RRovqyOxpLLeT
Nuty. Grafika przedstawia cztery rzędy nut. Rzędy ułożone są faliście.

Młody instrumentalista

Nuty, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Nuty, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Wprowadzenie

Gra na instrumentach sprawia ogromną przyjemność. Naukę gry warto zacząć od zrozumienia czym jest rytmRytmrytm w muzyce. Podstawowe melodie nie wymagają dużego wysiłku, zwłaszcza wykonując je na dzwonkach chromatycznychDzwonki chromatycznedzwonkach chromatycznych, flecie prostym, czy instrumentach z instrumentarium Orffa. Zdobycie kolejnej umiejętności da w późniejszym czasie satysfakcję zarówno z solowego jak i zespołowego muzykowania.

Nauczysz się
  • rozróżniać wartości tj. szesnastka, ósemka, ćwierćnuta, półnuta i cała nuta;

  • wykonywać podstawowe rytmy, wyklaskując je bądź grając na instrumentach;

  • wykonywać rytmy z tataizacją;

  • grać na dzwonkach z akompaniamentemAkompaniamentakompaniamentem;

  • grać w grupie dźwięki w systemie chroma‑notes; [czytaj: kroma nołs]

Rytm i wartości rytmiczne

Rytm określa czas trwania następujących po sobie dźwięków i przerw między nimi. Na pięciolinii długość dźwięków oznaczamy różnymi nutami, np. ćwierćnutą, lub ósemką. Natomiast ciszę między dźwiękami zapisujemy za pomocą pauz. Do podstawowych wartości rytmicznych należą:

  • ćwierćnuta

RkU4ELf68NijS
Ćwierćnuta, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Ćwierćnuta, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Stanowi ona równowartość dwóch ósemek, bądź czterech szesnastek

  • ósemka

RyqpuN4GtBhcv
Ósemka, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Ósemka, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Jest ona połowę krótsza od ćwierćnuty, stanowi też równowartość dwóch szesnastek.

  • szesnastka

RMqO7JaASPHVa
Szesnastka, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Szesnastka, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Jest o połowę krótsza od ósemki. Cztery szesnastki odpowiadają jednej ćwierćnucie, bądź dwóm ósemkom.

Wzajemne zależności pomiędzy poszczególnymi wartościami rytmicznymi widać na poniższej ilustracji:

RqikPZPNZPBi5
Zależności pomiędzy wartościami rytmicznymi, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Zależności pomiędzy wartościami rytmicznymi, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Rytm możemy też wykonać za pomocą specjalnych sylab rytmicznych. Każda z nich oznacza inną nutę. Recytowanie rytmu z wykorzystaniem tych sylab to tataizacjaTataizacjatataizacja:

R5gmcNKUAVXiC
Ilustracja interaktywna przedstawia pięciolinię. Z prawej strony umieszczony został panel boczny wraz z pięcioma pozycjami, przy każdej niebieski przycisk z trójkropkiem.Po kliknięciu na napis Cała nuta wyświetli się cała nuta umieszczona pomiędzy pierwszą a drugą linią na pięciolinii. Pod nią napis ta‑a-a‑a. Po kliknięciu na przycisk wyświetlona zostanie informacja dodatkowa – Na ilustracji wyświetla się symbol w kształcie czarnego wypełnionego prostokąta, który został umieszczony pod czwartą linią na pięciolinii. Pod pięciolinią napis: sza‑a-a‑a. Pod ilustracją napis: Pauza całonutowa, źródło: online‑skills, CC BY 3.0Po kliknięciu na napis Półnuta wyświetli się półnuta umieszczona pomiędzy pierwszą a drugą linią na pięciolinii. Pod nią napis ta‑a. Po kliknięciu na przycisk wyświetlona zostanie informacja dodatkowa – Na ilustracji wyświetla się symbol w kształcie czarnego wypełnionego prostokąta, który został umieszczony na trzeciej linii na pięciolinii. Pod pięciolinią napis: sza‑a. Pod ilustracją napis: Pauza półnutowa, źródło: online‑skills, CC BY 3.0Po kliknięciu na napis Ćwierćnuta wyświetli się cała nuta umieszczona pomiędzy pierwszą a drugą linią na pięciolinii. Pod nią napis ta. Po kliknięciu na przycisk wyświetlona zostanie informacja dodatkowa – Na ilustracji wyświetla się czarny symbol o nieregularnym kształcie, którego góra wygląda jak ścięty romb, a dół jak półksiężyc. Został umieszczony na drugiej, trzeciej i czwartej linii na pięciolinii. Pod pięciolinią napis: sza. Pod ilustracją napis: Pauza ćwierćnutowa, źródło: online‑skills, CC BY 3.0Po kliknięciu na napis Ósemka wyświetli się nuta ósemka umieszczona pomiędzy pierwszą a drugą linią na pięciolinii. Pod nią napis ti. Po kliknięciu na przycisk wyświetlona zostanie informacja dodatkowa – Na ilustracji wyświetla się symbol w kształcie czarnej laseczki z przymocowanym kółkiem za pomocą laseczki. Symbol zwrócony jest w lewą stronę. Został umieszczony na drugiej, trzeciej i czwartej linii na pięciolinii. Pod pięciolinią napis: es. Pod ilustracją napis: Pauza ósemkowa, źródło: online‑skills, CC BY 3.0Po kliknięciu na napis Szesnastka wyświetli się nuta szesnastka umieszczona pomiędzy pierwszą a drugą linią na pięciolinii. Pod nią napis to. Po kliknięciu na przycisk wyświetlona zostanie informacja dodatkowa – Na ilustracji wyświetla się symbol w kształcie czarnej laseczki z przymocowanymi dwoma kółkami za pomocą laseczek Symbol zwrócony jest w lewą stronę. Kształtem przypomina janczary. Został umieszczony na pierwszej, drugiej i trzeciej na pięciolinii. Pod pięciolinią napis: ym. Pod ilustracją napis: Pauza szesnastkowa, źródło: online‑skills, CC BY 3.0
Tataizacja z podziałem na nuty i pauzy, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Tataizacja z podziałem na nuty i pauzy, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Wyjaśnij, na czym polega tataizacja dla całej nuty.

