Wykonaj zadanie, pracując w kilkuosobowych grupach.
Zastanów się, jak używanie telefonu komórkowego wpływa na wasze relacje społeczne. Wskaż pozytywne i negatywne skutki upowszechnienia urządzeń telekomunikacyjnych.
Przedstawcie wnioski pozostałej części klasy.
Młodzi Polacy to my
przedstawiać zróżnicowanie społeczeństwa polskiego;
wskazać podstawowe problemy społeczno‑ekonomiczne społeczeństwa polskiego;
wymieniać społeczne skutki wysokiej stopy bezrobocia.
wskazywać cechy stylu życia młodych Polaków;
klasyfikować wybrane problemy i perspektywy życiowe młodych Polaków;
planować działania mające na celu rozwiązanie jednego z problemów młodzieży w twojej szkole.
Wykonaj ćwiczenia
Krok pierwszy:
Każdy z uczniów w klasie powinien wypełnić poniższą ankietę. Wyniki przeprowadzonej ankiety będą stanowiły podstawę waszej dalszej pracy.
Krok drugi:
Wykonaj zadanie, pracując w kilkuosobowych grupach. Uzupełnij tabelę zbiorczą odnoszącą się do wyników ankiety przeprowadzonej w waszej klasie. Wpisz zsumowane dane liczbowe i podaj wyniki procentowe.
Tabela. Wyniki zbiorcze przeprowadzonej ankiety
Typ szkoły | Ogółem | Chłopcy | Dziewczynki | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Liczba | % | Liczba | % | Liczba | % | |
Szkoła branżowa I stopnia | ||||||
Liceum ogólnokształcące | ||||||
Technikum | ||||||
Inne | ||||||
Nie wiem |
Jak obliczyć procent (odsetek) wskazanych odpowiedzi w stosunku do wszystkich głosów?
Przykład:
Liczba uczniów w klasie (liczba wszystkich odpowiedzi) - 25
Liczba wybranych odpowiedzi (np. technikum) – 11
25 odpowiedzi to 100%
11 odpowiedzi to X % (niewiadoma)
100% x 11 / 25 = 44%
Technikum wskazało 11 uczniów, czyli 44 % wszystkich ankietowanych.
Porównajcie przygotowane zestawienie z wynikami pracy innych grup i skorygujcie popełnione błędy.
Na podstawie wykresu słupkowego dokonaj analizy poziomu wykształcenia w latach 2014‑2018, uwzględniając tendencję wzrostową lub spadkową.
Wykres słupkowy, który przedstawia poziom wykształcenia w latach 2014‑2018.
Od 2014 do 2018 widoczna jest tendencja wzrostowa przy wykształceniu wyższym.
Od 2014 do 2018 widoczna jest tendencja wzrostowa przy wykształceniu policealnym średnim.
Od 2014 do 2018 widoczna jest tendencja wzrostowa przy wykształceniu zawodowym.
Od 2014 do 2018 widoczna jest tendencja spadkowa przy wykształceniu gimnazjalnym, podstawowym i niepełnym podstawowym.
Wykres słupkowy: Ludność w wieku 15‑64 lata według wykształcenia w 2018.
W legendzie uwzględniono podział na wykształcenie:
- wyższe
- policealne średnie
- zasadnicze zawodowe
- gimnazjalne, podstawowe, i niepełne podstawowe.
Wykres uwzględnia:
- lata 2014‑2018
- dane procentowe.
Analiza wykresu słupkowego pod kątem uzyskiwanego wykształcenia w latach 2014‑2018:
- wyższe - tendencja wzrostowa
- policealne średnie - tendencja wzrostowa
- zasadnicze zawodowe - tendencja wzrostowa
- gimnazjalne, podstawowe i niepełne podstawowe - tendencja spadkowa.
