupy strunowych instrumentów szarpanych. Współcześnie gramy na gitarze klasycznej ze strunamiStrunastrunami nylonowymi oraz akustycznej/elektrycznej, gdzie struny są metalowe.

Historia ukulele

Bydgoski portal
Bydgoski portal Krótka historia ukulele

Historia ukulele rozpoczyna się pod koniec XIX wieku, kiedy to na Hawaje przybyli imigranci z Portugalii. Zbudowali oni instrument, który przypominał te wywodzące się z ich ojczyzny: Braguinho [czytaj: braguino] i cavaquinho [czytaj: kawakino]. Stał się on bardzo popularny, głównie za sprawą króla Hawajów.

cyt2 Źródło: Bydgoski portal, Krótka historia ukulele, dostępny w internecie: https://www.bydgoszcz.com/wiadomosci/5678,krotka-historia-ukulele [dostęp 19.12.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Ukulele, to instrument również należący do grupy strunowych szarpanych, który swoim wyglądem przypomina gitarę, ale jest od niej znacznie mniejszy. Większość modeli ma cztery struny, choć można znaleźć też takie z sześcioma czy nawet ośmioma strunami.

Przeważnie na ukulele gra się palcami, jednak niektórzy muzycy korzystają z kostki (najlepiej wybierać takie wykonane z filcu). Instrument ten nadaje się zarówno do gry solowej, jak i w zespole.

Nauczysz się
  • opowiadać o podstawowej budowie gitary;

  • trzymać gitarę klasyczną i akustyczną;

  • prawidłowej postawy do gry na gitarze;

  • poprawnie poruszać palcami prawej i lewej ręki podczas gry na gitarze;

  • oznaczeń palców w zapisie nutowym;

  • gry podstawowych dźwięków;

  • gry podstawowych akordów oraz wykonania trzech prostych melodii;

  • określać pojęcie „tabulatura” oraz z niej czytać.

Budowa gitary

R1T0a10V3vNGh
Ilustracja prezentująca budowę gitary, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Ilustracja prezentująca budowę gitary, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Postawa gitarzysty/gitarzystki

50
  • Gitarę klasyczną trzymamy blisko ciała.

  • Kolano wedle preferencji podniesione przez podnóżekPodnóżekpodnóżek lub podgitarnikPodgitarnikpodgitarnik.

  • Prawa ręka położona przedramieniem swobodnie z góry, dłoń nad otworem rezonansowym.

  • W lewej ręce łokieć blisko pudła, kciuk z tyłu na gryfieGryfgryfie, dość nisko.

50
RHDdbGwoACBxI
Prawidłowa postawa osoby grającej na gitarze klasycznej.
Źródło: online-skills, Prawidłowa postawa osoby grającej na gitarze, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
50

Gitarę akustyczną, ale nie tylko akustyczną, możemy swobodnie trzymać na jednym z kolan, ciągle pamiętając o prostych plecach. W miarę upływu czasu zauważysz, że najwygodniej gra się z instrumentem położonym prostopadle do podłoża i lekko przechylonym w stronę Twojego tułowia.

Stopy w miarę możliwości staraj się trzymać na ziemi, choć nie w każdym przypadku jest to konieczne.

50
R89wWmr6VNwc0
Prawidłowa postawa osoby grającej na gitarze akustycznej.
Źródło: online-skills, Prawidłowa postawa osoby grającej na gitarze, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z filmem, w którym przedstawione są elementy budowy gitary, prawidłowej postawy, trzymania instrumentu, sposoby wydobywania dźwięku prawą ręką i poruszania się lewą ręką na gitarze.

RSh3EUdc7C5MQ
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Gitara - podstawy”.
Polecenie 1

Na podstawie filmu, odpowiedz na pytanie. Na jakim kontynencie zaczęła się historia gitary?

RYETYxxC8G3bU
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Odpowiedz na pytanie. W jakim celu służy pudło rezonansowe?

R1U7Qfe0GOpw4
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Odpowiedz na pytanie. Jaka jest największa, widoczna różnica między gitarą klasyczną, a akustyczną?

REMOIBqrnHDza
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Oznaczenie palców obu dłoni w zapisie nutowym:

R19amqmIbYDo6
Oznaczenie palców obu dłoni w zapisie nutowym, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Oznaczenie palców obu dłoni w zapisie nutowym, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Oznaczenie numerycznie i nazwy pustych (nieprzyciśniętych) strun:

R5PRaGJkLFveF
Oznaczenie numerycznie i nazwy pustych (nieprzyciśniętych) strun, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Oznaczenie numerycznie i nazwy pustych (nieprzyciśniętych) strun, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

* w notacji zachodniej/anglosaskiej dźwięk H oznaczamy jako B

Wydobycie podstawowych dźwięków: g, a, h, c, d, e oraz f

Pamiętaj, aby podczas gry na gitarze i ukulele precyzyjnie stawiać palce przy progach na gryfie instrumentu. Palce powinny być zaokrąglone i stawiane z góry. Jeśli zrobisz to niezbyt dokładnie, zamiast pięknych dźwięków możemy usłyszeć przytłumione i głuche odgłosy wydobywające się spod placów. W miarę upływu czasu oraz częstych ćwiczeń zaczniesz wydobywać poprawne dźwięki. Zwróć uwagę, że granie nad otworem rezonansowym powoduje większe wzmocnienie dźwięku w pudle rezonansowym.

Poniżej przedstawione są rysunki podstawowych dźwięków na gitarze.

