Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Mnożenie i dzielenie potęg o tym samym wykładniku

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • budowę potęgi,

  • sposób mnożenia potęg o tym samym wykładniku,

  • sposób dzielenia potęg o tym samym wykładniku.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • pomnożyć potęgi o tym samym wykładniku,

  • podzielić potęgi o tym samym wykładniku.

2. Metoda i forma pracy

Odkrywanie zasad działań na potęgach, ćwiczenie, praca z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Durydiwka S., Łęski S., Od Pitagorasa do Euklidesa, podręcznik do matematyki dla kl. 2 gimnazjum, ADAM, Warszawa 2000.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Powtórka z poprzedniej lekcji o mnożeniu i dzieleniu potęg o tych samych podstawach.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie zapisuję temat w zeszytach.

  2. Nauczyciel zapisuje na tablicy:

2232=2233=(23)(23)=(23)2

a3b3=aaabbb=(ab)(ab)(ab)=(ab)3

  1. Uczniowie zauważają, że: Iloczyn potęg o tym samym wykładniku równa się potędze iloczynu.

  2. Uczniowie formułują wniosek i zapisują powyższe przykłady oraz wniosek w zeszytach:

Aby pomnożyć potęgi o takich samych wykładnikach, mnożymy podstawy tych potęg,
a wykładnik pozostawiamy bez zmiany.

ambm=(ab)m{a,bdowolne,mN|

fgg

wie formułują wniosek:

cy:

otęgach i potęgowaniu.22222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222222

  1. Nauczyciel wyjaśnia, że zgodnie ze spostrzeżeniem uczniów z punktu 3. prawdziwa jest także równość:

(ab)m=ambm{a,bdowolne,mN|

  1. Nauczyciel zapisuje na tablicy:

43:53=444555=(45)(45)(45)=(45)3=(4:5)3

a5:b5=aaaaabbbbb=(ab)(ab)(ab)(ab)(ab)=(ab)5=(a:b)5,b0

  1. Uczniowie zauważają, że: Iloraz potęg o tym samym wykładniku równa się potędze ilorazu.

  2. Uczniowie formułują wniosek i zapisują powyższe przykłady oraz wniosek w zeszytach:

Aby podzielić potęgi o jednakowych wykładnikach, dzielimy podstawy,
a wykładnik przepisujemy bez zmiany.

am:bm=(a:b)m{gdzieadowolne,b0,mN|

  1. Nauczyciel wyjaśnia, że zgodnie ze spostrzeżeniem uczniów z punktu 6. prawdziwa jest także równość:

(a:b)m=am:bm{gdzieadowolne,b0,mN|

  1. Uczniowie wykonują zadania z podręcznika:

    • zad.4.1 str.19 – zapisać iloczyn potęg w postaci potęgi iloczynów,

    • zad.4.2 str.19 – zapisać iloraz potęg w postaci potęgi ilorazów,

    • zad.4.4 str.20 – wykonać działania na potęgach.

c) Faza podsumowująca

  1. Powtórzenie materiału.

  2. Nauczyciel zadaje zadanie domowe.

5. Bibliografia

Durydiwka S., Łęski S., Od Pitagorasa do Euklidesa, podręcznik do matematyki dla kl. 2 gimnazjum, ADAM, Warszawa 2000.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

  • Podręcznik - zad.4.5. str.20 - wykonać działania na potęgach.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

  1. Zadania 4.1. i 4.2. uczniowie wykonują samodzielnie w zeszytach, następnie wskazani przez nauczyciela odczytują wyniki.

  2. Zadanie 4.4. wskazany (chętny) uczeń rozwiązuje dany przykład na tablicy, jednocześnie tłumaczy wykonywane przekształcenia.

  3. Powtórzenie materiału może odbyć się w formie kartkówki.

  4. Jeżeli w trakcie lekcji zostanie przeprowadzona kartkówka, wtedy zad. 4.4. str. 20 zostanie zadane do domu.

RZm55yKUebksK

Plik PDF o rozmiarze 100.78 KB w języku polskim
R1Y9dB6dbJKnb

Plik DOC o rozmiarze 47.50 KB w języku polskim