Rec3ysKKVc52w
Ilustracja przedstawia fragment klawiatury pianina, z białymi błyszczącymi klawiszami na całej długości ilustracji oraz czarnymi błyszczącymi klawiszami między białymi, w górnej części.

Młody instrumentalista - pianino/keyboard

Pianino, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Pianino, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Wprowadzenie

PianinoPianinoPianino oraz keyboardKeyboardkeyboard [czytaj: kibord] należą do grupy instrumentów klawiszowych. W ostatnim czasie oba te instrumenty zyskały na ogromnej popularności wśród wszystkich, którzy chcą rozpocząć swoją przygodę z muzyką. Dzięki swojej budowie już po pierwszej lekcji gry można zagrać na nich najprostsze melodie.

Nauczysz się
  • prawidłowej postawy przy instrumencie

  • używać właściwego opalcowania dla obu rąk

  • gry podstawowych pięciu dźwięków w skali cIndeks górny 1-gIndeks górny 1

  • akompaniamentuAkompaniamentakompaniamentu lewej ręki na dźwiękach g oraz cIndeks górny 1

  • wykonywania podstawowych melodii na pianinie/keyboardzie obiema rękami

Prawidłowa postawa, ułożenie rąk na klawiaturze

R1LrWPIvbHI7c
Film zatytułowany: "Pianino/keyboard - tutorial nr 1".
Polecenie 1

Rozluźnij się. Na zmianę kładź na klawiaturze dłonie z lekko zaokrąglonymi palcami. Powtórz tę czynność kilkakrotnie, raz prawą, raz lewą dłonią.

Polecenie 2

Połóż dłonie na twardej, płaskiej powierzchni, np. na blacie stołu. Pamiętaj aby zaokrąglić palce. Swobodnie opuszczaj kolejne palce na blat stołu.

Polecenie 3

Powtórz tę samą czynność, przenosząc dłonie ze stołu, na klawiaturę swojego instrumentu. Opuszczając kolejno palce, wciskaj klawisz, który akurat jest pod twoim palcem.

Polecenie 4

Połóż prawą rękę na klawiaturze swojego instrumentu, w taki sposób aby kciuk znajdował się na dźwięku cIndeks górny 1Indeks dolny ,a kolejne palce ułóż na białych klawiszach sąsiadujących.

Polecenie 5

Zagraj po kolei na klawiaturze dźwięki, zaczynając od dźwięku cIndeks górny 1, dIndeks górny 1, eIndeks górny 1, fIndeks górny 1 i kończąc na gIndeks górny 1. Pamiętaj aby dźwięk gIndeks górny 1 zagrać małym palcem.

Polecenie 6

Zagraj po kolei na klawiaturze dźwięki, zaczynając od dźwięku gIndeks górny 1, fIndeks górny 1, eIndeks górny 1, dIndeks górny 1 i kończąc na cIndeks górny 1. Pamiętaj aby dźwięk cIndeks górny 1 zagrać kciukiem. Powtórz polecenie 5 i 6 kilkakrotnie.

Pięć podstawowych dźwięków cIndeks górny 1, dIndeks górny 1, eIndeks górny 1, fIndeks górny 1, gIndeks górny 1

R1dDlf4lYy494
Pięć podstawowych dźwięków, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Pięć podstawowych dźwięków, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Wirtualna klawiatura – aplikacja

R1A2Se2mmKEVi
Aplikacja "Wirtualna klawiatura" jest aplikacją, dzięki której można zagrać na wybranych instrumentach, korzystając z wirtualnej klawiatury. W aplikacji można uruchomić kilka melodii. Po wybraniu melodii klawiatura podświetla klawisze na które należy kliknąć - wtedy odtwarzają się prawidłowe dźwięki i można zagrać melodię.
Wirtualna klawiatura – aplikacja, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Wirtualna klawiatura – aplikacja, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 7
R1MBWCcbfF1iq
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8
RoDQsB2CW1G3o
Z podanych poniżej instrumentów wybierz ten, który zaliczany jest do klawiszowych. Możliwe odpowiedzi: 1. Pianino, 2. Obój
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 9
R1MiZhQcU8DRz
Połącz tytuły utworów z ich autorami. Star Wars - główny temat Możliwe odpowiedzi: 1. John Williams, 2. Pattty Hill, Mildred J. Hill, 3. Fryderyk Chopin, 4. Maciej Kamieński, 5. autor nieznany Wiosna Możliwe odpowiedzi: 1. John Williams, 2. Pattty Hill, Mildred J. Hill, 3. Fryderyk Chopin, 4. Maciej Kamieński, 5. autor nieznany Hej Sokoły Możliwe odpowiedzi: 1. John Williams, 2. Pattty Hill, Mildred J. Hill, 3. Fryderyk Chopin, 4. Maciej Kamieński, 5. autor nieznany Happy Birthday Możliwe odpowiedzi: 1. John Williams, 2. Pattty Hill, Mildred J. Hill, 3. Fryderyk Chopin, 4. Maciej Kamieński, 5. autor nieznany Sto lat Możliwe odpowiedzi: 1. John Williams, 2. Pattty Hill, Mildred J. Hill, 3. Fryderyk Chopin, 4. Maciej Kamieński, 5. autor nieznany
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1D4czUCk7xVT
Aplikacja "Wirtualna klawiatura" jest aplikacją, dzięki której można zagrać na wybranych instrumentach, korzystając z wirtualnej klawiatury. W aplikacji można uruchomić kilka melodii. Po wybraniu melodii klawiatura podświetla klawisze na które należy kliknąć - wtedy odtwarzają się prawidłowe dźwięki i można zagrać melodię.
Wirtualna klawiatura – aplikacja, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Wirtualna klawiatura – aplikacja, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 7
R1MBWCcbfF1iq
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8
R6qrEA6djscLy
Z podanych poniżej instrumentów wybierz ten, który zaliczany jest do klawiszowych. Możliwe odpowiedzi: 1. Pianino, 2. Obój, 3. Gitara akustyczna
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 9
R1dfBU2LcYIIJ
Połącz tytuły utworów z ich autorami. Star Wars - główny temat Możliwe odpowiedzi: 1. John Williams, 2. autor nieznany, 3. Pattty Hill, Mildred J. Hill, 4. Maciej Kamieński, 5. Fryderyk Chopin Wiosna Możliwe odpowiedzi: 1. John Williams, 2. autor nieznany, 3. Pattty Hill, Mildred J. Hill, 4. Maciej Kamieński, 5. Fryderyk Chopin Hej Sokoły Możliwe odpowiedzi: 1. John Williams, 2. autor nieznany, 3. Pattty Hill, Mildred J. Hill, 4. Maciej Kamieński, 5. Fryderyk Chopin Happy Birthday Możliwe odpowiedzi: 1. John Williams, 2. autor nieznany, 3. Pattty Hill, Mildred J. Hill, 4. Maciej Kamieński, 5. Fryderyk Chopin Sto lat Możliwe odpowiedzi: 1. John Williams, 2. autor nieznany, 3. Pattty Hill, Mildred J. Hill, 4. Maciej Kamieński, 5. Fryderyk Chopin
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Partytury