Schemat wszystkich dźwięków na pierwszych trzech progach instrumentu:

R1YulOX5V4mZ6
Schemat wszystkich dźwięków na pierwszych trzech progach instrumentu, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Schemat wszystkich dźwięków na pierwszych trzech progach instrumentu, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Na podstawie już poznanych dźwięków spróbujmy zagrać wybrane melodie:

Wyprawa w nieznane

RV2LJPsVORhGw
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Gitara - tutorial numer 1”
Polecenie 4

Obserwując zapis nutowy, opisz charakter utworu.

R8uRv4TPPyMRY
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Odpowiedz, czy charakter utworu pt.: „Wyprawa w nieznane” pasuje do jego tytułu. Zastanów się, w jaki nastrój wprawia Cię ta melodia.

R1Ek55zpQ3zYj
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Opisz, z jakich trzech dźwięków składa się utwór i pokaż lub opowiedz, jak należy ułożyć palce na strunach gitary, aby je wydobyć.

Rm8NIqPVLGE5l
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6

Opisz poznaną melodię solmizacją, aby utrwalić sobie kolejność dźwięków.

R1OJtGCro7O6d
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6

Zanim zagrasz utwór na gitarze, zaśpiewaj melodię solmizacją, aby utrwalić sobie kolejność dźwięków.

RoEhLCGaApMAb
Partytura do utworu „Wyprawa w nieznane” w metrum cztery czwarte w kluczu wiolinowym. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej. W pierwszym takcie wszystkie dźwięki to ćwierćnuty. Na pierwszą miarę wykonywany jest dźwięk a – dociskany drugim palcem lewej ręki na drugim progu; struna uderzana jest palcem środkowym prawej dłoni. Kolejny dźwięk jest taki sam, jednak uderzany jest za pomocą palca wskazującego. Na miarę trzecią uderzany jest dźwięk h palcem środkowym prawej dłoni, na czwartą ten sam dźwięk, jednak za pomocą palca wskazującego. W drugim takcie na pierwszą i drugą miarę grane są dwie ćwierćnuty a, natomiast na miarę trzecią wykonywana jest półnuta g. W takcie trzecim są cztery ćwierćnuty a. W takcie czwartym na pierwszą miarę grana jest półnuta h, natomiast na miarę trzecią półnuta g. W takcie piątym wszystkie dźwięki to ćwierćnuty – na miarę pierwszą oraz drugą grane jest a, natomiast na miary trzecią oraz czwartą h. W szóstym takcie na pierwszą i drugą miarę grane są dwie ćwierćnuty a, natomiast na miarę trzecią wykonywana jest półnuta g. Na pierwszą oraz drugą miarę w siódmym takcie grane jest a, następnie na miarę trzecią ćwierćnuta h, a na miarę czwartą ćwierćnuta g. W ostatnim, ósmym takcie są dwie półnuty a – na pierwszą oraz na trzecią miarę. Takt zamyka znak repetycji, oznaczający obowiązek powtórzenia utworu od samego początku. Utwór pod tytułem „Wyprawa w nieznane”. Fragment trwający 20 sekund. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na gitarę solo. Utwór jest wykonywany w niezbyt szybkim tempie i ma stonowany, spokojny oraz niezbyt dynamiczny charakter. Instrument prowadzący wykonuje jedynie linię melodyczną bez żadnego akompaniamentu. Kompozycja jest grana w średnim rejestrze gitary i ma prosty rytm, składający się jedynie z ćwierćnut oraz półnut w metrum cztery czwarte.
Utwór „Wyprawa w nieznane” (fragment), online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Utwór „Wyprawa w nieznane” (fragment), licencja: CC BY 3.0.
R10ywPPAW4RPI
Utwór pod tytułem „Wyprawa w nieznane”. Fragment trwający 29 sekund. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na gitarę solo. Utwór jest wykonywany w średnio szybkim tempie i ma wesoły, żywy oraz pogodny charakter, przywodzący nieco na myśl marsz. Gitara wykonuje akompaniament i realizuje harmonię wraz z akordami i basem. Kompozycja ma prosty rytm, składający się jedynie z ćwierćnut oraz półnut w metrum cztery czwarte.
Polecenie 7

Opisz, z jakich dźwięków składa się melodia utworu „Wyprawa w nieznane”.

R93aHswwr6VY6
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 7

Zagraj melodię „Wyprawy w nieznane” na gitarze. Pamiętaj o powtórce! Jeśli nie masz pewności co poszczególnych dźwięków czy odpowiednich palców, przed zagraniem sprawdź po kolei wszystkie nuty i dopasuj je do odpowiedniego progu, struny oraz palca.

Kurki trzy

R1O6b7q8Bv348
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Gitara - tutorial numer 2”.
Polecenie 8

Opisz swoimi słowami charakter utworu pt.: „Kurki trzy”, podając kilka określeń.

R1TCH3RVHZb0d
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 9

Odpowiedz, w którym miejscu i przez ile taktów melodia powtarza się w niezmienionej formie?

RROwU1DKxoIdS
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 10

Opisz poznaną melodię solmizacją, aby utrwalić sobie kolejność dźwięków.

R1Sz0KZeJiRmL
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 10

Zanim zagrasz utwór na gitarze, zaśpiewaj melodię solmizacją, aby utrwalić sobie kolejność dźwięków.