R16xGvGUIWFub
Uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Wyjaśnij, na czym polega tataizacja dla półnuty.

R8lcb4GxOl8xD
Uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Wyjaśnij, na czym polega tataizacja dla ćwierćnuty.

R1NzYJC02RPDR
Uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Animacja z prostymi rytmami zawierającymi ćwierćnuty, ósemki i szesnastki

Rj7hOirnKTYvY
Animacja z prostymi rytmami zawierającymi ćwierćnuty, ósemki i szesnastki.
Polecenie 4
RC6C7s98kYgtZ
Zaznacz prawidłową odpowiedź na pytanie. Która z wartości rytmicznych, zamieszczonych w animacji, trwa najdłużej? Możliwe odpowiedzi: 1. ósemka, 2. ćwierćnuta, 3. szesnastka
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

W animacji usłyszysz trzy proste rytmy, zawierające ćwierćnuty, ósemki i szesnastki. Wsłuchaj się w każdy z nich i postaraj się dostrzec różnice między dłuższymi i krótszymi wartościami rytmicznymi.

Polecenie 5

Na podstawie poniższego przykładu, opisującego pierwszy przykład w animacji, opisz kolejno wartości rytmiczne w przykładach drugim i trzecim.

„W pierwszym takcie na pierwszą oraz drugą miarę wykonywane są dwie ćwierćnuty. Na trzecią oraz czwartą miarę należy zagrać cztery ósemki. W drugim takcie na pierwszą oraz drugą miarę zapisane są po dwie ósemki, na miarę trzecią cztery szesnastki, a na czwartą miarę ćwierćnuta.”

R16AMIPgfxanB
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Ponownie wysłuchaj przykładów, a następnie samodzielnie powtórz wszystkie rytmy klaszcząc (możesz też wykorzystać tamburyn, marakas bądź inny z instrumentów Orffa).

Polecenie 6
R1RT74K9nkX30
Wybierz prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. ćwierćnuta stanowi równowartość dwóch ósemek, 2. ósemka jest dwa razy krótsza od szesnastki, 3. ćwierćnutę możemy podzielić na cztery szesnastki, 4. szesnastka stanowi równowartość połowy ósemki, 5. ósemka jest dwa razy dłuższa od ćwierćnuty, 6. dwie ćwierćnuty stanowią równowartość trzech ósemek
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6

Każdy z przykładów jest odgrywany dwa razy – najpierw z podpisanymi dźwiękami, a następnie już bez, do samodzielnej realizacji. Powtórz każdy z rytmów za pomocą tataizacji, pamiętając o poprawnym użyciu sylab ta, ti oraz to.

Kropka przy nucie - animacja

R1dhtZQaqUJAJ
Animacja - kropka przy nucie.
Polecenie 7

Wytłumacz swoimi słowami, co powoduje dodanie kropki do wartości rytmicznej.

RiyZyt6qo5cbm
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 7

Obejrzyj animację z uwagą. Postaraj się zrozumieć, co w czasie trwania nuty zmienia kropka.

Polecenie 8
RTDaCoo2bOpbr
Zaznacz, które z poniższych zdań jest prawidłowe? Możliwe odpowiedzi: 1. ósemka z kropką trwa tyle, co ćwierćnuta, 2. ósemka z kropką trwa tyle, co szesnastka, 3. ósemka z kropką trwa tyle, co trzy szesnastki, 4. ósemka z kropką trwa tyle, co pół ćwierćnuty
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8

W animacji usłyszysz dwa proste rytmy, zawierające ćwierćnuty, ósemki i szesnastki oraz ćwierćnuty z kropką i ósemki z kropką. Wsłuchaj się w każdy z nich i postaraj się dostrzec różnice między dłuższymi i krótszymi wartościami rytmicznymi, a także to, w jaki sposób kropka je zmienia.

Polecenie 9

Zapoznaj się z powyższym materiałem. Która z wartości rytmicznych pojawiających się w animacji trwa najdłużej?

R1GWz1gQxv8ry
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 9

Każdy z przykładów jest odgrywany dwa razy. Ponownie wysłuchaj przykładów, a następnie samodzielnie powtórz wszystkie rytmy klaszcząc (możesz też wykorzystać tamburyn, marakas bądź inny z instrumentów Orffa).

Półnuta i cała nuta – animacja zawierająca rytmy oparte na tych wartościach rytmicznych:

RaFTNq6VyjY5y
Półnuta i cała nuta - animacja zawierająca rytmy oparte na tych wartościach rytmicznych.
Polecenie 10
Rx8IuDFyqT0lE
Zaznacz, która z wartości rytmicznych trwa najdłużej? Możliwe odpowiedzi: 1. ósemka, 2. ćwierćnuta, 3. półnuta, 4. cała nuta, 5. szesnastka
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 10

Obejrzyj animację z uwagą. Poznaj nowe wartości rytmiczne – półnutę oraz całą nutę, zapamiętaj ich czas trwania, a także tataizacje (ta‑a oraz ta‑a-a‑a).

Polecenie 11

Na podstawie poniższego przykładu, opisującego pierwszy przykład w animacji, opisz kolejno wartości rytmiczne w przykładzie drugim.

„W pierwszym takcie na pierwszą oraz drugą miarę wykonywane są dwie ćwierćnuty. Na trzecią miarę należy zagrać półnutę. W drugim takcie na pierwszą oraz drugą miarę zapisane są cztery ósemki, a na miarę trzecią półnuta.”

R1KYnDBt5bglq
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 11

W animacji usłyszysz dwa proste rytmy, zawierające nowopoznane wartości rytmiczne. Wsłuchaj się w każdy z nich i postaraj się dostrzec różnice między dłuższymi i krótszymi wartościami rytmicznymi. Ponownie wysłuchaj przykładów, a następnie samodzielnie powtórz wszystkie rytmy klaszcząc (możesz też wykorzystać tamburyn, marakas bądź inny z instrumentów Orffa).

Polecenie 12

Odpowiedz na pytanie. Ile miar będzie trwała cała nuta z kropką?