Wlazł kotek na płotek dla prawej ręki + palcowanie:

R1ZWhGrHYzDeQ
Grafika przedstawia partyturę utworu „Wlazł kotek na płotek” w metrum trzy czwarte w kluczu wiolinowym. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej. Jest też zapisane palcowanie. Utwór rozpoczyna się od trzech ćwierćnut: na pierwszą miarę dźwięk g (grany małym palcem), następnie na drugą i trzecią miarę dźwięk e (grany palcem środkowym). W drugim takcie również znajdują się same ćwierćnuty: f na pierwszą miarę, grany palcem serdecznym, następnie dwa razy dźwięk d grany palcem wskazującym. W trzecim takcie na pierwszą miarę grana jest kciukiem ósemka c, następnie ósemka e palcem środkowym, na drugą miarę półnuta g za pomocą małego palca. Druga linijka rozpoczyna się od czwartego taktu utworu. Znajdują się w nim trzy ćwierćnuty; takt stanowi powtórzenie taktu pierwszego. Na pierwszą miarę grany jest dźwięk g (za pomocą małego palca), następnie na drugą i trzecią miarę dźwięk e (grany palcem środkowym). W piątym takcie również znajdują się same ćwierćnuty: f na pierwszą miarę, grany palcem serdecznym, następnie dwa razy dźwięk d grany palcem wskazującym. W ostatnim, szóstym takcie na pierwszą miarę grana jest kciukiem ósemka c, następnie ósemka e palcem środkowym, na drugą miarę półnuta c za pomocą kciuka. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Wlazł kotek na płotek” zagrany za pomocą prawej dłoni ma 15 sekund. Jest to prosty, krótki utwór o wesołym charakterze, zagrany w powolnym tempie. Dźwięki są wyraźnie oddzielone od siebie.
Partytura do utworu „Wlazł kotek na płotek” zagrana za pomocą prawej dłoni, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do utworu „Wlazł kotek na płotek” zagrana za pomocą prawej dłoni, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Wlazł kotek na płotek dla lewej ręki (akompaniament) + palcowanie:

Rxr5xMHMARFDN
Grafika przedstawia partyturę akompaniamentu do utworu „Wlazł kotek na płotek” w metrum trzy czwarte w kluczu basowym. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej oraz małej. Jest też zapisane palcowanie. Wszystkie dźwięki w partyturze to półnuty z kropką. Pierwszy takt rozpoczyna się od dźwięku c granego kciukiem. W drugim takcie grany jest dźwięk g za pomocą małego palca. W takcie trzecim oraz czwartym ponownie należy zagrać dźwięk c za pomocą kciuka. W takcie piątym wykonywany jest dźwięk g za pomocą małego palca. W ostatnim, szóstym takcie grany jest kciukiem dźwięk c. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Wlazł kotek na płotek” zagrany za pomocą lewej dłoni ma 15 sekund. Jest to jedynie sześć dźwięków, zagranych osobno, w odstępach od siebie.
Partytura do utworu „Wlazł kotek na płotek” zagrana za pomocą lewej dłoni, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do utworu „Wlazł kotek na płotek” zagrana za pomocą lewej dłoni, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

„Wlazł kotek na płotek” – prawa i lewa ręka + palcowanie:

RiXwFovcemn9Z
Grafika przedstawia partyturę utworu „Wlazł kotek na płotek” z akompaniamentem w metrum trzy czwarte w kluczu wiolinowym oraz basowym. Opracowanie stanowi połączenie dwóch poprzednich partii w jednym systemie. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej oraz małej. Jest też zapisane palcowanie. W kluczu wiolinowym utwór rozpoczyna się od trzech ćwierćnut: na pierwszą miarę dźwięk g (grany małym palcem), następnie na drugą i trzecią miarę dźwięk e (grany palcem środkowym). W kluczu basowym kciukiem grana jest półnuta z kropką c. W drugim takcie klucza wiolinowego również znajdują się same ćwierćnuty: f na pierwszą miarę, grany palcem serdecznym, następnie dwa razy dźwięk d grany palcem wskazującym. W kluczu basowym mały palec gra półnutę z kropką g. W trzecim takcie w kluczu wiolinowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ósemka c, następnie ósemka e palcem środkowym, na drugą miarę półnuta g za pomocą małego palca. W kluczu basowym grana jest półnuta z kropką c za pomocą kciuka. W czwartym takcie utworu w kluczu wiolinowym ponownie znajdują się trzy ćwierćnuty; takt stanowi powtórzenie taktu pierwszego. Na pierwszą miarę grany jest dźwięk g (za pomocą małego palca), następnie na drugą i trzecią miarę dźwięk e (grany palcem środkowym). W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta z kropką c. W piątym takcie w kluczu wiolinowym również znajdują się same ćwierćnuty: f na pierwszą miarę, grany palcem serdecznym, następnie dwa razy dźwięk d grany palcem wskazującym. W kluczu basowym mały palec gra półnutę z kropką g. W ostatnim, szóstym takcie w kluczu wiolinowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ósemka c, następnie ósemka e palcem środkowym, na drugą miarę półnuta c za pomocą kciuka. W kluczu basowym grana jest półnuta z kropką c za pomocą kciuka. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Wlazł kotek na płotek” zagrany za pomocą prawej i lewej dłoni ma 15 sekund. Jest to prosty, krótki utwór o wesołym charakterze, zagrany w powolnym tempie.
Partytura do utworu „Wlazł kotek na płotek” – prawa i lewa ręka + palcowanie, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do utworu „Wlazł kotek na płotek” – prawa i lewa ręka + palcowanie, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 10