R1G5svnKid5UW
Partytura do utworu „Kurki trzy” w metrum cztery czwarte w kluczu wiolinowym. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktaw razkreślnej oraz dwukreślnej. Pierwszy takt rozpoczyna się od dwóch ćwierćnut g na pierwszą oraz drugą miarę; za pierwszym razem dźwięk uderzany jest środkowym palcem prawej ręki, za drugim razem palcem wskazującym. Na miary trzecią oraz czwartą grane są ćwierćnuty d (dociskane czwartym palcem lewej dłoni. Za pierwszym razem dźwięk uderzany jest środkowym palcem prawej ręki, za drugim razem palcem wskazującym.W drugim takcie na pierwszą i drugą miarę grane są ćwierćnuty e. Za pierwszym razem dźwięk uderzany jest środkowym palcem prawej ręki, za drugim razem palcem wskazującym. Na trzecią miarę za pomocą palca środkowego prawej ręki wykonywana jest półnuta d. W trzecim takcie wszystkie dźwięki to ćwierćnuty. Na pierwszą oraz drugą miarę grane jest c; za pierwszym razem dźwięk uderzany jest wskazującym palcem prawej ręki, za drugim razem palcem środkowym. Na miary trzecią oraz czwartą grany jest dźwięk h; za pierwszym razem uderzany jest wskazującym palcem prawej ręki, za drugim razem palcem środkowym. W czwartym takcie dwa pierwsze dźwięki to ćwierćnuty a; za pierwszym razem dźwięk uderzany jest wskazującym palcem prawej ręki, za drugim razem palcem środkowym. Na trzecią miarę grana jest półnuta g za pomocą palca wskazującego. Pod koniec czwartego taktu znajduje się repetycja, która oznacza obowiązek powtórzenia całej linijki od samego początku.Takt piąty rozpoczyna się od dwóch ćwierćnut d, granych na pierwszą miarę za pomocą palca środkowego prawej ręki oraz na drugą za pomocą palca wskazującego. Na miarę trzecią oraz czwartą wykonywany jest dźwięk c: za pierwszym razem uderzany jest wskazującym palcem prawej ręki, za drugim razem palcem środkowym. W takcie szóstym na pierwsze dwie miary grane są dwie ćwierćnuty h; za pierwszym razem dźwięk uderzany jest wskazującym palcem prawej ręki, za drugim razem palcem środkowym. Na miarę trzecią za pomocą palca środkowego grany jest dźwięk a. Takt siódmy rozpoczyna się od dwóch ćwierćnut d, granych na pierwszą miarę za pomocą palca środkowego prawej ręki oraz na drugą za pomocą palca wskazującego. Na miarę trzecią oraz czwartą wykonywany jest dźwięk c: za pierwszym razem uderzany jest wskazującym palcem prawej ręki, za drugim razem palcem środkowym. W takcie ósmym na pierwsze dwie miary grane są dwie ćwierćnuty h; za pierwszym razem dźwięk uderzany jest wskazującym palcem prawej ręki, za drugim razem palcem środkowym. Na miarę trzecią za pomocą palca środkowego grany jest dźwięk a. Pod koniec taktu znajduje się repetycja, która oznacza obowiązek powtórzenia całej linijki od samego początku. Utwór pod tytułem „Kurki Trzy”. Fragment trwający 25 sekund. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na gitarę solo. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie i ma wesoły, beztroski oraz dynamiczny charakter. Instrument prowadzący wykonuje jedynie linię melodyczną bez żadnego akompaniamentu. Kompozycja jest grana w średnim rejestrze gitary i ma prosty rytm, składający się jedynie z ćwierćnut oraz półnut w metrum cztery czwarte.
„Kurki trzy” zagrane na gitarze, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, „Kurki trzy” zagrane na gitarze, licencja: CC BY 3.0.
RvoSBdkurREIe
Utwór pod tytułem „Kurki Trzy”. Fragment trwający 35 sekund. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na gitarę solo. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie i ma wesoły, beztroski oraz dynamiczny charakter. Instrument prowadzący wykonuje akompaniament poprzez wykonanie akordów. Kompozycja ma prosty rytm, składający się jedynie z ćwierćnut oraz ósemek w metrum cztery czwarte.
Polecenie 11

Opisz, z jakich dźwięków składa się melodia utworu „Kurki trzy”.

R93aHswwr6VY6
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 11

Zagraj melodię „Kurki trzy” na gitarze. Pamiętaj o powtórkach! Jeśli nie masz pewności co poszczególnych dźwięków czy odpowiednich palców, przed zagraniem sprawdź po kolei wszystkie nuty i dopasuj je do odpowiedniego progu, struny oraz palca.

Stary McDonald

RhJSyWBQ5MFAR
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Gitara - tutorial numer 3”.

Uwaga: Gitarzysta licząc „raz, dwa” podkreśla, że jest to półnuta, a nie miara taktu.

Polecenie 12

Melodia „Stary McDonald” również ma powtarzającą się sekwencję dźwięków. Wskaż, w którym momencie występuje powtórka.

Rx5C1ZVvIEYT6
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 13

Obserwując zapis nutowy, opisz charakter utworu.

R1bJlkU8q5NJO
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 13

Opisz, jaki charakter ma utwór oraz zastanów się, w jakich sytuacjach może być wykorzystywany. „Stary McDonald” to melodia bardzo popularna, być może słyszałeś(-aś) ją podczas jakiegoś wydarzenia? Opowiedz o tym.

RNMseSt1JBMet
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 14

Opisz poznaną melodię solmizacją, aby utrwalić sobie kolejność dźwięków.

RkBN5hRc6DMSr
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 14

Zanim zagrasz utwór na gitarze, zaśpiewaj melodię solmizacją, aby utrwalić sobie kolejność dźwięków.