Wykształcenie a kompetencje wymagane na rynku pracy
Wybrane umiejętności niezbędne na współczesnym rynku pracy:
czytanie;
myślenie naukowe;
umiejętność uczenia się;
skuteczna komunikacja;
umiejętność pracy zespołowej;
posługiwanie się językami obcymi;
znajomość nowoczesnych technologii.
Wyjaśnij, czy szkoła do której uczęszczasz umożliwia ci zdobywanie umiejętności przedstawionych powyżej. Przedyskutuj problem z kolegami z klasy.
Pracodawcy coraz częściej sugerują, że polskie szkolnictwo i uczelnie wyższe nie przygotowują swoich absolwentów do współczesnego rynku pracy. Pojawiły się nawet określenia: „wykształcenie formalne, niskie kompetencje”, odnoszące się do osób, które ukończyły szkoły ponadgimnazjalne i wyższe, ale nie posiadają kompetencji wymaganych na rynku pracy. Potwierdzają to badania Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (ang. Organization for Economic Co‑operation and Development, OECD). Rozdźwięk ten może doprowadzić do zmniejszenia liczby osób przygotowanych do wykonywania różnych zawodów, zwiększenia bezrobocia wśród absolwentów szkół wyższych czy niewystarczającej mobilności pracowników.
gotowość do zmian zawodowych np. wykonywanej profesji, miejsca pracy
Młody człowiek wobec zagrożeń. Uzależnienia
Uzależnienia są jednym z największych zagrożeń współczesności. Problem coraz częściej dotyka dzieci i młodzieży. W ostatnich latach ponownie wzrosło w Polsce spożycie alkoholu. Rośnie również grupa osób uzależnionych od innych substancji psychoaktywnych, takich jak narkotyki, leki i tzw. dopalacze. Wielu z nas uzależnia się od gier, komputera, a nawet jedzenia lub zakupów. Bez względu na przyczyny, tego typu zachowania prowadzą do rozbicia więzi społecznych, zagrażają rodzinie i społeczeństwu, a nierzadko życiu danej osoby.
Wykonaj zadanie, pracując w kilkuosobowych grupach.
Wypisz, dlaczego młodzi ludzie sięgają po substancje psychoaktywne.
Przedstaw wnioski na forum klasy.
Debata medycznaW ciągu 25 lat pracy z uzależnionymi Jarosław Kalinowski zauważył, że rośnie liczba osób uzależnionych od wielu środków i zachowań jednocześnie. Hazard, alkohol, leki, narkotyki, seks - wszystkie te substancje i rzeczy uzależniają, ale z reguły osoba uzależniona nie zdaje sobie sprawy ze swego stanu. A jeśli zdaje, to ukrywa tę prawdę przed sobą samą, odbierając sobie tym samym szansę na terapię i wyleczenie. Blokuje nas wstyd, ale też niemożność zrezygnowania z tego, co stało się tak ważne w życiu. Ja sam nie potrafiłem sobie wyobrazić, że można nie pić - mówi Jarosław Kalinowski, alkoholik, terapeuta. Ostatnie lata przynoszą nowe formy uzależnień np. Internet. Jakie są przyczyny tego zjawiska? Jak pomóc bliskiej osobie, która jest uzależniona?
Na podstawie tekstu wskaż, dlaczego ludzie z uzależnieniami nie podejmują terapii.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej
USTAWA z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowiUznając życie obywateli w trzeźwości za niezbędny warunek moralnego i materialnego dobra Narodu, stanowi się, co następuje:
Art. 15. Zabrania się sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
Zabrania się sprzedaży i podawania napojów alkoholowych:
osobom, których zachowanie wskazuje, że znajdują się w stanie nietrzeźwości;
osobom do lat 18;
na kredyt lub pod zastaw.
2. W przypadku wątpliwości co do pełnoletności nabywcy sprzedający lub podający napoje alkoholowe uprawniony jest do żądania okazania dokumentu stwierdzającego wiek nabywcy.