Ułóż prawą rękę na klawiaturze w taki sposób aby pierwszy palec (kciuk) znajdował się na dźwięku cIndeks górny 1, każdy kolejny palec ułóż na sąsiadujących białych klawiszach. Zagraj prawą ręką melodię Wlazł kotek na płotek, pamiętając o odpowiednim palcowaniu.

Polecenie 11

Ułóż lewą rękę na klawiaturze w taki sposób aby pierwszy palec (kciuk) znajdował się na dźwięku cIndeks górny 1, a piąty palec na dźwięku g. Zagraj akompaniament lewej ręki do melodii Wlazł kotek na płotek. Pamiętaj o odpowiednim palcowaniu.

Polecenie 12

Ułóż obie ręce na klawiaturze i spróbuj zagrać równocześnie zarówno melodię prawej ręki, jaki i akompaniament lewej ręki. Zwracaj uwagę na odpowiednie palcowanie.

Oda do radości dla prawej ręki + palcowanie:

R1FXYF4DAdXYj
Grafika przedstawia partyturę utworu „Oda do radości” w metrum cztery czwarte w kluczu wiolinowym. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej. Jest też zapisane palcowanie. Utwór rozpoczyna się od czterech ćwierćnut: na pierwszą i drugą miarę palcem środkowym grany jest dźwięk e, następnie f palcem serdecznym oraz g palcem małym. W drugim takcie również są same ćwierćnuty: na pierwszą miarę grane małym palcem g, następnie f wykonywane palcem serdecznym, później e palcem środkowym i d palcem wskazującym. Takt trzeci rozpoczyna się od dwóch ćwierćnut c granych kciukiem, następnie na trzecią miarę wykonywana jest palcem wskazującym ćwierćnuta d, na miarę czwartą ćwierćnuta e za pomocą palca środkowego. W takcie czwartym na pierwszą miarę grana jest za pomocą palca środkowego ćwierćnuta z kropką e, następnie ósemka d oraz półnuta d na trzecią miarę, obie za pomocą palca wskazującego. Takty od piątego do siódmego stanowią powtórzenie taktów od pierwszego do trzeciego. Takt piąty rozpoczyna się od czterech ćwierćnut: na pierwszą i drugą miarę palcem środkowym grany jest dźwięk e, następnie f palcem serdecznym oraz g palcem małym. W szóstym takcie również są same ćwierćnuty: na pierwszą miarę grane małym palcem g, następnie f wykonywane palcem serdecznym, później e palcem środkowym i d palcem wskazującym. Takt siódmy rozpoczyna się od dwóch ćwierćnut c granych kciukiem, następnie na trzecią miarę wykonywana jest palcem wskazującym ćwierćnuta d, na miarę czwartą ćwierćnuta e za pomocą palca środkowego. W takcie ósmym na pierwszą miarę grana jest za pomocą palca wskazującego ćwierćnuta z kropką d, następnie ósemka c oraz półnuta c na trzecią miarę, obie za pomocą kciuka. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Oda do radości” dla prawej ręki trwa 24 sekundy. Jest to prosty, krótki utwór o wesołym, nieco oficjalnym charakterze, zagrany w powolnym tempie. Dźwięki są wyraźnie oddzielone od siebie.
Partytura do utworu „Oda do radości” zagrana za pomocą prawej dłoni, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do utworu „Oda do radości” zagrana za pomocą prawej dłoni, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Oda do radości dla lewej ręki + palcowanie:

R14MU8aiSJF5o
Grafika przedstawia partyturę akompaniamentu do utworu „Oda do radości” w metrum cztery czwarte w kluczu basowym. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej oraz małej. Jest też zapisane palcowanie. W pierwszych siedmiu taktach wszystkie dźwięki to całe nuty. W takcie pierwszym za pomocą kciuka grany jest dźwięk c. W takcie drugim mały palec wykonuje dźwięk g. W takcie trzecim ponownie pojawia się dźwięk c, grany za pomocą kciuka. W takcie czwartym wykonywane jest g za pomocą małego palca. W takcie piątym pomocą kciuka grany jest dźwięk c. W takcie szóstym mały palec wykonuje dźwięk g. W takcie siódmym ponownie pojawia się dźwięk c, grany za pomocą kciuka. W takcie ósmym są dwie półnuty: g, grane za pomocą małego palca na pierwszą miarę, a następnie na trzecią miarę dźwięk c, wykonywany przez kciuk. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Oda do radości” dla lewej ręki trwa 24 sekundy. Jest to jedynie dziewięć dźwięków, zagranych osobno, w odstępach od siebie.
Partytura do utworu „Oda do radości” zagrana za pomocą lewej dłoni, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do utworu „Oda do radości” zagrana za pomocą lewej dłoni, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Oda do radości dla prawej i lewej ręki + palcowanie:

R1OrEnGYfHVom
Grafika przedstawia partyturę utworu „Oda do radości” z akompaniamentem w metrum cztery czwarte w kluczu wiolinowym oraz basowym. Opracowanie stanowi połączenie dwóch poprzednich partii w jednym systemie. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej oraz małej. Jest też zapisane palcowanie. Utwór w kluczu wiolinowym rozpoczyna się od czterech ćwierćnut: na pierwszą i drugą miarę palcem środkowym grany jest dźwięk e, następnie f palcem serdecznym oraz g palcem małym. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest cała nuta c. W drugim takcie w kluczu wiolinowym również są same ćwierćnuty: na pierwszą miarę grane małym palcem g, następnie f wykonywane palcem serdecznym, później e palcem środkowym i d palcem wskazującym. W kluczu basowym mały palec wykonuje całą nutę g. Takt trzeci w kluczu wiolinowym rozpoczyna się od dwóch ćwierćnut c granych kciukiem, następnie na trzecią miarę wykonywana jest palcem wskazującym ćwierćnuta d, na miarę czwartą ćwierćnuta e za pomocą palca środkowego. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest cała nuta c. W takcie czwartym w kluczu wiolinowym na pierwszą miarę grana jest za pomocą palca środkowego ćwierćnuta z kropką e, następnie ósemka d oraz półnuta d na trzecią miarę, obie za pomocą palca wskazującego. W kluczu basowym mały palec wykonuje całą nutę g. Takty od piątego do siódmego stanowią powtórzenie taktów od pierwszego do trzeciego. Takt piąty w kluczu wiolinowym rozpoczyna się od czterech ćwierćnut: na pierwszą i drugą miarę palcem środkowym grany jest dźwięk e, następnie f palcem serdecznym oraz g palcem małym. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest cała nuta c. W szóstym takcie w kluczu wiolinowym również są same ćwierćnuty: na pierwszą miarę grane małym palcem g, następnie f wykonywane palcem serdecznym, później e palcem środkowym i d palcem wskazującym. W kluczu basowym mały palec wykonuje całą nutę g. Takt siódmy w kluczu wiolinowym rozpoczyna się od dwóch ćwierćnut c granych kciukiem, następnie na trzecią miarę wykonywana jest palcem wskazującym ćwierćnuta d, na miarę czwartą ćwierćnuta e za pomocą palca środkowego. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest cała nuta c. W takcie ósmym w kluczu wiolinowym na pierwszą miarę grana jest za pomocą palca wskazującego ćwierćnuta z kropką d, następnie ósemka c oraz półnuta c na trzecią miarę, obie za pomocą kciuka. W kluczu basowym pojawiają się dwie półnuty: g, grane za pomocą małego palca na pierwszą miarę, a następnie na trzecią miarę dźwięk c, wykonywany przez kciuk. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Oda do radości” dla prawej i lewej ręki trwa 24 sekundy. Jest to prosty, krótki utwór o wesołym, nieco oficjalnym charakterze, zagrany w powolnym tempie.
Partytura utworu „Oda do radości” dla prawej i lewej ręki + palcowanie, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura utworu „Oda do radości” dla prawej i lewej ręki + palcowanie, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 13

Ułóż prawą rękę na klawiaturze w taki sposób aby pierwszy palec (kciuk) znajdował się na dźwięku cIndeks górny 1, każdy kolejny palec ułóż na sąsiadujących białych klawiszach. Pamiętaj, że granie tej melodii zaczynasz od trzeciego palca (dźwięk eIndeks górny 1).  Zagraj prawą ręką melodię Ody do radości, pamiętając o odpowiednim palcowaniu.

Polecenie 14

Ułóż lewą rękę na klawiaturze w taki sposób aby pierwszy palec (kciuk) znajdował się na dźwięku cIndeks górny 1, a piąty palec na dźwięku g. Zagraj akompaniament lewej ręki do melodii Ody do radości. Pamiętaj o odpowiednim palcowaniu.

Polecenie 15

Ułóż obie ręce na klawiaturze i spróbuj zagrać równocześnie zarówno melodię prawej ręki, jaki i akompaniament lewej ręki. Zwracaj uwagę na odpowiednie palcowanie.

Kółko graniaste dla prawej ręki + palcowanie:

RHRded6WmsCsq
Grafika przedstawia partyturę utworu „Kółko graniaste” w metrum dwie czwarte w kluczu wiolinowym. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej. Jest też zapisane palcowanie. Pierwszy takt rozpoczyna się od ćwierćnuty g, granej małym palcem. Na drugą miarę wykonywane są dwie ósemki e za pomocą środkowego palca. W drugim takcie na pierwszą miarę grana jest za pomocą małego palca ćwierćnuta g, a następnie ćwierćnuta e palcem środkowym na drugą miarę. Kolejne dwa takty stanowią powtórzenie dwóch pierwszych taktów. W takcie trzecim na pierwszą miarę grana jest małym palcem ćwierćnuta g. Na drugą miarę wykonywane są dwie ósemki e za pomocą środkowego palca. W czwartym takcie na pierwszą miarę grana jest za pomocą małego palca ćwierćnuta g, a następnie ćwierćnuta e palcem środkowym na drugą miarę. W taktach od piątego do dziewiątego wszystkie dźwięki są ósemkami. W takcie piątym na pierwszą miarę grany jest dwa razy dźwięk f za pomocą palca serdecznego, następnie dźwięk e palcem środkowym na drugą miarę oraz dźwięk d palcem wskazującym. W takcie szóstym dźwięk g grany jest cztery razy za pomocą małego palca. W takcie siódmym na pierwszą miarę grany jest dwa razy dźwięk f za pomocą palca serdecznego, następnie dźwięk e palcem środkowym na drugą miarę oraz dźwięk d palcem wskazującym. W takcie ósmym dźwięk g grany jest cztery razy za pomocą małego palca. W takcie dziewiątym grane są dźwięki: g za pomocą małego palca na pierwszą miarę, następnie f palcem serdecznym, na drugą miarę e za pomocą palca środkowego oraz d palcem wskazującym. W ostatnim, dziesiątym takcie grana jest tylko ćwierćnuta c za pomocą kciuka. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Kółko graniaste” dla prawej ręki trwa 17 sekund. Jest to prosty, krótki utwór o wesołym charakterze, zagrany dość dynamicznie. Dźwięki są wyraźnie oddzielone od siebie.
Partytura do utworu „Kółko graniaste” zagrana za pomocą prawej dłoni, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do utworu „Kółko graniaste” zagrana za pomocą prawej dłoni, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Kółko graniaste dla lewej ręki (akompaniament) + palcowanie:

RKMtQuqDpmZmW
Grafika przedstawia partyturę akompaniamentu do utworu „Kółko graniaste” w metrum dwie czwarte w kluczu basowym. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej oraz małej. Jest też zapisane palcowanie. We wszystkich dziesięciu taktach wszystkie dźwięki to półnuty. W takcie pierwszym za pomocą kciuka grany jest dźwięk c. Dokładnie tak samo jest w taktach od drugiego do czwartego. W takcie piątym mały palec wykonuje dźwięk g. W takcie szóstym nie ma żadnego dźwięku. W takcie siódmym mały palec wykonuje dźwięk g. W takcie ósmym za pomocą kciuka grany jest dźwięk c. W takcie dziewiątym mały palec wykonuje dźwięk g. W takcie dziesiątym za pomocą kciuka grany jest dźwięk c. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Kółko graniaste” dla lewej ręki trwa 17 sekund. Jest to jedynie dziewięć dźwięków, zagranych osobno, w odstępach od siebie.
Partytura do utworu „Kółko graniaste” zagrana za pomocą lewej dłoni, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do utworu „Kółko graniaste” zagrana za pomocą lewej dłoni, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Kółko graniaste dla prawej i lewej ręki + palcowanie:

R1QCGcd8o0sSO
Grafika przedstawia partyturę utworu „Kółko graniaste” z akompaniamentem w metrum dwie czwarte w kluczu wiolinowym oraz basowym. Opracowanie stanowi połączenie dwóch poprzednich partii w jednym systemie. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej oraz małej. Jest też zapisane palcowanie. Pierwszy takt w linii wiolinowej rozpoczyna się od ćwierćnuty g, granej małym palcem. Na drugą miarę wykonywane są dwie ósemki e za pomocą środkowego palca. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c. W drugim takcie w linii wiolinowej na pierwszą miarę grana jest za pomocą małego palca ćwierćnuta g, a następnie ćwierćnuta e palcem środkowym na drugą miarę. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c. W takcie trzecim w linii wiolinowej na pierwszą miarę grana jest małym palcem ćwierćnuta g. Na drugą miarę wykonywane są dwie ósemki e za pomocą środkowego palca. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c. W czwartym takcie w linii wiolinowej na pierwszą miarę grana jest za pomocą małego palca ćwierćnuta g, a następnie ćwierćnuta e palcem środkowym na drugą miarę. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c. W takcie piątym w linii wiolinowej wszystkie dźwięki są ósemkami; na pierwszą miarę grany jest dwa razy dźwięk f za pomocą palca serdecznego, następnie dźwięk e palcem środkowym na drugą miarę oraz dźwięk d palcem wskazującym. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g. W takcie szóstym w linii wiolinowej wszystkie dźwięki są ósemkami; dźwięk g grany jest cztery razy za pomocą małego palca. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c. W takcie siódmym w linii wiolinowej wszystkie dźwięki są ósemkami; na pierwszą miarę grany jest dwa razy dźwięk f za pomocą palca serdecznego, następnie dźwięk e palcem środkowym na drugą miarę oraz dźwięk d palcem wskazującym. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g. W takcie ósmym w linii wiolinowej wszystkie dźwięki są ósemkami; dźwięk g grany jest cztery razy za pomocą małego palca. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c. W takcie dziewiątym w linii wiolinowej wszystkie dźwięki są ósemkami; grane są dźwięki: g za pomocą małego palca na pierwszą miarę, następnie f palcem serdecznym, na drugą miarę e za pomocą palca środkowego oraz d palcem wskazującym. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g. W ostatnim, dziesiątym takcie w linii wiolinowej grana jest tylko ćwierćnuta c za pomocą kciuka. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest ćwierćnuta c. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Kółko graniaste” dla prawej i lewej ręki trwa 17 sekund. Jest to prosty, krótki utwór o wesołym charakterze, zagrany dość dynamicznie.
Partytura utworu „Kółko graniaste” dla prawej i lewej ręki + palcowanie, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura utworu „Kółko graniaste” dla prawej i lewej ręki + palcowanie,, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 16

Ułóż prawą rękę na klawiaturze w taki sposób aby pierwszy palec (kciuk) znajdował się na dźwięku cIndeks górny 1, każdy kolejny palec ułóż na sąsiadujących białych klawiszach. Pamiętaj, że granie tej melodii zaczynasz od piątego palca (dźwięk gIndeks górny 1).  Zagraj prawą ręką melodię Kółko graniaste, pamiętając o odpowiednim palcowaniu.

Polecenie 17

Ułóż lewą rękę na klawiaturze w taki sposób aby pierwszy palec (kciuk) znajdował się na dźwięku cIndeks górny 1, a piąty palec na dźwięku g. Zagraj akompaniament lewej ręki do melodii Kółko graniaste.. Pamiętaj o odpowiednim palcowaniu.