RoPjPjJM36LjI
Grafika przedstawia partyturę utworu „Stary McDonald” w metrum cztery czwarte w kluczu wiolinowym. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktaw razkreślnej oraz dwukreślnej.Pierwszy takt rozpoczyna się od trzech ćwierćnut c: grane na pierwszą i na trzecią miarę są wykonywane za pomocą środkowego palca prawej dłoni, natomiast ćwierćnuta grana na drugą miarę za pomocą palca wskazującego. Na czwartą miarę grana jest ćwierćnuta g za pomocą palca wskazującego. Takt drugi rozpoczyna się od dwóch ćwierćnut a: za pierwszym razem dźwięk uderzany jest środkowym palcem prawej ręki, za drugim razem palcem wskazującym. Na trzecią miarę grana jest półnuta g za pomocą palca środkowego. Takt trzeci rozpoczyna się od dwóch ćwierćnut e: pierwsza grana jest za pomocą palca serdecznego prawej dłoni, druga za pomocą środkowego. Na miarę trzecią oraz czwartą grane są ćwierćnuty d za pomocą serdecznego palca lewej dłoni: za pierwszym razem dźwięk uderzany jest środkowym palcem prawej ręki, za drugim razem palcem wskazującym. W czwartym takcie na pierwszą miarę za pomocą palca wskazującego lewej dłoni oraz wskazującego prawej dłoni grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. Pod koniec taktu znajduje się repetycja, która oznacza obowiązek powtórzenia całej linijki od samego początku.Piąty takt rozpoczyna się od trzech ćwierćnut c: grane na pierwszą i na trzecią miarę są wykonywane za pomocą środkowego palca prawej dłoni, natomiast ćwierćnuta grana na drugą miarę za pomocą palca wskazującego. Na czwartą miarę grana jest ćwierćnuta g za pomocą palca wskazującego. Takt szósty rozpoczyna się od trzech ćwierćnut c: grane na pierwszą i na trzecią miarę są wykonywane za pomocą środkowego palca prawej dłoni, natomiast ćwierćnuta grana na drugą miarę za pomocą palca wskazującego. Na czwartą miarę grana jest ćwierćnuta g za pomocą palca wskazującego. W takcie siódmym na pierwszą miarę grana jest za pomocą palca środkowego prawej dłoni ćwierćnuta c, następnie palcem wskazującym na drugą miarę ćwierćnuta g, później na miarę trzecią za pomocą palca środkowego ćwierćnuta c, następnie palcem wskazującym na czwartą miarę ćwierćnuta g. W ósmym takcie na pierwszą oraz drugą miarę grane są ćwierćnuty c – pierwsza za pomocą palca środkowego, druga za pomocą palca wskazującego – a następnie ćwierćnuta a na miarę trzecią palcem środkowym oraz palcem wskazującym ćwierćnuta g na miarę czwartą. Pod koniec taktu znajduje się repetycja, która oznacza obowiązek powtórzenia całej linijki od samego początku.Utwór pod tytułem „Stary McDonald”. Fragment trwający 33 sekundy. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na gitarę solo. Utwór jest wykonywany w średnio szybkim tempie i ma radosny, spokojny oraz optymistyczny charakter. Instrument prowadzący wykonuje jedynie linię melodyczną bez żadnego akompaniamentu. Kompozycja jest grana w średnim rejestrze gitary i ma prosty rytm, składający się jedynie z ćwierćnut oraz półnut w metrum cztery czwarte.
„Stary McDonald” zagrane na gitarze, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, „Stary McDonald” zagrane na gitarze, licencja: CC BY 3.0.
ReAsA4JGhawTc
Utwór pod tytułem „Stary McDonald”. Fragment trwający 34 sekundy. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na gitarę solo. Utwór jest wykonywany w średnio szybkim tempie i ma radosny, dynamiczny oraz optymistyczny charakter. Gitara wykonuje akompaniament i realizuje harmonię wraz z akordami i basem. Kompozycja ma prosty rytm, składający się jedynie z ćwierćnut oraz półnut w metrum cztery czwarte.
Polecenie 15

Opisz, z jakich dźwięków składa się melodia utworu „Stary McDonald”.

R93aHswwr6VY6
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 15

Zagraj melodię „Stary McDonald” na gitarze. Pamiętaj o powtórkach! Jeśli nie masz pewności co poszczególnych dźwięków czy odpowiednich palców, przed zagraniem sprawdź po kolei wszystkie nuty i dopasuj je do odpowiedniego progu, struny oraz palca.

Poniżej wersja utworu Stary McDonald na trzy gitary. Gitara numer 3 wykorzystuje jedynie puste struny zgodnie z diagramem powyżej.

RlF0xLFOMniSO
Partytura do utworu „Stary McDonald” na trzy gitary, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do utworu „Stary McDonald, partytura, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 16

Opisz, z jakich dźwięków składa się melodia utworu „Stary McDonald” w II oraz III gitarze.

R93aHswwr6VY6
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 16

Zagraj każdy wariant melodii „Stary McDonald” na gitarze. Pamiętaj o powtórkach! Jeśli nie masz pewności co poszczególnych dźwięków czy odpowiednich palców, przed zagraniem sprawdź po kolei wszystkie nuty i dopasuj je do odpowiedniego progu, struny oraz palca. Jeśli możesz dobrać sobie dwie osoby, to zagrajcie całość razem, wymieniając się poszczególnymi partiami.

Zapoznaj się z filmem, w którym poruszane są kwestie podstawowych akordów, oraz to, w jaki sposób je łapiemy i zmieniamy.

