Mnożenie i dzielenie potęg o tym samym wykładniku
Mnożenie i dzielenie potęg o tym samym wykładniku
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
budowę potęgi,
sposób mnożenia potęg o tym samym wykładniku,
sposób dzielenia potęg o tym samym wykładniku.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
pomnożyć potęgi o tym samym wykładniku,
podzielić potęgi o tym samym wykładniku.
2. Metoda i forma pracy
Odkrywanie zasad działań na potęgach, ćwiczenie, praca z całą klasą, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Durydiwka S., Łęski S., Od Pitagorasa do Euklidesa, podręcznik do matematyki dla kl. 2 gimnazjum, ADAM, Warszawa 2000.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Powtórka z poprzedniej lekcji o mnożeniu i dzieleniu potęg o tych samych podstawach.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapisuję temat w zeszytach.
Nauczyciel zapisuje na tablicy:
Uczniowie zauważają, że: Iloczyn potęg o tym samym wykładniku równa się potędze iloczynu.
Uczniowie formułują wniosek i zapisują powyższe przykłady oraz wniosek w zeszytach:
Aby pomnożyć potęgi o takich samych wykładnikach, mnożymy podstawy tych potęg,
a wykładnik pozostawiamy bez zmiany.
fgg
wie formułują wniosek:
cy:
otęgach i potęgowaniu.22222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222
Nauczyciel wyjaśnia, że zgodnie ze spostrzeżeniem uczniów z punktu 3. prawdziwa jest także równość:
Nauczyciel zapisuje na tablicy:
Uczniowie zauważają, że: Iloraz potęg o tym samym wykładniku równa się potędze ilorazu.
Uczniowie formułują wniosek i zapisują powyższe przykłady oraz wniosek w zeszytach:
Aby podzielić potęgi o jednakowych wykładnikach, dzielimy podstawy,
a wykładnik przepisujemy bez zmiany.
Nauczyciel wyjaśnia, że zgodnie ze spostrzeżeniem uczniów z punktu 6. prawdziwa jest także równość:
Uczniowie wykonują zadania z podręcznika:
zad.4.1 str.19 – zapisać iloczyn potęg w postaci potęgi iloczynów,
zad.4.2 str.19 – zapisać iloraz potęg w postaci potęgi ilorazów,
zad.4.4 str.20 – wykonać działania na potęgach.
c) Faza podsumowująca
Powtórzenie materiału.
Nauczyciel zadaje zadanie domowe.
5. Bibliografia
Durydiwka S., Łęski S., Od Pitagorasa do Euklidesa, podręcznik do matematyki dla kl. 2 gimnazjum, ADAM, Warszawa 2000.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Podręcznik - zad.4.5. str.20 - wykonać działania na potęgach.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Zadania 4.1. i 4.2. uczniowie wykonują samodzielnie w zeszytach, następnie wskazani przez nauczyciela odczytują wyniki.
Zadanie 4.4. wskazany (chętny) uczeń rozwiązuje dany przykład na tablicy, jednocześnie tłumaczy wykonywane przekształcenia.
Powtórzenie materiału może odbyć się w formie kartkówki.
Jeżeli w trakcie lekcji zostanie przeprowadzona kartkówka, wtedy zad. 4.4. str. 20 zostanie zadane do domu.