Polecenie 18

Ułóż obie ręce na klawiaturze i spróbuj zagrać równocześnie zarówno melodię prawej ręki, jaki i akompaniament lewej ręki. Zwracaj uwagę na odpowiednie palcowanie

W partyturach muzycznych niekiedy spotykamy zapis da capo al. fineDa capo al. fineda capo al. fine. Gdy w określonym miejscu w utworze znajduje się taki zapis należy powtórzyć utwór od samego początku aż do miejsca, które będzie oznaczone terminem fine (oznacza to koniec). Zwróćmy uwagę na to, że w utworze Piosenka o konikach polnych zapis da capo al. fine znajduje się na samym dole, w ostatnim takcie, a zapis fine w 8 takcie. Po powtórzeniu utworu od samego początku, w 8 takcie utwór kończy się definitywnie.

Partytura utworu „Piosenka o konikach polnych” z akompaniamentem lewej ręki, palcowaniem oraz zapisem da capo al. fine (czyli od początku do końca):

R53Cxbe7FhK4d
Grafika przedstawia partyturę utworu „Piosenka o konikach polnych” z akompaniamentem w metrum cztery czwarte w kluczu wiolinowym oraz basowym. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej oraz małej. Jest też zapisane palcowanie. W pierwszym takcie w linii wiolinowej znajdują się same ćwierćnuty. Na pierwszą miarę grane jest małym palcem g, następnie palcem środkowym e, na trzecią miarę f palcem serdecznym oraz na czwartą miarę d palcem wskazującym. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W drugim takcie w linii wiolinowej pierwsze trzy dźwięki to ćwierćnuty c, wykonywane kciukiem. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca środkowego ćwierćnuta e. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W trzecim takcie w kluczu wiolinowym pierwsze trzy dźwięki to ćwierćnuty d, wykonywane palcem wskazującym. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca serdecznego ćwierćnuta f. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g, po której następuje pauza półnutowa. W takcie czwartym w kluczu wiolinowym grane są dwie ćwierćnuty: e za pomocą palca środkowego i f za pomocą palca serdecznego, a następnie na trzecią miarę wykonywana jest półnuta g za pomocą małego palca. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W piątym takcie w linii wiolinowej na pierwszą miarę grana jest małym palcem ćwierćnuta g, następnie palcem środkowym ćwierćnuta e, na trzecią miarę ćwierćnuta f palcem serdecznym oraz na czwartą miarę ćwierćnuta d palcem wskazującym. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W szóstym takcie w linii wiolinowej pierwsze trzy dźwięki to ćwierćnuty c, wykonywane kciukiem. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca środkowego ćwierćnuta e. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W siódmym takcie w kluczu wiolinowym pierwsze trzy dźwięki to ćwierćnuty d, wykonywane palcem wskazującym. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca środkowego ćwierćnuta e. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g, po której następuje pauza półnutowa. W takcie ósmym w kluczu wiolinowym grana jest za pomocą kciuka półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. Pod koniec taktu występuje też oznaczenie fine, oznaczające zakończenie utworu po powtórzeniu da capo. Takt dziewiąty w kluczu wiolinowym rozpoczyna się od trzech ćwierćnut f, granych za pomocą palca serdecznego. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca wskazującego ćwierćnuta d. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g, po której następuje pauza półnutowa. W takcie dziesiątym palec środkowy na trzy pierwsze miary wykonuje ćwierćnuty e, a na miarę czwartą grana jest ćwierćnuta c za pomocą kciuka. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. Takt jedenasty w kluczu wiolinowym rozpoczyna się od trzech ćwierćnut f, granych za pomocą palca serdecznego. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca wskazującego ćwierćnuta d. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g, po której następuje pauza półnutowa. W takcie dwunastym w kluczu wiolinowym znajdują się dwie półnuty: na miarę pierwszą e, grana za pomocą palca środkowego, na trzecią miarę c, wykonywana za pomocą kciuka. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. Takt trzynasty w kluczu wiolinowym rozpoczyna się od trzech ćwierćnut f, granych za pomocą palca serdecznego. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca wskazującego ćwierćnuta d. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g, po której następuje pauza półnutowa. W takcie czternastym palec środkowy na trzy pierwsze miary wykonuje ćwierćnuty e, a na miarę czwartą grana jest ćwierćnuta c za pomocą kciuka. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. Takt piętnasty w kluczu wiolinowym rozpoczyna się od trzech ćwierćnut f, granych za pomocą palca serdecznego. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca wskazującego ćwierćnuta d. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g, po której następuje pauza półnutowa. W takcie szesnastym w kluczu wiolinowym pojawiają się wyłącznie ćwierćnuty: grane kciukiem c, grane palcem wskazującym d, grane palcem środkowym e oraz grane palcem serdecznym f. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W siedemnastym takcie w linii wiolinowej znajdują się same ćwierćnuty. Na pierwszą miarę grane jest małym palcem g, następnie palcem środkowym e, na trzecią miarę f palcem serdecznym oraz na czwartą miarę d palcem wskazującym. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W osiemnastym takcie w linii wiolinowej pierwsze trzy dźwięki to ćwierćnuty c, wykonywane kciukiem. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca środkowego ćwierćnuta e. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W dziewiętnastym takcie w kluczu wiolinowym pierwsze trzy dźwięki to ćwierćnuty d, wykonywane palcem wskazującym. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca serdecznego ćwierćnuta f. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g, po której następuje pauza półnutowa. W takcie dwudziestym w kluczu wiolinowym grane są dwie ćwierćnuty: e za pomocą palca środkowego i f za pomocą palca serdecznego, a następnie na trzecią miarę wykonywana jest półnuta g za pomocą małego palca. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W dwudziestym pierwszym takcie w linii wiolinowej na pierwszą miarę grana jest małym palcem ćwierćnuta g, następnie palcem środkowym ćwierćnuta e, na trzecią miarę ćwierćnuta f palcem serdecznym oraz na czwartą miarę ćwierćnuta d palcem wskazującym. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W dwudziestym drugim takcie w linii wiolinowej pierwsze trzy dźwięki to ćwierćnuty c, wykonywane kciukiem. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca środkowego ćwierćnuta e. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W dwudziestym trzecim takcie w kluczu wiolinowym pierwsze trzy dźwięki to ćwierćnuty d, wykonywane palcem wskazującym. Na czwartą miarę grana jest za pomocą palca środkowego ćwierćnuta e. W kluczu basowym za pomocą małego palca grana jest półnuta g, po której następuje pauza półnutowa. W takcie dwudziestym czwartym w kluczu wiolinowym grana jest za pomocą kciuka półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest półnuta c, po której następuje pauza półnutowa. Pod koniec taktu występuje też oznaczenie da capo al fine, oznaczające powtórzenie całego utworu od samego początku do oznaczenia fine. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Piosenka o konikach polnych” z akompaniamentem lewej ręki trwa jedną minutę i 19 sekund. Ma on wesoły, nieco sentymentalny charakter. Zagrany jest średnio szybko.
Partytura utworu „Piosenka o konikach polnych” z akompaniamentem lewej ręki, palcowaniem oraz zapisem da capo al. fine, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura utworu „Piosenka o konikach polnych” z akompaniamentem lewej ręki, palcowaniem oraz zapisem da capo al. fine, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 19