RYbHwaCybu0qb
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Gitara - podstawowe techniki gry akordowej”.
Polecenie 17

Opisz po kolei przedstawione w filmie akordy

R1BekQgqEfDo9
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 17

Przećwicz po kolei przedstawione w filmie akordy. Możesz posiłkować się grafiką umieszczoną poniżej.

Polecenie 18

Opisz, jak łatwo nauczyć się przejść pomiędzy akordami.

RjerlvkFUIuHO
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 19

Opisz różne warianty zagrania akordu C‑dur.

RnRWmueV4qcxA
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Akord, to zestaw co najmniej trzech dźwięków zagranych jednocześnie. W podstawowej nomenklaturze gitarowej przyjęło się, że akordy “smutne” - molowe - zapisujemy małą literą, a „wesołe” - durowe - wielką.

Schemat ten pozwala nam odczytać gdzie i które palce postawić, by uzyskać określone brzmienie akordu. Numery palców widnieją pod każdym układem.

RacZpu7FcvGKm
Schemat przedstawiający różne akordy, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Schemat przedstawiający różne akordy, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Rb83c76P22082
Ilustracja interaktywna przedstawia ułożenie palców na strunach w konkretnych akordach. W górnej części ilustracji przedstawiono graficznie dwa przejścia z jednego do drugiego akordu: z a‑moll na E‑dur oraz z a‑moll na d‑moll. W dolnej części ilustracji przedstawiono obok siebie trzy przejścia: z a‑moll na C‑dur, z C‑dur na G‑dur i z A‑dur na E‑dur. Po prawej stronie znajduje się panel boczny, na którym umieszczono następujący tytuł: Zmiana akordów gitarowych. Poniżej znajdują się wypisane kolejne zmiany akordów. Po kliknięciu w konkretną opcję, rozwija się tekst opisujący przejście. Pierwszy to: a‑moll na E‑dur. Przy zmianie akordu a‑moll na E‑dur najważniejszą kwestią jest zauważenie, że układ dla obu akordów jest dokładnie taki sam, tylko przesunięty o jedną strunę. Przy obu akordach palec pierwszy (wskazujący) dociska próg pierwszy, palec drugi (środkowy) dociska próg drugi, natomiast palec trzeci (serdeczny) dociska drugi próg. W wypadku akordu a‑moll układ rozpoczyna się od pustej struny piątej (A); struna szósta (E) jest pomijana lub tłumiona. Palec środkowy dociska drugi próg na strunie czwartej (D), palec serdeczny drugi próg na strunie trzeciej (G), natomiast palec wskazujący próg pierwszy na strunie drugiej (H). Struna pierwsza (e) jest grana pusta. Zmiana akordu z a‑moll na E‑dur polega na sprawnym i szybkim przeniesieniu palców o jedną strunę wyżej na podstrunnicy (tak, by każdy palec przeniósł się ze struny cieńszej na grubszą) przy jednoczesnym utrzymaniu układu, w taki sposób, by kształt chwytu nie uległ zmianie. Palec wskazujący przenosi się na próg pierwszy na strunie trzeciej (G), palec serdeczny na próg drugi na strunie czwartej (D), a palec środkowy na próg drugi na strunie piątej (A). Przy zmianie w drugą stronę, czyli z E‑dur na a‑moll, należy zrobić analogicznie, jednak w drugą stronę; palce przenoszą się o jedną strunę w dół na gryfie, na struny cieńsze. Pod tekstem znajduje się pięć zdjęć ułożenia palców na gryfie gitary w poszczególnych etapach zmiany akordów. Druga opcja w panelu bocznym to: a‑moll na d‑moll. Przy zmianie akordu a‑moll na d‑moll należy zapamiętać, że układ dla obu akordów jest podobny, tylko przesunięty o jedną strunę oraz, w przypadku palca serdecznego, o jeden próg. Przy obu akordach palec pierwszy (wskazujący) dociska próg pierwszy, palec drugi (środkowy) dociska próg drugi, natomiast palec trzeci (serdeczny) dociska drugi próg w przypadku akordu a‑moll oraz próg trzeci w akordzie d‑moll. W wypadku akordu a‑moll układ rozpoczyna się od pustej struny piątej (A); struna szósta (E) jest pomijana lub tłumiona. Palec środkowy dociska drugi próg na strunie czwartej (D), palec serdeczny drugi próg na strunie trzeciej (G), natomiast palec wskazujący próg pierwszy na strunie drugiej (H). Struna pierwsza (e) jest grana pusta. Zmiana akordu z a‑moll na d‑moll polega na sprawnym i szybkim przeniesieniu palców o jedną strunę niżej na podstrunnicy (tak, by każdy palec przeniósł się ze struny grubszej na cieńszą) przy jednoczesnym utrzymaniu układu, w taki sposób, by kształt chwytu nie uległ zmianie; dopiero po przeniesieniu palec serdeczny przesuwa się na wyższy próg. Palec wskazujący przenosi się na próg pierwszy na strunie pierwszej (e), palec serdeczny na próg drugi na strunie drugiej (h), a palec środkowy na próg drugi na strunie trzeciej (g). Następnie palec serdeczny należy przełożyć na trzeci próg. Bardziej doświadczeni gitarzyści przesuwają palec od razu przy przekładaniu o jedną strunę, jednak początkowo lepiej jest najpierw przenieść układ, a następnie dostosować ułożenie palca na progu. Przy zmianie w drugą stronę, czyli z d‑moll na a‑moll, należy