R1BNbwn1R7GwI
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 12

Każdy z przykładów jest odgrywany dwa razy – najpierw z podpisanymi dźwiękami, a następnie już bez, do samodzielnej realizacji. Powtórz każdy z rytmów za pomocą tataizacji, pamiętając o poprawnym użyciu sylab ta, ti oraz to oraz nowopoznanych ta‑ata‑a-a‑a.

Animacja zawierająca piosenkę „W murowanej piwnicy” z zapisem chroma‑notes [czytaj: kroma nołs]

RxuG8rLux2Zho
Animacja zawierająca piosenkę "W murowanej piwnicy" z zapisem chroma‑notes.
Polecenie 13
RZS4WYyWN8hMf
Zaznacz odpowiedź na pytanie. Z jakich wartości rytmicznych złożona jest melodia piosenki „W murowanej piwnicy”? Możliwe odpowiedzi: 1. z ósemek i ćwierćnut, 2. z ćwierćnut i całych nut, 3. z półnut i ósemek, 4. z półnut oraz ćwierćnut
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 13

Wysłuchaj piosenki „W murowanej piwnicy”. Za pierwszym razem zwróć uwagę na melodię, za drugim na akompaniament. Podczas słuchania śledź poszczególne dźwięki w partyturze.

Polecenie 14

Odpowiedz na pytanie. Jakim kolorem w animacji oznaczono dźwięk c?

R1StwgLzeVyoS
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 14

W każdym takcie akompaniamentu pojawiają się dźwięki c (czerwony) oraz g (ciemnozielony); w pierwszej linijce jako całe nuty, w drugiej jako półnuty. Wybierz jeden z dźwięków i zagraj akompaniament wraz z nagraniem, wykorzystując dzwonki (lub inny instrument Orffa). Następnie zrób to samo z drugim dźwiękiem.

Polecenie 15

Odpowiedz na pytanie. Z ilu taktów składa się piosenka „W murowanej piwnicy”.

R1A3oXHrADqLf
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 15

W każdym takcie melodii pojawia się kilka dźwięków. Wybierz jeden z nich i zagraj wraz z nagraniem, wykonując go zgodnie z partyturą. Wykorzystaj do tego dzwonki lub inny instrument Orffa. Po zakończonym ćwiczeniu wybierz kolejny dźwięk. Jeśli czujesz się pewnie, możesz wykonać całą melodię.

Animacja z kolorowym zapisem nutowym piosenki „Sto lat”

R1XPwYkWbyYw0
Animacja z kolorowym zapisem nutowym piosenki "Sto lat" (w partykurze znajduje się zarówno melodia główna piosenki, jak i akompaniament; każdy dźwięk jest też podpisany i pokolorowany kolorem zgodnym z systemem chroma notes.
Polecenie 16
R1N6UkdAnDUq4
Zaznacz odpowiedź na pytanie. W jakiej tonacji zapisano melodię do piosenki „Sto Lat”? Możliwe odpowiedzi: 1. C-dur, 2. w c-moll, 3. w G-dur, 4. w F-dur
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 16

Wysłuchaj piosenki „Sto Lat”. Za pierwszym razem zwróć uwagę na melodię, za drugim na akompaniament. Podczas słuchania śledź poszczególne dźwięki w partyturze.

Polecenie 17

Odpowiedz na pytanie. Z jakich wartości rytmicznych złożona jest melodia piosenki „Sto Lat”?

RGamGxIuTlfDY
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 17

W akompaniamencie pojawiają się dźwięki c (czerwony), f (jasnozielony) oraz g (ciemnozielony) w różnym rytmie. Wybierz jeden z dźwięków i zagraj akompaniament wraz z nagraniem, wykorzystując dzwonki (lub inny instrument Orffa). Następnie zrób to samo z drugim dźwiękiem, a na koniec z trzecim.

Polecenie 18
RC0C3pOS9dggi
Zaznacz prawidłową odpowiedź na pytanie. W akompaniamencie piosenki użyto wartości rytmicznej, która trwa trzy miary i trwa tyle, co trzy ćwierćnuty. O którą wartość rytmiczną chodzi? Możliwe odpowiedzi: 1. o półnutę, 2. o ćwierćnutę z kropką, 3. o całą nutę, 4. o półnutę z kropką
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 18

W każdym takcie melodii pojawia się kilka dźwięków. Wybierz jeden z nich i zagraj wraz z nagraniem, wykonując go zgodnie z partyturą. Wykorzystaj do tego dzwonki lub inny instrument Orffa. Po zakończonym ćwiczeniu wybierz kolejny dźwięk. Jeśli czujesz się pewnie, możesz wykonać całą melodię.

Partytura utworu „Wiosna” Antonio Vivaldiego [czytaj: antonio wiwaldiego] na dzwonki diatoniczne, dzwonki chromatyczne, tamburyn i trójkąt:

Rra1tNZKFvjms
Grafika przedstawia partyturę utworu „Wiosna” autorstwa Antonio Vivaldiego. Utwór jest napisany w metrum cztery czwarte, w tonacji G‑dur. Fragment utworu ma jedną stronę, z zapisem pierwszych dwunastu taktów utworu. W partyturze znajdują się cztery partie spięte akoladą: dzwonków chromatycznych, dzwonków diatonicznych, tamburyna oraz trójkąta. Wszystkie partie zostały zapisane w kluczu wiolinowym. Partia dzwonków chromatycznych zaczyna się od przedtaktu, w którym zapisano ćwierćnutę g. W takcie pierwszym w pierwszej linijce na pierwsze trzy miary grana jest trzy razy ćwierćnuta h, a następnie, na miarę czwartą, ósemki a oraz g. W takcie drugim na pierwsze trzy miary wykonywana jest półnuta z kropką d, a na miarę czwartą ósemki d oraz c. W trzecim takcie na pierwsze trzy miary powtarzana jest trzykrotnie ćwierćnuta h, a następnie na miarę czwartą grane są ósemki a oraz g. W czwartym takcie na pierwszą miarę wykonywana jest półnuta z kropką d, a dalej, na miarę czwartą, ósemki d oraz c. W piątym takcie na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę h, na miarę drugą ósemki c oraz d, na trzecią miarę ćwierćnutę c, a na miarę czwartą ćwierćnutę h. Partia dzwonków diatonicznych zaczyna się od przedtaktu, w którym zapisano pauzę ćwierćnutową. W takcie pierwszym w pierwszej linijce na pierwszą oraz trzecią miarę zapisano po półnucie g. Dokładnie tak samo jest w dalszych taktach, czyli od drugiego do piątego włącznie; grane są wyłącznie półnuty g, odpowiednio na pierwsze oraz trzecie miary. Partia tamburyna zaczyna się od przedtaktu, w którym zapisano pauzę ćwierćnutową. W takcie pierwszym w pierwszej linijce na pierwszą miarę grana jest cała nuta fis. W takcie drugim na pierwsze dwie miary zapisano dwie ćwierćnuty fis, a na miarę trzecią półnutę fis. W trzecim takcie ponownie zapisano wyłącznie całą nutę fis. W czwartym takcie na pierwszą oraz drugą miarę zapisano po ćwierćnucie fis, a na miarę trzecią półnutę fis. W piątym takcie wykonywana jest cała nuta fis. Partia trójkąta zaczyna się od przedtaktu, w którym zapisano pauzę ćwierćnutową. Takty od pierwszego do piątego są identyczne i powtarza się w nich następujący schemat; na pierwszą oraz drugą miarę grane są po dwie ósemki fis (czyli łącznie cztery ósemki), po których zapisano pauzę półnutową. W drugiej linijce partia dzwonków chromatycznych w takcie szóstym zaczyna się od ćwierćnuty a na pierwszą miarę, na miarę drugą grana jest ćwierćnuta fis, na trzecią miarę ćwierćnuta d, a na miarę czwartą ćwierćnuta g. W siódmym takcie na pierwsze trzy miary zapisano trzy ćwierćnuty h, a na miarę czwartą ósemki a oraz g. W takcie ósmym na pierwszą miarę grana jest półnuta z kropką d, a na miarę czwartą ósemki d oraz c. W dziewiątym takcie na pierwsze trzy miary zapisano trzy ćwierćnuty h, a na miarę czwartą ósemki a oraz g. W takcie dziesiątym na pierwszą miarę grana jest półnuta z kropką d, a na miarę czwartą ósemki d oraz c. W takcie jedenastym na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę h, na miarę drugą ósemki c oraz d, na trzecią miarę ćwierćnutę c, a na miarę czwartą ćwierćnutę h. W ostatnim, dwunastym takcie grana jest cała nuta a. W drugiej linijce partia dzwonków diatonicznych w takcie szóstym zaczyna się od całej nuty d. W taktach od siódmego do jedenastego ponownie zapisano taki sam schemat: grane są wyłącznie półnuty g, odpowiednio na pierwsze oraz trzecie miary. W takcie dwunastym wykonywana jest cała nuta d. W drugiej linijce partia tamburyna w takcie szóstym zaczyna się od dwóch ćwierćnut fis, granych na pierwsze dwie miary, a dalej zapisano półnutę fis. W takcie siódmym grana jest wyłącznie cała nuta fis. W ósmym takcie na pierwsze dwie miary zapisano po ćwierćnucie fis, a na miarę trzecią półnutę fis. W takcie dziewiątym grana jest cała nuta fis. W dziesiątym takcie na pierwsze dwie miary grane są ćwierćnuty fis, a na miarę trzecią półnuta fis. W taktach jedenastym oraz dwunastym zapisano wyłącznie po całej nucie fis. W drugiej linijce partia tamburyna w takcie szóstym zaczyna się od całej nuty fis. W taktach od siódmego do jedenastego grany jest taki sam schemat: na pierwszą oraz drugą miarę grane są po dwie ósemki fis (czyli łącznie cztery ósemki), po których zapisano pauzę półnutową. W ostatnim, dwunastym takcie zapisano całą nutę fis.
Partytura utworu „Wiosna”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura utworu „Wiosna”, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 19
R14x8OzXUbsls
Zaznacz prawidłową odpowiedź na pytanie. Jeden z instrumentów w partyturze „Wiosny” powtarza schemat rytmiczny, złożony z całej nuty w jednym takcie, a następnie dwóch ćwierćnut i półnuty w takcie kolejnym. Schemat jest powtarzany przez cały utwór. O który z poniższych instrumentów chodzi? Możliwe odpowiedzi: 1. dzwonki chromatyczne, 2. dzwonki diatoniczne, 3. tamburyn, 4. trójkąt
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 19

Wysłuchaj utworu „Wiosna”. Zwróć uwagę, w jaki sposób poszczególne partie uzupełniają się nawzajem.

Polecenie 20

Odpowiedz na pytanie. Z jakich wartości rytmicznych składa się partia trójkąta w utworze „Wiosna”?

R1G7ThBoupHA7
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 20

W utworze dzwonki diatoniczne, tamburyn oraz trójkąt odpowiadają za akompaniament. Wybierz jedną z partii i wysłuchaj utworu ponownie, śledząc dźwięki jednego z instrumentów w partyturze. Następnie samodzielnie wykonaj wybraną partię, a później powtórz ją wraz z nagraniem. Pamiętaj o tym, że tempo możesz dostosować.

Polecenie 21

Opisz, z jakich dźwięków składa się pierwsza linijka partii dzwonków chromatycznych w utworze „Wiosna”.

R3FckOdZYPjtH
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 21

Wykonaj razem z pozostałymi uczniami całą partyturę „Wiosny”. W utworze dzwonki chromatyczne grają melodię. Wysłuchaj utworu, koncentrując się na partii dzwonków chromatycznych i śledząc ją w partyturze. Następnie samodzielnie wykonaj całą partię, a później powtórz ją wraz z nagraniem. Pamiętaj o tym, że tempo możesz dostosować.