Ułóż prawą rękę na klawiaturze w taki sposób aby pierwszy palec (kciuk) znajdował się na dźwięku cIndeks górny 1, każdy kolejny palec ułóż na sąsiadujących białych klawiszach. Pamiętaj, że granie tej melodii zaczynasz od piątego palca (dźwięk gIndeks górny 1).  Zagraj prawą ręką melodię Piosenka o konikach polnych, pamiętając o odpowiednim palcowaniu.

Polecenie 20

Ułóż lewą rękę na klawiaturze w taki sposób aby pierwszy palec (kciuk) znajdował się na dźwięku cIndeks górny 1, a piąty palec na dźwięku g. Zagraj akompaniament lewej ręki do melodii Piosenka o konikach polnych. Pamiętaj o odpowiednim palcowaniu.

Polecenie 21

Ułóż obie ręce na klawiaturze i spróbuj zagrać równocześnie zarówno melodię prawej ręki, jaki i akompaniament lewej ręki. Zwracaj uwagę na odpowiednie palcowanie. Pamiętaj aby zgodnie z zapisem da capo al. fine, powtórzyć utwór raz jeszcze od początku ale tylko do taktu 8, w którym znajduje się zapis fine.

Partytura piosenki Pojedziemy na łów dla prawej i lewej ręki (akompaniament) + palcowanie:

R10HZ8oaOOa9N
Grafika przedstawia partyturę utworu „Pojedziemy na łów” z akompaniamentem w metrum dwie czwarte w kluczu wiolinowym oraz basowym. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej oraz małej. Jest też zapisane palcowanie. Pierwszy takt w kluczu wiolinowym zawiera same ósemki: najpierw grane kciukiem c, następnie wykonywane palcem wskazującym d, e grane za pomocą palca środkowego oraz f palcem serdecznym. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W drugim takcie w kluczu wiolinowym na pierwszą miarę grana jest małym palcem ćwierćnuta g, a następnie na drugą miarę ćwierćnuta e za pomocą środkowego palca. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W trzecim takcie w kluczu wiolinowym na pierwszą miarę grana jest małym palcem ćwierćnuta g, a następnie na drugą miarę ćwierćnuta e za pomocą środkowego palca. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W takcie czwartym w kluczu wiolinowym wykonywane są najpierw dwie ósemki e za pomocą palca środkowego, a następnie dwie ósemki d za pomocą palca wskazującego. W kluczu basowym grane są dwie ćwierćnuty g za pomocą małego palca na pierwszą i drugą miarę. W takcie piątym w obu kluczach grana jest za pomocą kciuka ćwierćnuta c. W takcie szóstym w kluczu wiolinowym wykonywane są najpierw dwie ósemki e za pomocą palca środkowego, a następnie dwie ósemki d za pomocą palca wskazującego. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W siódmym takcie w kluczu wiolinowym na pierwsza miarę grane są za pomocą palca środkowego dwie ósemki e, a następnie ćwierćnuta f na drugą miarę przez palec serdeczny. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W takcie ósmym w kluczu wiolinowym wykonywane są najpierw dwie ósemki e za pomocą palca środkowego, a następnie dwie ósemki d za pomocą palca wskazującego. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W dziewiątym takcie w kluczu wiolinowym na pierwsza miarę grane są za pomocą palca środkowego dwie ósemki e, a następnie ćwierćnuta f na drugą miarę przez palec serdeczny. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W takcie dziewiątym w kluczu wiolinowym wykonywane są najpierw dwie ósemki e za pomocą palca środkowego, a następnie dwie ósemki d za pomocą palca wskazującego. W kluczu basowym grane są dwie ćwierćnuty g za pomocą małego palca na pierwszą i drugą miarę. W takcie dziesiątym w obu kluczach grana jest za pomocą kciuka ćwierćnuta c. Kolejna linijka stanowi powtórzenie linijki poprzedniej. W takcie jedenastym w kluczu wiolinowym wykonywane są najpierw dwie ósemki e za pomocą palca środkowego, a następnie dwie ósemki d za pomocą palca wskazującego. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W dwunastym takcie w kluczu wiolinowym na pierwsza miarę grane są za pomocą palca środkowego dwie ósemki e, a następnie ćwierćnuta f na drugą miarę przez palec serdeczny. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W takcie trzynastym w kluczu wiolinowym wykonywane są najpierw dwie ósemki e za pomocą palca środkowego, a następnie dwie ósemki d za pomocą palca wskazującego. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W czternastym takcie w kluczu wiolinowym na pierwsza miarę grane są za pomocą palca środkowego dwie ósemki e, a następnie ćwierćnuta f na drugą miarę przez palec serdeczny. W kluczu basowym na pierwszą miarę grana jest kciukiem ćwierćnuta c, a następnie ćwierćnuta g małym palcem na drugą miarę. W takcie piętnastym w kluczu wiolinowym wykonywane są najpierw dwie ósemki e za pomocą palca środkowego, a następnie dwie ósemki d za pomocą palca wskazującego. W kluczu basowym grane są dwie ćwierćnuty g za pomocą małego palca na pierwszą i drugą miarę. W szesnastym, ostatnim takcie w obu kluczach grana jest za pomocą kciuka ćwierćnuta c. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Pojedziemy na łów” z akompaniamentem lewej ręki trwa 29 sekund. Ma on wesoły, dość dynamiczny charakter.
Partytura piosenki „Pojedziemy na łów” dla prawej i lewej ręki (akompaniament) + palcowanie, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, „Pojedziemy na łów” dla prawej i lewej ręki (akompaniament) + palcowanie, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 22