zrobić analogicznie, jednak w drugą stronę; palce przenoszą się o jedną strunę w górę na gryfie, na struny grubsze, natomiast palec serdeczny cofa się z progu trzeciego na drugi. Pod tekstem znajduje się pięć zdjęć ułożenia palców na gryfie gitary w poszczególnych etapach zmiany akordów. Kolejny punkt dotyczy zmiany z a‑moll na C‑dur. Zmiana akordu z a‑moll na C‑dur to jedna z najprostszych możliwych zmian, ponieważ wymaga przełożenia tylko jednego palca. Wynika to z faktu, że dla obu akordów wspólne są: pomijana lub tłumiona struna szósta (E), palec środkowy dociskający drugi próg na strunie czwartej (D), palec wskazujący dociskający próg pierwszy na strunie drugiej (H) oraz pusta struna pierwsza (e). Przy tej zmianie palec serdeczny (trzeci) należy podnieść z drugiego progu na strunie trzeciej (G) i docisnąć próg trzeci na strunie piątej (A). Przy zmianie w drugą stronę, czyli z C‑dur na a‑moll, należy zrobić analogicznie, jednak w drugą stronę; palec serdeczny należy podnieść z trzeciego progu na strunie piątej (A) i docisnąć próg drugi na strunie trzeciej (G). Pod tekstem znajduje się pięć zdjęć ułożenia palców na gryfie gitary w poszczególnych etapach zmiany akordów. Następny punkt dotyczy zmiany z C‑dur na G‑dur. Zmiana akordu z C‑dur na G‑dur to jedna z bardziej skomplikowanych zmian podstawowych akordów. Wynika to z faktu, że oba układy nie mają żadnych wspólnych dźwięków, poza pustą struną trzecią (G). W wypadku akordu C‑dur układ rozpoczyna się od pomijanej lub tłumionej struny szóstej (E). Palec serdeczny dociska trzeci próg na strunie piątej (A), palec środkowy dociska drugi próg na strunie czwartej (D), struna trzecia (G) jest grana pusta, natomiast palec wskazujący dociska próg pierwszy na strunie drugiej (H). Struna pierwsza (e) jest grana pusta. Przy tak trzymanym układzie należy zacząć zmianę od palca środkowego, który podnosi się drugiego progu na strunie piątej i dociska próg trzeci na strunie szóstej (E). Za nim podążą palec wskazujący, który przenosi się na drugi próg na strunie piątej (A). Struny czwarta (D) oraz trzecia (G) są pozostawione puste. Palce serdeczny oraz mały dociskają trzecie progi, odpowiednio na strunie drugiej (H, palec serdeczny) oraz pierwszej (e, palec mały). Przy powrocie z układu G‑dur na akord C‑dur zmianę najprościej zacząć od palca serdecznego, który po przeniesieniu dociska strunę piątą (A) na trzecim progu. Palec środkowy powraca na drugi próg na strunie czwartej (D), struna trzecia (G) nadal pozostaje pusta, a palec wskazujący dociska próg pierwszy na strunie drugiej (H). Palec mały podnosi się ze struny pierwszej (e), która jest grana pusta. Pod tekstem znajduje się pięć zdjęć ułożenia palców na gryfie gitary w poszczególnych etapach zmiany akordów. Ostatni punkt dotyczy zmiany z A‑dur na E‑dur. Zmiana z akordu A‑dur na E‑dur wymaga przeniesienia układu jednego z akordów o jedną strunę wyżej, a później przełożenia palca wskazującego. Przy obu akordach palce drugi (środkowy) oraz trzeci (serdeczny) dociskają drugi próg. W wypadku akordu A‑dur układ rozpoczyna się od pustej struny piątej (A); struna szósta (E) jest pomijana lub tłumiona. Palec wskazujący dociska drugi próg na strunie czwartej (D), palec środkowy drugi próg na strunie trzeciej (G), natomiast palec serdeczny również drugi próg na strunie drugiej (H). Struna pierwsza (e) jest grana pusta. Zmiana polega na przeniesieniu całego układu o jedną strunę wyżej na gryfie, w taki sposób, że palec środkowy po zmianie dociska drugi próg na strunie piątej (A), a palec serdeczny próg drugi na strunie czwartej (D). Palec wskazujący należy przenieść na pierwszy próg na strunie trzeciej (G). W akordzie E‑dur struny szósta (E), druga (H) oraz pierwsza (e) są grane puste. Przy zmianie w drugą stronę, czyli z E‑dur na A‑dur, należy zrobić analogicznie, jednak w drugą stronę; palce przenoszą się o jedną strunę w dół na gryfie, na struny cieńsze, a następnie palec pierwszy jest przenoszony na drugi próg na strunie czwartej (D). Pod tekstem znajduje się pięć zdjęć ułożenia palców na gryfie gitary w poszczególnych etapach zmiany akordów.
Zmiana akordów gitarowych, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Zmiana akordów gitarowych, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

* w notacji zachodniej/anglosaskiej dźwięk H oznaczamy jako B

Zapoznaj się z filmem o tabulaturze, czym jest tabulatura i jak ją czytamy.

RokGqQiLMkSIm
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Tabulatora gitarowa”
Polecenie 20

Odpowiedz, w jakim celu powstała tabulatura?

R135LgyuTFAfn
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 21

Odpowiedz, w jaki sposób czytać tabulaturę? Co oznaczają poszczególne elementy?

RHCO7Db3h1rpz
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 22

Odpowiedz, na czym polega tzw. power chord.