Partytura utworu „Lambada” na flet prosty i fortepian:

R1Yc1fMt1xSp6
Grafika przedstawia partyturę utworu „Lambada”. Utwór jest napisany w metrum cztery czwarte, w tonacji C‑dur i ma długość czternastu taktów. W partyturze znajdują się dwie partie: fletu prostego oraz fortepianu. Flet prosty został zapisany w kluczu wiolinowym, a fortepian w kluczu wiolinowym oraz basowym. W partii fletu w pierwszej linijce w pierwszym takcie na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę z kropką e, a dalej ósemkę d. Na trzecią miarę grane są ósemki c oraz h, a na miarę czwartą ćwierćnuta a. W drugim takcie na pierwszą miarę zapisano ósemki a oraz c, na miarę drugą ósemki h oraz a, na trzecią miarę ósemki g oraz a, a na miarę czwartą ósemki e oraz d. W trzecim takcie na pierwsze dwie miary zapisano półnutę e, a na miary trzecią oraz czwartą pauzę półnutową. W czwartym takcie na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę z kropką e, następnie ósemkę d, na miarę trzecią ósemki c oraz h, a na czwartą miarę ćwierćnutę a. W partii fortepianu w pierwszej linijce w kluczu wiolinowym w pierwszym takcie na pierwszą miarę zapisano pauzę ćwierćnutową, na miarę drugą ćwierćnutę‑dwudźwięk, złożoną z nut c oraz g, na miarę trzecią ponownie pauzę ćwierćnutową, a na czwartą miarę jeszcze raz ćwierćnutę‑dwudźwięk złożoną z nut c oraz g. W kluczu basowym w pierwszym takcie na pierwszą oraz trzecią miarę zapisano po ćwierćnucie c, a na miary drugą oraz czwartą po pauzie ćwierćnutowej. W drugim takcie w kluczu wiolinowym na pierwszą miarę zapisano pauzę ćwierćnutową, na drugą miarę ćwierćnutę‑dwudźwięk, złożoną z nut f oraz c, na trzecią miarę ponownie pauzę ćwierćnutową, a na miarę czwartą ćwierćnutę‑dwudźwięk, złożoną z dźwięków g oraz d. W kluczu basowym na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę f, na miarę drugą pauzę ćwierćnutową, na trzecią miarę ćwierćnutę g, a na miarę czwartą pauzę ćwierćnutową. W trzecim takcie w kluczu wiolinowym na pierwszą oraz trzecią miarę zapisano pauzy ćwierćnutowe, a na miary drugą oraz czwartą po ćwierćnucie‑dwudźwięku, złożonym z nut c oraz g. W kluczu basowym na pierwszą oraz trzecią miarę zapisano po ćwierćnucie c, a na miary drugą oraz czwartą po pauzie ćwierćnutowej. W takcie czwartym w kluczu wiolinowym na pierwszą oraz trzecią miarę zapisano pauzy ćwierćnutowe. Na miarę drugą oraz czwartą grane są ćwierćnuty‑dwudźwięki, złożone z nut c oraz g. W kluczu basowym na pierwszą oraz trzecią miarę zapisano po ćwierćnucie c, a na miary drugą oraz czwartą po pauzie ćwierćnutowej. W drugiej linijce w partii fletu w piątym takcie na pierwszą miarę grane są ósemki a oraz c, na miarę drugą ósemki h oraz a, na trzecią miarę ósemki g oraz a, a na miarę czwartą ósemki e oraz d. W szóstym takcie na pierwsze dwie miary grana jest półnuta e, a na miary trzecią oraz czwartą zapisano pauzę półnutową. W siódmym takcie na pierwszą miarę grana jest dwa razy ósemka d, na miarę drugą zapisano ósemki d oraz c, na trzecią miarę wykonywana jest ćwierćnuta f, a na miarę czwartą ósemki f oraz a. W takcie ósmym na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta e, na miarę drugą ósemki d oraz c, na trzecią miarę zapisano ćwierćnutę f, a na miarę czwartą ósemki a oraz c. W dziewiątym takcie na pierwszą miarę zapisano ósemki h oraz a, na drugą oraz trzecią miarę po ćwierćnucie g, a na miarę czwartą ósemki a oraz g. W drugiej linijce w partii fortepianu w piątym takcie w kluczu wiolinowym na pierwszą miarę zapisano pauzę ćwierćnutową, na drugą miarę ćwierćnutę‑dwudźwięk, złożoną z nut f oraz c, na trzecią miarę ponownie pauzę ćwierćnutową, a na miarę czwartą ćwierćnutę‑dwudźwięk, złożoną z dźwięków g oraz d. W kluczu basowym na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę f, na miarę drugą pauzę ćwierćnutową, na trzecią miarę ćwierćnutę g, a na miarę czwartą pauzę ćwierćnutową. W szóstym takcie w kluczu wiolinowym na pierwszą oraz trzecią miarę zapisano pauzy ćwierćnutowe, a na miary drugą oraz czwartą po