Ułóż prawą rękę na klawiaturze w taki sposób aby pierwszy palec (kciuk) znajdował się na dźwięku cIndeks górny 1, każdy kolejny palec ułóż na sąsiadujących białych klawiszach. Pamiętaj, że granie tej melodii zaczynasz od pierwszego palca (dźwięk cIndeks górny 1).  Zagraj prawą ręką melodię Pojedziemy na łów, pamiętając o odpowiednim palcowaniu. Następnie zaśpiewaj melodię tej piosenki.

Polecenie 23

Ułóż lewą rękę na klawiaturze w taki sposób aby pierwszy palec (kciuk) znajdował się na dźwięku cIndeks górny 1, a piąty palec na dźwięku g. Zagraj akompaniament lewej ręki do melodii Pojedziemy na łów. Pamiętaj o odpowiednim palcowaniu.

Polecenie 24

Podział na grupy: Pierwsza grupa śpiewa melodię Pojedziemy na łów, druga grupa w tym samym czasie gra akompaniament lewej ręki. Uważajcie aby linia melodyczna zgadzała się z akompaniamentem.

Podsumowanie

Gra na pianinie/keybordzie może wydawać się bardzo wymagająca. Jednak stopniowo poznając podstawy techniki gry na tych instrumentach, granie kolejnych melodii wydaje się zdecydowanie łatwiejsze. Ciągła praktyka i ćwiczenia z dnia na dzień będą udoskonalać umiejętności gry i przynosić wiele satysfakcji z muzykowania.

Ćwiczenia

RT40BvW7c1cRX1
Ćwiczenie 1
Wskaż, które zdania są prawdziwe.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1RfnkOrBD8jF1
Ćwiczenie 2
Zastanów się, do którego instrumentu pasuje poniższy opis. To instrument muzyczny ze strunami ustawionymi pionowo. Ma wiele cech wspólnych z fortepianem.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Rz4rHv5xNH5Rt2
Ćwiczenie 3
Wybierz prawidłową odpowiedź. Termin da capo al. fine oznacza: Możliwe odpowiedzi: 1. Powtórzenie utworu raz jeszcze od początku do miejsca z oznaczeniem fine, 2. Zagranie od początku do połowy utworu, 3. Natychmiastowe zakończenie utworu
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RJUvbTX6MMPQe2
Ćwiczenie 4
Wybierz prawidłową odpowiedź. Elektryczny lub elektroniczny instrument klawiszowy to: Możliwe odpowiedzi: 1. Akompaniament, 2. Pianino, 3. Keyboard
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RamJQWMcvFEtc1
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tekst o brakujące słowa. Akompaniament to Tu uzupełnij instrumentalna, która jest tłem Tu uzupełnij głównej.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RoMcZxy4vISQ81
Ćwiczenie 6
Wybierz odpowiednie dokończenie zdania z podanych niżej wariantów. Na klawiaturze keyboardu/pianina umieszczone są 1. czarne klawisze, 2. białe klawisze, 3. białe i czarne klawisze.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 7

Podaj trzy przykłady melodii możliwych do zagrania na  pianinie/keyboardzie, używając w prawej ręce dźwięków cIndeks górny 1, dIndeks górny 1, eIndeks górny 1, fIndeks górny 1, gIndeks górny 1

R10sNluKmaeia
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 8

Podaj, jakie elementy postawy są ważne przy grze na pianinie/keyboardzie.

RX2g8Qo5Yf0UY
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Słownik

Akompaniament
Akompaniament

partia instrumentalna towarzysząca głównej partii melodycznej, wykonywanej przez głos solowy, instrument, chór lub orkiestrę (np. pieśń na głos solo z akompaniamentem fortepianu

Da capo al. fine
Da capo al. fine

zagranie melodii raz jeszcze od początku do miejsca w utworze oznaczonego terminem fine

Keyboard
Keyboard

ogólna nazwa elektronicznych fortepianów i różnego typu syntezatorów dźwięku, stosowanych głównie w muzyce jazzowej i muzyce rockowej.

Klawiatura pianina/keyboardu
Klawiatura pianina/keyboardu

układ białych i czarnych klawiszy, które po naciśnięciu wydobywają określone dźwięki

Pianino
Pianino

instrument strunowy skonstruowany pod koniec XVIII w., mniejsza odmiana fortepianu, ze strunami naciągniętymi w płaszczyźnie pionowej.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

  • Encyklopedia PWN – wydanie internetowe.

  • Habela J., Słowniczek muzyczny, PWM, Kraków 1998.

Notatki ucznia

R1adPSIEhf1mp
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Galeria

Bibliografia

  • Habela J., Słowniczek muzyczny, PWM, Kraków 1998.

  • Kowalska M., ABC Historii Muzyki, PWM, Kraków 2001.

  • Sachs C., Historia instrumentów muzycznych, tłum. S. Olędzki, PWM, Kraków 1989.

  • Źródła internetowe