R1b9ucvLUHPcd
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Tabulatura, to system ułatwiający czytanie dźwięków lub nut na gitarze. W standardowym zapisie wykorzystujemy 6 poziomych linii, z których każda reprezentuje jedną strunę.

RkaxCfnNJuheV
Widok na tabulaturę, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Widok na tabulaturę, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Następnie numery arabskie określają, który konkretnie próg na danej strunie musi zostać przyciśnięty (zagrany). Podobnie jak w przypadku zapisu nutowego, dźwięki lub numery zapisane jeden pod drugim, oznaczają potrzebę wydobycia/zagrania ich jednocześnie.

R1ckpC52PZTJR
Tabulatura wraz z naniesionymi progami, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Tabulatura wraz z naniesionymi progami, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z trzema prostymi riffami gitarowymi:

Deep Purple, Smoke on the Water

RrLdLlvpkM48P
Zapis riffu do utworu „Smoke on the Water” zespołu Deep Purple, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Zapis riffu do utworu „Smoke on the Water” zespołu Deep Purple, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

The White Stripes, Seven Nation Army

RwT9P5Nc5NkcX
Zapis riffu do utworu „Seven Nation Army” zespołu The White Stripes, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Zapis riffu do utworu „Seven Nation Army” zespołu The White Stripes, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Metallica, Enter Sandman

W tym przypadku wykorzystamy tabulaturę z zapisem nutowym i rytmem, gdyż taki zapis jest równie często spotykany. Pozwala nam on szybciej dostosować się do rytmu danego utworu.

R1URzomU2t1fz
Tabulatura z zapisem nutowym i rytmem utworu Enter Sandman zespołu Metallica, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Tabulatura z zapisem nutowym i rytmem utworu Enter Sandman zespołu Metallica, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Rj8y4sQqKHqxJ
Utwór pod tytułem „Enter Sandman”. Fragment trwający8 sekund. Grany fragment jest instrumentalny, przeznaczony na gitarę elektryczną. Utwór jest wykonywany w średnio szybkim tempie i ma dynamiczny nieco mroczny charakter.
Polecenie 23

Nazwij akordy zapisane w tabulaturze.

R1e5ItqRCBUhg
Akordy zapisane na tabulaturze, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Akordy zapisane na tabulaturze, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
RLmYcR1pYkh3K
Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij, Tu uzupełnij
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Ukulele

Schemat podstawowych akordów:

RxxveiPFEmSja
Podstawowe akordy do grania na ukulele, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Podstawowe akordy do grania na ukulele, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Podstawowe bicie:

RMAbLaW7JPVnI
Podstawowe bicie, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Podstawowe bicie, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Tak jak w przypadku gitary, akordy mogą być zapisane w formie tabulatury:

R1Wtt5nR1jkn6
Akordy zapisane w formie tabulatury, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Akordy zapisane w formie tabulatury, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Widoczne akordy to (od lewej): C‑dur, a‑moll, F‑dur, G‑dur.

Czasami możemy spotkać tabulatury bez oznaczenia strun. Nie zmienia to jednak sposobu ich odczytywania:

RsCpi3UxtowJU
Przykład tabulatury bez oznaczonych strun, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Przykład tabulatury bez oznaczonych strun, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Piosenki:

Teraz czas na naukę dwóch prostych utworów na ukulele:

Dawid Kwiatkowski, Proste

R71jxE1nvrThF
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Ukulele - tutorial numer 1”
Polecenie 24

Odpowiedz, w jakiej kolejności występują akordy w utworze „Proste”.

R1JZ1qpv6b2wR
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 25

Opisz schemat najprostszego bicia na ukulele.

RgpRTLDHVFO2K
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 26

Przećwicz po kolei akordy występujące w utworze, a następnie spróbuj wprowadzić do swojej gry bicie, płynność i odpowiednie tempo.

RkaRwjmQCKkaA
Utwór pod tytułem „Proste” autorstwa Dawida Kwiatkowskiego, Małgorzaty Uściłowskiej, Dominica Buczkowskiego‑Wojtaszka oraz Patryka Kumóra. Fragment trwający 1 minutę i 44 sekundy. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na ukulele solo. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie i ma niewesoły, nieco nostalgiczny oraz dynamiczny charakter. Instrument prowadzący wykonuje jedynie linię melodyczną bez żadnego akompaniamentu. Kompozycja jest grana w średnim oraz wysokim rejestrze ukulele i ma metrum cztery czwarte.
R1OHPWfTpJOCN
Utwór pod tytułem „Proste” autorstwa Dawida Kwiatkowskiego, Małgorzaty Uściłowskiej, Dominica Buczkowskiego‑Wojtaszka oraz Patryka Kumóra. Fragment trwający 1 minutę i 44 sekundy. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na dwa ukulele: jedno wykonujące linię melodyczną oraz drugie grające akompaniament. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie i ma niewesoły, nieco nostalgiczny oraz dynamiczny charakter. Kompozycja jest grana w szerokim rejestrze ukulele i ma metrum cztery czwarte

Sanah, Ale jazz

R1RwIcAvfgF2W
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Ukulele - tutorial numer 2”
Polecenie 27

Odpowiedz, w jakiej kolejności występują akordy w utworze „Ale jazz”.

RgGNQf3VJNf2X
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 28

Po ilu taktach występuje powtórzenie schematu akordów w utworze?

R8Skc7fWAEbBF
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 29

Odpowiedz, jaki efekt wywołuje zagranie pierwszej połowy zwrotki na tzw. puszczonych akordach?