ćwierćnucie‑dwudźwięku, złożonym z nut c oraz g. W kluczu basowym na pierwszą oraz trzecią miarę zapisano po ćwierćnucie c, a na miary drugą oraz czwartą po pauzie ćwierćnutowej. W siódmym takcie w kluczu wiolinowym na pierwszą oraz trzecią miarę zapisano po pauzie ćwierćnutowej, a na miary drugą oraz czwartą po ćwierćnucie‑dwudźwięku, złożonym z nut d oraz a. W kluczu basowym na pierwszą oraz trzecią miarę zapisano po ćwierćnucie d, a na miary drugą oraz czwartą po pauzie ćwierćnutowej. W takcie ósmym w kluczu wiolinowym na pierwszą oraz trzecią miarę zapisano po pauzie ćwierćnutowej, a na miary drugą oraz czwartą po ćwierćnucie‑dwudźwięku, złożonym z nut d oraz a. W kluczu basowym na pierwszą oraz trzecią miarę zapisano po ćwierćnucie d, a na miary drugą oraz czwartą po pauzie ćwierćnutowej. W dziewiątym takcie w kluczu wiolinowym na pierwszą oraz trzecią miarę zapisano po pauzie ćwierćnutowej, a na miary drugą oraz czwartą po ćwierćnucie‑dwudźwięku, złożonym z nut g oraz d. W kluczu basowym na pierwszą oraz trzecią miarę zapisano po ćwierćnucie g, a na miary drugą oraz czwartą po pauzie ćwierćnutowej. W trzeciej linijce w partii fletu w dziesiątym takcie na pierwszą miarę grana jest półnuta a, a na miary trzecią oraz czwartą zapisano pauzę półnutową. W takcie jedenastym na pierwszą miarę grana jest dwa razy ósemka d, na miarę drugą zapisano ósemki d oraz c, na trzecią miarę wykonywana jest ćwierćnuta f, a na miarę czwartą ósemki f oraz a. W takcie dwunastym na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta e, na miarę drugą ósemki d oraz c, na trzecią miarę zapisano ćwierćnutę f, a na miarę czwartą ósemki a oraz c. W trzynastym takcie na pierwszą miarę zapisano ósemki h oraz a, na drugą oraz trzecią miarę po ćwierćnucie g, a na miarę czwartą ósemki a oraz g. W ostatnim, czternastym takcie na pierwsze dwie miary grana jest półnuta a, a na miary trzecią oraz czwartą zapisano pauzę półnutową. W trzeciej linijce w partii fortepianu w dziesiątym takcie w kluczu wiolinowym na pierwszą oraz trzecią miarę zapisano pauzy ćwierćnutowe, a na miary drugą oraz czwartą po ćwierćnucie‑dwudźwięku, złożonym z nut a oraz e. W kluczu basowym na pierwszą oraz trzecią miarę zapisano po ćwierćnucie a, a na miary drugą oraz czwartą po pauzie ćwierćnutowej. W jedenastym takcie w kluczu wiolinowym na pierwszą oraz trzecią miarę zapisano po pauzie ćwierćnutowej, a na miary drugą oraz czwartą po ćwierćnucie‑dwudźwięku, złożonym z nut d oraz a. W kluczu basowym na pierwszą oraz trzecią miarę zapisano po ćwierćnucie d, a na miary drugą oraz czwartą po pauzie ćwierćnutowej. W takcie dwunastym w kluczu wiolinowym na pierwszą oraz trzecią miarę zapisano po pauzie ćwierćnutowej, a na miary drugą oraz czwartą po ćwierćnucie‑dwudźwięku, złożonym z nut d oraz a. W kluczu basowym na pierwszą oraz trzecią miarę zapisano po ćwierćnucie d, a na miary drugą oraz czwartą po pauzie ćwierćnutowej. W trzynastym takcie w kluczu wiolinowym na pierwszą oraz trzecią miarę zapisano po pauzie ćwierćnutowej, a na miary drugą oraz czwartą po ćwierćnucie‑dwudźwięku, złożonym z nut g oraz d. W kluczu basowym na pierwszą oraz trzecią miarę zapisano po ćwierćnucie g, a na miary drugą oraz czwartą po pauzie ćwierćnutowej. W ostatnim, czternastym takcie w kluczu wiolinowym na pierwszą oraz trzecią miarę zapisano po pauzie ćwierćnutowej, a na miary drugą oraz czwartą po ćwierćnucie‑dwudźwięku, złożonym z nut a oraz e. W kluczu basowym na pierwszą oraz trzecią miarę zapisano po ćwierćnucie a, a na miary drugą oraz czwartą po pauzie ćwierćnutowej.
Partytura utworu „Lambada”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura utworu „Lambada”, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 22
RtrBAKhNLjFc7
Zaznacz prawidłową odpowiedź na pytanie. Od jakiej wartości rytmicznej rozpoczyna się partia fletu w utworze „Lambada”? Możliwe odpowiedzi: 1. od ćwierćnuty, 2. od ćwierćnuty z kropką, 3. od ósemki, 4. od półnuty
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 22