Art. 16. 1. Zabrania się wnoszenia napojów alkoholowych na teren zakładów pracy i innych obiektów, w których odbywają się imprezy sportowe i rozrywkowe, a także obiektów lub miejsc objętych zakazem wnoszenia napojów alkoholowych.
USTAWA z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomaniiRozdział 7
Przepisy karne
Art. 53. 1. Kto, wbrew przepisom ustawy, wytwarza, przetwarza albo przerabia środki odurzające lub substancje psychotropowe albo przetwarza słomę makową, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
1a. Kto, wbrew przepisom ustawy, wytwarza, przetwarza albo przerabia nowe substancje psychoaktywne, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3.
2. Jeżeli przedmiotem czynu, o którym mowa w ust.1 lub 1a, jest znaczna ilość środków odurzających, substancji psychotropowych, słomy makowej lub nowych substancji psychoaktywnych, lub czyn ten został popełniony w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej, sprawca podlega grzywnie i karze pozbawienia wolności na czas nie krótszy
od lat 3.
Na podstawie tekstu wskaż, grupy których dotyczą ograniczenia w sprzedaży alkoholu.
Nie bądź obojętny - działaj
Wykonaj zadanie, pracując w kilkuosobowych grupach.
Przygotuj program akcji edukacyjnej skierowanej do młodzieży waszej szkoły, której celem będzie promowanie życia bez uzależnień.
Przygotowany program powinien zawierać:
krótki opis proponowanego działania;
hasło programowe;
plakat reklamujący wasze działanie;
wskazanie osób / instytucji, które mogą udzielić wsparcia waszej akcji.
Fragment wywiadu z dr. Szymonem GrzelakiemZbiorowe pojęcie o tym jaka jest młodzież, często jest kreowane przez masowe media, skupiające się na negatywnych sensacjach. Widzimy przez szkło powiększające to, co jest złe. Tymczasem okazuje się, że ta młodzież, jeśli chodzi o postawy, przekonania i sposób myślenia, dużo więcej czerpie z systemu wartości rodziców, nauczycieli, z tego co im się przekazuje, niż nam się wydaje.
Wskaż od kogo, według dr. Szymona Grzelaka, młodzież czerpie swoje wzorce i przekonania.
Podsumowanie
Okres dojrzewania jest jednym z najważniejszych i najtrudniejszych w życiu człowieka. To czas burzliwych przemian w naszym myśleniu i zachowaniu. Dokonywane wówczas wybory mają często wpływ na całe nasze dorosłe życie.
Nie bój się prosić o pomoc! Nie odrzucaj wsparcia rodziców i nauczycieli!
Szukaj pozytywnych wzorców! Dokonuj rozważnych, mądrych wyborów!
Bądź aktywny! Działaj!
Na podstawie zamieszczonego wykresu szkoły ponadgimnazjalne i ponadpodstawowe w roku szkolnym 2018/2019 wskaż typ szkoły, który cieszył się największą i najmniejszą popularnością wśród uczniów.
Wykres, który przedstawia szkoły ponadgimnazjalne i ponadpodstawowe według typów szkół w roku szkolnym 2018/2019.
Wykres przedstawia szkoły:
szkoły branżowe I stopnia,
licea ogólnokształcące,
szkoły specjalne przysposabiające do pracy,
technika,
ogólnokształcące szkoły artystyczne dające uprawnienia zawodowe.
Dane procentowe do poszczególnych typów szkół:
szkoły branżowe I stopnia - 20,7%,
licea ogólnokształcące - 46,3%,
szkoły specjalne przysposabiające do pracy - 6,8%,
technika - 24,6%,
ogólnokształcące szkoły artystyczne dające uprawnienia zawodowe - 1,6%.
Podaj dwa argumenty uzasadniające popularność liceów i techników wśród uczniów w roku szkolnym 2018/2019.
Na podstawie wykresu szkoły ponadgimnazjalne i ponadpodstawowe w roku szkolnym 2018/2019 podaj dane procentowe dla trzech szkół, które cieszyły się mniejszą popularnością niż licea i technika.