Rf3w1nSmsURbX
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1PJiGgiCOaVd
Utwór pod tytułem „Ale jazz” autorstwa Sanah (czyli Zuzanny Jurczak), Mateusza Dopieralskiego, Jakuba Galińskiego oraz Magdaleny Wójcik. Fragment trwający 1 minutę i 4 sekundy. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na ukulele solo. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie i ma buńczuczny, nieco melancholijny oraz dynamiczny charakter. Instrument prowadzący wykonuje jedynie linię melodyczną bez żadnego akompaniamentu. Kompozycja jest grana w średnim oraz wysokim rejestrze ukulele i ma metrum cztery czwarte.
ROhAePjTp3hRl
Utwór pod tytułem „Ale jazz” autorstwa Sanah (czyli Zuzanny Jurczak), Mateusza Dopieralskiego, Jakuba Galińskiego oraz Magdaleny Wójcik. Fragment trwający 1 minutę i 44 sekundy. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na dwa ukulele: jedno wykonujące linię melodyczną oraz drugie grające akompaniament. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie i ma buńczuczny, nieco melancholijny oraz dynamiczny charakter. Kompozycja jest grana w średnim oraz wysokim rejestrze ukulele i ma metrum cztery czwarte.

Podsumowanie

Poziom gry na gitarze i ukulele pozwalający czerpać przyjemność z grania jest w zasięgu każdego ucznia. Podstawowe dźwięki i akordy otwierają cały wachlarz możliwości muzykowania samemu, z nagraniami internetowymi oraz w grupie znajomych. Przy rzetelnym ćwiczeniu i chęci rozwoju bardzo szybko wkraczamy na dotąd nieznane ścieżki muzyczne, a korzyści płynące z nabytej motoryki i muzykalności wpływają na funkcjonowanie w życiu codziennym.

Ćwiczenia

R19suclUneCw01
Ćwiczenie 1
Wskaż, który z instrumentów uznawany jest za przodka gitary. Możliwe odpowiedzi: 1. Bałałajka, 2. Kitara, 3. Mandolina, 4. Lutnia
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RcvgSts4TvoT41
Ćwiczenie 2
Wskaż, króre z podanych elementów gitary i ukulele wpływają na wzmocnienie dźwięku? Możliwe odpowiedzi: 1. Pudło rezonansowe, 2. Progi, 3. Główka, 4. Otwór rezonansowy
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RwgKFy7DFio3P2
Ćwiczenie 3
Wpisz nazwę małego narzedzia, służacego do szarpania strun, którego trzymamy podczas grania na gitarze lub ukulele. Odpowiedź: Tu uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1jjtMrYJK79m2
Ćwiczenie 4
Dopasuj nazwy dźwięków gitarowych do numeru struny na których leżą. H - C - D Możliwe odpowiedzi: 1. II, 2. I, 3. III A - G Możliwe odpowiedzi: 1. II, 2. I, 3. III E - F - G Możliwe odpowiedzi: 1. II, 2. I, 3. III
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RTO3G5l6YpM0V1
Ćwiczenie 5
Uporządkuj podane wysokości dźwięków od najniższego do najwyższego. Elementy do uszeregowania: 1. G, 2. D, 3. F, 4. C, 5. E
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RmsbDeisplRiG2
Ćwiczenie 6
Uzupełnij luki w tekście pojedynczymi słowami używając pojęć ze słownika pojęć lub rysunku na temat budowy gitary. Pękła mi pierwsza Tu uzupełnij Odwinąłem\am ją z Tu uzupełnij, który znajduje się na Tu uzupełnij mojej gitary i szybko zabrałem/am się do jej wymiany. Po skończonej operacji znalazłem/am swoją dawno zgubioną Tu uzupełnij i zacząłem/am grać bardzo dokładnie przyciskając swoje palce na Tu uzupełnij przy odpowiednich Tu uzupełnij. Szło mi tak dobrze, że Tu uzupełnij całe drżało w rytm ulubionej muzyki.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 7

Odpowiedz na pytanie. Czym jest akord? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RPx5flgEdXz7o
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 8

Gitara i ukulele. Wypisz podobieństwa i różnice.

R1YllrMJVvkNL
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Słownik pojęć

Gryf
Gryf

podłużna, wąska część gitary zakończona główką. Do korpusu/pudła rezonansowego gitary może być przyklejony lub przykręcony.

Kostka (piórko)
Kostka (piórko)

mały, najczęściej plastikowy element, który trzymamy w ręku i szarpiemy nim struny.

Mostek
Mostek

sztywno zamocowana do pudła rezonansowego/korpusu gitary część, na której zaczepia się struny, reguluje ich wysokość nad gryfem oraz odległości od siebie.

Podgitarnik
Podgitarnik

obita materiałem poduszka lub podstawek pod gitarę.

Podnóżek
Podnóżek

plastikowy, drewniany lub metalowy podstawek pod nogę.

Progi
Progi

metalowe elementy nabite na podstrunnicę. Wyznaczają wysokość i odległości między dźwiękami na gryfie.

Pudło rezonansowe
Pudło rezonansowe

wzmacnia drgania strun i powoduje większą głośność instrumentu.

Struna
Struna

cienkie i podłużne źródło dźwięku, najczęściej nylonowa lub metalowa.

Notatki ucznia

R1Q5r5CBx4kYx
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Galeria

Biblioteka audio

Bibliografia

  • M.L.S. Dempler, SOPRANO, CONCERT & TENOR UKULELE, Instructional Booklet, HONER USA, 2009.

  • Stachak T., Gitara pierwsza klasa, EUTERPE Kraków 2017.