Wysłuchaj utworu „Lambada”. Zwróć uwagę, w jaki sposób partie fletu prostego i fortepianu uzupełniają się nawzajem.

Polecenie 23

Odpowiedz na pytanie. Jakie wartości rytmiczne zapisane są w partii fortepianu w utworze „Lambada”?

RMVkKsnbdO3E7
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 23

Przeanalizuj melodię graną przez flet w partyturze, zwracając uwagę na trudniejsze momenty, a następnie wysłuchaj utworu ponownie. Wykonaj partię samodzielnie, powoli i dokładnie. Jeśli masz problem z którymś miejscem, powtórz je kilka razy, aż będziesz w stanie zagrać je płynnie.

Polecenie 24

Odpowiedz na pytanie. Z ilu taktów składa się partytura utworu „Lambada”?

R1ePLJ3gCnWeS
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 24

Wykonaj melodię na flecie prostym, grając wspólnie z nagraniem. Pamiętaj o tym, że tempo możesz dostosować.

Partytura „Ody do radości” na flet, dzwonki chromatyczne, klawesy (drewienka) i marakasy:

R1MdJGW96Enta
Grafika przedstawia partyturę utworu „Oda do radości” autorstwa Ludwiga van Beethovena. Utwór jest napisany w metrum cztery czwarte, w tonacji G‑dur. Partytura utworu ma jedną stronę, z zapisem szesnastu taktów. W partyturze znajdują się cztery partie: fletu, dzwonków chromatycznych, klawesów (drewienek) oraz marakasów. Flet oraz dzwonki chromatyczne zostały zapisane w kluczu wiolinowym, natomiast klawesy (drewienka) oraz marakasy w kluczu rytmicznym (perkusyjnym). W partii fletu w pierwszej linijce w pierwszym takcie na pierwsze dwie miary grane są dwie ćwierćnuty h, na miarę trzecią ćwierćnuta c, a na czwartą miarę ćwierćnuta d. W drugim takcie na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę d, na miarę drugą ćwierćnutę c, na trzecią miarę ćwierćnutę h, a na miarę czwartą ćwierćnutę a. W takcie trzecim na pierwszą oraz drugą miarę zapisano po ćwierćnucie g, na miarę trzecią ćwierćnutę a, na czwartą miarę ćwierćnutę h. W takcie czwartym na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta z kropką h, dalej ósemka a, a na miarę trzecią półnuta a. W partii dzwonków chromatycznych w pierwszej linijce w pierwszym takcie grana jest dwa razy półnuta g, na pierwszą oraz trzecią miarę, a w takcie drugim na pierwszą oraz trzecią miarę dwa razy półnuta d. W trzecim takcie na pierwszą oraz trzecią miarę zapisano po półnucie g, a w takcie czwartym grana jest wyłącznie cała nuta d. W partii klawesów (drewienek) w pierwszej linijce w pierwszych trzech taktach powtarza się ten sam schemat rytmiczny: cztery ósemki na pierwsze dwie miary oraz półnuta na miarę trzecią. W takcie czwartym na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta z kropką, następnie ósemka, a na miarę trzecią półnuta. W partii marakasów w pierwszej linijce w pierwszych trzech taktach powtarza się ten sam schemat rytmiczny: cztery ćwierćnuty w takcie, równo na każdą z miar. W takcie czwartym zapisano dwie półnuty, na pierwszą oraz trzecią miarę. W partii fletu w drugiej linijce w piątym takcie na miary pierwszą oraz trzecią grane są dwie półnuty g. W takcie szóstym zapisano dwie półnuty d, na pierwszą oraz trzecią miarę, a w takcie siódmym ponownie dwie półnuty g. W ósmym takcie na pierwszą miarę grana jest półnuta d, a na miarę trzecią półnuta g. W partii dzwonków chromatycznych w drugiej linijce w piątym takcie na pierwsze dwie miary grane są dwie ćwierćnuty h, na miarę trzecią ćwierćnuta c, a na czwartą miarę ćwierćnuta d. W szóstym takcie na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę d, na miarę drugą ćwierćnutę c, na trzecią miarę ćwierćnutę h, a na miarę czwartą ćwierćnutę a. W takcie siódmym na pierwszą oraz drugą miarę zapisano po ćwierćnucie g, na miarę trzecią ćwierćnutę a, na czwartą miarę ćwierćnutę h. W takcie ósmym na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta z kropką h, dalej ósemka a, a na miarę trzecią półnuta a. W partii klawesów (drewienek) w drugiej linijce w taktach od piątego do siódmego powtarza się ten sam schemat rytmiczny: cztery ósemki na pierwsze dwie miary oraz półnuta na miarę trzecią. W takcie osmym na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta z kropką, następnie ósemka, a na miarę trzecią półnuta. W partii marakasów w drugiej linijce w taktach od piątego do siódmego powtarza się ten sam schemat rytmiczny: cztery ćwierćnuty w takcie, równo na każdą z miar. W takcie ósmym zapisano dwie półnuty, na pierwszą oraz trzecią miarę. W partii fletu w trzeciej linijce w dziewiątym takcie na pierwszą miarę grana jest półnuta d, a na miarę trzecią półnuta g. Taki sam schemat powtarza się w kolejnych dwóch taktach, czyli kolejno w dziewiątym oraz dziesiątym. W dwunastym takcie na pierwsza miarę grana jest półnuta e, a na miarę trzecią półnuta d. W partii dzwonków chromatycznych w trzeciej linijce w dziewiątym takcie na pierwsze dwie miary zapisano po ćwierćnucie a, na miarę trzecią ćwierćnutę h, a na czwartą miarę ćwierćnutę g. W takcie dziesiątym na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta a, na miarę drugą zapisano ósemki h oraz c, na trzecią miarę ćwierćnutę h, a na miarę czwartą ćwierćnutę g. W jedenastym takcie na pierwszą miarę wykonywana jest ćwierćnuta a, na miarę drugą grane są ósemki h oraz c, na trzecią miarę ćwierćnuta h, a na miarę czwartą ćwierćnuta a. W takcie dwunastym na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę g, na miarę drugą ćwierćnutę a, natomiast na miary trzecią oraz czwartą półnutę d. W partii klawesów (drewienek) w trzeciej linijce w taktach od dziewiątego do jedenastego powtarza się ten sam schemat rytmiczny: ćwierćnuta na pierwszą miarę, dwie ósemki na miarę drugą, ponownie ćwierćnuta na trzecią miarę i dwie ósemki na miarę czwartą. W takcie dwunastym schemat ulega zmianie: na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta, na miarę drugą dwie ósemki, a na miary trzecią oraz czwartą zapisano półnutę. W partii marakasów w trzeciej linijce w taktach od dziewiątego do jedenastego powtarza się ten sam schemat rytmiczny: ćwierćnuta z kropką na pierwszą miarę, dalej ósemka, następnie ćwierćnuta z kropką na miarę trzecią i ponownie ósemka. W takcie dwunastym schemat ulega zmianie: na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta z kropką, dalej ósemka, a na miary trzecią oraz czwartą zapisano półnutę. W partii fletu w czwartej linijce w trzynastym takcie na pierwsze dwie miary grane są dwie ćwierćnuty h, na miarę trzecią ćwierćnuta c, a na czwartą miarę ćwierćnuta d. W czternastym takcie na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę d, na miarę drugą ćwierćnutę c, na trzecią miarę ćwierćnutę h, a na miarę czwartą ćwierćnutę a. W takcie piętnastym na pierwszą oraz drugą miarę zapisano po ćwierćnucie g, na miarę trzecią ćwierćnutę a, na czwartą miarę ćwierćnutę h. W takcie szesnastym na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta z kropką h, dalej ósemka a, a na miarę trzecią półnuta a. W partii dzwonków chromatycznych w czwartej linijce w trzynastym takcie na miary pierwszą oraz trzecią grane są dwie półnuty g. W takcie czternastym zapisano dwie półnuty d, na pierwszą oraz trzecią miarę, a w takcie piętnastym ponownie dwie półnuty g. W ostatnim, szesnastym takcie zapisano wyłącznie całą nutę d. W partii klawesów (drewienek) w czwartej linijce w taktach od trzynastego do piętnastego powtarza się ten sam schemat rytmiczny: cztery ósemki na pierwsze dwie miary oraz półnuta na miarę trzecią. W ostatnim, szesnastym takcie na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta z kropką, następnie ósemka, a na miarę trzecią półnuta. W partii marakasów w czwartej linijce w taktach od trzynastego do piętnastego powtarza się ten sam schemat rytmiczny: cztery ćwierćnuty w takcie, równo na każdą z miar. W ostatnim, szesnastym takcie zapisano dwie półnuty, na pierwszą oraz trzecią miarę.
Partytura „Ody do radości”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura „Ody do radości”, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 25
R1FKtVa8wQa5K
Zaznacz odpowiedź na pytanie. W partii których instrumentów w partyturze utworu „Oda do Radości” zapisano sam rytm, bez wysokości dźwięków? Możliwe odpowiedzi: 1. w partii fletu, 2. w partii dzwonków chromatycznych, 3. w partii klawesów, 4. w partii marakasów
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 25

Wysłuchaj utworu „Oda do radości”. Zwróć uwagę, w jaki sposób poszczególne partie uzupełniają się nawzajem.

Polecenie 26

Odpowiedź na pytanie. Która z wartości rytmicznych w partyturze utworu „Oda do Radości” trwa najdłużej?

RKMde801h2YaV
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 26

W utworze klawesy (drewienka) oraz marakasy odpowiadają za akompaniament. Wybierz jedną z partii i wysłuchaj utworu ponownie, śledząc dźwięki jednego z instrumentów w partyturze. Następnie samodzielnie wykonaj wybraną partię, a później powtórz ją wraz z nagraniem. Pamiętaj o tym, że tempo możesz dostosować.

Polecenie 27
R1BFIGf2QA78q
Zaznacz prawidłowe odpowiedzi na pytanie. Z jakich wartości rytmicznych złożona jest partia fletu w pierwszej linijce utworu „Oda do Radości”? Możliwe odpowiedzi: 1. z ósemek, 2. z ćwierćnut, 3. z półnut, 4. z całych nut, 5. z szesnastek, 6. z ćwierćnut z kropką, 7. z półnut z kropką
Źródło: online-skills, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 27

W utworze flet oraz dzwonki chromatyczne grają melodię oraz akompaniament, wymieniając się partiami. Wysłuchaj utworu, koncentrując się na wybranej partii i śledząc ją w partyturze. Następnie samodzielnie wykonaj całą partię, a później powtórz ją wraz z nagraniem. Pamiętaj o tym, że tempo możesz dostosować.

Podsumowanie

Instrumenty perkusyjne to grupa bogata w ciekawe brzmienia. Słyszalne jest to na przykładzie instrumentów sztabkowych, które mimo podobnej budowy, różniąc się niekiedy rozmiarami mogą wydobyć tak różnorodne brzmienia. Dzwonki chromatyczne i diatoniczne, dzięki nieskomplikowanej budowie umożliwiają naukę prostszych i bardziej zaawansowanych melodii.

Ćwiczenia

RQHwlCsLcrFfj1
Ćwiczenie 1
Wskaż zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Tataizacja to recytowanie rytmu przy użyciu sylab, 2. Tataizacja to sposób śpiewania dźwięków krótkich, oderwanych, 3. Posługując się tataizacją używa się sylab, np. ta, ti, to, 4. Tataizacja to granie akompaniamentu na instrumentach sztabkowych
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1du780D5uLHH1
Ćwiczenie 2
Jak nazywa się partia instrumentalna, która jest tłem melodii głównej? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Dźwięk, 2. Rytm, 3. Bemol, 4. Akompaniament
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1QTSpSRep4m71
Ćwiczenie 3
Uporządkuj wartości rytmiczne od najmniejszej do największej. Elementy do uszeregowania: 1. ósemka, 2. półnuta, 3. szesnastka, 4. ćwierćnuta
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RbiNn0M7HqCK111
Ćwiczenie 3
Uporządkuj wartości rytmiczne od najmniejszej do największej.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RBMIavbsrhIvX2
Ćwiczenie 4
Połącz zdania z prawidłowymi odpowiedziami: Stanowi ona równowartość dwóch ósemek, bądź czterech szesnastek Możliwe odpowiedzi: 1. ósemkom, 2. półnuta, 3. ćwierćnuta, 4. szesnastki Trwa tyle samo co dwie ćwierćnuty Możliwe odpowiedzi: 1. ósemkom, 2. półnuta, 3. ćwierćnuta, 4. szesnastki Jedna ćwierćnuta trwa tyle co cztery Możliwe odpowiedzi: 1. ósemkom, 2. półnuta, 3. ćwierćnuta, 4. szesnastki Jedna półnuta odpowiada czterem Możliwe odpowiedzi: 1. ósemkom, 2. półnuta, 3. ćwierćnuta, 4. szesnastki
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1PAukWYowCXQ2
Ćwiczenie 5
Dokończ zdanie. Ósemka: Możliwe odpowiedzi: 1. trwa tyle samo czasu co ćwierćnuta, 2. jest o połowę dłuższa od ćwierćnuty,, 3. jest o połowę krótsza od ćwierćnuty, stanowi też równowartość dwóch, 4. trwa tyle samo czasu co szesnastka
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RnLr5ZzrQj3k12
Ćwiczenie 6
Dokończ zdanie. Kropka przy nucie: Możliwe odpowiedzi: 1. obniża nutę o pół tonu, 2. wydłuża czas trwania dźwięku o połowę, 3. skraca czas trwania dźwięku o połowę, 4. żadne z powyższych
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 7

Wymień podstawowe wartości rytmiczne (minimum 3). Swoją odpowiedź zapisz poniżej. 

RE5ITGCjT5o3u
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 8

Wymień wartości rytmiczne, które trwają mniej czasu od całej nuty (minimum 2). Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

Ry0kfh5OaBakN
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Słownik pojęć

Akompaniament
Akompaniament

partia instrumentalna, która jest tłem melodii głównej.

Bum bum rurki
Bum bum rurki

kolorowe, lekkie tuby, które po uderzeniu o siebie lub w dowolną inną powierzchnię wydają różne dźwięki.

Dzwonki chromatyczne
Dzwonki chromatyczne

instrument perkusyjny, zbudowany z metalowych sztabek ułożonych chromatycznie.

Rytm
Rytm

określa on czas trwania następujących po sobie dźwięków i przerw między nimi.

Tataizacja
Tataizacja

recytowanie rytmu z wykorzystaniem sylab, np. ta, ti, to.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

  • Kowalska M., ABC Historii Muzyki, PWM, Kraków 2001.

  • Sachs C., Historia instrumentów muzycznych, tłum. S. Olędzki, PWM, Kraków 1989.

Notatki ucznia

R1D6PrutZto1R
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Biblioteka audio

Galeria

Bibliografia

  • Kowalska M., ABC Historii Muzyki, PWM, Kraków 2001

  • Sachs C., Historia instrumentów muzycznych, tłum. S. Olędzki, PWM, Kraków 1989

  • Źródła internetowe.